Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#2423338
Annemarie Rijnveld schreef: @Pike,  O0 O0,
wat een mooi werk heb jij verricht!!
Interessant, en ja, hoe meer je leest, hoe meer vragen er naar boven borrelen.

Ga jij het nog verder uitzoeken?
Nog meer uitzoeken? Ik hoop eigenlijk dat iemand het antwoord weet op mijn vragen die zijn komen boven bovenborrelen. Het is een nogal ingewikkelde materie vind ik en ver buiten mijn eigen vakgebied. Voorlopig ga ik met pauze want kan ik even geen schildklier meer zien  :biggrin2: :biggrin2:
Door inni
#2423388
Hele dikke mercie voor de moeite en de verduidelijkende uitleg, ik ben nu helemaal gerust gesteld. Ik had wel erg mijn twijfels omdat ,naar wat ik denk, aan de nekken zoals ik ze geef 'kiezenbrink' niks zit dan wat vet en dat haal ik zowiezo weg en er IN een nek niet meer kan zitten dan wat merg in de wervels maar ik ben verre van vertrouwd met de binnenkant van mens of dier.

Bij Berre gaat 't trouwens mis met zijn pancreas, zoals ik vermoedde maar de DA kwam met ' mogelijk een te snel werkende schildklier' voor de dag en daardoor was ik dringend op zoek naar info. Nadat ik dan ergens las over " 't eten van nekken"  als mogelijke oorzaak was ik toch wat in paniek. Stel dat ik de problemen van Berre zelf veroorzaakte........ :-X :-[


Nog 's bedankt,

...........en nu ga ik verder op zoek naar info over "pancreasproblemen" en ga noteren. ;)
Door Lizzy
#2423432
Allemachtig Pike, als jij iets doet, doe je het ook altijd wel goed he :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:. Zo niet te zeggen Uitmuntend. Gaaf zeg, deze reportage en je verhaal erbij.

Ja eens, dat mensen ook neushoornpoeder vermalen. Ik vind dit op Internet:

http://losingcreekfarm.blogspot.nl/2011 ... necks.html en dat zegt:

"I ordered 40 lbs of "natural" chickens necks for making broth.  The necks still have the actual thyroid in them, so are a good source of the hormone.

christin bFebruary 5, 2011 12:08 AM

Do all necks have a thyroid in them still?
This is great!
Reply
JennyFebruary 5, 2011 10:42 AM

I don't think so. On larger animals, the thyroid is big enough to remove as a waste product, unfortunately.
Reply

AnonymousFebruary 5, 2011 11:51 AM
But all chicken neck still have it?
I wonder if this is better than iodine for the thyroid?

Reply
JennyFebruary 5, 2011 12:20 PM

I won't say 100%, just because there may be exceptions, but they should...just by the nature of the processing. Not to get too graphic but the neck just pulls off, vs having to be cut.

Yes, I think it's better than taking iodine. It's always better to use real food for nourishment when possible, rather than isolated substances. IMO

This article discusses the thyroid with reference to iodine:
http://raypeat.com/articles/articles/thyroid.shtml"

Nog een interessant linkje over kippennek en schildklier: http://www.mombu.com/pets/dogs-health/t ... 56897.html


Mijn moeder heeft toevallig een te traagwerkende schildklier. En haar medicijnen zijn van gewonnen schildklier van varkens, had ze me eens verteld en dit vind ik ook inderdaad op Internet:

Synthetisch- en Natuurlijk schildklierhormoon
Synthetisch hormoon wordt bij een behandeling van hypothyreoïdie standaard voorgeschreven. Het wordt gewonnen uit de speciale- en gecontroleerde kweek van bacteriën. Sommige patiënten die na een definitieve behandeling hypothyreoïde zijn geworden voelen zich beter met natuurlijk- (ook wel dierlijk-) schildklier-hormoon. Dit wordt gewonnen uit de gedroogde- en verpulverde schildklieren van varkens. Beide productiemethoden zijn veilig en betrouwbaar. Niet alle artsen schrijven natuurlijk schildklierhormoon voor, alhoewel sommigen dit wel doen op verzoek van de patiënt . Wil men natuurlijk schildklierhormoon gaan gebruiken dan moet men dus op zoek naar een andere arts (soms ook natuurarts of een homeopaat) die achter deze behandeling staat en het middel wil voorschrijven.

