Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lberghoef
#3471474
Bij Trix (13 jaar) is een lekkende hartklep gezien tijdens een doppler echo afgelopen vrijdag. Een paar maanden geleden bij toeval hartruis ontdekt door de DA en toch maar een echo laten maken. Lekkende hartklep en een helft vergroot. Ik merk verder niks aan Trix, ze is niet sneller buiten adem, heeft een behoorlijk uithoudingsvermogen (vermoed dat ze een kruising podenco is), is niet benauwd of wat dan ook.
Sinds de ruis ontdekt was, ben ik al begonnen met Q10. Nu heeft ze een paar weken geleden een prednison kuur gehad omdat ze opeens een hele dikke kop had (insectenbeet?) die maar niet wilde slinken. Sinds die kuur eet ze slecht. Ze is nooit een grote eter geweest maar nu eet ze alleen nog s'avonds en heel af en toe s'ochtends. Ze is net aan goed op gewicht en het is me nooit gelukt om haar iets aan te laten komen.
Ook vind ik haar wat depressief sinds die kuur. Voor de kuur was ze weliswaar ook een hond met gebruiksaanwijzing maar wel altijd vrolijk. Dit allemaal aangegeven bij de DA maar dat kon natuurlijk niet door de prednison komen... :???:
Ik moest cardisure gaan geven. Normaal doe ik hele onderzoeken voor ik ook maar iets geef aan mijn honden maar omdat ik net zo'n zoektocht met mijn andere hond heb gehad dacht ik, ach...ik geef het ook maar gewoon. Volgens de DA geen bijwerkingen.
Ik geef het nu sinds vrijdag, hou me braaf aan de gebruiksaanwijzing dat er 12 uur tussen moet zitten en geef het op een nuchtere maag een uur voor het eten.
Nu eet ze dus helemaal niet meer. Ze is overduidelijk kotsmisselijk, is helemaal niet happy meer en lusteloos. Ik geef de pil met een beetje leverpaté, dat wil ze wel maar een uur later is ze misselijk en eet de hele dag niet meer tot 's avonds laat een klein beetje. Daarna moet ze natuurlijk weer een pil en begint de ellende weer.
Ik ga er dus denk ik maar mee stoppen want dit vind ik zielig. Staat dit middel hierom bekend? Kan er niks over terugvinden op internet.
Is Q10 voldoende in haar geval? Moet ik er nog iets bijgeven als taurine of carnitine?
Bedankt weer voor het meedenken!
Door Lizzy
#3471571
lberghoef schreef: zo 12 mei 2024, 18:48 Bij Trix (13 jaar) is een lekkende hartklep gezien tijdens een doppler echo afgelopen vrijdag. Een paar maanden geleden bij toeval hartruis ontdekt door de DA en toch maar een echo laten maken. Lekkende hartklep en een helft vergroot. Ik merk verder niks aan Trix, ze is niet sneller buiten adem, heeft een behoorlijk uithoudingsvermogen (vermoed dat ze een kruising podenco is), is niet benauwd of wat dan ook.
Sinds de ruis ontdekt was, ben ik al begonnen met Q10. Nu heeft ze een paar weken geleden een prednison kuur gehad omdat ze opeens een hele dikke kop had (insectenbeet?) die maar niet wilde slinken. Sinds die kuur eet ze slecht. Ze is nooit een grote eter geweest maar nu eet ze alleen nog s'avonds en heel af en toe s'ochtends. Ze is net aan goed op gewicht en het is me nooit gelukt om haar iets aan te laten komen.
Ook vind ik haar wat depressief sinds die kuur. Voor de kuur was ze weliswaar ook een hond met gebruiksaanwijzing maar wel altijd vrolijk. Dit allemaal aangegeven bij de DA maar dat kon natuurlijk niet door de prednison komen... :???:
Ik moest cardisure gaan geven. Normaal doe ik hele onderzoeken voor ik ook maar iets geef aan mijn honden maar omdat ik net zo'n zoektocht met mijn andere hond heb gehad dacht ik, ach...ik geef het ook maar gewoon. Volgens de DA geen bijwerkingen.
Ik geef het nu sinds vrijdag, hou me braaf aan de gebruiksaanwijzing dat er 12 uur tussen moet zitten en geef het op een nuchtere maag een uur voor het eten.
Nu eet ze dus helemaal niet meer. Ze is overduidelijk kotsmisselijk, is helemaal niet happy meer en lusteloos. Ik geef de pil met een beetje leverpaté, dat wil ze wel maar een uur later is ze misselijk en eet de hele dag niet meer tot 's avonds laat een klein beetje. Daarna moet ze natuurlijk weer een pil en begint de ellende weer.
Ik ga er dus denk ik maar mee stoppen want dit vind ik zielig. Staat dit middel hierom bekend? Kan er niks over terugvinden op internet.
Is Q10 voldoende in haar geval? Moet ik er nog iets bijgeven als taurine of carnitine?
Bedankt weer voor het meedenken!
Oh oh, wat een narigheid... Dit klinkt echt niet fijn. Je merkt nog steeds niet dat ze last heeft van haar hart? Wanneer je begint met prednison, kan dit wel degelijk maag/darmproblemen geven. Meestal gaat dat vanzelf weg. Stoppen met prednison kan ook weer maag/darm problemen geven. En ook misselijkheid. Maar ik zou verwachten dat dat niet te lang duurt...?!

Bijwerkingen van Cardisure:

In zeldzame gevallen worden symptomen van voorbijgaande aard zoals diarree, anorexia of lethargie waargenomen.

