Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2318935
keetje schreef: Bedankt Lizzy voor je zeer uitgebreide antwoord, daar kan ik iets mee.
Puur Pollen heb ik al in huis en ze eet op het ogenblik Carnibest natuur Bio

Toen we haar kregen zat ze dus op die RCmeuk.
Daar had ze klachten bij, kale plekken in haar nek, op haar rug en op haar bovenpoten.
Aangezien wij niet wisten hoe precies de vorige eigenaar+asiel zich aan die brokken gehouden hebben, zijn we nog 6 weken strikt doorgegaan met die brokken.
De klachten bleven en toen zei onze DA dat we dan ook over konden gaan op vlees.
Dat heb ik gedaan. Er zat nog een redelijke voorraad nietdieet in de vriezer van Keet en die zijn we gaan geven, de klachten werden erger maar ik dacht toen, misschien ontgiften?
Daarna zijn we dus doorgegaan met CB natuur bio en de plekken bleven verergeren.

Ze heeft nu dus rijst/kip/vis/rund gehad en RCbrokken, voor zover ik dat controleren kan omdat ik met haar vorige baas geen contact krijg.

Wat ik nu dus van jouw begrijp is dat ze (voorlopig) op de CB kan blijven en dat ik puur pollen erbij ga geven. Of moet ik ipv de CB een andere KVV zoeken omdat er in de CB rijst zit?
Werkt dat niet dan elimineren.
Ik denk dat het niet verkeerd is om een KVV te geven waar geen rijst in zit. Dat is echter niet bedoeld als eliminatie dieet! Een eliminatie dieet is dat je haar 6 tot 9 weken een diersoort geeft (bijv. konijn) dat ze nooit eerder gegeten heeft (om te achterhalen waar ze allergisch voor is). Dat zou ik dus niet doen. Ik zou ook geen KVV met konijn geven, om ervoor te zorgen dat je 1 diersoort achter de hand hebt, mocht je opnieuw (met vers) een eliminatie dieet willen/moeten doen. Maar goed, omdat ze een meelmijt allergie heeft, zou ik dus zelf een voer vermijden waar rijst in zit.

Dus, KVV zonder rijst (maar niet de smaak konijn) + Puur Pollen. En kijk dat 6 a 9 weken aan. En ja, ze kan gaan ontgiften.... Dat zijn vaak wat lastige dingen met overschakelen naar rauw/vers bij dit soort problemen.... Dus je moet het wel even de tijd geven.
BARF gaat helaas niet lukken, hoe graag ik het zou willen. Ik doe je wel even een PBtje. ;)

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
Je bent mij niet en nooit enige verantwoording verschuldigd :-*
Door keetje
#2319032
Nog even over die meelmijt,.........(ik heb je link nog niet gelezen Lizzy, ga ik nu doen, misschien staat daar het antwoord wel in ;)  )

Ik lees op overal dat als je bijv. je brokken in de vriezer doet de meelmijt doodgaat.
Als dat zo is dan zou de meelmijt, die eventueel bij de rijst in de kvv zou zitten, toch ook dood/onschadelijk moeten zijn? Of zie ik dat helemaal fout.

Ik denk dat ze dan meer last van de gluten (of zitten die niet in rijst :-[) zou hebben. En dat zou er dan met het eventuele elimineren ook uitkomen toch?

(Ok link gelezen,.......)
Door sella
#2319243
keetje schreef: Kun je me even uitleggen wat je daarmee bedoelt,..... :-[
Als er vele allergie klachten zijn, kan dat duiden op gebrekkige ontgifting. Ook blijken toch veel entingen voor een storing in de lever en nierenergie te geven.
Door dat samen met een holistisch da aan te pakken, kan het zijn dat ze veel klachten overgroeid, en er een klein beetje overblijft waar ze echt last van heeft.
Ik heb het al een paar keer gezien. Vandaar het van binnen uit aanpakken en dan ook met de hol da overleggen waarmee je het beste kan startem.
Door keetje
#2319424
sella schreef: Als er vele allergie klachten zijn, kan dat duiden op gebrekkige ontgifting. Ook blijken toch veel entingen voor een storing in de lever en nierenergie te geven.
Door dat samen met een holistisch da aan te pakken, kan het zijn dat ze veel klachten overgroeid, en er een klein beetje overblijft waar ze echt last van heeft.
Ik heb het al een paar keer gezien. Vandaar het van binnen uit aanpakken en dan ook met de hol da overleggen waarmee je het beste kan startem.
Bedankt voor je uitleg,....

Ik zet het allemaal op mijn-in-de-gaten-houden-of-in-de-toekomst-doen-lijstje. :)
Door keetje
#2324722
Zo maar weer eens een vraag,...
hoe zit het met fruit groente? Zijn daar vaak allergische reactie's op.
Ze wil graag oa komkommer en mandarijn. Ik geef het haar niet maar moet haar zowat bij me weg slaan (bij wijze van spreken) als ik zoiets eet.
Luna vreet op het ogenblik alles als ze de kans krijgt, ze wil grazen, pakt eikels en kauwt op takken. Ik heb het idee dat ze misschien met een groente prutje best wel blij zou zou zijn.
Als Keet gras begon te eten dan verhoogde ik haar portie groenteprut en dan ging het een stuk beter.

