Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door pippie
#321291
Pippie van mij heeft erlichia, gebruikelijk is om eerst een antibiotica kuur van drie weken te geven, daarna wordt hertest, als het dan nog niet over is een antibioticakuur van zes weken ! Nog nooit gehoord van kuren van vijf maanden en inderdaad, over het algemeen wordt doxicycline voorgeschreven. Erlichia is prima te genezen mits op tijd behandeld
Addy
Door pippie
#321295
Hier even een stukje nederlandse tekst over erlichia, door mijn werk met buitenlandse honden komen wij er veel mee in aanraking. Over het algemeen is Erlichia prima te behandelen dus niet direkt panieken hoor !
Lees onderstaande maar even, wil je meer info, wij krijgen de info over erlichia rechtstreeks van onze spaanse dierenartsen kan je me altijd even pb-en

Ehrlichia (ook Ehrlichiose genoemd)

Ehrlichiose is een ziekte die door teken wordt verspreid.
Het is een bacterieachtig organisme dat de witte bloedlichaampjes infecteert.

Symptomen:
Ehrlichiose is een sluipende ziekte. De eerste symptomen volgen 5 tot 20 dagen na de besmetting: koorts, rillingen, gebrek aan eetlust, neerslachtigheid en bloedarmoede. Ze lijken erg op die van Babesiose en andere Spaanse ziektes, daarom is het belangrijk om bij klachten alle ziektes te testen. Soms komt het ook voor dat Ehrlichiose in combinatie met Leishmaniose gezien wordt of met babesiose. De ziekte kan ook met andere verschijnselen gepaard gaan: gezwollen lymfeklieren, pijnlijke spieren en gewrichten, bloed in de urine, bloedingen in de neus en elders, ernstige rug- of nekpijn en oogproblemen (uitscheiding, infecties). Ook neurologische afwijkingen als toevallen of moeilijk lopen komen voor, evenals problemen met de ademhaling of met het hart.

Ehrlichiose heeft, wanneer de hond niet behandeld wordt, vaak een dodelijke afloop of krijgt een chronisch verloop. Ook na een behandeling blijft de ziekte soms chronisch aanwezig. Er ontstaat dan een zeker evenwicht tussen de ziekteverwekker en het immuun- systeem van de hond. De hond is niet echt ziek, maar ook niet echt in orde: Hij is de oude niet meer. De ziekte kan opnieuw opvlammen als de hond om de een of andere reden onder druk staat of een periode van verminderde weerstand doormaakt, bijvoorbeeld doordat er andere ziektes bijkomen (met name Babesiose) of door medicijngebruik (Prednison bijvoorbeeld is erg schadelijk).
Maar als u er op tijd bij bent is het zeer goed te behandelen met een antibiotica- kuur en kan de hond zeer goed genezen.

Diagnose en behandeling:
Ehrlichiose moet worden vastgesteld met bloedonderzoek. Verhoogde activiteit van de lever, een laag aantal witte bloedcellen en een laag aantal bloedplaatjes zijn aanwijzingen. Soms kan de parasiet zelf worden ontdekt, zij het minder makkelijk dan bij Babesiose. Wanneer er antistoffen aanwezig zijn, is de hond in elk geval met de ziekteverwekker in aanraking geweest. Als hij daarnaast een aantal van de genoemde symptomen vertoont, kan men er redelijk zeker van zijn dat hij aan Ehrlichiose lijdt.

Ehrlichiose is weliswaar ernstig, maar is met antibiotica goed te behandelen
De meeste honden herstellen goed wanneer de ziekte in een vroeg stadium wordt herkend en voortvarend wordt behandeld. Chronische gevallen zijn heel moeilijk te genezen.

De behandeling is een kuur van Doxycycline. Deze moet gedurende minimaal 3 weken gegeven worden. In sommige gevallen kan tot 2 maanden behandeld worden.

gr. Addy
Door Jinxy
#321735
Hè hè eindelijk iets positiefs...