En ik vind dit:

In de eerste helft van de 20e eeuw werden schildklierpatiënten behandeld met dierlijk schildklierhormoon, gemaakt van gedroogde schildklieren van varkens, runderen of schapen. Toen de synthetische hormonen op de markt kwamen, werden deze producten, zoals Thyranon, verdrongen. Syntetische hormonen zijn immers zuiver, en was het devies, dus beter. Het lichaam zou er zelf voor zorgen, dat ook alle tussenvormen werden geproduceerd.

En dierlijk schildklier hormoon blijkt dan ook nog eens beter te werken dan de synthetische. Bron: http://www.hypomaarniethappy.nl/alt_medicatie.htm.

Ik denk dat dit wel antwoord geeft op 1 van je vragen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2423501
Nou, als jij wat doet doe je het anders ook goed  :biggrin2: :biggrin2:

Maar, ik heb het toch echt niet zo goed gedaan, het was vast al te laat gisteravond geloof ik toen ik nog aan het googelen was, want ik heb het schildklierhormoon vervangen door groeihormoon  :-[ en dat is toch even heel wat anders. Dat gaat dus niet op, van het soortspecifiek zijn. En dan wordt het ook niet vernietigd in het darmkanaal want het gaat als tabletten.. Jammer dat was wel gemakkelijk geweest  ::) Nou, in elk geval zijn die vragen beantwoord.

Ja dat stukje vraag en antwoord in iemands blog, daar kan ik eigenlijk weinig mee. Geen idee hoe die nekken er uitgezien hebben, geen idee van de kennis van de personen. "The neck just pulls of" - wordt eruit getrokken? Dat kan dan toch alleen als het vel al verwijderd is anders gaat dat toch echt niet lukken. En probeer dan eens aan een nek te trekken als de slokdarm en luchtpijp en aderen en vet etc. er nog aan zit... We hebben al een washandje nodig om ons kale kipeenekje voor ons pupje vast te kunnen houden en daar zit die glibberboel niet eens meer aan. Zouden de dames soep trekken van nekken met daaraan slokdarm luchtpijp aderen vet etc.? Eerlijk gezegd geloof ik daar geen ene moer van  ::)

De link die je nog geeft geeft mij verder ook geen aanknopingspunten.
"The Freaking Simply Amazing Puppy Wizard's friend Dr. Von Hilseimer recommends eating chicken necks as a natural source of thyroid (see Pottinger Price Foundation  for more information)."
In de rerst van het verhaal komt de kippenek niet meer voor  :-\ Misschien  too freaking simply?
Ik heb nog even gezocht bij de PottingerPF maar daar dat was dood spoor. Wat ik wel gevonden heb is dat dr. von Hilsheimer een soort van hondentrainer is. Met niet zo'n beste methodes (neck pulling and shaking and screaming no into its (puppy's) face  ::)
En nou stop ik ermee.

