Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2327922
nova schreef: wanneer er 2 uur geen pup geboren is, en  moeder hond is nog niet klaar, dan is het toch wel tijd voor een handje hulp, uit spuit of van een professionel
ja zo staat het bij mij ook in de boekjes, als er 2-3 uur niks gebeurt moet je ingrijpen.
Maar goed er zijn net zo goed genoeg pups die na een uur of 12 pas gezond en wel het levenslicht zien.  :-\
Gebruikersavatar
Door nova
#2327994
*Dorothea* schreef: ja zo staat het bij mij ook in de boekjes, als er 2-3 uur niks gebeurt moet je ingrijpen.
Maar goed er zijn net zo goed genoeg pups die na een uur of 12 pas gezond en wel het levenslicht zien.  :-\

zal vast waar zijn, maar helaas zijn er ook heel wat pups die na een flinke weeënpauze nooit meer het levenslicht zien :-\ :-\ :-\

wat adviseer jij dan?
#2327996
nova schreef:
zal vast waar zijn, maar helaas zijn er ook heel wat pups die na een flinke weeënpauze nooit meer het levenslicht zien :-\ :-\ :-\

wat adviseer jij dan?
Hetzelfde als jij, als er 2 tot 3 uur niks gebeurt oxytocine spuiten.  ;) Ik durf het risico niet te nemen, dat mensen wel durven afwachten vind ik prima, maar ik zou zelf nooit adviseren om af te wachten. Tenzij mensen het zich bewust zijn van het risico op dode pups en dit aanvaarden.
Gebruikersavatar
Door nova
#2328007
*Dorothea* schreef: Hetzelfde als jij, als er 2 tot 3 uur niks gebeurt oxytocine spuiten.  ;) Ik durf het risico niet te nemen, dat mensen wel durven afwachten vind ik prima, maar ik zou zelf nooit adviseren om af te wachten. Tenzij mensen het zich bewust zijn van het risico op dode pups en dit aanvaarden.
Ok,  dan had ik jouw reactie verkeerd opgepakt  :) :)
Door miik
#2328015
Ik vind het prettig om in huis te hebben voor als het nodig is.
Bij Joy haar eerste bevalling was ik daar maar wat blij mee ! Wel overleg ik altijd met de dierenarts telefonisch.
In overleg besloten toen wat te geven en 5 gezonde pupjes.
Maar als ik het niet in huis had gehad, dan had ik moeten wachten tot de dierenarts langs kon komen (was midden in de nacht) of ik had moeten gaan slepen met een teefje dat aan het bevallen was... Ik was blij dat ik het in huis had !
En voor een volgende bevalling zou ik het weer op dezelfde manier doen.
#2328019
*Dorothea* schreef: ja zo staat het bij mij ook in de boekjes, als er 2-3 uur niks gebeurt moet je ingrijpen.
Maar goed er zijn net zo goed genoeg pups die na een uur of 12 pas gezond en wel het levenslicht zien.  :-\
is het niet zo dat je pas moet ingrijpen als er wel (pers)weeen zijn, maar niets komt?
ik heb namelijk vaak genoeg meegemaakt dat er meer dan 2 uur tussen zat, vaak toch wel 3 a 4 uur en enkele keer wel 6 uur bv
dan ging moeders gewoon even slapen tussendoor, en had dan ook geen weeen en ging daarna gewoon rustig weer verder :-\
overigens was er in alle gevallen geen dode pup geboren
Door crutz
#2328026
danielle1980 schreef: is het niet zo dat je pas moet ingrijpen als er wel (pers)weeen zijn, maar niets komt?
ik heb namelijk vaak genoeg meegemaakt dat er meer dan 2 uur tussen zat, vaak toch wel 3 a 4 uur en enkele keer wel 6 uur bv
dan ging moeders gewoon even slapen tussendoor, en had dan ook geen weeen en ging daarna gewoon rustig weer verder :-
overigens was er in alle gevallen geen dode pup geboren
Dat dus. Is er rust, geen weeën, teef relaxed, dan doe ik helemaal niets. M'n laatste nest zat tussen pup 1 & de laatste 48 uur.

Heb bij m'n eerste nest uterovetsem gebruikt & de DA laten komen toen ze aan t end zat. De DA heeft toen oxytocine gespoten, de laatste 2 pups waren er met 15 minuten, maar dat gaf veel onrust voor de teef. Daarom doe ik t niet meer.
Door Lizzy
#2328089
Ik vind dit dus echt zeer lastige materie....

