Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door charmed
#2807389
Phoebe had Hepatitis A en omdat er amper verbetering was op het leverdieet, moest ze op de prednison. Helaas had ze het zelfde resultaat als Prudence, spierafbraak. Dit merkte ik 2 weken geleden, dus we moesten versneld met de prednison afbouwen.

Omdat ze hier niet meer spelen (achter de bal aan rennen) Prudence was de ballen haler, maar die mag de bal niet meer halen vanwege artrose. Moet ik iets anders verzinnen om Phoebe te laten bewegen. Nu zat ik te denken aan naast de fiets laten lopen. Dat vind ze zelf wel heel leuk heb ik gemerkt. Maar mag ik dan (als ze amper spieren heeft) het normale fiets opbouw schema aanhouden. Dus week 1 - 5 minuten naast de fiets op eigen tempo, week 2 - 10 minuten naast de fiets? Of zou dat al te veel zijn?

Doordat ze heel veel pruimen heeft gegeten, heb ik niet gelijk de spierafbraak gemerkt, omdat ze niet dunner werd. Door de vele pruimen is ze dus aangekomen, wat ze aan spieren heeft afgebroken :( 
Gebruikersavatar
Door Radja
#2807642
Misschien is fysiotherapie in het water een oplossing? Lopen in het water is heel goed voor spieropbouw  zonder al te veel belasting!
Door elianne
#2807983
Je schema is goed, hond lanzaam in draf tempo, de volgende dag rustdag.
Ik gaf tijdens de herstelperiode een goede KVV.

Wat betreft de pruimen...deze zijn tçh giftig voor een hond of zit ik abuis?
Door sella
#2808021
Alleen de pit van de pruim is giftig. Die bevat blauwzuur. Enige nadeel van veel pruimen is een snellere pasering naast aankomen in gewicht.
Door charmed
#2808426
Radja schreef: Misschien is fysiotherapie in het water een oplossing? Lopen in het water is heel goed voor spieropbouw  zonder al te veel belasting!
Fysiotherapie zal ik alleen doen als een gewoon spieropbouw schema niet helpt. Bij Prudence is het mij ook gelukt om de spieren weer terug te krijgen, dus dat zal mij ook moeten lukken bij Phoebe. Phoebe loopt nl. met gemak naast de fiets. Moet alleen even weten hoe ver ik mag gaan :)
Door charmed
#2808430
elianne schreef: Je schema is goed, hond lanzaam in draf tempo, de volgende dag rustdag.
Ik gaf tijdens de herstelperiode een goede KVV.

Wat betreft de pruimen...deze zijn tçh giftig voor een hond of zit ik abuis?
KVV krijgt ze al, ze mag niet veel anders dan nu. Omdat ze van Merken waar Schildklier in verwerkt zit, een verhoogde schildklierwaarde krijgt. Ben nog aan het oriënteren om te kijken of ik er nog meerdere soorten bij kan geven, maar voorlopig heeft ze even alleen Carnibest.

Dus de eerste week loopt ze dan maar 3 of 4x, moet ik die rustdag dan steeds aanhouden? Of kan ik in opbouw uitbouwen tot nog meer dagen?
Door charmed
#2808435
sella schreef: Alleen de pit van de pruim is giftig. Die bevat blauwzuur. Enige nadeel van veel pruimen is een snellere pasering naast aankomen in gewicht.
Dat van die snelle passering heb ik wel gezien, maar ja de pruimen liggen hier overal voor het oprapen en dat weten ze. Ze maken er een sport van wie er het eerste bij de pruimenboom is. Normaal gesproken gaat dat vaak wel goed, omdat ze veel bewegen, maar nu waren en om en om problemen bij de dames, hebben we toch iets rustiger aan gedaan dan normaal en dat is meteen terug te vinden in het gewicht.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2808459
charmed schreef: Fysiotherapie zal ik alleen doen als een gewoon spieropbouw schema niet helpt. Bij Prudence is het mij ook gelukt om de spieren weer terug te krijgen, dus dat zal mij ook moeten lukken bij Phoebe. Phoebe loopt nl. met gemak naast de fiets. Moet alleen even weten hoe ver ik mag gaan :)
Oke dat wist ik niet,dus dan hoop ik dat het voor jullie met het fietsen gaat lukken! Heel veel succes!

Maar mag ik wat vragen, waarschijnlijk wen rare vraag over de pred? Radja heeft ook een paar jaar iedere 6 tot 8 wkn predprikken gehad en heel even pilletjes,was voor atopie,maar zij heeft geen last van spierafbraak gehad, komt dat bij Phoebe door haar leverziekte of echt alleen door de pred?
Door charmed
#2808629
Radja schreef: Oke dat wist ik niet,dus dan hoop ik dat het voor jullie met het fietsen gaat lukken! Heel veel succes!

Maar mag ik wat vragen, waarschijnlijk wen rare vraag over de pred? Radja heeft ook een paar jaar iedere 6 tot 8 wkn predprikken gehad en heel even pilletjes,was voor atopie,maar zij heeft geen last van spierafbraak gehad, komt dat bij Phoebe door haar leverziekte of echt alleen door de pred?
Phoebe en Prudence hebben een stofwisselingsziekte, bij hen staan eigenlijk alle reguliere medicijnen op een zwarte lijst omdat ze geen toxische middelen mogen hebben. Maar helaas moet  je soms naar noodmiddelen grijpen als het niet anders kan. De Spierafbraak komt dus door de stofwisselingsziekte & toxische middelen voor hen. Prednison is dus een middel waar ze heel slecht op reageren. Net als vele andere middelen. Maar ja, soms kan je niet anders. En moet je een keus maken.
Door charmed
#2808670
Radja schreef: Dank je voor de uitleg :)
Spierafbraak komt wel vaker voor bij honden, maar waarom dat bij andere honden is. Geen idee. Heb ik mij niet in verdiept.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door