Ik ben er echter van overtuigd dat de schildklier op de nek ligt en niet erin zit.
Gebruikersavatar
Door winni
#2424048
Pike, bedankt voor het vele werk dat je eraan gedaan hebt. En Lizzy ook bedankt voor het verder uitzoeken.
Ik vind dat de mensen op dit forum er wel over geinformeerd mogen worden dat er mogelijk een schildklier in de nekken zit, dus dat het niet goed is om dit vaker per week te voeren. Zoals ik al aangaf heeft het ook in een medisch DA blad/boek gestaan. En nu jij zegt Pike, dat het waarschijnlijk helemaal onderaan de nek zou zitten vraag ik mij af of het ook niet in een karkas (met inhoud)zit. Want ik doe al mijn best om halzen te vermijden, maar de karkassen dan waar de nek vanaf is geknipt? Maar ja, deze ook maar minderen dan. 
Gebruikersavatar
Door pike
#2424181
Je kan dat vrij eenvoudig controleren. Als het karkas leeg is zit het er niet meer in. Als hartje en alles wat er daarboven (richting nek dus) aan vast zit er nog in zit dan zit hij erbij (hij zit tegen de aders aan). Maar dan nog, bij een gezonde hond kan zo'n kliertje toch zeker geen kwaad, dan zouden er op barfplaats allemaal zieke honden rondlopen. Dan zou geen enkel dier ooit een prooi kunnen eten.  (Bij zoogdieren zit hij op een andere plek trouwens). Elke complete prooi bevat een schildklier.
Door inni
#2424189
Ik denk ook dat 't bij barf niet veel gaat uitmaken, zij wisselen voldoende af. Was 't zo geweest dat 't in de nek zat ( Berre eet op dit moment nog antijd voornamelijk nekken) dan zou ik met zijn mini gewicht van bijna 3kg 't nog ergens kunnen aannemen.............alhoewel hij eet ij verhouding evenveel als een grote hond natuurlijk. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2424264
inni schreef: Ik denk ook dat 't bij barf niet veel gaat uitmaken, zij wisselen voldoende af. Was 't zo geweest dat 't in de nek zat ( Berre eet op dit moment nog antijd voornamelijk nekken) dan zou ik met zijn mini gewicht van bijna 3kg 't nog ergens kunnen aannemen.............alhoewel hij eet ij verhouding evenveel als een grote hond natuurlijk. ;)
Dat gaat niet altijd op. Klene honden eten naar verhouding meestal meer. Grote honden vaak 2% en kleintjes soms wel 5% van hun gewicht.
De mijne bijvoorbeeld eten zo'n 4% terwijl de zwaarste 16 kg weegt, de kleinste is 11 kg.  Maar ik heb ook gelezen van kleintjes die maar 2% krijgen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2424536
Interessant!
Wat ik me afvraag is of als je nekken met schildklier zou voeren, het schildklier dan wel opgenomen wordt in het lichaam. :-\
Omdat als je schildklier hormoon substitueert dmv tabletten deze  's morgens op een nuchtere maag moeten worden ingenomen met water, omdat het schildklier hormoon erg snel binding aan gaat met voeding en dan slecht opgenomen wordt.
Gebruikersavatar
Door pike
#2424622
Dat is ook weer een interessant gegeven. Misschien is er ook nog een verschil in opname tussen natuurlijk en synthetisch hormoon. Maar, hoe moeilijker de opname, hoe minder kwaad het kan om te voeren lijkt me. En dan zou het al helemaal geen nut hebben om er soep van te trekken, toch  ??? :-\
Gebruikersavatar
Door winni
#2424648
inni schreef: Ik denk ook dat 't bij barf niet veel gaat uitmaken, zij wisselen voldoende af. Was 't zo geweest dat 't in de nek zat ( Berre eet op dit moment nog antijd voornamelijk nekken) dan zou ik met zijn mini gewicht van bijna 3kg 't nog ergens kunnen aannemen.............alhoewel hij eet ij verhouding evenveel als een grote hond natuurlijk. ;)
Jij wisselt dus nietvoldoende af. Ik zou er maar niet klakkeloos vanuit gaan dat schildklieren niet in nekken zitten.
En ik denk dat heel veel beginnende barfers met nekken en strotten beginnen voor hun puppen omdat het zo makkelijk is. Ik deed dat ook. Totdat mijn teef met een half jaar problemen kreeg met de structuur van d'r voetzolen en ik dat artikel onder ogen kreeg.
