Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sas
#2349085
Hallo allemaal,
vandaag ben ik bij de dierenarts geweest voor controle van de oren van Amber. Ze had al sinds kerst een aanhoudende oorontsteking en in overleg met de dierenarts heb ik rimadyl gestopt en over gestapt op Previcox. Vorige week was ze niet zo lekker, braken, diarree, loom en veel drinken. Zelf werk ik in het ziekenhuis, dus de alarmbel "nieren" ging af.
Maar ja, ze is alweer lekker levendig dus ik dacht er eigenlijk niets meer van! Voor de zekerheid toch maar een algeheel bloedbeeld laten prikken, en ja hoor creatinine en ureum veel te hoog! Het kan acuut nierfalen zijn, maar ook chronisch want ze staat al jaren op de NSAID's.

Nou had ik daar ter plaaste natuurlijk geen idee of er zoiets bestond als een nierdieet versvoer, dus ik heb mij twee zakken droogvoer in de maag laten splitsen. Op de verpakking staat ruw eiwit 16% terwijl CB maar 13% vermeld. Ik kon ook duck therapie vinden met maar 10,5% eiwitten.

Verder staan er zoveel verschillende adviezen op internet en ook hier dat ik even door de bomen het bos niet meer zie...
Want wat is bijvoorbeeld mild nierfalen en wat ernstig? Ik heb er geen idee van, ik zie best wel dat de waardes verdubbeld zijn, maar betekent dat ook een afname van de NF van 50%?
Ik weet het ff niet meer! Morgen bel ik nog wel even met de dierenarts, maar ik denk dat ze zo nog wel wat te eten lust!
Wat zouden jullie doen? Brokken? Het lijkt mij namelijk juist een extra aanslag op de nieren...... HELP :-\ :-\

Ureum 20,9 --> normaal 2,3- 9,1
Creatinine 208 --> 55-139
Anorganisch fosfaat --> 1,5 (0,6-1,8)
glucose 5,1--> (4,4 - 5,9)
alkalisch fofatase 94 -->(<130)
totaal eiwit 47 -->(47-69)
GPT/ALT 53 --> (<113)

Urine onderzoek (handig als ze plassen op commando;-) maar geen ochtendurine
SG 1022
pH 6
Proteine ++

groetjes saskia
Laatst gewijzigd door Sas op di 22 mei 2012, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2349131
Hoi Amber,

Heb ook een hondje met aangetaste nieren. Waardes ongeveer vergelijkbaar met die van jouw hond. Ik geef sinds ik weet dat haar nieren zijn aangestast rauw voer. Moet zeggen ze doet het er heel goed op. Heb in juni vorig jaar een nierdieet gekregen van Dorathea, die was toen werkzaam bij Any Animal Heiloo. Reguliere DA's willen honden met nierproblemen voer voorzetten met heel weinig eiwitten, maar eiwitten hebben ze wel nodig, maar dan wel de goede!

Ik zou haar zeker op rauw voer zetten, ben er gelukkig achter gekomen dat (alle) brokken rotzooi bevatten. Een rauw nierdieet is wel erg bewerkelijk, maar loont echt de moeite. Op een bepaald moment weet je welke groente veel fosfor bevatten en welke vleessoorten ze kan eten.

Het dieet van Djinty bestaat uit 25% lams of geitenpens, 25% eendenekken, 25% groenten, 10% pompoen of bataat, 5% orgaanvlees, 5% spiervlees en 5% vet. Alles wat Djinty krijgt is biologisch, dit om de nieren zo min mogelijk te belasten.

Als medicijn krijgt ze Ipakitine, Kidney comp, Cranberry, Visolie omega 3 en pro-bioticum. Tussendoor krijgt ze pens, geiten of konijnenoren (ook biologisch).

Op deze site staat nog veel meer informatie over nierproblemen.

Heel veel sterkte!

Esther
Door Cindy de Wolf
#2349232
Ik zou gaan voor een rauw/vers nierdieet en de brokken terugbrengen. Ik heb je net gemaild met wat ik je kan leveren aan kvv zodat je je op je gemak kan inlezen wbt een barf nierdieet. Voor nu voor jullie  :-* :-* :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: zie je 9 juni.
Door Sas
#2349243
Dank je wel, je bent een geweldige vriendin!! :-* :-*
Als het om mijn honden gaat ben ik zo'n jankerd.... kan beter zelf wat hebben, dat is makkelijker te handelen ;)
Door Cindy de Wolf
#2349245
Sas schreef: Dank je wel, je bent een geweldige vriendin!! :-* :-*
Als het om mijn honden gaat ben ik zo'n jankerd.... kan beter zelf wat hebben, dat is makkelijker te handelen ;)
Jij ook :-* :-* :-* we zijn er gewoon voor elkaar als het nodig is, ook al is de afstand groot :-*
Kweet het Martijn zei zoiets van de week ook al over mij ;)
Door Lizzy
#2349419
Ja, die brokken zou ik zeker terug brengen. Als er iets giftig is voor de nieren, is het brok. Veel te droog!!! (buiten de troep die er in zit).

