Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2660873
Senta schreef: Dus je hond is helemaal niet dominant....Daar kan nog wel eens het probleem liggen, ze zijn rangordes aan het bepalen, wie wint. Kan een langdurige maar ook gevaarlijke strijd worden. Als ik jou was zou ik hier toch maar hulp bij gaan zoeken voordat je het gedrag verkeerd interpreteert.

Maar iig fijn dat het manken al beter gaat, als ik jou was gewoon even rustig aan doen met 5 dagen moet het wel beter gaan. Komt vast wel goed!
De gt kent Kaine en benoemd hem onzeker doch dominant. In de belangrijkste overgangsfase van pup naar volwassen was hij geopereerd en had hij maanden rust nodig ookdit speelt mee bij Kaine.
Doordat hij meerdere keren is aangevallen is hij onzeker geworden ( vooral naar vreemde grote honden ). Hij is dus wel dominant maar ook onzeker en hij is heel gevoelig voor drukte, daar kan hij niet tegen en probeerd dan de rust terug te brengen en wil de boel onder controle krijgen. Dit laatste krijgen we al in goede banen geleid en we weten precies wat we moeten doen om te voorkomen dat Kaine dat gedrag gaat vertonen.
#2660875
renate1985 schreef: De gt kent Kaine en benoemd hem onzeker doch dominant. In de belangrijkste overgangsfase van pup naar volwassen was hij geopereerd en had hij maanden rust nodig ookdit speelt mee bij Kaine.
Doordat hij meerdere keren is aangevallen is hij onzeker geworden ( vooral naar vreemde grote honden ). Hij is dus wel dominant maar ook onzeker en hij is heel gevoelig voor drukte, daar kan hij niet tegen en probeerd dan de rust terug te brengen en wil de boel onder controle krijgen. Dit laatste krijgen we al in goede banen geleid en we weten precies wat we moeten doen om te voorkomen dat Kaine dat gedrag gaat vertonen.
Nogmaals: een hond is niet dominant, een hond kan zich zo gedragen. Het is een aanduiding in hierarchie, maar heeft niets met karaktereigenschappen te maken. Wel is er een verschil in gevoeligheid voor rangorde verandering, maar als die gt stelt dat Kaine dominant is, dan betekent dat of dat jij niet boven hem staat en dus nog moet gaan werken en/of hij boven Basco staat. Dat kan enkel en alleen veranderen door je anders op te stellen.
#2660878
Allemaal bedankt voor de reacties.
De gt beoordeeld Kaine als dominant doch onzeker.
Onzeker is hij geworden doordat hij meerdere keren is aangevallen. Kaine is een hond die graag controle houd en niet tegen drukte kan. Dit gedrag weten we al om te buigen waardoor hij niet meer de drang heeft om de controle te houden.

Basco is zeker van zichzelf en dominant. Die maakt aan andere honden al heel veel duidelijk door zijn houding. Alleen als een hond op hem wil rijden corrigeerd hij dat of als een hond hem blijft pushen en uitdagen.

Basco heeft naar Kaine toe nooit echt zijn grenzen duidelijk aangegeven. Wat hij van andere honden niet accepteerd accepteerd hij van Kaine wel. Kaine mag heel ver gaan bij Basco tot Basco het beu is.

Ik hoop dat de GT binnenkort tijd heeft want hij had het druk.
Gisteren ging het goed tussen de heren en ik hoop dat we er voor kunnen zorgen dat dat zo blijft.

@labranwk je hebt gelijk dat mijn aanpak niet concequent is geweest. Na 10x ingrijpen had ik zoiets dan zoek het samen uit in de hoop dat het afgelopen was. Dat is jammer genoeg niet het geval geweest. En inderdaad grijp ik de ene keer eerder in dan de andere keer.

