Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1955422
Nieuwe Linga update: gisteren zijn we naar fysiotherapie geweest en de therapeut was buitengewoon tevreden over de vooruitgang. De spieren in Linga's poot en bil worden alsmaar sterker en sterker en ze gaat echt erg goed vooruit. Linga loopt nu ongeveer de helft van de wandeling los en de andere helft (langs paaltjes en kuilen in het terrein) aan de riem. En ze geniet met volle teugen! Ze is ook weer helemaal blij aan het worden en ik herken mijn Lingaatje weer. Ze wil eigenlijk de hele dag door spelen, hetgeen Biscuit ook heeeeeel leuk vindt.

Linga en ik doen 's morgens haar spieroefeningen, overdag lopen we en 's avonds doen we de mobilisatie oefeningen en massage. Dat doet haar goed, om het over de dag te verdelen. In draf is nog goed te zien dat haar gangwerk niet goed is maar, ze zet haar geopereerde poot al veel minder gedraaid weg. In stap is het niet meer te zien, dat ze dit alles achter de rug heeft. Dus al met al kan ik zeggen dat je 1)Heel veel geduld nodig hebt wanneer je hond zo'n trauma heeft opgelopen (en je alleen een gescheurde kruisband dus niet kunt vergelijken met een hond die met 20 km per uur tegen een boom loopt en haar hele poot aan gort slaat, 2)Fysiotherapie echt een aanrader is en 3)Ik minder tevreden ben over de nazorg/begeleiding van Krooshof dan veel van jullie....

Over hoe ze Linga heeft geopereerd zal ik niks zeggen want ik geloof er beslist in dat dit prima in orde is. Ik vond haar ook aardig. En het was zeer prettig dat ze zo goed rekening hield met Linga's mogelijke nierproblemen met het onder narcose gaan. Maar ik vond de nazorg ronduit uien. De standaard brief die je meekrijgt is gewoon uien (daar kun je niks mee). Ik hoefde ook niet naar fysio therapie, toen ik na een week of 5 belde met "het gaat eigenlijk niet zo lekker". Ik hoefde ook niet voor controle terug te komen. Maar zou ik niet naar de fysio gegaan zijn met Linga, was ze er nu serieus slecht aan toe, daar ben ik zeker van. Door de spierversterkende-oefeningen, de massage en de mobilisatie-oefeningen en begeleiding van de fysio (Erna de Goede), heb ik Linga hier doorheen weten te trekken. Erna heeft me iedere keer weer in laten zien dat Linga langer de tijd nodig had en ik haar vooral aan de riem moest laten lopen en zoveel mogelijk tempo wisselingen moest doen. Zou ik niet naar Erna zijn gegaan, zou ik Linga in januari al ergens los van de riem hebben gedaan en zou ze nu waarschijnlijk op 3 poten hebben gelopen. Want Linga is een ster in het ontduiken. En wilde gewoon maar 1 ding en dat was die poot vergeten. And if you don't use it, you loose it. Binnen 8 weken tijd waren de spieren in haar geopereerde poot en bil weg. Gewoon echt weg. Ze trilde daar ook als een espenblad. Door haar nog veel langer aan de riem te laten lopen en alle oefeningen te doen, ging ze langzaam haar poot weer gebruiken en konden de spieren aansterken. En dat is exact wat je nodig hebt, sterke spieren, om die knie en de nepkruisbanden te beschermen.

Nou goed, niet meer achterom kijken maar vooruit kijken. We zijn nu op de goede weg en ben ik blij met hoe mijn Pling hersteld!
#1955452
Gelukkig voor jullie dat het "geduld" hebben nu eindelijk zichtbaar is. Dit is wel één van de zwaarste dingen (geduld hebben) wat er is bij herstel van een geliefd dier.

And if you don't use it, you loose it Is de enige wet die altijd intreed in de natuur! Fysio en gedoseerde oefeningen is een must. Applaus voor jezelf dat je de discipline hebt opgebracht/brengt om het meerdere keren per dag te doen.

En voor de rest.............ben ik gewoon dolblij voor jullie!  :-*
#1955497
Ja, die uitspraak heb ik ook van jou Edith "if you don't use it, you loose it"! Die is echt blijven hangen. En die kant gingen we op. Want toen ik Linga na 10 (!!) weken na de operatie los van de riem deed, rende ze weg, op 3 poten.... Ik ben de fysiotherapeut dan ook echt zeer dankbaar! En Dorothea, ja, het is echt een goed idee om mensen naar fysio te verwijzen! Het is echt zo belangrijk, goede begeleiding. Ik moet Krooshof nog steeds een mail sturen. Ik ga dat nog wel doen want anders ontneem ik haar de kans om iets te kunnen doen met mijn kritiek (of niet, maar dan heb ik haar in ieder geval de kans gegeven).

Linga is echt blij. En ik ook. Hoewel ze nu wel weer hondenstront vreet, da's minder ::). Zie je, elk voordeel heb z'n nadeel :biggrin2:
#1955755
Wat heerlijk dat  linga nu door de fysio en julie enorme geduld zo goed vooruit gaat.
En wat zal ze genieten ook weer los aan de lijn!
Kan jij het los laten ook een beetje los laten, want dat zal zeker de eerste keer zo moeilijk zijn geweest.
Een dikke knuffel voor jullie en Linga! :-* :-*

En wel heel vervelend dat de nazorg zo slecht was, hopelijk gaat ze wat doen met de mail die jij wil sturen.
#1956821
Ik heb een email gestuurd en er een teruggekregen. Die ga ik hier niet neerzetten maar werkelijk een top reactie! Ze neemt mijn reactie uiterst serieus en gaat kijken wat ze kan doen om de ontslagbrief en nazorg te verbeteren daar waar nodig. Kijk, daar word ik dan weer blij van, van zo'n reactie. Niks "ja maar" maar gewoon "hee super, bedankt voor je mail ik ga kijken wat ik kan verbeteren".
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 mar 2011, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#1957057
Lizzy schreef: Ik heb een email gestuurd en er een teruggekregen. Die ga ik hier niet neerzetten maar werkelijk een top reactie! Ze neemt mijn reactie uiterst serieus en gaat kijken wat ze kan doen om de ontslagbrief en nazorg te verbeteren daar waar nodig. Kijk, daar word ik dan weer blij van, van zo'n reactie. Niks "ja maar" maar gewoon "hee super, bedankt voor je mail ik ga kijken wat ik kan verbeteren".
Super!
#1957083
Wat fijn dat het met Linga de goede kant op gaat  :) Je kunt het zeker niet vergelijken met elkaar, dat wat Linga had en een gescheurde kruisband, maar je hebt me wel op het idee gebracht om toch met Pluto naar een goede fysio te gaan. In een half jaar tijd 2 kruisbanden vervangen en bij de laatste ook zijn meniscus weer gerepareerd. Maar ook hier is niks gezegd over fysio. Daarom ben ik blij dat jij het schrijft, na de carnaval ga ik op zoek hier in de buurt  ;)
#1958028
Lizzy schreef: Ik heb een email gestuurd en er een teruggekregen. Die ga ik hier niet neerzetten maar werkelijk een top reactie! Ze neemt mijn reactie uiterst serieus en gaat kijken wat ze kan doen om de ontslagbrief en nazorg te verbeteren daar waar nodig. Kijk, daar word ik dan weer blij van, van zo'n reactie. Niks "ja maar" maar gewoon "hee super, bedankt voor je mail ik ga kijken wat ik kan verbeteren".
Dat is netjes  :)

Fijn dat het zo goed gaat!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door