Maar inderdaad Pike, ik geef nu maar eens in de 2 weken een volledig prooi, en verders geen nekken dus een enkel kliertje kan geen kwaad. Maar een wolf eet ook zelden een hele prooi helemaal alleen op volgens mij. Ze leven meestal in roedels hè ;)
Quote Pike:Maar dan nog, bij een gezonde hond kan zo'n kliertje toch zeker geen kwaad, dan zouden er op barfplaats allemaal zieke honden rondlopen.Unquote
Hoeveel honden hebben er geen droge huid en vachtproblemen? Een van de bijwerkingen van een niet goed werkende schildklier!
Laatst gewijzigd door winni op za 11 aug 2012, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2424685
winni schreef: Jij wisselt dus nietvoldoende af. Ik zou er maar niet klakkeloos vanuit gaan dat schildklieren niet in nekken zitten.
En ik denk dat heel veel beginnende barfers met nekken en strotten beginnen voor hun puppen omdat het zo makkelijk is. Ik deed dat ook. Totdat mijn teef met een half jaar problemen kreeg met de structuur van d'r voetzolen en ik dat artikel onder ogen kreeg.
Maar inderdaad Pike, ik geef nu maar eens in de 2 weken een volledig prooi, en verders geen nekken dus een enkel kliertje kan geen kwaad. Maar een wolf eet ook zelden een hele prooi helemaal alleen op volgens mij. Ze leven meestal in roedels hè ;)
Waarom denk je dat? Het is duidelijk dat ze niet in de (kale) nekken zitten.
En hoe zit dat met die (zoogdier)strot? De schildklier zit daar tegen de luchtpijp aan, en die zit niet in de strot (althans niet in die die ik gehad heb). Dus ook daar verwijderd.
Hoe zat dat met die voetzolen? Wat ging daar mis en wat had de schildklier daar mee te maken? Hoe is dat opgelost???
Een roedel wolven eet gezamenlijk de prooi, maar je hebt ook losse zwervers die kleinere dieren vangen en in zijn geheel opeten.
Gebruikersavatar
Door winni
#2424708
pike schreef: Waarom denk je dat? Het is duidelijk dat ze niet in de (kale) nekken zitten.
En hoe zit dat met die (zoogdier)strot? De schildklier zit daar tegen de luchtpijp aan, en die zit niet in de strot (althans niet in die die ik gehad heb). Dus ook daar verwijderd.
Hoe zat dat met die voetzolen? Wat ging daar mis en wat had de schildklier daar mee te maken? Hoe is dat opgelost???
Een roedel wolven eet gezamenlijk de prooi, maar je hebt ook losse zwervers die kleinere dieren vangen en in zijn geheel opeten.
Een ganzennek is misschien iets anders opgebouwd dan een kippennek? De zoogdierstrotten die ik heb gehad daar zaten zulke grote klodders omheen,(het was gewoon 1 grote klodder) die gaf ik gewoon in z'n geheel, ongeacht wat daar nog meer aan zat.
Een bijwerking van een niet goed werkende schildklier is oa een zeer droge huid als grof schuurpapier waar de gaten en barsten inspringen. Precies de voetzolen van mijn hond. Ze is nu net 2 geworden en helemaal opgelost is dit nog steeds niet. Maar ze kreeg dus wél karkas met inhoud :-[(iedere week)
De (even) alleen trekkende wolven eten geen 5 nekken in 1 x, wat de barfers dus wel geven. 
#2424712
Ik zit nu op een tablet te internetten en ik krijg het artikel over iodine niet gecopieerd. Zal het morgen weer even opzoeken en via mijn gewone laptop hier neerzetten.
Het betreft hyperthyr.problemen bij mensen, maar ik denk dat het een en ander hier voor BP ook interessant kan zijn.
In het artikel wordt er gesproken over de iodine die veelal bij melkkoeien bijv. Wordt gebruikt als ontsmettingsmiddel van de uiers. Hierdoor komt mogelijk ook iodine in de melk en melkprodukten terecht.
Rood vlees, rauw, bevat veel iodine enz. In zeewier, kelp zit veel iodine, evenals schaal en schelpdieren en vis.
De iodine stimuleertt het schildklierhormoon als ik het goed heb begrepen.

Kortom ik zat tebdenken dat mogelijkerwijs  niet het rauwvoeren an sich het probleem is, inclusief eventeel schildklier in kipnek, maar mischien wel eventuele supplementen die ook aan KVVs worden toegevoegd.

Misschien worden die teveel gebruikt?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door