Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

[quote="Gizmo"]Ten eerste bedankt voor het meedenken! Ben ik erg blij mee! :-*
Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Het is een beetje het probleem dat we niet zeker weten dat het Giardia is. De test van de ontlasting van 3 dagen was wel negatief. Maar kan ik gerust 90 dagen diatomeeënaarde geven, ondanks dat ik niet weet of het Giardia is of niet? Dat is verder niet schadelijk?

Kan je gerust geven, het is niet schadelijk...maar mischien is het helemaal niet Giardia? Maar een andere parassiet? Heb je het opgestuurd naar het Woud?...je zou over een dag of 15 msschien eens kunnen hertesten?

Okee, dat is inderdaad een heel ander advies dan ik overal hoor/lees. Maar heeft ze dan geen kans op herbesmetting? Daarom moet je de poep iedere dag uit de tuin halen...

Ik heb de aarde bij de Baroen gekocht. Maar ik stop sowieso maar even met de Isogel. Gizmo heeft vanaf gisterochtend ook al niet meer gepoept, terwijl ze eerder deze week constant eruit moet. Ik heb dus hoop dat de diarree nu weg is.
Drinkt de hond wel genoeg? Bij gebruik van Isogel moet er misschien speciaal gelet worden op genoeg drinken? Lizzy?
Door Gizmo
Annemarie Rijnveld schreef: Kan je gerust geven, het is niet schadelijk...maar mischien is het helemaal niet Giardia? Maar een andere parassiet? Heb je het opgestuurd naar het Woud?...je zou over een dag of 15 msschien eens kunnen hertesten?
Ze heeft eind december een antibioticakuur gehad, omdat de dierenarts dacht dat het een bacteriële infectie was... Ook is ze laatst ontwormd... Dus dan had dat toch moeten werken als het een andere parasiet zou zijn? Ik kan zeker eens bij Het Woud laten testen, zie zojuist dat een wormentest + Giardia nog goedkoper is dan alleen een Giardiatest bij de dierenarts... Niet best!
Annemarie Rijnveld schreef: Drinkt de hond wel genoeg? Bij gebruik van Isogel moet er misschien speciaal gelet worden op genoeg drinken?

Volgens mij drinkt ze wel genoeg. Had dat Isogel van de dierenarts gekregen en die zei 'blijf maar gebruiken'. Ze heeft het verder niet over drinken gehad. Hoop niet dat ze nu verstopt zit ofzo. :o
Gizmo schreef:Ze heeft eind december een antibioticakuur gehad, omdat de dierenarts dacht dat het een bacteriële infectie was... Ook is ze laatst ontwormd... Dus dan had dat toch moeten werken als het een andere parasiet zou zijn? Ik kan zeker eens bij Het Woud laten testen, zie zojuist dat een wormentest + Giardia nog goedkoper is dan alleen een Giardiatest bij de dierenarts... Niet best!

Volgens mij drinkt ze wel genoeg. Had dat Isogel van de dierenarts gekregen en die zei 'blijf maar gebruiken'. Ze heeft het verder niet over drinken gehad. Hoop niet dat ze nu verstopt zit ofzo. :o
Misschien beter even bij de DA navragen of bij gebruik van Isogel voldoende moet worden gedronken...als ze poept, zit ze niet verstopt in ieder geval ahaha.

Maar hoe ziet de diarree eruit, ik heb dat nergens kunnen terugvinden? AB kuur kan trouwens ook diarree tot gevolg hebben, dat gebeurt vaak genoeg, ook bij mensen.
Ik zou zelf eerst de poep laten onderzoeken door het Woud, en dan pas tot eventuele ontworming overgaan, hetzij met een product voorgeschreven door het Woud, hetzij met Diatomeeenaarde.
Door Lizzy
Gizmo schreef:Ze heeft eind december een antibioticakuur gehad, omdat de dierenarts dacht dat het een bacteriële infectie was... Ook is ze laatst ontwormd... Dus dan had dat toch moeten werken als het een andere parasiet zou zijn? Ik kan zeker eens bij Het Woud laten testen, zie zojuist dat een wormentest + Giardia nog goedkoper is dan alleen een Giardiatest bij de dierenarts... Niet best!

