Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door doc
#1372041
Teveel Calcium is niet goed voor jongen honden en honden met groeipijnen en aandoeningen zoals HD.
Calcium kan bij een pup zorgen voor vergroieing van het kraakbeen dus wees voorzichtig met teveel Clacium.

DOC.
Door Lizzy
#1372309
[quote="nienkev"]
ik heb met veel interesse dit topic gelezen en vroeg me af of er al meer te vertellen valt over die scriptie van fido   :)
[/quote]

Ik ben inderdaad ook nog steeds razend benieuwd naar de redenen/bewijzen over/voor de uitspraak van Fido op de vorige pagina! Fidooooooo :biggrin2:
Door Fido
#1373496
[quote="Lizzy"]
Ik ben inderdaad ook nog steeds razend benieuwd naar de redenen/bewijzen over/voor de uitspraak van Fido op de vorige pagina! Fidooooooo :biggrin2:
[/quote]

Ik kan het niet goed verwoorden  :-[ weet er wel iets van maar niet het naadje van de kous :-\  daar hebben we dan Erwin voor nodig en die is nog niet zo ver gevorderd met tekst voor de website.

dit staat er nu op (overgenomen met toestemming  :biggrin2:):

Bot is het depot van kalk in het lichaam. Als je een tekort aan calcium in je bloed hebt zal het PTH hormoon uit de c-cellen van de schildklier loskomen en ervoor zorgen dat de botafbrekende cellen ( osteoclasten)  calcium uit het bot, de bloedbaan in brengen. Ook zal het calcium verlies via de nier beperkt worden en de opname van kalk in de darm toenemen onder invloed van het PTH hormoon.

Als er teveel calcium in het bloed zit, zal het lichaam reageren door het hormoon calcitonine uit de bijschildklier te mobiliseren. Calcitonine zal de overmaat aan calcium in het bloed naar het bot brengen.

Het eten van bot voor de rauw gevoerde honden en katten is dus van wezenlijk belang.

Het is belangrijk dat calcium in zijn genetisch meest optimale vorm aangeboden wordt. Het darmstelsel is evolutionair (nog) niet aangepast om commercieel calcium optimaal te benutten. De vorm die in bot voorkomt heet calciumhydroxyapatiet. In deze vorm is het optimaal verteerbaar en metaboliseerbaar voor de hond. Het calcium in het bot is verbonden met de eiwitten in het bot.

Hoe wordt het calcium in het bot bereikbaar voor de hond?

De hond eet niet dragende delen bot zoals ribben, borstbeen, lendenwervels, kippen- en eendenbotten. Dit bot komt in de maag. De maag van een vleeseter heeft een zuurtegraad ( pH ) van één tot twee. Het zoutzuur wordt afgescheiden door de parietale cellen van de maagwand. Zelf heeft de maagwand een dikke slijmlaag. Zo wordt deze beschermd tegen de in werking van het geproduceerde zoutzuur. Door deze lage zuurtegraad denatureren de eiwitten in het bot en komen deze vrij in de maaginhoud. De hoofdcellen van de maagwand scheiden pepsinogeen af welke door de zure inhoud van de maag omgezet wordt tot pepsine. Pepsine is een eiwitsplitsend enzym. De combinatie van én zuur én pepsine leidt tot het oplossen en verteren van al het boteiwit.

Als het bot eiwitloos is geworden, wordt bot slap en zacht. Calcium is dan niet meer gebonden aan de boteiwitten en komt zo vrij in het maag-darmstelsel. Op deze manier kan het worden opgenomen door het lichaam.

Het is dus van belang dat de maaginhoud zuur is.


Wat ik nog meer begrepen heb is dat ik het nog niet helemaal begrijp ;) ( Erwin corrigeerde me :headbonk:) en wil een stuk schrijven hoe het nu zit met dat calcium op de website.
Hij vertelde me wel dat het dier bepaald hoeveel Ca er opgenomen wordt en niet de hoeveelheid calcium wat in de voeding zit. Dan moet er natuurlijk wel voldoende opneembare Ca in de voeding zitten. Hij zegt dat het niet zo moeilijk is en dat we er niet te moeilijk over moeten doen (dat ik er dus ook niet te moeilijk over moet doen :-[)

Ik kan jullie vragen niet goed beantwoorden, weet er niet genoeg vanaf om een goed onderbouwd antwoord op te geven.
Zit ook met smart te wachten op zijn geschreven stuk  :biggrin2:
Door Lizzy
#1373531
Nou correctie, wij doen niet moeilijk, jij stelt dat er echt niet minder dan 20% bot gevoerd moet worden. En nee helaas, met bovenstaande tekst (die ontzettend interessant is, waarvoor ook mijn dank!) beantwoord je die vraag niet, dus we wachten dus met smart op het antwoord!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 28 sep 2009, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door doc
#1378200
Vriend van me is nml dieren arts en die vind dat jonge honden juist niet veel calcium horen te krijgen dit kan volgens hem problemen geven met het beenderstelsel van een jonge hond.
Het zal altijd zo zijn dat mensen er anders over denken en dat de ene studie de andere weer ondermijnt das een feit.
Gezien zijn kennis en mijn goede band met hem volg ik zijn raad op.

DOC.
Door Staftime
#1378329
[quote="doc"]
Vriend van me is nml dieren arts en die vind dat jonge honden juist niet veel calcium horen te krijgen dit kan volgens hem problemen geven met het beenderstelsel van een jonge hond.
Het zal altijd zo zijn dat mensen er anders over denken en dat de ene studie de andere weer ondermijnt das een feit.
Gezien zijn kennis en mijn goede band met hem volg ik zijn raad op.

DOC.
[/quote]

Ergens vind ik het logisch klinken dat jonge (en oudere?) dieren minder calcium nodig hebben.
Ik vergelijk het even met de natuur.
Een wolvenjong kan nog niet zo makkelijk botten verorberen, ik neem aan dat die voornamelijk vlees, orgaan en kraakbeen binnen krijgt.
Het zelfde vermoed ik voor oudere wolven, maar daar twijfel ik over.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1378345
Voordeel van calcium uit natuurlijke bron (botten) is dat de hond deze uitscheidt als er teveel van binnen komt.
Het verhaal van calcium klopt dus wel van je da, maar is meer bedoelt als je brokken voert (onnatuurlijke calciumbron).
En geld niet voor vers vlees, wat dus ook veel beter is voor je jonge hond!

@ staftime
Een wolvenjong krijgt tot 6-7 weken zeker melk van zijn moeder ( zit ook calcium in).
Daarna voorverteerd voer uit de maag van roedelgenoten, waaronder dus ook bot.
Kijk maar naar een pup, die kan met week of 7 zeker botten al eten.
Denk dus dat weinig calcium binnen krijgen niet opgaat bij jonge en oudere dieren.
Oudere dieren kunnen vaak prima botten eten, en zo niet gaan ze in de natuur dood.
Das dan niet te vergelijken.
Maar het uitscheiden bij oudere dieren zal ook zo zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door