Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3277018
Doranto schreef:Wij zijn met Harrie ook bij Margreet en doen de immuuntherapie (Artuvetrin). Wij moesten beginnen met om de 2 weken een hele lage dosis en dan iedere keer een heel klein beetje ophogen tot max 0,5 ml. (Wij moeten voor Harrie een maximum aanhouden van ongeveer 1 ml. per maand.)
Als wij zouden merken dat Harrie vlak ná het spuiten meer jeuk zou krijgen, moesten we iets terug gaan in de dosis en die dan aanhouden. Ook moesten we de periode in de gaten houden wanneer hij voor ons gevoel weer wat meer jeuk kreeg. Als dat bijvoorbeeld na 13 dagen was, moesten we de volgende keer de 12de dag een spuitje geven. Wij moesten op die manier een beetje spelen met de termijn en de dosis om uit te vinden wat voor Harrie optimaal is. Na het eerste flesje zijn wij gestopt, om te kijken of het nu wél of niet iets deed, want ik twijfelde daaraan. Harrie kreeg echter duidelijk meer jeuk, dus zijn we er weer mee door gegaan. Harrie heeft een lange tijd op 1/2 dosis apoquel gestaan, maar sinds enkele weken krijgt hij helemaal geen apoquel meer. Dat de jeuk nu minder is kan aan de tijd van het jaar liggen, maar het kan natuurlijk ook aan de spuitjes liggen. Dat blijft altijd moeilijk te bepalen vind ik. We zitten op dit moment op 0,5 ml. per 12 dgn.
Het spuiten op zich stelt trouwens helemaal niets voor. Zelfs bij een super hyper hond als Harrie soms kan zijn is het heel erg goed te doen. Je krijgt duidelijk uitleg hoe je moet spuiten (in een huidplooi achter in zijn nekvel) en het is werkelijk een fluitje van een cent. De naalden zijn zó ontzettend dun, dat hij er helemaal niets van voelt. Hij vind het zelfs leuk, omdat er op tafel (duidelijk zichtbaar) iets lekkers voor hem klaar ligt. ;)
Dit klinkt ook al weer goed! Het zal gewoon een kwestie van proberen zijn dan waarschijnlijk, of het wat doet. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3277020
Hope schreef:Dit klinkt ook al weer goed! Het zal gewoon een kwestie van proberen zijn dan waarschijnlijk, of het wat doet. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Zo dachten wij er dus ook over ;) En volgens Margreet is het een hele mooie methode die niet schadelijk is. Wij hebben het volste vertrouwen in Margreet.
Door Lizzy
#3277162
Ik hoop heeeeeeeeeeeeeeeel hard dat de immuuntherapie wat gaat doen voor Nelson. Het is goed mogelijk natuurlijk dat hij daarmee onder zijn "allergie threshold" terecht komt. Duimen op turbo hier Hope :-*
Door tt-tjes
#3277165
Ik heb vroeger een collie gehad die ook met arthuvetrin behandeld is. Ook via mevr. Vroom. Bij hem hielp het heel erg goed. Heb hem jaren gespoten, en op een gegeven moment kon ik er een paar maanden tussen laten zitten zonder verlies van werkzaamheid.
#3277243
Hope schreef:Dit klinkt ook al weer goed! Het zal gewoon een kwestie van proberen zijn dan waarschijnlijk, of het wat doet. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Ik hoop ontzettend dat het Nelson gaat helpen :-*
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3277317
Hey, deze update had ik even gemist.

Verstandig om nu een stap verder te gaan. Je hebt er alles aan gedaan, maar als zo veel moeite doen niet genoeg meer helpt, moet je wat anders. En het is niet reëel om dit vol te kunnen houden als de baby er is. Ik hoop heel erg dat de kuur gaat helpen!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3358343
Ik haal dit topic weer omhoog.

We zijn flink aan het puzzelen met Nelson. Zie dit topic voor de laatste ontwikkelingen:
viewtopic.php?f=2&t=136445

Ik schrijf liever hier verder omdat het niet specifiek een menu vraag is en alles van Nelson op één plek gewoon handiger is.

We zijn ondertussen verder aan het dokteren. Er is nu een fijne combinatie van regulier dierenarts, dermatoloog en holistisch dierenarts.
We hebben hem de afgelopen weken op Renske brokken gehad met daarbij prednison. Het punt is dat hij veel (25 mg per 24 uur) prednison nodig heeft om happy te zijn. Dat wil zeggen: geen jeuk en alleen na het eten misselijk, geen diarree.

Hij is ondertussen getest op giardia, dat had hij niet.

We willen hem toch weer op vers vlees zetten. Qua misselijkheid maakt het geen bal meer uit of hij vlees krijgt of brokken en qua jeuk is vlees fijner. Je hebt tenslotte maar één ingrediënt waar hij allergisch voor kan zijn. We willen hem wel op kvv zetten (eng, ja, ik weet het) om de vertering toch wat te helpen. Ik heb wel een héél betrouwbaar adres voor de kvv, dus dat moet toch wel lukken lijkt me. En in brokken zitten ook 1001 dingen waar hij niet tegen kan dus tja.

