Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Laika
#2944907
Wij hebben kort geleden ons paard van 27 in moeten laten slapen tijdens een heftige koliekaanval.
Ze lag al op haar zij toen ze de narcoseinjectie in haar halsader kreeg. Dat gaf rust en daarna werd de overdosis narcose erbij gespoten. We zaten daarna te wachten tot ze weg zou glijden maar dat duurde erg lang. Te lang volgens de DA en hij besloot om nog een overdosis te geven omdat de ader wellicht onvoldoende doorliet. Als dit niet zou werken dan zouden we haar om moeten draaien zodat de ader aan de andere kant van haar hals bereikbaar werd. Dit hebben we gelukkig niet hoeven doen maar toen de DA weggelopen was naar zijn auto kwam het paard overeind met haar hals en strekte ze haar voorbenen uit alsof ze op wou gaan staan. Dit ging natuurlijk niet maar het was een bizarre ervaring. We konden haar hoofd en hals nu wel omhooghouden zodat de DA het middel in de andere ader kon spuiten. Daarna was het snel gebeurd. Er was geen sprake van paniek of pijn (voor ons niet merkbaar tenminste) bij het paard maar het was wel een vervelende ervaring. Toch hadden we dit niet kunnen voorkomen denk ik.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2944919
Laika schreef: Wij hebben kort geleden ons paard van 27 in moeten laten slapen tijdens een heftige koliekaanval.
Ze lag al op haar zij toen ze de narcoseinjectie in haar halsader kreeg. Dat gaf rust en daarna werd de overdosis narcose erbij gespoten. We zaten daarna te wachten tot ze weg zou glijden maar dat duurde erg lang. Te lang volgens de DA en hij besloot om nog een overdosis te geven omdat de ader wellicht onvoldoende doorliet. Als dit niet zou werken dan zouden we haar om moeten draaien zodat de ader aan de andere kant van haar hals bereikbaar werd. Dit hebben we gelukkig niet hoeven doen maar toen de DA weggelopen was naar zijn auto kwam het paard overeind met haar hals en strekte ze haar voorbenen uit alsof ze op wou gaan staan. Dit ging natuurlijk niet maar het was een bizarre ervaring. We konden haar hoofd en hals nu wel omhooghouden zodat de DA het middel in de andere ader kon spuiten. Daarna was het snel gebeurd. Er was geen sprake van paniek of pijn (voor ons niet merkbaar tenminste) bij het paard maar het was wel een vervelende ervaring. Toch hadden we dit niet kunnen voorkomen denk ik.
Dank je wel voor de reactie! Het stelt mij enigszins gerust voor als het onvermijdelijke voor mijn lieve maatje er aan komt. Hoop wel dat het nog héél lang duurt...
Heel veel sterkte met dit verlies!
Laatst gewijzigd door doranto op za 21 jun 2014, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2947713
Lizzy schreef: Jeetje, wat heb jij een nare ervaring zeg :'( :'( :'(. Ach gosssie, dit is echt vreselijk, dat blijft je voor altijd achtervolgen :'(

Tot op heden hebben wij 3 honden in moeten laten slapen, 1 lag al onder narcose en is tijdens de operatie geëuthanaseerd. Onze twee andere honden moesten echt ingeslapen worden. En eerlijk gezegd is dat altijd vlekkeloos gegaan, zonder pijn, zonder gepiep, zonder angst. Mijn dierenarts had me wel gezegd dat 1 van de 2 prikken heel pijnlijk is en daarom moest ik iets aan eten meenemen/thuis moest hebben (Pinkel is thuis ingeslapen, Brutus bij de dierenarts) dat ze af zou leiden. Dan moet je wel een nog voer gerichte hond hebben.... :-\. Daar zaten we dan, met vanille vla, slagroom, knakworst, rookworst. Beide honden hebben niet eens opgekeken of gereageerd op de prik. En ze vielen allebei binnen enkele seconden al weg. En na de 2de spuit was het binnen enkele seconden bekeken, stond het hart stil. Dus het kan wel. Ze hebben overigens beide geen prik in het hart gekregen en ik zou dat ook niet willen. Gelukkig denkt mijn DA daar hetzelfde over.