Dus, ivm haar huid, kan het erg veel kwaad om komkommer, fruit etc te geven. Of een dagelijkse portie groenteprut? Ik kan nergens iets vinden over overgevoeligheid voor dit soort dingen.
Door nienk
#2324728
in principe kan een hond overal allergisch op reageren, dus ook op groente en fruit. groentes uit de nachtschade familie staan er om bekend dat ze relatief vaak reacties geven.

ik ben Reus altijd zijn komkommer, wortel en appel blijven geven. maar ik raad het eigenlijk af. gewoon omdat er een kans is dat het een reactie geeft en je wilt iedere kans zo klein mogelijk houden.

maar dat eten van gras e.d., dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. ik weet zo 1 2 3 geen oplossing. maar ik heb geloof ik wel eens hier op het forum gelezen dat chorella (correct me if i'm wrong) ook uitkomst zou kunnen bieden. maar dat weet ik dus niet zeker.
Door tt-tjes
#2324961
Mijn honden krijgen dagelijks groenten. Ik zou eerst eens een paar groenten geven. BIjv. broccoli, courgette, pompoen.
Kijken hoe ze het daar op doet. Gaat dat goed dan voeg je er weer een andere groente bij en zo heb je dan op een gegeven moment een heel scala van groenten.
Door keetje
#2324969
tt-tjes schreef: Mijn honden krijgen dagelijks groenten. Ik zou eerst eens een paar groenten geven. BIjv. broccoli, courgette, pompoen.
Kijken hoe ze het daar op doet. Gaat dat goed dan voeg je er weer een andere groente bij en zo heb je dan op een gegeven moment een heel scala van groenten.
Weet je, ze krijgt nu CBnatuur bio + puur pollen. Ik wil zien hoe ze daar op gaat reageren.
Daarom was mijn vraag ook of bepaalde groenten een reactie kunnen geven omdat ik dan de werking van puur pollen niet meer kan controleren.
Ik heb nog groente in portie's in de vriezer liggen maar weet niet precies welke groente daar in zitten, in ieder geval biet en winterpeen.

Als het nu zo zou zijn dat groenten geen reactie zouden geven kan ik gewoon groente gaan voeren (zodat ze misschien op gaat houden met dat grazen) maar dat is dus niet zo. Ik moet dus gewoon nog "even" wachten met het geven van groente, als ik het tenminste goed begrijp.

Bedankt voor je antwoord. :)
Door keetje
#2349877
Weer even een updeetje,.... 8)

Ik heb ondertussen toch een mail gehad van haar vorige baas.
Hij wist niets van de uitslag van de Artuvetrintest, die had hij nooit gehad van de DA.
Wel wist hij te vertellen dat ze Jongehondenschurft gehad heeft en daar, door een slechte dierenarts, nooit vanaf gekomen is,...
Ook vertelde hij,....en daar ging het me om,....dat ze allergisch is voor kip en rund.
Kijk daar heb ik dus iets aan, het was dus toch meer dan de plantjes en de mijten.

Ik ga nu volgende week 10 kilo Tinlo knijn halen en als dat goed gaat ga ik andere dingen toevoegen, geit ofzo.
Eend-eiwit is dus anders dan kippen-eiwit? Dan zou ik in de toekomst ook eend toe kunnen gaan voegen.

Als alles goed gaat wil ik toch in de toekomst een bio versie van iets krijgen.

Nog een vraagje, kvv knijn, in hoeverre is dat compleet en hoe lang zou ze dat mogen/kunnen eten zonder tekorten op te bouwen? Ik wil dus in de toekomst wel naar 4/5 diersoorten gaan maar om te beginnen alleen knijn.
En de Lupa barfpakketten, zou dat wat zijn? Hebben geloof ik ook nijntje.

(Er gaat een nieuwe wereld voor me open, heb tot nu toe alleen 2 konijnen in de tuin en nog nooit in een hondenbak gehad. ;) )
Gebruikersavatar
Door nova
#2349885
Je kunt  al snel 9 a 10 weken  een diersoort geven voordat er tekorten ontstaan.
Maar zelf zou ik zo maar niet voor 10 weken inslaan,  je zit er mooi mee in je maag als de hond er niet goed op reageert.
Zelf zou ik voor 3 weken inslaan, en  binnen die periode heb je wel wat duidelijkheid, .

Het blijft een ellende , allergisch reagerende honden  :(
Ik  wens je in elk geval succes  :)
Door nienk
#2349897
goede zet om te gaan elimineren!

Reus heeft een week of 8 alleen konijn gegeten, met 2 opvallende eigenschappen: hij ging naar konijn ruiken. (was ook mega aan het ontgiften, daar zal het van geweest zijn denk ik) en hij viel behoorlijk af. konijn is mega mager, dus (veel) meer van voeren. dat is niet erg, maar let er wel op dat ze niet te veel afvalt.

eend eiwit is inderdaad anders dan kip eiwit. hoe het precies zit met hoe dicht het bij elkaar ligt weet ik niet. dat ze allergisch is voor kip (hoe wist de oude baas dat overigens?) betekent dus niet dat ze allergisch is voor eend. maar gevoelsmatig denk ik dat de kans wel iets groter is. ik zou dus eend niet als 2e diersoort geven, maar pas wat later. (dan heb je een goede basis om op terug te vallen, mocht het mis gaan)

kvv konijn voerde ik van Barfmenu (tinlo). dat is compleet in de zin van dat het de juiste percentage's bevat. maar bevat geen pre-mix, dus in die zin niet compleet. zelf geef ik in het algemeen en zeker bij elimineren de voorkeur aan zo puur mogelijk voeren, dat er geen pre-mix in zit maakt in mijn ogen voor die paar maanden niet zoveel uit.

volgens mij zit in Lupa barfpakket ook dingen als zeewier en ei enzo. dat soort toevoegingen dien je als nieuwe diersoort te beschouwen en dus 1 voor 1 toe te voegen. ongeschikt dus. lupa heeft ook onderdelen om zelf samen te stellen, nog goedkoper ook.

succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door