Hij lijkt gunstig te reageren op de holistische behandeling. Hij krijgt onder andere kruiden voor zijn maag en dat lijkt erg goed te helpen.
De prednison moeten we afbouwen want de dosering is erg hoog. Ergens vind ik dat ook wel spannend. Wat gaat er gebeuren met de jeuk? En blijven zijn maag en darmen zich gedragen?

Qua diersoort.
Ik kan kiezen uit verschillende dingen maar als heeft hij al gehad. Een nieuwe diersoort geven via kvv is riskant misschien als ik niet weet waar het gemalen is? Ik zat te denken aan toch gewoon konijn of zo. En dan maar eens kijken wat er gebeurd.
Hoe lang zouden jullie één diersoort durven voeren?
Door Lizzy
#3358353
Wel prettig voor jullie dat je een heel leger aan kundige mensen kunt raadplegen! Maar ja, dit is inderdaad best wel veel pred.

Volgens Tannetje Koning kun je een hond bij wijze van spreken een heel leven lang 1 diersoort voeren. Als alles dat je hond nodig heeft aan vitamines en mineralen er maar in zit (vooral voldoende organen en natuurlijk ook bot). En er is er maar 1 die dat tot op de bodem heeft uitgerekend en niet werkt met een premix en dat is Tannetje zelf. Maar dan zit er ook wel iets van maiskiemolie in. En vis. Dus daar ga je dan al met je ene diersoort.

Ik zou het er nooit op durven gokken om dat een leven lang te geven, omdat ik ook niet iedere ochtend een boterham met pindakaas en een appel, 's middags een boterham met kaas en 's avonds aardappel + sperziebonen + dezelfde vega hamburger eet, dag in dag uit. Ik heb grote twijfels of je daarmee alles wel binnen krijgt. Maar misschien kun je Tannetje daarover vragen.

Ik zou wel zomaar 3 a 4 maanden 1 diersoort durven geven, als ik zeker wist dat er vleesbot en genoeg orgaanvlees in de KVV zou zitten. Of je moet zelfs kiezen voor een KVV met 1 diersoort en een premix. Dan zou dat ook (zeggen ze) volledig moeten zijn. Carnibest eend en rijst en kalkoen en rijst bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Door pike
#3358360
Lizzy schreef:Wel prettig voor jullie dat je een heel leger aan kundige mensen kunt raadplegen! Maar ja, dit is inderdaad best wel veel pred.

Volgens Tannetje Koning kun je een hond bij wijze van spreken een heel leven lang 1 diersoort voeren. Als alles dat je hond nodig heeft aan vitamines en mineralen er maar in zit (vooral voldoende organen en natuurlijk ook bot). En er is er maar 1 die dat tot op de bodem heeft uitgerekend en niet werkt met een premix en dat is Tannetje zelf. Maar dan zit er ook wel iets van maiskiemolie in. En vis. Dus daar ga je dan al met je ene diersoort.

Ik zou het er nooit op durven gokken om dat een leven lang te geven, omdat ik ook niet iedere ochtend een boterham met pindakaas en een appel, 's middags een boterham met kaas en 's avonds aardappel + sperziebonen + dezelfde vega hamburger eet, dag in dag uit. Ik heb grote twijfels of je daarmee alles wel binnen krijgt. Maar misschien kun je Tannetje daarover vragen.

Ik zou wel zomaar 3 a 4 maanden 1 diersoort durven geven, als ik zeker wist dat er vleesbot en genoeg orgaanvlees in de KVV zou zitten. Of je moet zelfs kiezen voor een KVV met 1 diersoort en een premix. Dan zou dat ook (zeggen ze) volledig moeten zijn. Carnibest eend en rijst en kalkoen en rijst bijvoorbeeld.
Dan zou ik toch liever de Carnibest kalkoen en eend zónder rijst nemen. De diabetes versie. Maar daar zitten naast een premix ook een niet nader benoemde plantaardige olie in.

Ik zou wel gerust een half jaar of langer enkel en alleen konijn durven voeren (of een andere diersoort), als ik zeker kon zijn dat alle benodigde onderdelen van het konijn in het voer zitten. Een leven lang zou ik zelf niet graag doen, iedereen weet dat variatie beter is, maar ik denk wel dat het kan. En als het goed mocht gaan met die kvv konijn, kan je altijd later overstappen van konijn-kvv naar barf konijn.
#3358361
Waarom kvv? Omdat het gemalen is?
Zelf malen is geen optie zeker?
Een vleesmolen is natuurlijk niet iets dat je zomaar even koopt. Al zijn er ook goedkope modelletjes die echt wel konijn wegkrijgen. Tam konijn is niet hard, dat kan zowat elke molen wel aan.
Maar ja, als je dan een tweede diersoort wil, op termijn... Lamsribben of jonge geitjes dat wordt al wat harder....

