Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1484147
ik voer ook gewoon "op het oog".  ik heb twee cattledogs, teefjes. 1 weegt 15 kg. en krijgt 250 gr kvv per dag. de andere weegt 17 kg. en krijgt 550 gr per dag.  ze hebben dus een heel verschillende hoeveelheid nodig om mooi op gewicht te blijven terwijl ze bijna net zo veel wegen.en onze hollander van 25 kg. krijgt ook 550 gr per dag.

gr marianne
#1484155
[quote="dingogirl"]
ik voer ook gewoon "op het oog".  ik heb twee cattledogs, teefjes. 1 weegt 15 kg. en krijgt 250 gr kvv per dag. de andere weegt 17 kg. en krijgt 550 gr per dag.  ze hebben dus een heel verschillende hoeveelheid nodig om mooi op gewicht te blijven terwijl ze bijna net zo veel wegen.en onze hollander van 25 kg. krijgt ook 550 gr per dag.

gr marianne
[/quote]

Wauw wat een groot verschil zeg! :o Dat zou je toch niet verwachten. Bedankt voor deze info.
#1484317
[quote="DutchHotDogz"]
Hmmm je zou juist het tegenovergestelde verwachten? Ik zou denken dat ze in de kou meer calorieën zouden verbranden?
[/quote]

Ja dat was mijn eerst gedachte ook, totdat ik eens verder ging nadenken.
In de zomer zijn de honden veel meer buiten in de tuin, ik wandel meer 's avonds, ik train vaker in de zomer en om koel te blijven verbranden ze ook meer.
#1484796
Toen ik een jaar geleden over ging op KVV werden de honden aanvankelijk ook dikker.
Ik ben wat minder gaan geven, maar op een gegeven moment mochten ze toch wat meer krijgen omdat ze afvielen.
Wat betreft de hoeveelheden is het inderdaad echt kijken naar je hond.
Mijn honden eten bijvoorbeeld beide 750 gram per dag.
Maar het verschil is enorm, de een weegt namelijk 30kg en de ander 80kg.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat de hond van 80kg 9 jaar is en die van 30kg 3 maar het is toch een verschil zo.

De geur is af en toe inderdaad niet zo fris, ik hou bij de vieze smaakjes gewoon even mijn adem in.
Maar volgens mij ben ik er wel aan gewend geraakt.
Verder zou je inderdaad kunnen kijken naar varianten die minder stinken.
Ik vind bijvoorbeels carnibest bijna niet ruiken.
#1484842
Smuldier is indd niet de meest lekker ruikende kvv.
Wat je kunt doen is savonds alvast de voerbakken te vullen met kvv voor smorgens. Folie er overheen en in de koelkast zetten, dag erna smorgens bakken uit de koelkast, folie er af halen en voorzetten. Die 3sec kun je je adem wel inhouden.

Ik durf te wedden dat als je stopt met brokken voeren je over 2weken het vlees 'niet meer' ruikt en als je dan de voerton met brokken openmaakt je schrikt van hoe de brokken stinken. Niet voor te stellen, ik weet 't. Zelf snapte ik nooit dat hier op BP werd gezegt dat brokken stonken, ik vond het wel erg overdreven....totdat ik de honden 2 weken carnibest had gevoerd en de voerton met brokken opentrok  :o jemig, wat een geur! Ik vroeg me af hoe ik ze dat ooit had kunnen voorzetten!

Mijn voorkeur gaat overigens uit na 1x per dag voeren, dan hebben ze tenminste het idee dat ze wat in hun buik hebben.
Eet zelf maar eens je boterham in enkele hapjes en tussen iedere hap 5min wachten. Als alles op is heb je nog honger terwijl als je het achter elkaar op eet je wel een vol gevoel hebt.

Tja en die gewichten/calorien...tel 2%van het lichaamsgewicht.
De reu zou dan (als je alleen kvv voerd) 320gr mogen hebben per dag en de teef 140gr per dag.
Ik zou voorstellen om eens 4weken alleen kvv te voeren en deze gewichten aan te houden. Kijk eens hoe het dan met de honden gesteld is ;)
#1485118
[quote="Pauline"]
Is het geen optie voor je om de honden over te gaan zetten op 1x daags voeren? Dan zit je 's ochtends niet met het gedoe dat je de lucht vies vindt en hebben zij 1x daags een heerlijke grote maaltijd. Brokken en vers op 1 dag heeft beslist niet mijn voorkeur.....
[/quote]

Precies wat ik dacht... als je het 's morgens niet kan verdragen kan je 1 x per dag voeren of op een ander tijdstip... als je maag wat gestabiliseerd is na de nacht.

Calorieën tellen doe ik ook niet aan. Ik kijken een beetje naar de richtlijnen van de fabrikant en bekijk dan hoe mijn hondjes het doen op de richtlijnen. Ik heb nu een pupsel rondlopen van 10, 5 weken en die zou volgens de richtlijn 260 gram  (4,3 kg x 60 gram) mogen per dag maar dat is echt te weinig. Hij krijgt nu minimaal 340 gram per dag en dan ook nog wat beloninkjes en pensstaafjes op lekker op te kluiven. Dit is Carnibest. de éne KVV is vetter dan de ander dus je moet echt zelf uitvinden wat de juiste hoveelheid is voor jouw hondjes.

Saartje van 4 jaar zit op 230 á 240 gram per dag en weegt rond de 11 kg.
#1490710
hartelijk dank voor alle goede adviezen..
Hij is onderzocht op zijn schildklier en nu blijkt hij slechts een 8 te scoren. Dus waarschijnlijk is dat de reden van het te dik worden. En aangezien hij niet veel bewoog, deed de teef dat ook niet. Die gaat altijd lekker tegen hem aan liggen. Hij is nu dus aan de pillen en ik zie al meteen een enorme verbetering in gedrag. Hij lijkt wel een jonge hond!! :D
#1493028
[quote="DutchHotDogz"]
hartelijk dank voor alle goede adviezen..
Hij is onderzocht op zijn schildklier en nu blijkt hij slechts een 8 te scoren. Dus waarschijnlijk is dat de reden van het te dik worden. En aangezien hij niet veel bewoog, deed de teef dat ook niet. Die gaat altijd lekker tegen hem aan liggen. Hij is nu dus aan de pillen en ik zie al meteen een enorme verbetering in gedrag. Hij lijkt wel een jonge hond!! :D
[/quote]


Hier op Bp is ook genoeg te vinden over de schildklier, tiks maar eens in bij de zoekfunctie.
Veel succes met de therapie en weer heerlijk genieten van je hond.
Als hij goed is ingesteld op de medicijnen gaat het gewicht meestal geliedelijk aan naar beneden, je hoeft dan niet ook nog beperkt te voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door