Bedankt allemaal voor jullie duidelijk uitleggen en adviezen!
#2660879
labranwk schreef: Nogmaals: een hond is niet dominant, een hond kan zich zo gedragen. Het is een aanduiding in hierarchie, maar heeft niets met karaktereigenschappen te maken. Wel is er een verschil in gevoeligheid voor rangorde verandering, maar als die gt stelt dat Kaine dominant is, dan betekent dat of dat jij niet boven hem staat en dus nog moet gaan werken en/of hij boven Basco staat. Dat kan enkel en alleen veranderen door je anders op te stellen.
Boven ons staat hij niet maar hij gaf wel aan dat het niet lang meer duurde voordat Kaine de baas zou worden over Basco.Hij was toen nog niet de baas over Basco. Hij had ook al gezegd dat deze strijd zou komen omdat ze zo aan elkaar gewaagd zijn en Basco niet zonder slag of stoot zijn plaats af zou geven aan Kaine. Maar wat doe je dan nu die strijd er is? Uit laten zoeken of ingrijpen?
Laatst gewijzigd door renate1985 op zo 28 apr 2013, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#2660894
[quote="renate1985"]
Boven ons staat hij niet maar hij gaf wel aan dat het niet lang meer duurde voordat Kaine de baas zou worden over Basco.Hij was toen nog niet de baas over Basco. Hij had ook al gezegd dat deze strijd zou komen omdat ze zo aan elkaar gewaagd zijn en Basco niet zonder slag of stoot zijn plaats af zou geven aan Kaine. Maar wat doe je dan nu die strijd er is? Uit laten zoeken of ingrijpen?
[/quote] Ik zou daar zonder het te zien geen oordeel over durven vellen, maar ik vind het wel zorgwekkend dat de stempel dominant zo wordt opgedrukt, omdat daar een enorm vertekend beeld van kan ontstaan. Volgens mij is geen enkele hond dominant, een hond kan zich zo gaan gedragen als hij daar openingen voor heeft. In mijn huishouden gedraagt zich er maar 1 dominant...en dat ben ik  8)
Conflicten, spanningen en andere uitingen van een scheve roedel (immers; een stabiele roedel waarin veiligheid en geborgenheid en vertrouwen is, is geen onzekerheid, spanning en conflict) geven wat mij betreft hele andere signalen af dan of zo'n hond wel of niet dominant is. Het gebrek aan vertrouwen vind ik altijd een duidelijk signaal van een scheve roedel. Ik hoop dat je er met de GT waar jij mee werkt uitkomt, want die ziet de situatie en kan daar meer over zeggen. Het enige dat ik je wil benadrukken is niet alles op te hangen aan dominantie, daar dat woord enkel en alleen een aanduiding in een roedel is, geen aanduiding van een karaktereigenschap.
#2660912
Dank je wel. Kaine is dan dus buiten de roedel onzeker, kan slecht omgaan met spanningen, staat zijn mannetje wanneer hij dat nodig acht ( als hij bereden word ). Vertrouwd inderdaad jammer genoeg nog niet voor de volle 100% op ons door voorvallen ( het aanvallen ). Aan het vertrouwen zijn we hard aan het werken om hem te laten zien en merken dat wij hem wel beschermen als dat nodig is en hem begeleiden waar nodig. Hij is leergierig mits er voor hem de juiste beloning is, dan doet hij alles voor je maar hij moet het wel de moeite waard vinden. Ik denk dat deze omschrijving beter is en daar komt inderdaad een hoop in terug van wat je zegt en het belangrijkste is het vertrouwen. Dat is beschaamd door de voorvallen omdat wij hem niet genoeg hebben kunnen beschermen daar zit heel veel werk in maar gaat gelukkig ook steeds beter.

Basco vertrouwd ons voor de volle 100%. Dat merk je in alles hij is dan ook zeker van zichzelf doordat hij weet dat wij er zijn om hem te beschermen indien nodig. Hij vind ons leuker dan alles wat er om hem heen gebeurd buiten.

Bedankt voor de verduidelijking! We komen er met de gt wel uit maar hoopte op wat tips die we konden gebruiken tot hij tijd vrij heeft om langs te komen.
Hop gaan we in ieder geval wel proberen om te zien of dat ook wat effect heeft en we blijven werken aan het vertrouwen van Kaine in ons. Dat is beschaamd en niet jammer genoeg niet zo snel hersteld als dat het beschaamd was.
#2660987
Ik ken eigenlijk maar 1 echte dominante hond in mijn hele kring honden die ik ken (en dat zijn er inmiddels heel veel). Deze hond rijd niet, blaft niet, gaat geen conflicten aan*... hij staat, geeft een houding en iedere hond erom heen heeft meteen door wat de bedoeling is.
De handelingen die mensen vaak aanduiden als dominatie handelingen zijn test gedragingen om te kijken hoever een hond mag gaan. En als een hond daarin te ver mag gaan dan krijgen ze conflicten, omdat het echte dominantie gen zo zeldzaam is dat de meeste honden gewoon onstabiel worden als ze te ver mogen gaan. Een hond die zogenaamde dominantie handelingen uitvoert (te pas en te onpas) is op zoek naar grenzen. En onzeker worden ze als je die grenzen steeds verschuift. Trek een grens, schrijf de regels desnoods groot op, hang ze ergens in het zicht - heb ik ook gedaan ;)