Was het niet zo dat hij niet tegen premix kan?
Door inni
#3358362
Hope schreef:Ik haal dit topic weer omhoog.

We zijn flink aan het puzzelen met Nelson. Zie dit topic voor de laatste ontwikkelingen:
viewtopic.php?f=2&t=136445

Ik schrijf liever hier verder omdat het niet specifiek een menu vraag is en alles van Nelson op één plek gewoon handiger is.

We zijn ondertussen verder aan het dokteren. Er is nu een fijne combinatie van regulier dierenarts, dermatoloog en holistisch dierenarts.
We hebben hem de afgelopen weken op Renske brokken gehad met daarbij prednison. Het punt is dat hij veel (25 mg per 24 uur) prednison nodig heeft om happy te zijn. Dat wil zeggen: geen jeuk en alleen na het eten misselijk, geen diarree.

Hij is ondertussen getest op giardia, dat had hij niet.

We willen hem toch weer op vers vlees zetten. Qua misselijkheid maakt het geen bal meer uit of hij vlees krijgt of brokken en qua jeuk is vlees fijner. Je hebt tenslotte maar één ingrediënt waar hij allergisch voor kan zijn. We willen hem wel op kvv zetten (eng, ja, ik weet het) om de vertering toch wat te helpen. Ik heb wel een héél betrouwbaar adres voor de kvv, dus dat moet toch wel lukken lijkt me. En in brokken zitten ook 1001 dingen waar hij niet tegen kan dus tja.

Hij lijkt gunstig te reageren op de holistische behandeling. Hij krijgt onder andere kruiden voor zijn maag en dat lijkt erg goed te helpen.
De prednison moeten we afbouwen want de dosering is erg hoog. Ergens vind ik dat ook wel spannend. Wat gaat er gebeuren met de jeuk? En blijven zijn maag en darmen zich gedragen?

Qua diersoort.
Ik kan kiezen uit verschillende dingen maar als heeft hij al gehad. Een nieuwe diersoort geven via kvv is riskant misschien als ik niet weet waar het gemalen is? Ik zat te denken aan toch gewoon konijn of zo. En dan maar eens kijken wat er gebeurd.
Hoe lang zouden jullie één diersoort durven voeren?


Ik heb niet alles opnieuw gelezen maar heeft Nelson de gestoomde maaltijden van Renske al gehad? Die zijn er ook in graanvrije versies. Ik heb hier de stoommaaltijden aangevuld met spiervlees omdat ze anders héél droog gaan poepen. Als snoepjes een stukje gaar rundvlees of een renske brokje. Als ze een paar brokjes hebben gehad (5/6 brokjes... 't zijn Maltezers) merk ik dat wel bij het poepen: meer, rare kleur..... en vooral Boy gaat boeren laten. Boy kan rauw eten, bij Tobi gaat het dan mis. Ik hoop dat je nu naar 't eind van de tunnel kan en eindelijk met veel minder zorgen kan gaan genieten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3358363
Dank jullie wel!

Kvv inderdaad omdat het beter te verteren is in de maag, de botten hoeven niet meer te worden afgebroken.
Ik kan aan een mooie kvv komen van gemalen hele dieren. Konijn en lam. Eventueel van dezelfde leverancier hert maar die samenstelling weet ik niet (behalve dat het 100% hert is). Hij heeft dat weinig gegeten.
Ook van die leverancier paard en geit. Geit heeft hij ook niet vaak gehad maar is wellicht wel vet.

Zelf malen zou ik het liefste doen maar ik moet ook reëel zijn. Nelson kost met al zijn gebruiksaanwijzingen bijzonder veel tijd en mijn huisgenoten willen ook nog andere dingen doen dan voor de hond zorgen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3358365
Wat enorm fijn om weer van je te lezen! Zat er vanmorgen nog over te denken om in je andere topic te vragen hoe het er nu voor stond met jou en Nelson omdat ik met enige regelmaat aan jullie moet denken.

Ook heel fijn dat je nu een samenwerkend team om Nelson heen hebt weten te vormen vanuit verschillende disciplines :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3358416
Ik heb gekozen voor konijn, dat is handig om aan te komen, ik kan er ook makkelijk mee gaan barfen als we zouden willen en het is niet te vet. Vet vindt zijn maag niet fijn.

En oh die hond! Die zat gewoon letterlijk te klappertanden van geluk dat hij weer vlees rook. Hopelijk is dat weer snel over natuurlijk want het is gewoon stress, maar ook best wel schattig ergens. Hij was zó blij.
Hij was niet bijzonder misselijk na het eten, super fijn. En ook was het fijn dat hij niet meteen een hele bak water leegdronk. Hij drinkt momenteel twee liter water per etmaal. :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door