Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2506647
Angelique schreef: Voor geen meds is het veels te vroeg. 3 maanden aanvalsvrij is op zijn vroegst om aan minderen van de medicatie te denken.
Kayne heeft 'n cluster gehad en een seizure dat 8 min.heeft geduurd, ik vind de meds 'n goed idee.
en 3 maanden geen seizure is ook veel te vroeg om te stoppen :-\
#2506657
[quote="202Spots"]
Kayne heeft 'n cluster gehad en een seizure dat 8 min.heeft geduurd, ik vind de meds 'n goed idee.
en 3 maanden geen seizure is ook veel te vroeg om te stoppen :-\
[/quote]

Daarom zeg ik ook....op z'n vroegst. Sommige da's willen het na 2 weken al proberen. Zelf ga ik uit van 6 maanden en dan wil ik in die tijd nog geen tikje gezien hebben.

Volgens mij zeg ik nergens dat de meds geen goed idee zijn. :-\

Maar goed, ben al weer weg.
#2508200
Ik gaf onze hond met epilepsie die fenobarbital kreeg mariadistelcapsules en andere reinigende kruiden om haar lever te ondersteunen. Zij kreeg hoge doseringen, maar haar lever heeft daar gelukkig niet onder te lijden gehad. Wel kreeg zij door de fenobarbital last van haar schildklier (hypothyreoïdie). Ze werd ontzettend sloom en dikker. Met T4-suppletie ging dat gelukkig een stuk beter. Het zijn zorgenkindjes, honden met epilepsie. Sterkte!
#2508608
Epilepsie en de schildklier hebben met elkaar te maken.
One of the simplest and least expensive tests to have done, which could possibly reduce or stop seizures, is a test for low thyroid function or hypothyroidism. I have found from experience that thyroid testing is very important in every case of canine epilepsy.
Dr. William Thomas, a board-certified neurologist, had this to say about thyroid testing:

1. Thyroid testing should be considered in any dog with recurrent seizures. Although the relationship between hypothyroidism and recurrent seizures is unclear, thyroid testing is relatively inexpensive and carries little risk to the patient.

2. In general, any dog that is diagnosed with hypothyroidism by appropriate testing should be treated with thyroid replacement therapy. This applies to all dogs, whether or not they suffer seizures. If the seizures improve with thyroid therapy, then great! If not, the patient should still be treated because hypothyroidism can cause many other health problems.

3. Thyroid replacement therapy is not indicated in dogs with seizures if the patient has *not* been diagnosed with hypothyroidism. There are potential risks associated with any therapy, so subjecting the patient to unnecessary treatment is rarely a good idea. On the other hand, appropriate use of thyroid medication is one of the more safe and effective treatments available in veterinary medicine.

4. Many illnesses as well as some drugs, including Phenobarbital, will lower the level of certain thyroid hormones (for example, T4) without causing clinically significant hypothyroidism. Thyroid replacement therapy is not indicated in these instances. Measurement of a T4 concentration alone does not allow discrimination between true hypothyroidism and the effects of drugs and illnesses. In these patients diagnosis of hypothyroidism requires measurement of several different parameters of thyroid function ("thyroid panel").