Duseuhhhh, kan heel goed, dat het van de medicatie is. Zijn windhonden in de regel ook niet gevoelig, voor bijwerkingen van medicijnen?

Ik heb ook een hond gehad die kotsmisselijk werd van vrijwel alle medicatie. Bij sommige dieren is dat nou eenmaal zo (en bij mensen ook trouwens). Ik zou zelf met de dierenarts bespreken om haar van de medicatie af te halen. Om haar voorzichtig wat Mariadistel te geven. En in plaats van Q10 Ubiquinol gaan geven.
Door lberghoef
#3471580
Nee, ik merk helemaal niets aan haar dat ze last heeft van haar hart.
Ik ben nadat ze 2 dagen niet gegeten had, gestopt met de cardisure. Nu eet ze tenminste weer.
Mariadistel zal ik proberen, met haar gevoeligheid heeft ze het ook meteen door als er iets door haar eten zit en eet ze het weer niet.
Ik heb inderdaad ubiquinol in huis gehaald en ga dat proberen te geven.

Ja het is wat... mijn beide honden hebben opeens van alles...
Door MillyMol
#3471637
Als het middel erger is dan de kwaal…

Wat ik probeer te zeggen is dat als je hond zo overgevoelig reageert op medicatie, het wellicht beter is om -haar leeftijd en de afwezigheid van symptomen in overweging nemend- de hartklep dysfunctie voor lief te nemen en vooral te focussen op een kwalitatief goed leven.

Die klep zal natuurlijk slechter worden en er kan een moment komen dat het wel klachten gaat geven. Maar het kan net zo goed zo zijn dat ze voor die tijd aan ouderdom of iets anders overlijdt.

Dat is wat je tegen elkaar moet afwegen en er is op de leeftijd van 13 jaar geen verkeerde of goede keuze vind ik persoonlijk.
Door Lizzy
#3471641
MillyMol schreef: za 18 mei 2024, 17:30 Als het middel erger is dan de kwaal…

Wat ik probeer te zeggen is dat als je hond zo overgevoelig reageert op medicatie, het wellicht beter is om -haar leeftijd en de afwezigheid van symptomen in overweging nemend- de hartklep dysfunctie voor lief te nemen en vooral te focussen op een kwalitatief goed leven.

Die klep zal natuurlijk slechter worden en er kan een moment komen dat het wel klachten gaat geven. Maar het kan net zo goed zo zijn dat ze voor die tijd aan ouderdom of iets anders overlijdt.

Dat is wat je tegen elkaar moet afwegen en er is op de leeftijd van 13 jaar geen verkeerde of goede keuze vind ik persoonlijk.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Gewoon 100%.
Door lberghoef
#3471715
Ik ben het hier ook absoluut mee eens. Het is me inmiddels gelukt om kleine beetjes mariadistel door haar eten te doen, ze heeft het niet door en ik heb het idee dat ze zich beter voelt. Voor het eerst sinds de cardisure heeft ze nu al 4 dagen achter elkaar gegeten.
Omega 3 capsule eet ze zonder problemen en vind ze zelfs lekker....
Nu ga ik eerdaags met ubiquinol beginnen, hoe kan ik dat het beste doen? Ochtend of avond? Door het eten?
Door Lizzy
#3471737
lberghoef schreef: wo 22 mei 2024, 09:19 Ik ben het hier ook absoluut mee eens. Het is me inmiddels gelukt om kleine beetjes mariadistel door haar eten te doen, ze heeft het niet door en ik heb het idee dat ze zich beter voelt. Voor het eerst sinds de cardisure heeft ze nu al 4 dagen achter elkaar gegeten.
Omega 3 capsule eet ze zonder problemen en vind ze zelfs lekker....
Nu ga ik eerdaags met ubiquinol beginnen, hoe kan ik dat het beste doen? Ochtend of avond? Door het eten?
Ik denk niet dat het veel uit maakt. Dr. Karen Becker geeft daar ook geen advies in, daarom denk ik dat het niet uit maakt (anders zegt ze er wel wat van). Ik zou het door het eten gooien.
Door lberghoef
#3472417
Ik heb laatst weer een controle afspraak gehad met trix. Een en al gesnotter voor mij omdat de laatste keer dat ik daar was duffy nog leefde en de hele omgeving daar iets teveel herinneringen geeft waar ik nog niet aan toe ben.
De arme man wist niet zo goed wat en hoe hij het moest zeggen maar hij maakt zich zorgen om trix en is bang dat ze redelijk snel duffy opvolgt als het met medicijnen niet lukt. Hij heeft nog een keer een echo gemaakt en kwam tot de conclusie dat de klep behoorlijk lekt en hartfalen niet ver weg is. Hij wilde me wel doorsturen naar de cardioloog in nancy maar ik wil daar niet meer heen. Je moet daar je dier achterlaten voor een simpele echo en ik doe dat niet meer.

De ubiquinol gaat goed. Geen bijwerkingen.
Ik ben nu toch maar weer heel langzaam de cardisure op aan het bouwen. Ben begonnen met een gehalveerde dosis. Dat gaat nu goed.

Ze eet weer wat beter maar geen barf meer. Alleen kvv en soms alleen blik. Nou ja, het is wat het is. Als ze maar eet.

En inderdaad, windhond achtigen zijn inderdaad gevoeliger voor medicatie. Dat wist ik dus niet.

Mijn Franse da moet ik toch complimenten geven, ik heb de afgelopen keer niets betaald en ze hebben zelfs alle medicijnen die ik nog over had van duffy terug betaald.

Ik hoop dat ik trix nog even bij me mag houden....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door