Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door britt
#2591026
hier vind de DA t onwaarschijnlijk dat ze allergisch is voor pollen of huisstof mijt omdat Britt eigenlijk niet binnen komt (nu natuurlijk wel) acht ze huisstof mijt uitgesloten.
ze heeft voor de zekerheid heeft ze wel gekeken of er mijten in haar huid zaten maar ze heeft niets gevonden.
en pollen sluit ze uit omdat Britt er rond de jaarwisseling weer last van kreeg en er volgens haar op dat moment eigenlijk geen tot weinig pollen in de lucht zaten.
dus zij zegt dat ik t echt in t voer moet zoeken.
Door Fido
#2591179
bosnimf1976 schreef: @nienk: alles al geprobeerd. We zijn er mee gestopt omdat het toch nie werkt. ze heeft heellang prde.nison gehad en zit nu op een lage dosering atopica en dat gaat. je hond depressief van de jeuk zien, helemaal kapot en ontstoken en alleen maar krabben en kluiven is een keer genoeg. helaas is het bij haar nier zonder medicijnen op te lossen. we willen haar zich ook zo goed mogelijk laten voelen de tijd die ze nog heeft en vinden dat we haar ook geen recht meer doen door haar te laten lijden. fijn dat het bij jou wel zonder medicatie kan.
Alle allergieën zijn op te lossen! Dat vergt enorm veel kennis in werkingsmechanismen, zeg maar alle scheikundige processen van een lichaam, en dat dat krijgen artsen niet geleerd. In iedergeval niet voldoende.
Men gaat maar opzoek waar het dier allergisch voor is maar je moet opzoek gaan waar het fout gaat binnen in het lichaam op cel niveau of zelfs epiginetisch. Dat dan herstellen en allergie is genezen!

Bovenstaande is niet het makkelijkste traject en ook niet de goedkoopste maar heeft al menig dier en eigenaar gelukkig gemaakt.
Door nienk
#2591300
britt schreef: hier vind de DA t onwaarschijnlijk dat ze allergisch is voor pollen of huisstof mijt omdat Britt eigenlijk niet binnen komt (nu natuurlijk wel) acht ze huisstof mijt uitgesloten.
ze heeft voor de zekerheid heeft ze wel gekeken of er mijten in haar huid zaten maar ze heeft niets gevonden.
en pollen sluit ze uit omdat Britt er rond de jaarwisseling weer last van kreeg en er volgens haar op dat moment eigenlijk geen tot weinig pollen in de lucht zaten.
dus zij zegt dat ik t echt in t voer moet zoeken.
rond de jaarwisseling? wat vindt Britt van vuurwerk?
Door britt
#2591483
vuurwerk tja t is niet haar hobby maar is gelukkig niet bang of zo.

net bij de DA geweest die heeft haar weer antibiotica gegeven toch weer een ontsteking in haar huid...
en ze heeft me aangeraden haar op 1 soort voer te zetten het liefst hun eigen brokken
maar paard, geit of hert was ook een optie zei ze...
dat 6 weken volhouden om dan te kijken hoe ze daarop reageert
supplementen raad de DA af omdat ze daar ook allergisch op kan reageren en we het dan nog niet weten.
over 2 weken weer terug naar de DA om te kijken of t aanslaat.
Door nienk
#2591585
ok, als je het besluit als eerste stap in het voer te gaan zoeken, dan ga je dus elimineren. een eliminatie dieet op vers gaat als volgt:

- de eerste 6 weken (maar misschien langer) voer je 1 diersoort die de hond nog nooit gegeten heeft.  alles voer je van die diersoort. dus het eten, maar ook tussendoortjes, beloningen, etc. echt niets anders dan die ene diersoort. snack droog je bij voorkeur zelf, en anders koop je ze van een betrouwbaar merk. het verdient de voorkeur om een BARF menu samen te stellen van deze diersoort, maar als dat niet gaat dan zijn er diverse kvv merken die kvv smaken hebben waar puur 1 diersoort in zit. (Reus is begonnen op Tinlo Barfmenu konijn en na een maand of 2 eend erbij)

- voor de rest houdt je alles gelijk. al je was- en schoonmaakmiddel, verzorgingsproducten van jou en evt. van de hond, alles hetzelfde houden. dus tijdens die eerste 6 weken ook niet ontwormen, ontvlooien, of wat dan ook. (tenzij de hond natuurlijk vlooien of wormen krijgt, maar dan ook echt alleen dan)