Sincerely,

WB Thomas DVM
Dipl.ACVIM(Neurology)
University of Tennessee
#2508835
Sennaruby schreef: Wel kreeg zij door de fenobarbital last van haar schildklier (hypothyreoïdie). Ze werd ontzettend sloom en dikker. Met T4-suppletie ging dat gelukkig een stuk beter.
Hmm...ik weet wel dat hypothyroidism ook 'n oorzaak van seizure kan zijn,
maar ik heb nooit eerder gehoord dat phenobarbital dan hypothyroidism zou veroorzaken.. :-\
en Dr Thomas schrijft ook:
4. Many illnesses as well as some drugs, including Phenobarbital, will lower the level of certain thyroid hormones (for example, T4) without causing clinically significant hypothyroidism.
#2513772
zovandaag bij paul mandigers geweest. Vroeger met paap ook geweest. Ik was vergeten wat een aardige man het was. Ik begreep ook direct waarom het allemaal wat uitliep. Hij wilde ook van alles weten over meneer spreeuw en zijn nier ziekte.  ;D maar goed. Hij heeft nog bloed opgestuurd voor de schildklier. Maar daar verwacht hij niks van. Ook zijn ochtend urine bekeken maar dat was allemaal prima. Eigenlijk verwacht hij niks te vinden. Zuiderkaag heeft is principe alles goed bekeken. Mri raadde Hij eigenlijk af. Natuurlijk wil je het wel weten gezien er verder niks te vinden is. Maar de narcose voor de mri is niet wenselijk. Dus hebben we besloten het niet te doen. Ook nog eens gevraagd over het stipt toedienen van de phenobarbital. Hij vond dat onzin omdat de halfwaardetijd is 100 uur. In amerika wordt na het instellen zeker 1x per dag geven aangehouden. Dat zou na ong 3 weken zijn. Dus als we een maand verder zijn gaan we dat misschien doen omdat Kayne zich beter voelt als Hij de pil bij zijn even krijgt. Ook bloed afnemen om de spiegel te bepalen vond Hij niet echt nodig. Hij krijgt wat Hij mag hebben en Daarmee moeten we zien hoe Hij het gaat doen. Lever problemen heeft Hij nog maar 1 geval van mee gemaakt. Dat stelt ons wel wat geruster maar we maken ons nog steeds erg zorgen. Dagje weg en de hondjes bij mijn schoon ouders durven we eigenlijk niet meer.  maar voor morgen hebben we een dagje uit staan die we maanden geleden al betaald hebben. Dus we moeten maar de drempel weer over en weer proberen normaal te leven. We geven wel adres en telefoon nummer van de dichtstbij zijnde d.a. Erbij. Hoe doen andere baasjes dat? Gaan jullie gewoon weg?
#2513819
[quote="spreeuwtje"]
zovandaag bij paul mandigers geweest. Vroeger met paap ook geweest. Ik was vergeten wat een aardige man het was. Ik begreep ook direct waarom het allemaal wat uitliep. Hij wilde ook van alles weten over meneer spreeuw en zijn nier ziekte.  ;D maar goed. Hij heeft nog bloed opgestuurd voor de schildklier. Maar daar verwacht hij niks van. Ook zijn ochtend urine bekeken maar dat was allemaal prima. Eigenlijk verwacht hij niks te vinden. Zuiderkaag heeft is principe alles goed bekeken. Mri raadde Hij eigenlijk af. Natuurlijk wil je het wel weten gezien er verder niks te vinden is. Maar de narcose voor de mri is niet wenselijk. Dus hebben we besloten het niet te doen. Ook nog eens gevraagd over het stipt toedienen van de phenobarbital. Hij vond dat onzin omdat de halfwaardetijd is 100 uur. In amerika wordt na het instellen zeker 1x per dag geven aangehouden. Dat zou na ong 3 weken zijn. Dus als we een maand verder zijn gaan we dat misschien doen omdat Kayne zich beter voelt als Hij de pil bij zijn even krijgt. Ook bloed afnemen om de spiegel te bepalen vond Hij niet echt nodig. Hij krijgt wat Hij mag hebben en Daarmee moeten we zien hoe Hij het gaat doen. Lever problemen heeft Hij nog maar 1 geval van mee gemaakt. Dat stelt ons wel wat geruster maar we maken ons nog steeds erg zorgen. Dagje weg en de hondjes bij mijn schoon ouders durven we eigenlijk niet meer.  maar voor morgen hebben we een dagje uit staan die we maanden geleden al betaald hebben. Dus we moeten maar de drempel weer over en weer proberen normaal te leven. We geven wel adres en telefoon nummer van de dichtstbij zijnde d.a. Erbij. Hoe doen andere baasjes dat? Gaan jullie gewoon weg?
[/quote]Je moet dus nog even wachten op de schildklierwaarden. Klinkt allemaal positief, dan hoop ik dat de medicatie aanslaat en dat Kayne heel lang aanvalsvrij gaat worden :)

Wij nemen in de meeste gevallen de honden overal mee naar toe. Heel enkel hebben we een oppas voor de honden, zij heeft van allerlei lijstjes wat ze moeten hebben en hoe laat. Als er iets is moet ze mij eerst altijd bellen is de afspraak. Daarna kan ik altijd nog overleggen wat ze moet doen als er bijzondere dingen zijn. Tot nu toe heeft er nog geen een aanval gehad als wij weg waren.
#2513829
[quote="spreeuwtje"]
Dagje weg en de hondjes bij mijn schoon ouders durven we eigenlijk niet meer.  maar voor morgen hebben we een dagje uit staan die we maanden geleden al betaald hebben. Dus we moeten maar de drempel weer over en weer proberen normaal te leven. We geven wel adres en telefoon nummer van de dichtstbij zijnde d.a. Erbij. Hoe doen andere baasjes dat? Gaan jullie gewoon weg?
[/quote]

Gewoon de hondjes bij schoonouders brengen wanneer ze daar gewend zijn kan best hoor, je kan echt niet voorspellen wanneer er 'n seizure komt.
Wel duidelijk maken wat er misschien kan gebeuren en wat ze moeten doen, en als 't echt nodig naar de DA gaan met 'm.
#2513840
dank voor je toelichting..  :-*
ik heb het met mandigers nog even over jouw hondjes gehad... hij wist wie je was.. :)
maar jouw hondjes waren niet te vergelijken met kayne.. 

oppas voor de hondjes is moeilijk..
de mensen die dichtbij woonden, hun situatie is veranderd.. relatie gekregen, fulltime baan..
verder wel mensen wat verder weg, maar dan moeten we de hondjes daar brengen..
schoonouders kennen ze.. maar ja.. die mensen schieten ws in de stress als er iets mis gaat..

wat we wel lezen op internet is dat de aanvallen meestal gebeuren als ze rustig thuis zijn..
maar op de kliniek vroeger kwam het ook voor bij grote stress..

wat is jullie ervaring daarmee? 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door