Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#221630
Groene ontlasting op kip&rijst? Vreemd....!

De echt dunne gele spuitdiarree is zeker van de Drontal geweest hoor. Daar kun je echt wel vanuit gaan want veel honden gaan aan de slinger van de Drontal.

En, sommige honden hebben inderdaad dunne ontlasting door opwinding, maar begrijp ik nou goed uit jouw verhaal dat hij daar geen last van had toen hij nog geen CB at?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#221644
Als je kruidenmix geeft kan er weleens donkergroene poep uitkomen ;). En sommige honden zijn gevoeliger voor veranderingen dan anderen, dat kan z'n uitwerking hebben op de darmen.
Maar momenteel heerst er ook iets, heel veel honden (ook de mijne) hebben last van braken en diaree, dus je hond kan toevallig ook last hebben van dit virusje :-\.
Door *Axel*
#221651
[quote="Lizzy"]

En, sommige honden hebben inderdaad dunne ontlasting door opwinding, maar begrijp ik nou goed uit jouw verhaal dat hij daar geen last van had toen hij nog geen CB at?

[/quote]

Inderdaad, vroeger nooit last gehad van diarree.

Ben zo goed als zeker dat hij geen virus heeft.
Ik weet het niet meer :'(
Door Lizzy
#221657
OK, dus vroeger had hij geen diarree (toen at hij brokken) en nu heeft hij wel diarree, vooral als hij uit zijn normale ritme is. De ontlasting is groen en dun en dit komt niet door de kruidenmix, want dat krijgt hij nog maar sinds kort. Maar ook de kruidemix werkt dus blijkbaar niet.....

Goed, als ik jou was dan probeerde ik hem probiotica capsules te geven. Bij voorkeur van een goed merk. Misschien het handigst als je iets via je dierenarts besteld? Pro-Soluble van Protexin® kan je dierenarts wel bestellen. En als dat niet werkt, persoonlijk zou ik dan toch ook eens een ander merk versvlees proberen.
Door *Axel*
#222102
Idd Lizzy, vroeger bij de brokken, nooit diarree, maar de laatste brokken die hij kreeg lustte hij niet, daarom ben ik gaan uitkijken naar iets anders.
Gisteren vaste droge ontlasting.
Vanochtend weer donkergroene vaste ontlasting (niet droog, Hij kreeg natuur)
Kruidenmix is al dag of 3 op, ik had maar 1kg mee om te proberen, maar niet geholpen.
Vanmiddag heeft hij een hele tijd met de andere hond gespeeld, ging er behoorlijk wild aan toe... plots moet hij poepen, donkergroene poep, eerst min of meer hard, dan vieze drek...

Nog even zeggen: Hij kreeg een paar dagen voor ik met carnibest ben begonnen duck. Toen ging het goed, dus ik ben geneigd weer eens duck te proberen.

Maar voorlopig wacht ik nog even af. Als hij na het weekend diarree heeft, ga ik een bloed-en mestonderzoek laten doen.

Wat vinden jullie trouwens van Duck?
Door *Axel*
#222111
amai, wat ben jij snel zeg :)

Die duck heeft hij maar een dag of 2-3 gekregen denk ik. Hij logeerde oen bij mijn ouders. Ik had geen brok meer en nog geen cb.

Ik ga zo die link eens bekijken.

Zitten er dan niet teveel granen in duck of is dqt een fabeltje? Die verteren honden toch niet?
Door Lizzy
#222126
[quote="isabel debacker"]
amai, wat ben jij snel zeg :)

Die duck heeft hij maar een dag of 2-3 gekregen denk ik. Hij logeerde oen bij mijn ouders. Ik had geen brok meer en nog geen cb.

Ik ga zo die link eens bekijken.

Zitten er dan niet teveel granen in duck of is dqt een fabeltje? Die verteren honden toch niet?

[/quote]

Honden verteren graan wel. Het is een energie leverancier, maar dan een goedkope. Maar graan veroorzaakt bij sommige honden allergieen. En men verdenkt graan ook van vele andere welvaartziektes. Maar ja, we praten bij brokken over bijv. 50% graan en bij Duck over 15% graan. En in CB Natuur zit 7%. Ik vond persoonlijk dat de hoeveelheid graan in Duck wel mee valt.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#223033
Hoi Isabel, ik zat net in het boek van Mogens Eliasen te lezen en kwam een stuk tegen waardoor ik meteen aan jouw 'probleempje' moest denken.

Hij schrijft dat sommige honden moeilijkheden hebben met de overschakeling van brok naar vers omdat de maag en de alvleesklier zich ondertussen hebben aangepast aan de vertering van droogvoer, jouw hond zou hierdoor het vlees niet goed kunnen verteren.
Hij schrijft dat het meestal een paar weken duurt voordat deze organen hebben 'geleerd' dat ze nu andere enzymen moeten produceren, omdat hun taak veranderd is. Deze problemen vind je vooral als er veel granen in het voer verwerkt waren (ik heb de tekst niet letterlijk overgenomen, maar dit is de strekking van zijn verhaal).

Vooral door de alvleesklier moest ik aan jouw hond denken (ik heb een hond met een alvleesklierprobleem gehad en die poepte ook ongeveer zoals jij beschreef, de ene keer goed en dan weer slecht).

Misschien is het voor jouw hond beter om hem wat langzamer over te zetten op Carnibest door het eerst een weekje héél kort te koken, dan een weekje de helft héél kort koken en de andere helf er rauw doorheen te doen, dan een kwart te koken en 3-kwart rauw tot je het tenslotte helemaal rauw geeft.
't Is maar een idee, maar misschien kun je je hond op deze manier helpen?

