Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2509198
Bieke schreef: Het is in ieder geval een pup, die nu al niet gezond is. Laten we het daar maar op houden.
Dat vind ik wel erg cru gesteld knap deze diagnose per forum. als het vaginitis is, is het geen drama.  En zou ik de pup zeker niet, als niet gezond bestempelen.

Een operatie door een niet ter zake kundige  Bieke???????  ehum we houden er wat andere meningen op na zullen we maar zeggen.
#2509224
Ik vind het er wel erg jong voor, maar zou niks anders weten te bedenken (ben dan ook geen arts!) maar vermoed dat het juveniele vaginitis is. Middels google vind je daar veel over. Het is niet gevaarlijker of vervelender dan een voorhuidontsteking, waar puberreuen nogal eens 'last' van hebben.
In dat geval: mijn ervaring is dat het zinvol is het plassertje regelmatig schoon te maken met een watje met fysiologisch zout (1 liter water met 9 gram zout daar in opgelost). Vanzelf sprekend lekker van temperatuur en droog deppen met een toilet papiertje.
Laten checken bij de da kan natuurlijk nooit kwaad, maar anderzijds.. Wat wil (en kan) je op deze leeftijd qua onderzoek en behandeling als er wel iets anders loos zou zijn? (en voor zover er iets kan, wil je dat dan?) Als ze niet lijdt (oftewel gewoon vitaal drinkt, goed groeit en tevreden slaapt) zou ik uit gaan van JV en het als zodanig behandelen, n.l. de komende weken meermalen per dag schoon maken op genoemde wijze.
Succes!!
#2509603
Ik heb niet gezegd dat het een drama is. Wat ik bedoel is, dat als een pup op deze leeftijd al iets heeft, is de afweer die ze van de moeder meegekregen heeft niet goed.
In principe krijgen pups immuniteit van de moeder mee, hoe lang deze werkt verschilt per nest en is afhankelijk van hoe de immuniteitsstatus van de moeder is, hoe veel melk ze hebben opgenomen en mogelijk van nog meer factoren.
Van Tannetje weten we, dat de maternale immuniteit ook minder dan  6  weken kan zijn. Het was geloof ik een nest van 12. Misschien heeft ze te weinig biest gekregen. Maar dat kunnen ook meer pups zijn.
#2509689
Zeg Bieke, voor je dit soort dingen neer zet, was het misschien wel handig geweest het hele verhaal te kennen. Dit nestje heeft inderdaad opstart problemen gehad, de pups hebben vermoedelijk niet genoeg biest binnen gekregen ja, maar het is een heel knap resultaat van de fokker dat de pupjes er nog zijn en inmiddels bij moeder drinken. Dus dat wat je hier op schrijft is niet van belang, dat weten we. Vraag is wat er nu aan gedaan kan worden, terugkijken is niet nodig.
#2509816
@Sinaxy, weet je inmiddels al wat het is? Ik duim gewoon een beetje afscheiding en verders niets en wellicht heb je na die 2 keer ook niets meer gezien. Die afscheiding zou dan wellicht ook nog kunnen komen doordat je eerst zelf hebt moeten stimuleren voor poepen en plassen, wellicht wordt dat het "milieu" ook iets beïnvloed?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door