Ik zou dit topic doornemen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Dan kun je ook zien bij welke nierwaardes je welke hoeveelheid fosfor moet beperken. Ik zou zelf gaan samenstellen, het dieet dat ik erboven heb uitgewerkt. Of Bandit nier dieet gaan geven. Duck lijkt me niks. Je moet overigens geen eiwit percentages van brok met vlees vergelijken. Dat is appels met peren vergelijken, brok is namelijk in droge stof gemeten.

Verder zou ik zeker Solidago gaan geven. En visolie.

Maar ja, rest mij toch de vraag, wat gaat je DA verder doen met deze gegevens? Van de NSAID af en over een paar weken opnieuw prikken? En als de waardes niet goed zijn, gaat ie dan verder onderzoeken naar wat er aan de hand kan zijn?
Door Sas
#2349461
Hallo Esther en Lizzy

dank jullie wel voor de super snelle reacties!
Esther, Hoe lang is de nierfunctie van jou hond al zo? Ik kreeg namelijk gisteren het idee dat ze al opgegeven was...

Maar goed, na barfplaast doorgeworsteld te hebben gisteravond en eens goed nagedacht te hebben vannacht ben ik tot de conclusie gekomen dat de brokken weer retour gaan!
Ik ga zo bandit halen en Tannetje bellen, want de pijnstillers zijn acuut gestopt en dat is voor 2 dagen wel te doen maar daarna niet meer!

Het was dus de bedoeling 3 weken brokken en dan opnieuw prikken, maar dat wordt nu anders ;) 3 weken bandit en dan opnieuw prikken. De solidago was ik ook al tegen gekomen dus ik ga straks zoeken waar ik het kan kopen.
Laatst gewijzigd door Sas op wo 23 mei 2012, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2349463
De Solidago tabletten van A. Vogel zijn prima! Die verkopen ze vrijwel bij iedere drogist. Een (1) tablet per dag. Dat kun je door het eten doen (eventueel eerst pletten tot poeder).
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2349790
Sorry dat ik een andere naam boven mijn bericht had getypt.....

Djinty heeft een nieraandoening vanaf vorig jaar juni en gaat nu erg goed. Tussendoor zijn haar waardes gecontroleeerd en die waren bijna stabiel (de ene keer iets hoger dan de andere keer).
De dierenkliniek waar ze toen was hadden haar ook opgegeven! Gelukkig ben ik bij Any Animal en bij Barfplaats terecht gekomen! Djinty is nog nooit zo dik geweest (30,3 kilo) en heeft nog nooit zo lekker in haar vel gezeten!
Door Sas
#2349844
Fijn om te horen dat het goed met haar gaat nu!

Het voordeel bij Amber is tot nu toe dat ze er niet zichtbaar last van heeft, behalve veel drinken. En misschien wat meer likken aan haar poten, jeuk?? Maar verder is ze gewoon zichzelf, maakt zich nergens druk om (behalve andere honden) en scharrelt een beetje in de tuin rond. Dun is ze helaas niet, eerder te dik :D

Ik was net bij Tannetje en heb een doos nierdieet meegenomen en de kidney comp.... en dan nu maar de 3 weken door zien te komen.Dan gaan we nu eerst maar eens beginnen met siesta, want vannacht heb ik geen 4 uur geslapen.
Door Sas
#2350139
Ik zou dit topic doornemen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html


Lizzy je bent geweldig :biggrin2: hier staat zo veel info waar ik nu direct wat mee kan!

Het nierdieet van Badit vind ze lekker, dus daar ga ik nu een koek van bakken met ei zonder dooier zodat ik met haar kan klickeren.
Vandaag gaat het nog zonder pijnstiller, maar dat zal de komende dagen wel snel anders worden!
Als de waardes niet zakken, ga ik zelf samenstellen, maar vooralsnog hoop ik dat dit een gevolg is van de pijnstillers en dat het reversibel is!
Laatst gewijzigd door Sas op wo 23 mei 2012, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door