Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Staftime
#1065568
Dat is echt jammer als een da gaat vragen of ze de botten kookt  ???
Misschien een linkje naar dit forum geven?
Ik heb dat gedaan toen mijn da er toch wat negatief tegenover stond.
Heb gewoon een mail naar de kliniek gestuurd met een link naar dit forum en nog wat links naar sites waar info over rauw voeren op staat.
En ik vermoed dat het gelezen is, dat hoop ik wel tenminste.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1065877
mijn brokkendokter heeft met eigen ogen mogen aanschouwen dat ik iets wel goed doe met het kattenvoer zelf samenstellen. desondanks kon ze er wel nog weinig bij voorstellen.
"hoe doe je dat dan met vitamines, en taurine enzo?"
waarop ik zei: "die zitten al in de dingen die ik geef van zichzelf, dus die hoef ik niet meer extra en chemisch toe te voegen, muis en hart is een natuurlijke bron van taurine. en doordat ik alles rauw geef, kook ik de natuurlijk aanwezige vitamines en aminozuren er niet uit"
"ben je dan niet bang voor splinterende kippenbotjes? ik heb wel eens vaker huisdiertjes met geperforeerde ingewanden mogen oplappen nav kippenbotjes"
"rauwe kippenbotjes zijn zacht. een vleugel of karkas kan je zowat met de hand dubbelbuigen. gekookte botje, tja, die splinteren en zijn knoerthard en daar komt ook weer het rauwe verhaal van de vitamines bijkijken"

inmiddels gilt ze me niet meer de deur uit, maar helemaal begrijpen doet ze het nog niet. maar ze gewoon niet ontkennen dat het slecht is, want ze ziet de conditie van Ot en Sien. Ze zei wel dat het niet voor iedereen mogelijk is. Misschien dacht ze aan all meat syndroom oid.

ik denk dat versgevoederde huisdieren de beste reclame bij de dokter voor versvoeren zijn. zelfs de brokkendokter smeert me geen brokjes meer aan.
Door kojak
#1067141
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1067901
ik denk dat veel mensen niets afweten van de mogelijkheden om vers te voeren. en daarom ben ik geen voorstander van puppy-avonden met brokvoorlichting.

toen de eerste keer met sientje bij de dokter kwam, dacht ik dat brok en blik het beste voor mn kat was. ik kende wel katten die resten e.d. aten, en menig kat vangt ook wat barfspul (muis en vogeltjes) bij. maar die katten zijn allemaal boerderijkatten. en mijn katten zijn in eerste instantie huisdier, geen muizenvangers.
sien wilde niet zo graag brokjes eten, dus ik met een voedingsvraag bij de dokter. die gaf me het advies die dingetjes te weken in water en een dure premiumbrok te kiezen. want daar zit alles in wat ze nodig hebben, was het argument. ze zei me ook niets erbij te voeren, want dat haalt het uitgebalanceerde systeem van de fabriek omzeep. nu wist ik ook wel dat zo'n fabriek in eerste instantie een commercieel bedrijf is (wil winst maken) en alle dagen dezelfde droge brokjes eten leek me uit culinair oogpunt verre van gezellig. dus ik bleef verschillende smaken en merken blik en brok geven. en ik las een beetje bij over ingredienten.
en toen was er iemand op een kattenforum die me vertelde dat ik ook vers kon voeren, en zij kon me mijn twijfels over de gezondheid (nav het beeld van die boerderijkatten dat ik had) bijstellen.
en toen ben ik pas dingen gaan lezen over versvoeren, en heb me hier geregistreerd en ben hier eerst veel gaan lezen. het moment van registratie en een menu maken heeft een half jaar geduurd.

