Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#291485
Jeetje wat zal dat 'n paniek geweest zijn!!
Ik denk niet dat er iemand is die verbaasd is dat je voorlopig alleen maar gemalen gaat geven!!
Maag moet tenslotte ook genezen!
Ik zou 't 3 keer malen geloof ik!
Beterschap voor Kuma hoor!!
Door Ordell
#291515
Volgens mij waren het geiteribben, en die heeft Helen gehaald op het slachthuis waar ik ook altijd kom. Wat er precies gebeurt is weet ik niet, maar het is moeilijk te voorkomen, alle dieren zijn voor menselijke consumptie goedgekeurd. En wij weten en zeggen allemaal dat alles gegeven kan worden, behalve de dragende botten van oudere dieren. Hier vallen geiteribben niet onder. Ik ervaar ze zelf helemaal niet als hard, ik geef dezelfde ribben 1x per week, en dan bijna 2 kilo per hond. Ze zijn naar mijn mening zo zacht dat het niet voor niets binnen 10 minuten weg is. Maar zelfs al waren de ribben keihard, wanneer een pup deze klein kan krijgen tot splinters en door kan slikken, zouden deze in principe verteerd moeten worden, en de rest wordt mee opgegeven... :-\
Gebruikersavatar
Door chooky
#291517
Jeetje Helen :'(
Ik schrik er ook van.
Heel veel sterkte allebei en ook ik duim voor Kuma.
Ik denk aan jullie :-*
Door Ordell
#291534
Lupa schreef: als het de zelfde ribben/botten zijn kan me toch niet voorstellen dat het daardoor komt, die dingen zijn zo zacht je kan ze met een schaar door midden knippen.
maar het neemt niet weg dat er iets mis is gegaan
Jij hebt ze idd ook gehad... :)
Er is echt iets fout gegaan, maar ik zou het verder zoeken als alleen de oorzaak van de harde ribben, Kuma moet in staat zijn om harde ribben te kunnen verteren, zeker omdat die van structuur inderdaad anders zijn dan normale botten...
Door Ordell
#291554
Lupa schreef: maar wat denkje zelf dan?
soms geef ik ze te harde botten en als ze kapot gaan liggen dan allemaal kleine stukkjes op de grond, heb ik me nooit echt zorg over gemaakt, maar te harde botten is de enige conclusie toch? maar wat voor botten/ daar kan helen alleen aantwoord op geven
Het waren de ribben... ;)

Ik denk zelf dat je goed in de gaten moet houden dat je hond zich opperbest voelt. Een gezonde hond is in staat om de meest harde botten stuk te bijten en door te slikken om in zijn geheel verteerd te kunnen worden, en zeker ribben. Maar wanneer een hond een iets verminderde weerstand heeft, dan heeft het lichaam meer dingen te doen dan zich uitsluitend bezig te houden met optimale vertering. Want het is onlogisch om te zeggen dat het alleen aan de in dit geval harde ribben zou liggen, want dan zou immers iedere hond hier last van moeten hebben. Misschien heeft de ene hond een beter verteringsstelsel dan de andere, ik weet het ook niet, ben maar aan het brainstormen. Dat zou een ieder voor zichzelf moeten bepalen en hier het menu naar samenstellen.
Ik vind het vreselijk voor Kuma, en die is hier ook niet mee geholpen, maar ik heb echt het idee dat er op dat moment meer aan de hand is geweest... :-\
Door webmaster
#291562
Ik vind het ook vreemd, daarbij komt dat we niet precies weten bijvoorbeeld, hoeveel ribben het zijn geweest, toevallig erg hard stuk, pup, m.a.w. het is niet helemaal duidelijk wat de oorzaak is voor mijn gevoel. Pinkel heeft deze keer nergens last van gehad, Brutus wel (andere rib) enig risico is er altijd wel zoals we allemaal weten, maar misschien kunnen we er weer wat van leren in het belang van al onze honden.
Door Leo
#291566
nu, eerst maar eens duimen dat Kuma er snel bovenopkomt, dat lijkt me pri 1 !
Gebruikersavatar
Door sylvia
#291570
Jeetje ik lees dit nu pas, wat zullen jullie geschrokken zijn zeg :o


Ik heb die geitenribben ook en hier zijn ze ook altijd boterzacht. En ook ik denk dat er misschien ook iets anders aan de hand is, want als Kuma die botten klein heeft kunnen kauwen moeten ze ook te verteren zijn geweest, vreemd hoor, maar dat zal nu niet je eerste gedachten zijn, als eerst Kuma er maar bovenop komt :-*
Door Helen
#291571
Balou heeft ze ook eerder (zie ander topic) uitgekotst, maar zij had er niet op gekauwd. We dachten dat het daaraan lag.
De stukken die uit Kuma's maag kwamen waren met een tang nog niet door midden te krijgen(is geprobeerd). Knetter en dan ook knetterhard.
Kuma was tot gisteravond volledig gezond en in staat om hele prooidieren te verteren. Er was met haar niets anders aan de hand.
Sommige niet dragende botten kunnen blijkbaar ook te hard zijn.
Dus als lering voor anderen: check hoe hard de botten zijn voordat je ze geeft. Ook niet-dragende botten. Ook deze kunnen levensgevaarlijk hard zijn.
Laatst gewijzigd door Helen op wo 30 mar 2005, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#291572
Helen,beterschap voor Kuma en sterkte met verzorgen.
Ik hoop dat ze volledig herstelt.
Door Helen
#291581
Lupa schreef: maar helen denkje dat het door de ribben komt of heb je kuma andere soort botten gegeven?
Die betreffende knetterhard ribben van een stokoud beest. Kuma heeft alles gegeten wat een barfende hond zou kunnen krijgen en nooit ergens problemen van ondervonden.
Door Helen
#291597
Lupa schreef: en hoe weet ik nou of de ribben zo hard zijn?
Pak een tang en probeer het te knippen. Lukt het niet (zoals bij mij) dan zijn ze te hard. Het hoort makkelijk te lukken.
Door margreet
#291599
Goh helen wat een ellende zeg voor die kleine,ik wens jullie heel veel sterkte hoor en beterschap voor Kuma :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door