Het punt is dat wij mensen heel moeilijk dode pups kunnen accepteren. Terwijl vroeger gewoon iets van 25% van de pups dood ging. Punt. Dat was de natuur. Dat is nu teruggebracht naar volgens mij iets van 5%. En zelfs die 5% accepteren we niet. Dus we staan als fokkers de pups eruit te kijken en als het niet snel genoeg gaat, schieten we in de stress, wordt er Piton gespoten en keizersnedes uitgevoerd. En ik zeg helemaal niet dat dit onterecht is, begrijp me goed (ik heb niet eens ervaring, zelf). Maar ik denk dat veel handelingen uit worden gevoerd om dode pups te voorkomen. En of die handelingen nu direct altijd beter zijn voor de teef, daar heb ik zo mijn twijfels over...... Want bij het spuiten van Piton bijv. gaat er ook heel veel mis. Ook wordt er gesuggereerd door Amerikaanse DA's dat de dosis die wij hier in NL spuiten veel en veel te hoog is. Baarmoeders kunnen juist in een kramp schieten waardoor achtergebleven pups er niet meer uit kunnen. Baarmoeders kunnen scheuren. Etc.

Elke handeling die uit wordt gevoerd ter bescherming van de teef, daar zeg ik volmondig ja tegen. Het ergste wat je kunt gebeuren is je teef verliezen tijdens het baren. Elke handeling die wordt uitgevoerd ter voorkoming van dode pups zeg ik ook volmondig ja tegen zolang ze niet ten koste gaan van de teef. Piton geeft weeenstormen. En in veel gevallen zijn deze uiterst onprettig, naar, afschuwelijk voor de teef. Dus als een teef na een paar pups in slaap valt, er liggen genoeg pupjes te zogen (dit proces wekt van nature weeen op, het zogen), dan zie ik eigenlijk niet goed in waarom je Piton zou spuiten als het langer dan 2 a 3 uur duurt. Ja, zodra de teef onrustig is, pijn heeft, er problemen zijn, etc. : dan treedt regel 1 weer in werking: alles om de teef te helpen, te beschermen en te redden. Maar daar is toch geen sprake van, als ze gewoon 4 uur lang ligt te pitten? 
#2328112
Lizzy schreef: Ik vind dit dus echt zeer lastige materie....

Het punt is dat wij mensen heel moeilijk dode pups kunnen accepteren. Terwijl vroeger gewoon iets van 25% van de pups dood ging. Punt. Dat was de natuur. Dat is nu teruggebracht naar volgens mij iets van 5%. En zelfs die 5% accepteren we niet. Dus we staan als fokkers de pups eruit te kijken en als het niet snel genoeg gaat, schieten we in de stress, wordt er Piton gespoten en keizersnedes uitgevoerd. En ik zeg helemaal niet dat dit onterecht is, begrijp me goed (ik heb niet eens ervaring, zelf). Maar ik denk dat veel handelingen uit worden gevoerd om dode pups te voorkomen. En of die handelingen nu direct altijd beter zijn voor de teef, daar heb ik zo mijn twijfels over...... Want bij het spuiten van Piton bijv. gaat er ook heel veel mis. Ook wordt er gesuggereerd door Amerikaanse DA's dat de dosis die wij hier in NL spuiten veel en veel te hoog is. Baarmoeders kunnen juist in een kramp schieten waardoor achtergebleven pups er niet meer uit kunnen. Baarmoeders kunnen scheuren. Etc.
als ik me niet vergis dan is de dosis die in NL wordt geadviseerd, 0,1 per kg met een max van 3 IE, lager dan in Amerika?
Elke handeling die uit wordt gevoerd ter bescherming van de teef, daar zeg ik volmondig ja tegen. Het ergste wat je kunt gebeuren is je teef verliezen tijdens het baren. Elke handeling die wordt uitgevoerd ter voorkoming van dode pups zeg ik ook volmondig ja tegen zolang ze niet ten koste gaan van de teef. Piton geeft weeenstormen. En in veel gevallen zijn deze uiterst onprettig, naar, afschuwelijk voor de teef.
nou dat hangt er dus maar net vanaf hoeveel je spuit.....
bij de bevalling van Joy was die ene eenheid die we hebben gegeven nou net genoeg om de bevalling door te zetten.
Dus als een teef na een paar pups in slaap valt, er liggen genoeg pupjes te zogen (dit proces wekt van nature weeen op, het zogen), dan zie ik eigenlijk niet goed in waarom je Piton zou spuiten als het langer dan 2 a 3 uur duurt. Ja, zodra de teef onrustig is, pijn heeft, er problemen zijn, etc. : dan treedt regel 1 weer in werking: alles om de teef te helpen, te beschermen en te redden. Maar daar is toch geen sprake van, als ze gewoon 4 uur lang ligt te pitten?
Ik begrijp je hoor. Maar als je mij beroepsmatig zou bellen 's avonds dan zou ik dus een ander antwoord geven. En dan geef ik het advies wat in de boekje staat. Want ik zit niet te wachten op een bezoekje aan de tuchtraad omdat ik het "verkeerde" advies heb gegeven.
Gebruikersavatar
Door nova
#2328431
Lizzy schreef: Ik vind dit dus echt zeer lastige materie....