Ik denk dat de kundigheid en ervaring en mededogen en rust van de dierenarts in kwestie een grote rol speelt. Ik denk dat het ook erg veel uit maakt hoe ernstig op je hond is. Mijn beide honden die ik heb in moeten laten slapen waren echt helemaal op. En ja, beide lieten zich dus goed afleiden toen de eerste nare prik kwam.... Met Pinkel was ik daar heel bang voor, zij heeft hele slechte ervaringen bij de dierenarts opgedaan in haar leven. Ik heb haar daarom thuis in laten slapen. En dat was een goede beslissing, denk ik.
Is het niet te voorkomen dat de 1ste prik naar is? Is een prik in een ader van een voorpootje geen pijnlozere methode, of kleven daar weer andere nadelen aan?

Wat is jullie mening over het idee om zelf thuis eerst een Benzodiazepine te geven? Ik heb verschillende ervaringen gelezen met Diazepam, Alprazolam en Oxazepam. Weet alleen niet goed het verschil tussen deze soorten Benzodiazepines. Er zijn er die zeggen dat het niets doet maar de meesten zijn er toch positief over. Of misschien wat extra tramadol geven (hij krijgt nu 2x dgs. 50mg.)? Of iets anders, dat pijnstillend en rustgevend werkt? 
Ik heb hier met 2 dierenartsen overlegt, die beide niet erg mee willen denken. Ze willen gewoon een spuitje in de bilspier geven en daarna de euthanasiespuit. Een narcosemiddel in de ader van de voorpoot spuiten voelen ze allebei niet veel voor. Het zou vaak moeilijk zijn om een ader te vinden ofzo.
Door miik
#2947717
Volgens mij is dat ook het probleem als je van te voren extra medicatie gaat geven, dat de bloedvaten daarna moeilijker te vinden (aan te prikken zijn). De praktijk waar ik werkte kreeg de hond (of kat) een braunule in de voorpoot, terwijl het dier gewoon wakker is.
Dit vinden de meeste niet zo prettig, maar een handige dierenarts heeft dat zo voor mekaar. Als de hond rustig is en het baasje is er aan toe, dan wordt de euthenasie vloeistof dmv de braunule rechtstreeks in het bloedvat gespoten. Dit gaat niet mis omdat de braunule er zit, en de hele hoeveelheid kan dan zonder problemen in 1x gegeven worden.... Binnen een paar seconde valt het dier weg, dit gaat dus echt heel snel, en is wat mij betreft de meest ideale manier. Niks geen strijd of toestanden. Maar je moet het baasje er wel op voorbereiden... want het gaat dus echt snel ! Het afscheid nemen en alles zeggen wat je wilt zeggen, moet dus voor het inspuiten van de vloeistof.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2947718
miik schreef: Volgens mij is dat ook het probleem als je van te voren extra medicatie gaat geven, dat de bloedvaten daarna moeilijker te vinden (aan te prikken zijn). De praktijk waar ik werkte kreeg de hond (of kat) een braunule in de voorpoot, terwijl het dier gewoon wakker is.
Dit vinden de meeste niet zo prettig, maar een handige dierenarts heeft dat zo voor mekaar. Als de hond rustig is en het baasje is er aan toe, dan wordt de euthenasie vloeistof dmv de braunule rechtstreeks in het bloedvat gespoten. Dit gaat niet mis omdat de braunule er zit, en de hele hoeveelheid kan dan zonder problemen in 1x gegeven worden.... Binnen een paar seconde valt het dier weg, dit gaat dus echt heel snel, en is wat mij betreft de meest ideale manier. Niks geen strijd of toestanden. Maar je moet het baasje er wel op voorbereiden... want het gaat dus echt snel ! Het afscheid nemen en alles zeggen wat je wilt zeggen, moet dus voor het inspuiten van de vloeistof.
Zo is het ook bij Radja gegaan. Het enige wat Radja niet prettig vond was het scheren van haar voorpootje. In de braunule werd wel eerst een narcosemiddel gespoten, daarna de euthanasie vloeistof. Verder heeft ze er niets van gemerkt en is rustig ingeslapen.
Laatst gewijzigd door Radja op do 26 jun 2014, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2947720
miik schreef: Volgens mij is dat ook het probleem als je van te voren extra medicatie gaat geven, dat de bloedvaten daarna moeilijker te vinden (aan te prikken zijn). De praktijk waar ik werkte kreeg de hond (of kat) een braunule in de voorpoot, terwijl het dier gewoon wakker is.
Dit vinden de meeste niet zo prettig, maar een handige dierenarts heeft dat zo voor mekaar. Als de hond rustig is en het baasje is er aan toe, dan wordt de euthenasie vloeistof dmv de braunule rechtstreeks in het bloedvat gespoten. Dit gaat niet mis omdat de braunule er zit, en de hele hoeveelheid kan dan zonder problemen in 1x gegeven worden.... Binnen een paar seconde valt het dier weg, dit gaat dus echt heel snel, en is wat mij betreft de meest ideale manier. Niks geen strijd of toestanden. Maar je moet het baasje er wel op voorbereiden... want het gaat dus echt snel ! Het afscheid nemen en alles zeggen wat je wilt zeggen, moet dus voor het inspuiten van de vloeistof.
Wordt de euthanasievloeistof meteen ingespoten, zónder eerst narcose te geven? Voelt het dier dan geen pijn?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2947746
Doranto schreef: Wordt de euthanasievloeistof meteen ingespoten, zónder eerst narcose te geven? Voelt het dier dan geen pijn?
Ik vrees dat dit een vraag is die we nooit kunnen beantwoorden.