- niet essentieel, maar wel erg aan te raden: ga een dagboekje bijhouden over de hond. hier in schrijf je per dag nauwkeurig op wat de hond eet, dus zijn voeding, maar ook wat hij per ongeluk te pakken heeft gekregen. noteer ook waar je bent wezen wandelen, wat de hond op een dag gedaan heeft, of hij gewassen is, ergens bij iemand thuis geweest is, of er misschien iets bijzonders gebeurd is, wanneer je schoonmaakt en met welk product, wanneer zijn kleden/kussen gewassen is, etc. ieder klein detail kan helpen. daarnaast houdt je bij hoe de jeuk is. hoe heftig, maar ook waar. hoe is de vacht conditie? etc. het klinkt omslachtig, maar kan heel goed helpen een patroon te ontdekken in de jeuk. ik ben er op deze manier achter gekomen dat Reus jeuk aan de pootjes krijgt van het schoonmaakmiddel wat ik voor mijn vloer gebruikte, en ook van het poetsmiddel dat in van die wagentjes zit waar ze hier in de stad de straat mee schoonmaken. en dat veel doen op een dag, of iets bijzonder ondernemen, een vertraagd effect heeft op zijn kriebels. het kan ook nuttig zijn om te noteren hoe het weer is.

na en tijdens die 6 weken kan je dan zien hoe of het gaat en wat de volgende stappen zijn.

elimineren kan een hoop gedoe zijn, maar uiteindelijk wen je er aan en is het het dubbel en dwars waard. je kan het mijns inziens maar 1 keer goed doen, dus het is zaak het serieus aan te pakken. het verloop ervan is niet te voorspellen. bij de een gaat het heel erg soepel en eet de hond na een paar maanden al weer 3 diersoorten, bij de ander gaat het wat lastiger en duurt het allemaal wat langer.

het kan zijn dat de klachten eerst wat verergeren. dat hoeft niet per sé te zeggen dat Britt allergisch is voor de eerste diersoort, het kan ook ontgiften zijn.

ik zou persoonlijk wel ook probiotica gaan geven. de kans dat ze daarop reageert is uiterst klein, en ze kan wat goede bacteriën echt goed gebruiken, na al die antibiotica.
Door britt
#2591710
wat zou je van de 3 soorten aanraden zelf dacht ik aan paard maar lees dat er erg veel spier weefsel in zit...
ik denk dat ik idd probiotica bij ga geven kan me niet voorstellen dat t veel kwaad zou kunnen...
en ik geef je gelijk dat ze wel goeie bacteriën gebruiken na al die rotzooi..
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2591734
Konijn is een diersoort waarmee een eliminatiedieet vaak gestart wordt. Je kunt makkelijk aan alle onderdelen komen en de meeste honden hebben nooit konijn gegeten als ze van brok komen.
Door nienk
#2591775
als ze nog nooit konijn heeft gegeten, dan is konijn inderdaad erg geschikt om mee te beginnen. er is namelijk makkelijk aan te komen (alleen konijn spiervlees is een beetje lastig), er zijn makkelijk snackjes van te drogen of kopen.

houdt er wel rekening mee dat konijn erg mager is. dat geeft niet, maar het zou dus goed kunnen dat Britt er (veel) meer van nodig heeft dan van wat ze nu eet.
Door nienk
#2591814
britt schreef: konijn valt af omdat ze dat al heel vaak op heeft
paard, geit of hert heeft ze nog nooit gehad de rest allemaal wel vandaar
dat ik bij die 3 soorten uit kwam
ok.

ga je zelf samenstellen, of blijf je kvv voeren?
Door britt
#2591846
ik denk dat ik voorlopig kvv blijf voeren
moet me eerst verder verdiepen in t zelf samenstellen voordat ik dat ga doen.
want ergens bijna blind inspringen doe ik liever niet en vooral niet als t over de gezondheid van me beestje gaat.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2591920
Met een eliminatiedieet op basis van BARF kun je in principe niet veel fout doen, je hebt toch weinig te kiezen. Het enige is dat je even de juiste verhoudingen moet weten en dat je in de gaten moet houden waar je je vlees vandaan haalt... Met welke kvv wil je gaan elimineren?
Door britt
#2591962
tot nu heb ik er maar 1 gevonden waar geen toevoegingen inzitten
en dat is tammenga paard maar dat is niet te doen zit in assen en ik woon in veghel (Brabant)
dus ben bang dat ik nog verder moet zoeken....
Door Lizzy
#2592148
Xerox schreef: Welkom bij de club!  ;)

De hambotten komen me heeeeel bekend voor, de prednoral ook. Fijn dat je in ieder geval al een paar dingen hebt ontdekt waar ze jeuk van krijgt, kun je die al vermijden.

Verder sluit ik me bij Lizzy aan, al heb ik de zaak in een andere volgorde aangepakt. Mijn hond is nu van de prednison af. De visolie doet hier wonderen, dus ondanks het advies van je DA zou ik dat ook zeker overwegen.


Lizzy, TWINTIG chlorellatabletten? Hoe lang houdt je dat op die manier vol? En wat wordt de uiteindelijke dosering?
Ja, 20 tabletten. Of 15. Of 25. Dat komt bij chlorella niet zo krap. Je moet het alleen wel heel langzaam opbouwen. Je kunt dit zo een paar weken blijven geven. En dan weer afbouwen naar een onderhoudsdosis van ongeveer 4 a 6 tabletten per dag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door