Vandaag is het weer helemaal niks met haar, ze ligt hier echt maar wat te liggen. Ik begin nu te denken dat ze zo ziek is van de AB, zou dat kunnen? Die heeft ze van donderdag.
Ik weet dat ik bij zelf bij blaasontsteking ofzo ook altijd pas ziek wordt wanneer ik AB krijg. Gaat dan ook wel over, maar eerst wordt ik ziekerig...

We blijven vol goede moed. Jinx the killer!!!!! ;)

Moet eigenlijk eens proberen een foto te bemachtigen die ik bij kan voegen....(opbiechten: ik heb geen digitale camera.. :-\)

Weet iemand van jullie iets over behandelingen met colostrum (biest) of daarvan afgeleide producten? Om de weerstand op te krikken??
Door Lizzy
#322100
Jinxy schreef: Hè hè eindelijk iets positiefs...

Vandaag is het weer helemaal niks met haar, ze ligt hier echt maar wat te liggen. Ik begin nu te denken dat ze zo ziek is van de AB, zou dat kunnen? Die heeft ze van donderdag.
Ik weet dat ik bij zelf bij blaasontsteking ofzo ook altijd pas ziek wordt wanneer ik AB krijg. Gaat dan ook wel over, maar eerst wordt ik ziekerig...

We blijven vol goede moed. Jinx the killer!!!!! ;)

Moet eigenlijk eens proberen een foto te bemachtigen die ik bij kan voegen....(opbiechten: ik heb geen digitale camera.. :-\)

Weet iemand van jullie iets over behandelingen met colostrum (biest) of daarvan afgeleide producten? Om de weerstand op te krikken??
Ja, ze kan best ziek zijn geweest van die AB-kuur. Overigens zou ik je aan willen raden vooral probiotica (goede bacterieen) te geven!

Over colostrum hebben we hier al eens eerder een discussie gehad in dit topic (over transfer factor, een van de middelen die dat weerstandopkrikkende middel bevat): http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 0;start=15

Zoals je daar kunt lezen was er op dat moment niemand die er ervaring mee had.
Door Jinxy
#322403
Lizzy schreef:
Over colostrum hebben we hier al eens eerder een discussie gehad in dit topic (over transfer factor, een van de middelen die dat weerstandopkrikkende middel bevat): http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 0;start=15

Zoals je daar kunt lezen was er op dat moment niemand die er ervaring mee had.
Heb het even gelezen. Verhitte discussie.. ::)
Heb inderdaad ook van dat transfer factor gehoord, middel tegen kanker en al het andere wat eng is, ja vast!, sorry hoor. :-\Ik heb nog colostrumpoeder voor veulentjes liggen. Ga dit eens voorzichtig proberen, een eetlepel per dag. Ik hou natuurlijk de ontlasting goed in de gaten( i.v.m. diaree).
Verder geef ik ook maar eens echinaecea( hopelijk goed geschreven) onder de noemer; voor de zekerheid.

Vanavond wordt weer bloed afgenomen om de bloedplaatjes enzo na te kijken. Dan wordt bekeken of ze evt. een bloedtransfusie nodig heeft, of ijzer.
Jinx heeft nu nl. heel bleek tandvlees en een hele lichtgekleurde tong. Ook ligt ze echt de hele dag, ze is gewoon doodop.
Heb gevraagd wat de waarde van de titer was, dat was 1280, is geloof ik wel hoog. Zegt dat wat?

Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft, ze is nog wel vrolijk, alleen moe.

Heb nu wel meer info gevonden. Alleen het spreekt zich allemaal zo tegen..

Laat jullie wat weten.

Groetjes

Suzy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#323201
Ik heb geen idee. Zoals ik al eerder zei, niet zo veel ervaring met Ehrlichia.
Maar als het bloed snel afgebroken wordt heb ik er een hard hoofd in.

Ijzer is goed, inplaats van biergist liever vitamine B complex.
Door Helen
#323203
Kuma had na haar operatie ook bloedarmoede. We hebben toen onmiddellijk vliernetelextract besteld en geven het haar nog steeds dagelijks. Haar tong en tandvlees zijn toen binnen enkele dagen weer tot een normaal kleurtje opgekleurd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door