Ik heb laatst een paard gezien waarbij na een roesje de euthanasievloeistof direct werd ingespoten. De eigenaar was hier niet bij omdat het een akelig gezicht zou zijn. Het gaat dan inderdaad écht super snel. Het paard zuchtte één keer, viel om en was duidelijk overleden nog voor het de grond raakte. Tja, zo'n paard van 600 kg is niet te sturen en gaat dus echt met een klap neer. Maar zo gaan mijn andere paarden ook als het zover is.
Mocht het met de honden zover komen vind ik de methode zoals miik het omschrijft. Laat het maar snel achter de rug zijn.

Mijn tante zei het heel treffend op haar sterfbed: of ze me nu een pil, spuit of glas drinken geven, laat het maar snel gaan. Doodgaan is nou eenmaal niet leuk.
Door Lil
#2947756
Inderdaad ik heb ook liever dat het snel gaat.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2947760
Dat het snel moet gaan, ben ik het helemaal mee eens, maar het moet ook pijnloos gaan.
Ik heb zelf ooit meegemaakt dat een hond werd ingeslapen zonder verdoving (zie eerste post). Dat is weliswaar heel lang geleden, maar zij voelde toen wel degelijk pijn. Toen ik er destijds iets van zei, zei de dierenarts  dat de vloeistof op zich inderdaad heel pijnlijk was, maar dat dat maar kort was en zeker niet langer dan totdat de vloeistof het hart zou bereiken.... Hij vond dat dus kennelijk acceptabel. Ondanks dat het lang geleden is staat mij dat nog heel helder voor ogen.
Misschien wordt er tegenwoordige andere vloeistof gebruikt die niet pijnlijk is, dat weet ik dus niet.
Maar wat zou dan de reden zijn om niet eerst narcose via dezelfde naald in te spuiten? Dan is hij toch ook meteen weg en merkt niets meer? En als het goed is doet het inspuiten van narcose niet pijn. Ik ben zelf ooit onder narcose geweest, maar daar voel je niets van. Je glijdt gewoon weg.
Door miik
#2947871
Het is allebei een optie, dus met narcose en zonder.
Het nadeel van een narcose is dat heel veel dieren daarop reageren met braken. Dat is ook de reden dat ze nuchter moeten komen voor een operatie. Maar juist de dag voordat een dier ingeslapen moet worden wil het baasje ze vaak extra verwennen, dus lekker ween stukje worst, kaas, etc etc. Dat maakt dat als je eerst een narcose geeft, het dier meestal gaat braken- en dat is een vervelend gezicht.... en ook voor het dier vervelend...
Het inspuiten is misschien pijnlijk, dat weet ik niet, ik heb er nooit een reactie op gezien... en binnen een paar seconde is het dier echt weg. Dus al zou het pijnlijk zijn, dan is dat zo kort, dat ik daar toch liever voor zou kiezen dan 10 minuten braken....
Gebruikersavatar
Door Radja
#2947965
Ik heb het hierboven ook al geschreven, bij Radja deed de DA de braunule in haar voorpoot, toen werd het narcosemiddel er in gespoten ( dus in de ader),was binnen een paar seconde in diepe slaap en daarna werd het fatale spul erin gespoten en na een paar seconde was ze er niet meer. Ze heeft nergens last of pijn van  gehad en alles is voor haar,dus ook voor ons heel "prettig" gegaan!  :'( god wat mis ik haar!
Laatst gewijzigd door Radja op do 26 jun 2014, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 1eboa
#2948006
Wij hebben op vrijdag de 13e voor de 13e keer een hondje laten inslapen. Ze kreeg in mijn armen de narcose prik en na een half uur was ze totaal van de wereld, daarna werd haar pootje afgebonden, zodat de ader goed te zien was en toen pas de laatste injectie. Nog een zuchtje en haar hartje stond stil. We hebben al onze hondjes meteen naar het hondencrematorium in Landsmeer gebracht. Bij het achterlaten kwamen veel emoties los.
Afbeelding
gr Boa
Door Martine-Tom
#2948131
Doranto schreef: Dat het snel moet gaan, ben ik het helemaal mee eens, maar het moet ook pijnloos gaan.
Ik heb zelf ooit meegemaakt dat een hond werd ingeslapen zonder verdoving (zie eerste post). Dat is weliswaar heel lang geleden, maar zij voelde toen wel degelijk pijn. Toen ik er destijds iets van zei, zei de dierenarts  dat de vloeistof op zich inderdaad heel pijnlijk was, maar dat dat maar kort was en zeker niet langer dan totdat de vloeistof het hart zou bereiken.... Hij vond dat dus kennelijk acceptabel. Ondanks dat het lang geleden is staat mij dat nog heel helder voor ogen.
Misschien wordt er tegenwoordige andere vloeistof gebruikt die niet pijnlijk is, dat weet ik dus niet.
Maar wat zou dan de reden zijn om niet eerst narcose via dezelfde naald in te spuiten? Dan is hij toch ook meteen weg en merkt niets meer? En als het goed is doet het inspuiten van narcose niet pijn. Ik ben zelf ooit onder narcose geweest, maar daar voel je niets van. Je glijdt gewoon weg.
Ik snap je hoor, laat ik dat voorop stellen.