Het punt is dat wij mensen heel moeilijk dode pups kunnen accepteren.

Nog erger is een dode pup die niet geboren wordt.................. :-\ :-\
Ik wil er niet aan denken, maar het komt voor hoor. En niet zelden  :-\
Door Lizzy
#2328434
nova schreef:
Nog erger is een dode pup die niet geboren wordt.................. :-\ :-\
Ik wil er niet aan denken, maar het komt voor hoor. En niet zelden  :-\
Ja nee, ik weet het. Als je alles bij elkaar optelt is het nog een wonder dat mensen uberhaubt een nest fokken......
#2328456
tja is denk lastige kwestie, ik ben heel voorzichtig met de mama's, dat zijn toch de speciale hondjes...

en ikzelf heb meerdere malen dode puppen gehad, ik moet zeggen dat ik t niet heel erg vind  :-[ ik accepteer dat ze dood zijn met een reden. :-[
Nu heb ik ook maar 1 keer pup gehad waarvan ik 'zag' dat die net dood was gestikt, tja dats wel k*t, de rest was al dood en was goed te zien dat ze al tijdje dood waren.
als ze half levend zijn doe ik ook alles om te zorgen dat ze t overleven natuurlijk, mits ik denk dat t rendabel is.
#2328501
Ik ben geen fokker dus ik heb helemaal geen enkele ervaring met dragende en bevallende teven. Maar ik denk wel dat wat Lizzy al schrijft, er bijna altijd wel een paar puppen zullen zijn die niet helemaal 100% in orde zijn. 25% is helemaal niet zo gek als je ziet hoe groot nesten van honden kunnen zijn, zeker vergeleken met wolven. Natuurlijk zijn dode of zieke pups altijd heel erg naar  :'( ze zijn je als fokker denk ik allemaal lief, ook als ze net geboren zijn. Maar Moeder Natuur hanteert andere normen dan wij mensen en die heeft zo d'r redenen om pups niet te laten overleven. Dat zien we dan misschien als mensen niet aan de buitenkant maar zoals Danielle schrijft, ze zijn dood met een reden, en dat is dan misschien maar goed ook zo.
#2328578
Mevroi Kruim schreef: Ik ben geen fokker dus ik heb helemaal geen enkele ervaring met dragende en bevallende teven. Maar ik denk wel dat wat Lizzy al schrijft, er bijna altijd wel een paar puppen zullen zijn die niet helemaal 100% in orde zijn. 25% is helemaal niet zo gek als je ziet hoe groot nesten van honden kunnen zijn, zeker vergeleken met wolven. Natuurlijk zijn dode of zieke pups altijd heel erg naar  :'( ze zijn je als fokker denk ik allemaal lief, ook als ze net geboren zijn. Maar Moeder Natuur hanteert andere normen dan wij mensen en die heeft zo d'r redenen om pups niet te laten overleven. Dat zien we dan misschien als mensen niet aan de buitenkant maar zoals Danielle schrijft, ze zijn dood met een reden, en dat is dan misschien maar goed ook zo.
ja dan ga je er vanuit dat ze al dood waren, dan helpt een pitonspuit of keizersnee ook niet tegen. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg pups die doodgaan omdat de bevalling simpelweg niet goed doorzet.
#2328628
Lastige materie :-\  Ik heb het niet in huis omdat ik gemerkt heb, dat als het er ligt je ook snel denkt...laat ik maar.... ik wil het zelf ook niet spuiten omdat ik weet van anderen hoe dat mis kan gaan als niet een paar kundige handen eerst gevoeld hebben hoe of wat. Bij Bootje een paar jaar terug waren er weeën, soms al wat sterkere, maar er kwam maar niets het geboortekanaal in. Er was geen piton in huis en dat was maar goed ook, want in dezelfde gevallen hoor je mensen toch zeggen...dan spuit ik wat piton en voila. In dit geval liet een echo dus zien dat een pup met de rug voor het geboortekanaal lag en piton in zo'n situatie had voor een behoorlijk rommeltje gezorgd. Dus ik was heel blij met mijn huiverigheid voor piton spuiten.

