Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door salinah
#2113100
Hallo allemaal,

Al een tijdje volg ik het forum en ben er erg over te spreken. Tot nu toe heb ik nog niet echt vragen gehad en vond ik eigenlijk de antwoorden wel op het forum. Maar nu is het anders.

Laat ik mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben 30 en heb een kleinschalige zwerfkitten opvang in huis. Daarnaast ben ik het trotse personeel van 4 katers Bandit, Ferrell. Alvino en Tjundi. Ze zijn tussen 3,5 jaar en 1 jaar (allemaal gecastreerd uiteraard) en het trotse baasje van een jack-Russel reu genaamd Lex van 11,5 jaar. Ik voer zelf niet 100% kvv want ze krijgen hier ook onbeperkt brokjes aangeboden. Dit ivm de opvang kittens en moederpoezen die hier rond lopen. Wel krijgen ze naast de brokjes dagelijks ook kvv aangeboden waar over het algemeen erg goed van gesmikkeld wordt.

Dat was even over mij.
Nu mijn vraag. Mogelijk staat het hier al ergens maar dan heb ik het gemist. Mocht dat het geval zijn is een link naar dat topic ook goed.

Mijn ouders hebben sinds afgelopen vrijdag een (herplaatsing) boxer teef van 4 (met stamboom) in huis genomen. Werkelijk een fantastisch dier waar je opslag verliefd op wordt. Ze luistert perfect en is ontzettend vriendelijk met een zacht karakter. Geen min puntjes tot nu toe te vinden.  :) Ze zijn er ook heel erg blij mee :)

Maar wat wel echt heel sneu is...ze is echt veel te mager ja echt waar je ziet haar ruggewervels, ribben en heupen volledig uitsteken.  :o
Helaas kan zij echt geen brokken o.i.d. eten omdat haar gebit ook te wensen over laat en bij het kauwen op een gevuld kauwbot begint haar tandvlees direct te bloeden. Ook heeft ze last van waterig traanvocht uit haar oogjes. Ze is wel een hongerige hond en eet werkelijk alles wat je in haar bak doet. We willen haar dus volledig op kvv zetten omdat dit voor haar het beste is denken wij. Wat ze weegt, vandaag gewogen, schrik niet 21,5 kilo en dat voor een volwassen boxer teef. Mijn ouders gaan op korte termijn ook even langs de dierenarts voor een algemene check. (ze is ook al 3 jaar niet gezien door een dierenarts en is ook al die tijd niet ingeënt) de verwachting is dat onze dierenarts haar nog niet gaat inenten vanwege haar algemene conditie die slecht is.

Maar hebben jullie misschien tips hoe we haar rustig en op een verantwoorde manier kunnen gaan laten aansterken? Ze krijgt nu 1x daags 400 gram smuldier compleet of carnibest kip/rijst of lams/rijst en 1x daags gekookte kale pasta (macaroni e.d.) met een goed merk natvoer gemengd voor de smaak en extra voedingstoffen. Helaas bleek dit gisteren er weer uit te komen omdat haar maag de hoeveelheid van de maaltijd niet aan kon. Ze krijgt ook tussendoortjes maar wat zijn bijv gezonde tussendoortjes die ook caloriën e.d. bevatten?

Tot nu toe is haar ontlasting goed en plast ze netjes.
Laatst gewijzigd door salinah op ma 19 sep 2011, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2113121
Welkom op Barfplaats!  :)

Over de boxer: ik zou stoppen met de gekookte pasta en natvoer. Over het algemeen bevat natvoer vooral veel vulmiddel en zeker geen hoogwaardige voedingsstoffen. Ze gaan er alleen maar bergen van poepen. Pasta bestaat uit granen en dat kan een hond sowieso niet goed verteren, aangezien een hond een vleeseter is.
Tevens zou ik de 400 gram KVV ophogen. Een hond van 4 jaar eet gemiddeld 2% van zijn gezond gewicht. Deze boxer heeft duidelijk ondergewicht. Dus 400 gram per dag is zeker te weinig. Probeer haar maar meer te geven en kijk naar wat ze wil hebben.
Een gevuld kauwbot is geen goed bot waarin natuurlijk calcium zit. Dat zou ik niet meer geven.
Je zou ook naast de KVV wat extra barfhapjes kunnen toevoegen. Denk dan bijvoorbeeld aan kippenekken en eendenekken. Dit zijn zachte beginnersbotten. Ook zou je wat vetter spiervlees kunnen geven, bijvoorbeeld geit of kopvlees van het rund en daarbij pens!
Pens is ook heel gezond en dat vinden ze vaak erg lekker.
Als ik het zo lees, dan heeft deze boxer onophoudelijk trek. Door haar wat meer te geven en daarbij ook barfhappen krijgt ze waarschijnlijk een meer voldaan gevoel.
Belangrijk is: voer op het oog. Kijk of ze geleidelijk aan wat meer vlees op de botten krijgt en let dan ook op dat ze niet doorschiet.