Je schrijft dat je misschien weer Duck wilt gaan proberen, maar dat heb je maar een paar dagen gegeven, dus ik weet niet of je bij langer voeren niet dezelfde problemen zal krijgen :-\, al kun je het als de diareeproblemen blijven bestaan natuurlijk altijd nog eens even uitproberen.
Door Lizzy
#223057
Misschien heb je helemaal gelijk, maar alvleesklier zou ik denken dat de hond nog zo jong is voor dit soort heftige reacties? (7 maanden).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#223093
[quote="Lizzy"]
Misschien heb je helemaal gelijk, maar alvleesklier zou ik denken dat de hond nog zo jong is voor dit soort heftige reacties? (7 maanden).
[/quote]

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar het gaat hier meen ik om een duitse herder en helaas komen daar vaker problemen met de alvleesklier voor.
Het zou kunnen zijn dat de hond van Isabel wat gevoelig is voor veranderingen.

Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen is dat haar hond misschien wat meer tijd en hulp nodig heeft om te wennen aan vers.
Ik wil haar dus niet bang maken of vertellen dat haar hond wat mankeert (want dat hoeft dus helemaal niet het geval te zijn, het kan dus gewoon te maken hebben met de verandering van de spijsvertering, van voornamelijk koolhydraten verteren naar eiwitten en vet), maar omdat Mogens Eliasen dat schreef moest ik daar ineens aan denken.
Als het idd te maken heeft met de verandering van brok naar vers zou haar hond misschien geholpen zijn met een geleidelijker overgang naar vers. :-\

Ik weet niet of ik mag citeren uit het boek van Mogens Eliasen? Anders wil ik de bewuste tekst hier wel even neerzetten. :-\
Door Lizzy
#223105
Nitus schreef: Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar het gaat hier meen ik om een duitse herder en helaas komen daar vaker problemen met de alvleesklier voor.
Het zou kunnen zijn dat de hond van Isabel wat gevoelig is voor veranderingen.
Aha, OK, mogelijk dus rasgebonden.... Het kan natuurlijk sowieso dat haar hond gevoelig is voor veranderingen. En aangezien dat het bepaald geen kwaad kan om langzaam over te schakelen, lijkt het me een goed idee!
Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen is dat haar hond misschien wat meer tijd en hulp nodig heeft om te wennen aan vers.
Ja OK, duidelijk!
Ik wil haar dus niet bang maken of vertellen dat haar hond wat mankeert (want dat hoeft dus helemaal niet het geval te zijn, het kan dus gewoon te maken hebben met de verandering van de spijsvertering, van voornamelijk koolhydraten verteren naar eiwitten en vet), maar omdat Mogens Eliasen dat schreef moest ik daar ineens aan denken.
Als het idd te maken heeft met de verandering van brok naar vers zou haar hond misschien geholpen zijn met een geleidelijker overgang naar vers. :-\

Ik weet niet of ik mag citeren uit het boek van Mogens Eliasen? Anders wil ik de bewuste tekst hier wel even neerzetten. :-\
OK, ik snap het. Nou, misschien is het inderdaad zo dat deze hond niet tegen de snelle overschakeling kan hoor. En nogmaals, langzaam overschakelen is natuurlijk ook prima.

Ik geloof niet dat Mogens het echt prettig vindt wanneer er grote delen van zijn tekst openbaar worden gemaakt. Maar een klein stukje of highlights, ten gunste van deze hond: het lijkt me dat dat moet kunnen. Mocht Isabel dan meer willen weten, kan ze het boek bestellen (als ze dat wil).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 dec 2004, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#223111
Lizzy schreef: Ik geloof niet dat Mogens het echt prettig vindt wanneer er grote delen van zijn tekst openbaar worden gemaakt. Maar een klein stukje of highlights, ten gunste van deze hond: het lijkt me dat dat moet kunnen. Mocht Isabel dan meer willen weten, kan ze het boek bestellen (als ze dat wil).
Uit het hoofdstuk: Omschakelen op natuurlijke voeding, onderdeel: Problemen tijdens de omschakeling die je kunt vermijden blz. 117:
De enzymatische chemie in de maag en de alvleesklier heeft zich
aangepast aan de vertering van droogvoer – en de hond kan daardoor
het natuurlijke voedsel niet goed verteren. Het duurt een tijdje (meestal
een paar weken) voordat deze organen "leren" dat ze andere enzymen
moeten produceren omdat hun taak veranderd is. Dit is vooral aan de
hand bij honden die al lange tijd uitsluitende hetzelfde voedsel gegeten
hebben, of wanneer er veel granen in het voer verwerkt waren (lees het
artikel "Graan of geen graan in de voeding van de hond?" voor meer info
over granen).
Door *Axel*
#223544
Aha, bedankt voor de info.

Ja, duitse herders zijn gevoelig voor pancreasproblemen... maar please :'( ik heb al meer problemen met hem gehad dan wat anders, dus laat dat aub niet het geval zijn :-\... anders zie ik het niet meer zitten.
`t Is ook daarom dat ik eventueel bloedproef wil doen, daar kunnen mogelijke pancreasproblemen mee gedetecteerd worden.
Maar ik wacht liever nog even af... bang voor het resultaat van zo`n test... :'(
Geloof me, alle dierenproblemen die minder vaak voorkomen, komen altijd bij mijn beestjes terecht :'( Om moedeloos te worden.

Update: Zaterdag heeft Darqan gespeeld met de andere hond, 1 keer behoorlijk dun gepoept. Nu dus alweer 2 dagen prima. Mag nog wat vaster.

Dat koken, kan ik daar nu nog mee beginnen? Hij krijgt tenslotte al cb sinds meer als een maand.
En hoelang is eventjes dan? In kokend water en direkt er weer uit?
Ik ga het morgen eens proberen.

Bedankt hoor!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door