Die een keer dat ik het wel in huis had, is het ook gezet. Na 2 pups hield Tedje het voor gezien, ging pitten, met wat lichte weeën af en toe, maar geen onrust. De da die graag op de hoogte bleef van hoe of wat adviseerde na 2  uur om piton te zetten en zo geschiedde. Nou, fijn, na een paar minuten, Ted in paniek, begint rond te rennen, springt op de bank en er komen 3 pups achter elkaar eruit zetten en wij stonden elkaar aan te kijken van...wat hebben we nou dan gedaan. Paniek duurde nog even en toen ging ze gelukkig weer rustig liggen...weer 1,5 uur later wordt er, terwijl ze met die andere ligt te mutsen weer een pup geboren en zo heeft ze de rest van de bevalling volbracht. Op der dooie akkertje, al mutsend met haar puppen. Mijn idee is dat toen die piton overbodig is gespoten, die pups waren wel gekomen. Goed, ook verder geen schade, maar een leuk momentje was het niet voor Ted.

Andere keer...weeën zetten niet door. Er wordt piton gespoten bij de da en daar wordt vrij snel de 1ste pup geboren. Met een stapel piton weer naar huis met de boodschap om de 2 uur te prikken en als er niets geboren wordt na een spuit dan naar de praktijk komen. Zo'n beetje iedere pup hebben we eruit moeten spuiten en de laatste drie waren ook overleden. Deze teef had dus ernstige weeënzwakte en met wat ik nu weet zou ik na het stilvallen na de 1ste pup meteen voor een ks kiezen omdat zo'n bevalling gewoon dodelijk vermoeiend is voor een teef en het heel vaak toch nog op een ks uitdraait of dat je dooie pups kunt gaan rapen. Wellicht dat piton bij zo'n teef net een zetje in de goede richting kan geven, maar zo niet, dan moet je de werking van piton ook weer niet gaan overschatten.

De laatste keer met Angels is er ook piton gespoten, 2 x op de hele bevalling. Bij haar zette de weeën na de 1ste pup niet goed door, maar die zat natuurlijk ook dooie pups naar buiten te werken en dat is zwaar werken.
De da die ik nu heb is ook vrij consequent in...ik wil eerst die teef zien, kom maar langs en ik vind dat an sich niet zo'n probleem. Better safe then sorry. Hij vind het ook niet nodig om na de bevalling persé piton te spuiten. Door het drinken van de pups komt er genoeg vrij en ruimt die bm zichzelf wel op. Geef je op dat moment piton bereik je vaak nog het tegenovergestelde....de bm trekt snel samen en je rommeltje zit er nog in en komt er niet meer uit. Doe je niks, dan komen rommeltjes er ook wel uit, dan wel niet binnen een uur, maar het komt vanzelf.

MIjn 1ste twee nesten zijn zonder enige vorm van "hulp" geboren.

Ik weet ook niet of je alleen Piton verantwoordelijk kunt honden voor de verlaagde puppysterfte. Pups die niet goed zijn worden net zo makkelijk gewoon geboren en dan kan moe heel simpel de pup terzijde schuiven en dan gaan "wij" aan de gang om het verstoten kind te redden. En vaak lukt dat ook en blijkt pas veel later dat moe al veel eerder wist waar wij pas later door schade en schande achter komen. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.

En ja, ik ken natuurlijk ook de verhalen van de fokkers die al tientallen nesten met het grootste gemak en zonder problemen piton spuiten. Ik ken ook de verhalen van de vastgespoten pups en de gescheurde baarmoeders.
En nee, inderdaad, we willen geen dooie pups en al helemaal geen dooie moeders en ik zie vrij veel...te veel teven die overduidelijk weeënzwakte vertonen en dan is er piton en komt (meestal) alles nog goed en geen mens die bij zichzelf denkt.....deze teef is niet geschikt voor dit werk, want met een simpel spuitje los je (ook) dat wel weer op. Maar het is net als het vermogen tot dekken, een teef en haar dochters verliest zo heel makkelijk het vermogen tot normaal werpen...en dat willen we uiteindeljk natuurljk ook niet. (zeker niet omdat veel van die teven ook amper het vermogenhebben om melk aan te maken...maar gelukkig kun je ook dat in blik kopen)
Ik zie Piton dan ook als een medicijn, een best nuttig medicijn, maar niet iets wat standaard is de kast van een fokker hoort te staan en zeker niet iets wat standaard gespoten moet worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door