Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2861647
Ja, ik zie ook dat je Cavaliers hebt. Die vachten zijn zo gevoelig voor castratie.
Wat ik nog ff kwijt wilde, onze Chico is vanwege zijn hyperdepieper gedrag gecastreerd op latere leeftijd. Ten eerste was direkt het mannelijke weg uit zijn ogen en hij werd niet rustiger. Chico, uitblinkend in stabiliteit werd onzekerder. Zelfs onweer en vuurwerk vind ie maar niets. Heb er spijt van gehad. Enige voordeel is met mijn andere teven. Wanneer die loops gingen worden, plaste hij een week van te voren in huis. Verder was hij eigenlijk supermakkelijk. Het was een super schouwreu. Wilde alleen maar dekken op het moment supreme. Plassen in huis deed ie niet meer, dekken op het juiste moment nog wel. Nu wordt hij 15jr, goede conditie en reageert nauwelijks meer op loopsheid.
Ik zou het niet zo snel meer doen, door schade en schande................
Gr. Ingrid
#2861678
*Dorothea* schreef: Dat meer jagen herken ik ook. Dat deed Indy ook. Maar dat komt denk ik omdat ze minder hormoon gestuurd overal lopen te snuffelen en er daardoor ruimte komt voor ander gedrag. Ik heb het wel vaker gehoord ook na castratie.
Jeetje, das hartstikke logisch, maar had ik nog niet aan gedacht. Nu is castreren hier sowieso ernstig afgeraden door de GT twee jaar terug, in verband mijn zijn onzekerheid en bindingsproblemen. Maar dit argument maakt het een nog grotere no-no.
Ik hou ook helemaal niet van castreren als het niet nodig is, maar zijn overduidelijke ik-ben-reu-dus-ik-ben-stoer gedrag is lang niet altijd even handig. En dan twijfel ik soms wel wat. Nu niet meer!
#2861707
Kaela schreef: Jeetje, das hartstikke logisch, maar had ik nog niet aan gedacht. Nu is castreren hier sowieso ernstig afgeraden door de GT twee jaar terug, in verband mijn zijn onzekerheid en bindingsproblemen. Maar dit argument maakt het een nog grotere no-no.
Ik hou ook helemaal niet van castreren als het niet nodig is, maar zijn overduidelijke ik-ben-reu-dus-ik-ben-stoer gedrag is lang niet altijd even handig. En dan twijfel ik soms wel wat. Nu niet meer!
Het blijft lastig. Ik vraag me af in hoeverre het leuk is voor een reu om al snuffelend van het ene naar het andere plasje te gaan. Want dat is wat Indy doet. Ja dan heeft ie geen tijd om te jagen, dat is dan wel weer een voordeel.  :-\
#2861727
*Dorothea* schreef: Het blijft lastig. Ik vraag me af in hoeverre het leuk is voor een reu om al snuffelend van het ene naar het andere plasje te gaan. Want dat is wat Indy doet. Ja dan heeft ie geen tijd om te jagen, dat is dan wel weer een voordeel.  :-\
Zo erg is Oscar niet. Maar dan nog, waarom zou dat erg zijn? Ik vind dat mensen erg veel antipathie hebben tegen seksueel gelinkt gedrag. En dat er al snel wordt geroepen "hij wordt door zijn hormonen geleefd". Ik vind dat allemaal niet zo dramatisch als een dier veel van zijn seksuele drang laat zien, zolang hij er maar wat mee kan. En als dat van plasje naar plasje snuffelen is, dan kan hij er dus iets mee.

Het enige gedrag waar ik mee zit, is Oscar zijn reactie op andere reuen met "uitstraling" (doetjes of hele onderdanige enzo is geen probleem). Dat gedrag is prima in de hand te houden, maar het lokt uit. En aangezien hij nu al 5 keer in zijn kraag is gevat, naar mijn mening verder zonder aanleiding, vraag ik me erg af of castratie daarin zou schelen. Zou hij dan zulke aanvallen niet meer uitlokken? Of juist wel weer, omdat ie anders gaat ruiken?
Nou is dat nog steeds niet voldoende reden om hem te castreren. Ik ben er wel heel bang van geworden buiten en vind veel aspecten van wandelen ook niet meer leuk. Maar ik denk dat wel castreren altijd nog veel meer problemen op zal leveren, dan dat het misschien het aanval-probleem op zou lossen. En dat jagen is daar een serieus onderdeel van, want als dat heftiger wordt, dan vind ik het écht niet leuk meer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door