Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ordell
#203289
[quote="Lizzy"]
Nou, de vraag is nog maar helemaal of al deze bacterieen een positieve werking hebben op de darm van de hond. Ik denk dat Truus dat bedoelt.
[/quote]

dat is een moeilijke zaak, ik denk niet dat je dit precies kunt zeggen, wat er nu wel of niet overblijft voor de darmen.....Maar het zal best bijdragen aan 1 of andere vorm van gezondheid.
Door Truus
#203291
[quote="Lizzy"]
Nou, de vraag is nog maar helemaal of al deze bacterieen een positieve werking hebben op de darm van de hond. Ik denk dat Truus dat bedoelt.
[/quote]
Precies! :D Ik kan me niet altijd even goed uitdrukken, maar dat bedoel ik :-*
Door Ordell
#203337
Truus, of ze overleven in de zure maagsappen, specifiek van carnivoren, dat weet ik niet, maar ik heb wel mijn eigen idee hierover en ik denk dat dit voor een groot deel wel het geval is.
Zeker voor die bacterien die hele zure toestanden aankunnen en dan denk ik bijvoorbeel aan diegene die in kefir voorkomen, omdat dit op zich al vrij zuur is, zuurder dan het milieu van een schapemaag denk ik.
Ik ga, de eerstvolgende keer dat ik een volle schapepens heb de zuurtegraad meten, is makkelijk te doen met strips.
Ik zou dus denken van wel, zeker de soort die het meest zuurbestendig zijn, dus voorkomen in een meer zuurder milieu.
Ik geef bovendien de kefir uit probiotisch oogpunt nooit met een vleesmaaltijd maar altijd met een min of meer vloeibare kwark omdat zulk een voedsel minder lang in de maag blijft en dus sneller het zure milieu gepasseerd is, maar dat is mijn eigen theorie en dat kan ik niet hard maken natuurlijk, het is meer een gevoelskwestie.
Laatst gewijzigd door Ordell op di 09 nov 2004, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#203484
Mag ik vragen wat het maagzuur van de schaap (die alkalischer is als die van de hond - ga maar na dat een omnivoor al een maagzuur heeft van rond de 5 - dit kun je in Mogens Eliasen lezen) te maken heeft met of de bacterieen wel of niet in het maagzuur van de hond overleven? Als de pH waarde van schapenmaag rond de 5 a 6 is, zou me dat niet verbazen (en realiseer je dan goed dat de pH-schaal niet lineair is maar logaritmisch is opgesteld). Kefir heeft waarschijnlijk ook een zuurgraad van rond de 5 ofzo. Niet veel lager anders zou het glazuur van je tanden afspringen. De pH waarde van het maagzuur van de hond is (mits gevoerd met rauw/vers) 1. Mogens Eliasen heeft hier trouwens ook een interessant verhaal over geschreven. De meeste bacterieen overleven niet in de maag van de hond. Een aantal vriendelijke bacterieen overleven waarschijnlijk wel en komen in de darm terecht. Ik twijfel trouwens met grote twijfels of de door Bertus gegeven bacterieen van enig postief nut zijn. Maar goed, ik zoek verder.
Door Ordell
#203776
[quote="Lizzy"]
Mag ik vragen wat het maagzuur van de schaap (die alkalischer is als die van de hond - ga maar na dat een omnivoor al een maagzuur heeft van rond de 5 - dit kun je in Mogens Eliasen lezen) te maken heeft met of de bacterieen wel of niet in het maagzuur van de hond overleven? Als de pH waarde van schapenmaag rond de 5 a 6 is, zou me dat niet verbazen (en realiseer je dan goed dat de pH-schaal niet lineair is maar logaritmisch is opgesteld). Kefir heeft waarschijnlijk ook een zuurgraad van rond de 5 ofzo. Niet veel lager anders zou het glazuur van je tanden afspringen. De pH waarde van het maagzuur van de hond is (mits gevoerd met rauw/vers) 1. Mogens Eliasen heeft hier trouwens ook een interessant verhaal over geschreven. De meeste bacterieen overleven niet in de maag van de hond. Een aantal vriendelijke bacterieen overleven waarschijnlijk wel en komen in de darm terecht. Ik twijfel trouwens met grote twijfels of de door Bertus gegeven bacterieen van enig postief nut zijn. Maar goed, ik zoek verder.
[/quote]

Een wetenschappelijke studie van het departement voeding aan de universiteit van Izmir in Turkije, uitgevoerd door prof. Semah Otes en prof. Ozem Cagindi vermeldt dat in kefir, gemaakt door volkeren in en rond de Kaukausus en Turkmenistan, een startcultuur gebruikt word van de darmflora van een schaap.
Dus het zijn wel degelijk dezelfde culturen in de darmflora van een schaap die je terugvindt in originele kefir-preparaten.

In een heel recente studie over "The production of Yoghurt with probiotics bacteria isolated from infants" van een drietal wetenschappers aan de universiteit in Amman, Jordanie, wordt er van faeces van baby's drie enzymes afgescheiden waaronder de L Casei en daarmee heeft men een nieuwe yoghurt cultuur gemaakt.
Een van de besluiten van die geleerde professoren was dat die bacterieflora heel makkellijk kan overleven in zuurdere milieu's, zelfs ver onder de PH 3 als ze maar een relatief kort verblijf hebben in die zure maagsappen en indien ze ingekapseld worden in een beetje andere kleine voedseldeeltjes.

Lizzy, weet jij de PH-waarde is van de maagsappen bij een mens...? ;)
Laatst gewijzigd door Ordell op wo 10 nov 2004, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jacqueline74
#203800
Regelmatig heeft hij een beetje diaree althans als hij moet poepen is het regelmatig diaree. Gisteren weer eens fyto gegeven en vandaag een keurig drol. Het is een beetje onsmakelijk praatje maar voor mij wel belangrijk.

Jacqueline
Door Lizzy
#203801
[quote="Ordell"]
[quote="Lizzy"]
Ja, dat weet ik. Staat er ook al he ;).
[/quote]

Hoeveel dan?
[/quote]

pH level van het maagzuur van de mens is rond de 5. Pagina 22, Eliasen.
Door Lizzy
#203803
[quote="JaDi74"]
Regelmatig heeft hij een beetje diaree althans als hij moet poepen is het regelmatig diaree. Gisteren weer eens fyto gegeven en vandaag een keurig drol. Het is een beetje onsmakelijk praatje maar voor mij wel belangrijk.

Jacqueline
[/quote]

Heel goed mogelijk. Heeft hij blijkbaar behoefte aan Probiotica, vezels of beide.
Door Nelly
#203805
Probeer het gewoon een tijdje uit. Bij Ashley werkt het ook, die heeft ook gevoelige darmpjes. Iedere dag een beetje fyto doet wonderen! :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door