*Hij lost alles het liefst met zo min mogelijk lawaai op, een roedel komt anders in gevaar als er onstabiliteit komt - en als hij zich laat uitlokken tot conflict dan is het einde zoek, maar dat betekent niet dat hij het niet kan, maar dat gaat zo beheerst... dat is echt zo mooi om te zien
#2661021
Dank je wel! We gaan tot de gt komt de touwtjes flink aantrekken.
Uitlokking meteen afkappen, zodra spel wilder word afkappen, geen gerij, geen gezeur.
Als ze in de tuin blijven klooien dan maar tijdelijk om de beurt de tuin in tot ze weten wat er verwacht word van ze. Acceptabel gedrag gaan we belonen en gedrag wat niet geaccepteerd word afgekapt ( niet met straf maar niet gedragen= naar binnen ).
#2661033
Gisteren was er gelukkig al weer een hoop rust in de tuin maar wil dit voorkomen en weten wat te doen mocht het weer gebeuren. We blijven ervoor gaan en opvoeden gebeurd met vallen en opstaan. Ik ben me ervan bewust dat de fout voor 100% bij ons ligt en niet bij de jongens.

Iedereen heel erg bedankt voor de tips, uitleg over gedrag en dominantie. Vooral het stuk over onstabiliteit en vertrouwen is heel bekend. Aan de vertrouwens band blijven we ook werken en thuis de touwtjes strak houden tot de rust er is ( en daarna ook beter op blijven letten en niet verslonzen om herhaling te voorkomen ).
#2661036
[quote="renate1985"]
We blijven ervoor gaan en opvoeden gebeurd met vallen en opstaan. Ik ben me ervan bewust dat de fout voor 100% bij ons ligt en niet bij de jongens. [/quote]

Je bent maar mens toch? Het voordeel van honden is dat ze erg zwart wit zijn.. en dat is meteen ook het nadeel.. mensen zijn in de regel toch niet zo zwart wit, zelfs als ze doen alsof ;)
Gelukkig zijn het honden en is ieder moment een nieuw begin :D
#2661072
Deze gt kent ons en onze honden. Dat werkt voor ons prettig. Zijn werkwijze bevalt ons super en dat is bij een ander afwachten. Hij weet wat wij wel en niet willen qua training ( zo zijn wij niet van de harde aanpak maar van positief belonen ).
Hij woont in de buurt en voor vragen kan ik hem altijd bellen. Hij heeft ons prima begeleid.
Vandaag gaat het ook goed, geen gedoe geweest. Net ook heerlijk 1,5uur met de jongens gewandeld en met Kaine getraint. Nu zitten we even met ze in de tuin en liggen ze naast elkaar uit te hijgen.

Het is geen moord en doodslag tussen ze gelukkig. En na het gevecht is het tot nu toe weer rustig.
We belonen ze nu ook voor dit gedrag. En als ze uitgerust zijn gaan ze naar binnen. Zo voorkomen we dat ze gaan klooien. Binnen spelen ze rustig samen en is er helemaal geen gedoe. Voor nu alleen na de wandeling even in de tuin ( met ons erbij ). Dan is de energie eruit. Dit gaan we als de gt erbij is geweest met advies uitbreiden.
#2661074
[quote="Vivianneb"]
Je bent maar mens toch? Het voordeel van honden is dat ze erg zwart wit zijn.. en dat is meteen ook het nadeel.. mensen zijn in de regel toch niet zo zwart wit, zelfs als ze doen alsof ;)
Gelukkig zijn het honden en is ieder moment een nieuw begin :D
[/quote]

Dat is inderdaad het mooie van honden. Je kan fouten maken als je ze maar inziet en de fout bij jezelf zoekt.
#2661078
Ellen, zou je nog even willen aangeven welke hop en valeriaan etc. je gebruikt om je honden te kalmeren als er een loops teefje in de buurt is? De afgelopen weken was het hier ook weer raak, Scotch draaide helemaal door als we gingen wandelen: jodelen als een gek, huilen als een wolf 's nachts, trekken aan de lijn, constant proberen op Laika te rijden (Laika was overigens niet het loopse teefje, zij is gecastreerd). En zowel Scotch als Max begon te trillen als een rietje wanneer ik ze liet zitten. Ik heb Scotch de hele week aan de korte lijn gehad om zijn aandacht te kunnen opeisen tijdens de wandeling (normaal gesproken heeft hij een lijn van 20 m); heb het idee dat de onrust over loopse teefjes erger wordt naarmate hij ouder wordt. Ieder kalmerend middeltje is welkom, want er wonen hier bijna alleen maar ongecastreerde teefjes in de buurt...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door