Maar ik denk dat je ook naar het dier moet kijken, stel dat je een hond hebt die al op is van de zenuwen omdat er iemand met hem bezig is, dan zou ik er de voorkeur aan geven dat het gewoon snel gaat, ook als dat 3 sec pijn zou betekenen, de stress die het dier heeft tijdens de narcose vind ik ook iets om mee te nemen. Mijn vorige hond was niet bang van de da, dat het bij haar langer zou duren maar pijnloos zou zijn was een goede optie omdat ze weinig stress had.
Tom is anders, die heeft veel stress bij de da, ook als die aan huis komt, de optie super snel maar mogelijk pijn vind ik bij hem zeer acceptabel, ook omdat hij toch altijd vecht tegen narcose.
Misschien dat het mogelijk is om vooraf, thuis iets van pijnstilling te geven, of kalmeringstabletten ofzo? Geen idee, ik lees hier eigenlijk voor het eerst over deze manier maar vind het zeker iets om te onthouden mocht ik met Tom zover zijn.
Beide katten zijn ook makkelijker te behandelen dus daar zou ik dan eerder voor de langere maar pijnloze manier gaan.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2948156
In de reactie van Radja las ik dat de dierenarts de narcose in haar voorpoot deed en ze toen binnen enkele seconde in een diepe slaap was. Dat duurt dan toch niet langer als wanneer je de euthanasie vloeistof gelijk inspuit? Het lijkt me echter wél minder pijnlijk.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2948425
Bij Radja is idd op mijn verzoek het narcose middel via die braunule in haar voorpoot gespoten en ja bij Radja ging het snel,binnen 3 tellen viel ze in een diepe slaap! Ik wilde dit omdat wanneer je de narcose in een spier/bil spuit het minstens een 10 minuten duurt voordat ze inslaap vallen,maar kan ook langer duren en gaan honden soms tegenstribbelen of nog erger! Narcose in de ader dan vallen ze binnen 1 minuut inslaap, maar bij mijn meissie was het dus een paar seconde,wat voor haar prettig was! Ik heb ooit ook gehoord dat het rose/blauwe fatale spul pijnlijk is en daarom wilde ik ook eerst narcose!

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!
Sterkte het is en blijft moeilijk! Maar ik weet dat jij het beste voor jouw lieverd wil,dat wilde ik ook!

Sommige vonden het raar,wil je haar niet minstens 10 minuten langer houden,nu was ze heel snel voor altijd weg! Maar die 10 minuten langer dat maakt dan ook niet meer uit! Klinkt heel koud wat ik zeg,maar neem maar van mij aan dat ik het nog steeds vreselijk moeilijk heb met mijn allerliefste schat haar dood! :'( :'( :'(

Nogmaals heel veel sterkte

:-* jacqueline
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door