Wat fijn dat je ouders haar hebben opgevangen! Sterkte met het aansterken!  :-*
Laatst gewijzigd door luka en kira op di 20 sep 2011, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2113134
Bedankt voor je snelle reactie.
Mijn ouders geven nu natvoer en pasta omdat ze dit gewend is te eten naast gekookte aardappels en brood.... :(
En durfde dus niet zo snel over te gaan op andere voeding omdat ze al zoveel nieuwe impulsen heeft. Maar nu ze dus alles er weer uit gooide en haar maag dus duidelijk aangaf dat ze al te veel voerde in 1 maaltijd kregen ze toch vraagtekens bij dit eten. Vandaar ook dat we nu kijken hoe we dit beter kunnen aanpakken en ook haar op een goede manier weer op gewicht krijgen.
Met deze tips kunnen we dus alweer en stapje verder! Als het onderling tussen mijn ouders en de hond goed blijft gaan (wat wel de verwachting is) blijft de hond definitief bij mijn ouders wonen.
#2113168
Misschien goed plan dat je ouders zich goed inlezen op dit forum?
De producten die jij noemt: pasta, aardappels, brood en natvoer is gewoon niet goed voor een hond.
Geef maar kvv extra!
Als kvv nieuw is voor haar, dan is het goed om het verse voer de eerste paar dagen te overgieten met een beetje gekookt water.
Zodoende kun je haar langzaam overzetten op vers!
Misschien heb je nog iets aan deze link:
http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken

En goed van jou dat je info vraagt hier!  :)
Blijven doen he?!  ;)
#2113186
Bedankt voor je reactie
ik heb inderdaad mijn ouders al een link gegeven van dit forum zodat ze mee kunnen lezen en zelf ook kunnen rond kijken wat hier op het forum allemaal staat.

[quote="luka en kira"]
Misschien goed plan dat je ouders zich goed inlezen op dit forum?
De producten die jij noemt: pasta, aardappels, brood en natvoer is gewoon niet goed voor een hond.
Geef maar kvv extra! [/quote]

Dat dit producten niet goed zijn voor een hond dat wisten we wel....we hebben al jaren en jaren honden alleen was het probleem meestal dat ze te dik waren hihi en moesten we ze juist laten afvallen...dit is dus een hele nieuwe situatie en hoe pak je zoiets aan bij een hond dat het verantwoord gaat want aan volproppen win je niets. We zullen dus rustig moeten opbouwen aan hoeveelheid en goede variatie. Mijn moeder krijgt alleen de kriebels bij het lezen van kippennekken e.d. kvv gaat allemaal nog wel maar het moet in haar ogen niet confronterender worden om het zo maar te zeggen  ;)

Ze eet inderdaad graag (en bijna alles) en is lichtelijk schooirig. Het schrokken van het eten begint langzaam beter te gaan en het lijkt erop dat begint te vertrouwen dat er gewoon weer nieuw eten gaat komen op bepaalde tijden.

fijn dat je tips wilt geven want daar kunnen we mee aan de slag gaan.
#2113233
Je zou misschien in dit geval ook voor de vettere vlees/KVV soorten kunnen kiezen zoals: Eend, Lam, Vis etc. Daarnaast misschien even naar 4% ipv 2% 400 gram KVV is niet veel. die van mij wegen 23 en 24 kg en krijgen ieder 500 gram per dag te eten. Ook zou je 3 of 4x per dag kunnen voeren om de porties behapbaar te houden. Veel plezier met haar en suc6!
Door Barf
#2113719
Ik zou de kvv ophogen en verdelen over meerdere porties per dag, de rest wat jullie nu voeren heeft geen enkele toegevoegde waarde ;)
Verder af en toe een eitje erbij en wat vettere vleessoorten erbij ;)
En wat heerlijk dat zo'n hond het dan nu eindelijk goed gaat krijgen !
Door boskat
#2113857
Is dan vetter vlees,ik dacht er ook aan,nu niet wat te heavy nog voor de maag van de hond?
Is zomaar een gedachte hoor!
Misschien eerst maar goed wennen aan kvv en dan over een poosje wat vetter vlees erbij geven om te groeien?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2114271
ben t eens met boskat
eerst laten wennen aan kvv (goede vertering) , en dan na een tijdje wat vettere soorten
het heeft toch zn tijd nodig om aan te komen

# zie net de fotos , leuke beestenboel :biggrin2:
Laatst gewijzigd door lauraV op di 20 sep 2011, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Linda.
#2114521
Ik zou ook alleen kvv en barfdingetjes voeren en 4 keer per dag om haar spieren weer op te bouwen.
Als kvv kan je ook Lotgering overwegen, die is wat vetter dan de meeste andere merken.

Succes!!
Door Lil
#2120793
Ik vind de hoeveelheid ook weinig. Gewoon lekker wat meer gaan voeren. Vetter indien het goed verdragen wordt. Indien niet goed verdragen gewoon wat meer geven. Van het huidige voer.
Door Sietie
#2170658
leuk een boxer :biggrin2: de boxers hier eten barf, ze wegen tussen de 28 en 38 kilo (reuen en teven) ik vind 400 gram veel en veel te weinig of de hond moet te dik zijn... de oudere honden eten dat hier ongeveer (zijn niet zo actief meer en hoeven dus minder) ik heb hier twee teven die op zon kilo barf per dag zitten en geen grammetje vet teveel, allemaal spier. nog een teefje die op zon 800 gram zit... Dus in mijn ogen is 400 gram voor een magere boxer veel te weinig. Ook ik zou meerdere keren gaan voeren en dan kleine porties totdat hij gewend is, daarna kun je overstappen op bijvoorbeeld 2 keer per dag. Ik zou niet te vet gaan voeren liever gewoon meer maar dan wat magerder vlees. Boxers hebben snel last van maag /darmproblemen als het te vet wordt. (diarree/overgeven) ben ook benieuwd hoe het nu gaat :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door