Dat hoop ik ook niet maar dat zal wel niet.... Maar, wel iets om in de gaten te houden. En desnoods inderdaad even je dierenarts te bellen. Ik zou zelf stoppen met die handel en nu opbouwend aan de darmflora gaan werken. Probiotica, diatomeeënaarde en dat soort dingen. Want en AB en ontwormen: ik vermoed dat er geen parasieten meer zijn maar dat de darmflora ondertussen wel een behoorlijke klap heeft gehad.
Door Gizmo
Annemarie Rijnveld schreef:Misschien beter even bij de DA navragen of bij gebruik van Isogel voldoende moet worden gedronken...als ze poept, zit ze niet verstopt in ieder geval ahaha.

Maar hoe ziet de diarree eruit, ik heb dat nergens kunnen terugvinden? AB kuur kan trouwens ook diarree tot gevolg hebben, dat gebeurt vaak genoeg, ook bij mensen.
Ik zou zelf eerst de poep laten onderzoeken door het Woud, en dan pas tot eventuele ontworming overgaan, hetzij met een product voorgeschreven door het Woud, hetzij met Diatomeeenaarde.
In de gebruiksaanwijzing van de Isogel staat dat er 2-5 theelepels 1 tot 2x daags door het voer moeten. Gelukkig heeft Gizmo inmiddels alweer gepoept. We zijn gisteren ook gestopt met de Isogel en vanochtend had ze weer normale ontlasting. Nu hopen dat de diarree wegblijft!

De diarree was waterdun, geel/beige, soms wat slijm en de dierenarts dacht ook wat bloed te zien (is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen). De geur vind ik moeilijk om over te oordelen... De dierenarts vond het heel erg stinken, maarja, 3 dagen opgevangen diarree in een bakje ruikt natuurlijk nooit lekker. :P

We gaan zeker de volgende keer bij het Woud laten testen, voordat we haar laten ontwormen etc. Ik heb eind december maar het advies van de dierenarts opgevolgd, omdat ik met andere dingen aan m'n hoofd zat en we gewoon zo snel mogelijk van die diarree wilden af zijn.
Door Lizzy
Gizmo schreef:In de gebruiksaanwijzing van de Isogel staat dat er 2-5 theelepels 1 tot 2x daags door het voer moeten. Gelukkig heeft Gizmo inmiddels alweer gepoept. We zijn gisteren ook gestopt met de Isogel en vanochtend had ze weer normale ontlasting. Nu hopen dat de diarree wegblijft!

De diarree was waterdun, geel/beige, soms wat slijm en de dierenarts dacht ook wat bloed te zien (is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen). De geur vind ik moeilijk om over te oordelen... De dierenarts vond het heel erg stinken, maarja, 3 dagen opgevangen diarree in een bakje ruikt natuurlijk nooit lekker. :P

We gaan zeker de volgende keer bij het Woud laten testen, voordat we haar laten ontwormen etc. Ik heb eind december maar het advies van de dierenarts opgevolgd, omdat ik met andere dingen aan m'n hoofd zat en we gewoon zo snel mogelijk van die diarree wilden af zijn.
Ik weet niet hoe dat bij Giardia zit maar het kan zijn dat dit de verkeerde manier van meten is. Moet je geen 3 keer verse ontlasting onderzoeken? Volgens mij wel.
Door Gizmo
Lizzy schreef:Ik weet niet hoe dat bij Giardia zit maar het kan zijn dat dit de verkeerde manier van meten is. Moet je geen 3 keer verse ontlasting onderzoeken? Volgens mij wel.
Volgens m'n dierenarts moest het zo... Mag hopelijk wel aannemen dat ze weten hoe ze op Giardia moeten testen :???: ... Iemand anders hier ervaring met een Giardia test bij de dierenarts?
Door Siberienne
Het ligt aan de test die je op de poep doet.

