Hallo, ik ben nieuw hier. Mijn naam is Mo, ik woon in het midden van het land en ik heb twee Shelties. Een hele grote reu en een kleine teef.
De reu kreeg op 12 oktober verleden jaar last van flinke diarree en aangezien ik al van plan was om over te stappen op KVV, ben ik dat maar meteen gaan doen. Na een dag vasten zette ik beide honden op FarmFood Fresh de complete pens variant. Aangezien ik bijna over mijn nek ga van de lucht, geef ik ze 's ochtends de brok van FarmFood HE een geperste brok en 's middags als mijn maag er wat beter tegen kan de KVV.
Mijn probleem is dat beide honden enorm zijn aangekomen sinds ze op dit voer zitten. Ik heb er verschillende rekensommen overheen gegooid, maar ik kom er niet uit waarom ze nu zo vreselijk aankomen van dit voer.
Ik heb uitgerekend wat ze vroeger aan calorieën binnen kregen en gek genoeg is die hoeveelheid precies gelijk aan wat ze nu met de HE en KVV binnen krijgen, alleen kregen ze vroeger in hoeveelheid veel meer aan brokken en blikvoer dan nu met de HE en KVV. Het blijkt dat bijvoorbeeld in blikvoer ongeveer 100 calorieën per 100 gram zitten en KVV is ongeveer 230 calorieën per 100 gram. Dus om aan dezelfde hoeveelheid calorieën te komen mochten ze vroeger twee keer zoveel voer. Dus ze krijgen nu veel minder voer en toch worden ze dikker en dikker. HELP!!! Ik ben in staat weer terug te gaan naar het blikvoer!
De reu zou 16 kilo mogen wegen, maar weegt nu 18,8 kilo! Hij kreeg 500 calorieën per dag, nu iets minder. 60 gram brokken en 100 gram KVV
De teef zou 7 kilo mogen wegen en weegt nu 8,8!!! Ze kreeg 300 calorieën per dag. En nu dus ook wat minder. Het vult een holle kies! Ze krijgt 35 gram brokken en 55 gram KVV.
Een DA in NH vertelde mij dat de verhouding tussen eiwitten/koolhydraten/vetten misschien niet goed was. Ik zie dat er wel veel meer vetten in KVV zitten dan in blikvoer. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Kan iemand mij helpen? Bedankt!
Mo