als er bij de brokkendokter meer informatie was gegeven (voor mijn part alleen over kvv's als bibi, cb en bandit; die vind ik voor katten het beste geschikt), was ik wellicht eerder vers gaan voeren, en had ik sien niet verplicht aan de brok gezet. die brokjes hebben haat geen goed gedaan. ze had honger, maar kreeg geen ander eten van mij, want ik vond dat ze die brokjes diende op te eten. na een tijdje vulden die brokjes niet meer, maar ze kreeg geen ander eten, want ze was al te dik.
nu heeft ze eindelijk weer een beetje een intern maaggevoel; ze vreet niet meer panisch alles op wat in haar bakje ligt. een groot stuk vleesbot laat ze even liggen als het te veel is.
al die dingen hadden wellicht voorkomen kunnen worden.
Door kojak
#1068036
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bullmastiff gek
#1068043
Helaas ook onze Da is geen voorstander van Vers of Kvv.
Heb ook alle voordelen, en geen nadelen aan moeten horen  omtrent brok :-\ :-\ Bla, bla ,bla.
Tot we ongeveer een half jaar geleden weer eens bij hem waren voor Mack zijn enting.
Ik zal dat gezicht van de dierenarts nooit meer vergeten,,, tong hing bijna op zijn knieeen,,,
En het eerste wat ie zij was,,, Wauw wat een kanon is dat geworden,, wat geef jij hem te eten!!!
hahahaahah,, we hebben echt lol gehad toen, mijn antwoord was dan ook," Maar Jan Peter" dat weet je toch ,, enkel Kvv en wat barf dingen!!
Nou en sinds die tijd zegt ie nooit meer wat!!! ;D ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1068096
[quote="kojak"]

en het groeit allemaal heel hard, ik denk dat je over een aantal jaar wel op het punt bent waar we allemaal naar uitkijken ; heel veel dierenartsen die vers aanbevelen..
[/quote]

ik denk dat DW's een grotere voorlichtingsfunctie hebben. bij de dokter kom je eigenlijk alleen als er iets niet goed is. en wat vaker bij pups/kittens voor inentingen.
ik denk ook dat mensen honden makkelijker en sneller op vers zetten. bij honden is het wellicht toch iets gebruikelijker om ze af en toe eens pens of hart te geven.

als ik in mijn DW kijk, dan staat er best wel wat verse dingen, en ook snoepjes zonder granen of meuk. maar dit wordt allemaal als hondenvoer verkocht. er wordt vaak gezegd dat katten zeer moeilijk over te zetten zijn op vers. ik heb dat nu al 3x gedaan (met succes overigens), en heb geen ervaring met honden. kattenbrok en blik bevat volgens mij nog meer smaakstoffen dan hondenbrok.
het enige moeilijke punt bij versvoer voor honden en katten is pens. ik krijg dat met geen mogelijkheid in sien. in zowat alle kvv's zit pens, behalve als je speciaal kattenkvv koopt (of enkelvoudige smuldier neemt; kip en rund en hart). maar ook andere dingetjes die je bij de DW kan kopen (lamsharten, kippennekken, gedroogd vlees, etc) liggen in de hondenvriezer. alleen de kuikens worden voor katten geschikt geacht.
ik denk dat het voor katten misschien nog wel belangrijker is dat ze vers eten, en geen brok. ik lees iedere dag wel verhalen op een kattenforum van katten met struviet of nierproblemen. struviet lijkt wel een modekwaaltje geworden.

ik ben eens met een assistente van de DA in gesprek geweest over vers voeren. ze zei dat ze dat heel soms adviseerden voor honden met niet-oplosbare kwaaltjes (als laatste redmiddel dus). en waarom dan niet voor katten?
en waarom hoor ik iedere keer dat een internist katten met allergieklachten een eliminatiedieet voorschrijft met gekookte kalkoen en macaroni? moet het beest aan de diabetes?!
ik was laatst met een oppaskat bij de spoedkliniek in amsterdam. de kat had veel overgegeven en was niet lekker. voordat ik weer wegging adviseerde de assistente daar me om de kat gekookte kip of gekookte rijst te geven. ik zei gelijk met een nors gezicht dat ik niet achterlijk was, en geen koolhydraten in een carnivoor ging steken, zeker niet een zieke kat.