- als je wil kijken onder de microscoop moet je eigenlijk of verse, nog warme ontlasting hebben of je moet ontlasting direct fixeren. Anders vallen bepaalde vormen van de parasiet uit elkaar en gaat de gevoeligheid van de bepaling snel achteruit.

- als je een antigeen test laat doen, zoals de Elisa die "t Woud doet, hoeft dat niet, dan probeer je nl alleen een onderdeel van de parasiet aan te tonen en maakt het niet uit dat die al uit elkaar gevallen is. Van 't Woud hoef je ook geen drie testen in te sturen. De giardia test die door dierenartsen in de praktijk gedaan wordt, de "snaptest" is ook gebaseerd op aantonen van onderdelen van de parasiet. Die is echter wel wat minder gevoelig dan de elisa en omdat de parasieten wisselend uitgescheiden worden (de ene dag meer dan de andere) kan het voordelig zijn om van meerdere dagen tegelijk te testen. Ontlasting hoeft dan niet perse vers te zijn.

- de meest gevoelige test is de DNA test die het erfelijk materiaal van de parasiet aantoont. Dit is de test van voorkeur bij de diagnostiek naar giardia infecties bij mensen. Ik zie die nog nergens aangeboden voor honden: Die kun je als dierenarts namelijk niet zelf even in de praktijk doen, maar moet je een speciale (dure) apparaten voor hebben & en een lab dat uit meerdere ruimtes bestaat, da's nogal een investering. Testen zijn ook best duur.
Door Loti
Gizmo schreef:Volgens m'n dierenarts moest het zo... Mag hopelijk wel aannemen dat ze weten hoe ze op Giardia moeten testen :???: ... Iemand anders hier ervaring met een Giardia test bij de dierenarts?
Ik moest 3 dagen een beetje van iedere ontlasting verzamelen en dat in 1 potje inleveren.
Door Gizmo
Bedankt voor de uitleg Siberienne!

We zijn inmiddels begonnen met het geven van de diatomeeënaarde en gelukkig word de ontlasting hier ook weer wat steviger van. Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat! Tot zover bedankt voor alle adviezen! :) :-*
Door Gizmo
Hallo allemaal,

Hierbij even een kleine update! In December had ons boomertje Gizmo erge last van diarree. Meerdere malen naar de dierenarts geweest en ze werd getest op Giardia, ondanks dat de test negatief was hadden ze wel het vermoeden dat het Giardia zou zijn en wilden ze me een kuur meegeven. Gelukkig heb ik naar jullie wijze woorden geluisterd en heb ik eerst geprobeerd om 90 dagen diatomeeënaarde te geven. Dat ging er goed, sinds ze dat door haar voer heen kreeg heeft ze geen één keer last gehad van diarree. Inmiddels zijn we ongeveer een maand gestopt met het toevoegen van diatomeeënaarde en ze draait tot op heden nog mooie stevige drolletjes :P. Ga het ook zeker gebruiken als ontworming, top spul!

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor alle goede adviezen! ;) :)
Door Lazy Garfield
Gizmo schreef:Hallo allemaal,

Hierbij even een kleine update! In December had ons boomertje Gizmo erge last van diarree. Meerdere malen naar de dierenarts geweest en ze werd getest op Giardia, ondanks dat de test negatief was hadden ze wel het vermoeden dat het Giardia zou zijn en wilden ze me een kuur meegeven. Gelukkig heb ik naar jullie wijze woorden geluisterd en heb ik eerst geprobeerd om 90 dagen diatomeeënaarde te geven. Dat ging er goed, sinds ze dat door haar voer heen kreeg heeft ze geen één keer last gehad van diarree. Inmiddels zijn we ongeveer een maand gestopt met het toevoegen van diatomeeënaarde en ze draait tot op heden nog mooie stevige drolletjes :P. Ga het ook zeker gebruiken als ontworming, top spul!

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor alle goede adviezen! ;) :)

Geweldig leuk te lezen dat het zo goed gaat!!
Ja ik roep hier al jaren dat Diatomeeënaarde geweldig spul is bij ontworming en het versterkt tevens het maagdarm slijmvlies.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door