asiels vindt ik ook verre van logisch nadenken vaak met voer. ik snap dat ze geen goede inkomstenbronnen hebben, en blij zijn met giften. er worden veel katten gedumpt omdat ze onzindelijk zijn vanwege dingen als struviet.
en dan zegt het asiel dat die katten de rest van hun leven speciaal duur blaasgruis brok dienen te krijgen. zo krijgen die arme zieltjes nooit een nieuw huisje.
er zijn ook asiels die de katten een zakje voer meegeven, en erbij zeggen dat de kat de rest van zn leven alleen maar die brokken hoeft te eten. dan kan je er bijna op wachten totdat de kat na een jaar weer terug komt, want hij piest binnen en dat is vervelend.
Door kojak
#1068158
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elizaw
#1071182
Hier ook van de week naar de DA geweest voor een puppyenting, nou ik ging me daar toch shaggie vandaan :'( >:( terwijl ik met de pup binnen was met de arts ging mijn man met de assistente een gesprek aan over Barf..nou nou..wat een slechterikken zijn wij wel niet >:( ja en dat we dit dan doen met de grote honden..maar met de pup  :tickedoff: die heeft toch echt een uitgebalanceerde brok nodig!!
Mijn man gaf het niet snel op en gaf nog wat voordelen maar ze bleef erbij de honden van tegenwoordig worden veel ouder dan vroeger en dat komt oa door de goede voeding..de brok :P en door het tijdig enten en ontwormen...toen mijn man ook zei dat we onze honden niet ontwormen toen verklaarde ze ons helemaal voor gek.
Door cathrien
#1072094
Ik kreeg eerst complimenten dat mijn Berners er zo goed uitzagen. Geweldig dit zagen ze heel weinig. Maar toen ik vertelde dat ik barf gaf werd ik gelijk overvallen dat ze veel voedingsstoffen tekort kwamen. Ja dat moet je net tegen mijn Zeggen. Ze adviseerde mij Hills waarop mijn antwoord was gooi die maar daar in de kliko omdat ik er zoveel problemen mee gehad heb.
We hebben toen afgesproken ieder voert waar hij zelf achter staat.
Door Staftime
#1072193
[quote="cathrien"]
Ik kreeg eerst complimenten dat mijn Berners er zo goed uitzagen. Geweldig dit zagen ze heel weinig. Maar toen ik vertelde dat ik barf gaf werd ik gelijk overvallen dat ze veel voedingsstoffen tekort kwamen. Ja dat moet je net tegen mijn Zeggen. Ze adviseerde mij Hills waarop mijn antwoord was gooi die maar daar in de kliko omdat ik er zoveel problemen mee gehad heb.
We hebben toen afgesproken ieder voert waar hij zelf achter staat.
[/quote]

Dat vind ik wel zo belachelijk he, dat ze eerst complimenten maken en zeggen dat ze heel weinig zulke mooie en gezonde Berners zien.
En vervolgens gaan zeggen dat je niet goed voert  >:(
Oeh daar kan ik toch zo boos om worden.
Laat ze zich eerst eens lekker gaan verdiepen in de voeding, juist OMDAT je honden zo gezond zijn!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1075109
[quote="cathrien"]
Ik kreeg eerst complimenten dat mijn Berners er zo goed uitzagen. Geweldig dit zagen ze heel weinig. Maar toen ik vertelde dat ik barf gaf werd ik gelijk overvallen dat ze veel voedingsstoffen tekort kwamen. Ja dat moet je net tegen mijn Zeggen. Ze adviseerde mij Hills waarop mijn antwoord was gooi die maar daar in de kliko omdat ik er zoveel problemen mee gehad heb.
We hebben toen afgesproken ieder voert waar hij zelf achter staat.
[/quote]
Op het moment dat ze roepen dat onze honden voedingsstoffen tekort komen, vraag ik altijd heel vriendelijk: welke dan? En dan weten ze niet meer wat ze moeten zeggen.
Ik sprak een poosje geleden een dierenarts die voedingsfabrokanten adviseert en die zei: We zien veel tekroten bij honden op vers. Waarop ik heel geïnteresseerd vroeg: O ja, welke dan? En daar heb ik nooit antwoord op gekregen.
Het is gewoon maar een loze kreet die ze gebruiken.
Door Staftime
#1075135
Dat vind ik een hele goeie!
Nou moet ik zeggen dat mijn dierenarts dan altijd over calcium begint.
Maar nu ik dat mooie vertaalde stuk van Lizzy goed heb doorgelezen kan ik eindelijk beargumenteren dat het calcium in brokken dus helemaal niet zo goed is en in vers juist wel.
Ik ga dat stuk echt bestuderen, zodat het helemaal in mijn hoofd zit, en dan kom ik er nog een keer op terug bij mijn da.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door