Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door casangio
#97818
Hoi,

Mijn ervaring is als sommige honden tekort worden geschoren ze overal jeuk krijgen en gaan krabben en likken en er daardoor ook likplekken kunnen ontstaan.

groetjes, alma
Door serradomar
#97947
Hallo,

Helaas moet ik uit ervaring zeggen dat versvlees niet gelijk de oplossing is....onze bruine reu heeft heel vaak last van hotspots....op dit moment zit zijn rug weer onder..... :'( :'(
Hij staat nu iets van 6 weken volledig op vlees, energique huid en vacht (nummer 4) en barf-maaltijden. Hij krijgt extra biergist en olie, en sinds 1 week geef ik hem nu homeopatische druppels tegen de jeuk...
Ik was er namelijk ook achter dat de antibioticakuren dus niets helpen want een maand later zaten ze er toch weer....
Hij mag niet zwemmen omdat ik dan bang ben dat het gaat broeien.
Het grootste probleem bij hem is denk ik dat hij een enorme vracht haar heeft die maar niet wil ruien. Hij is nog nooit goed uit vacht gegaan terwijl de andere honden hier regelmatig 'kaal' zijn....Ik kam hem heel veel om er lucht bij te laten komen, maar het is gewoon te warm volgens mij....als hij speelt en rent (zeker met dit weer) raakt hij die warmte niet weg door zijn enorme dikke vacht. Maar kaalscheren daar beginnen we natuurlijk niet aan :o
Moet er niet aan denken, een geschoren Newf :'(
Maar ja, leuk is anders, hij doet het goed op de show maar ik durf hem soms amper in te schrijven omdat je nooit weet of hij weer een grote hot-spot heeft....
Als mensen nog meer tips hebben, GRAAG !
Maar de Pal hoeft dus niet de enige oorzaak te zijn van Hotspots....Maar dat wil niet zeggen dat je die troep dan maar moet blijven geven natuurlijk ;)

groetjes marit
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#97956
vers is idd geen wondermiddel; Bas heeft een paar maanden geleden voor het eerst van zijn leven een hotspot gehad :o (ik hoop ook dat dit de enige blijft).

Bas had zeker geen vlooien oid, bij hem was het meer een combi van factoren; 2x flinke diarree virus te pakken gehad en zijn vacht is aan het broeien geweest en bij Bas gaat altijd de huid op de een of andere manier reageren.

De plek hebben geschoren en ontsmet en van de DA heb ik een zalfje gehad (Vetaderm geloof ik) en toen was het leed weer snel geleden.

Voor wat betreft je reu Marit, misschien dat de vacht op den duur wel beter kan worden op het vers, zes weken is nog niet zo heel erg lang. Ik heb Bas vorige week weer naar de trim gehad en hij heeft voor het eerst een diepe glanzende zwarte vacht dat lekker los om zijn lijf hangt. En Bas krijgt nu iets meer dan een jaar vers vlees. Dus wie weet wat er voor jou reu nog mogelijk is ;D
Door Paul_Barte
#97958
[quote="serradomar"]
Hallo,

Helaas moet ik uit ervaring zeggen dat versvlees niet gelijk de oplossing is....onze bruine reu heeft heel vaak last van hotspots....op dit moment zit zijn rug weer onder..... :'( :'(
Hij staat nu iets van 6 weken volledig op vlees, energique huid en vacht (nummer 4) en barf-maaltijden. Hij krijgt extra biergist en olie, en sinds 1 week geef ik hem nu homeopatische druppels tegen de jeuk...
Ik was er namelijk ook achter dat de antibioticakuren dus niets helpen want een maand later zaten ze er toch weer....
Hij mag niet zwemmen omdat ik dan bang ben dat het gaat broeien.
Het grootste probleem bij hem is denk ik dat hij een enorme vracht haar heeft die maar niet wil ruien. Hij is nog nooit goed uit vacht gegaan terwijl de andere honden hier regelmatig 'kaal' zijn....Ik kam hem heel veel om er lucht bij te laten komen, maar het is gewoon te warm volgens mij....als hij speelt en rent (zeker met dit weer) raakt hij die warmte niet weg door zijn enorme dikke vacht. Maar kaalscheren daar beginnen we natuurlijk niet aan :o
Moet er niet aan denken, een geschoren Newf :'(
Maar ja, leuk is anders, hij doet het goed op de show maar ik durf hem soms amper in te schrijven omdat je nooit weet of hij weer een grote hot-spot heeft....
Als mensen nog meer tips hebben, GRAAG !
Maar de Pal hoeft dus niet de enige oorzaak te zijn van Hotspots....Maar dat wil niet zeggen dat je die troep dan maar moet blijven geven natuurlijk ;)

groetjes marit
[/quote]

Marit,

6 weken op versvleesvoer is natuurlijk een periode die zeer en zeer kort is!!!!!! Uiteraard zullen de klachten dan ook niet over zijn in die tijd.

Een hond zal eerst 'van binnen' schoon moeten zijn voordat je het effect op de huid kunt zien.

Het feit dat de hond maar niet wilt ruien geeft al een beetje aan dat het niet helemaal o.k. is.

Ik weet niet wat voor olie je supplementeert maar zou in ieder geval al beginnen om de biergist weg te lazeren.

Verder denk is dat als je over een paar maanden geen duidelijk resultaat ziet je misschien eens van voeding moet wisselen. In neem aan dat je Energique speciaal geeft maar ook in deze voeding zit rundvlees en heb vaker meegemaakt dat dit niet het gewenste resultaat geeft.
Door margreet
#97975
[quote="Nelly"]
[quote="Lupa"]
wijs aub voorzichtig met dat scheren van je goldens.
ik heb menig goldens gezien die na jaren geschoren te zijn de vacht niet meer terug kwam, alsof ze aangevroten zijn door de muisen.
Ik ben er volledig tegen, ze krijgen daardoor meer onderwol ze krijgen krullerig vacht en daardoor komen de problemen.
soory dit is even oftopik maar moest het even kwijt
in de nieuwe"honden wereld"zit er artikel erover, mischin als je dat leest begrijpje wat ik bedoel.
is het niet een idee om allen te scheren waar de hotspot meestal komt?
[/quote]Ben het met je eens Do; er wordt m.i. ook té snel overgestapt naar de mogelijkheid : scheren. Terwijl dat eigenlijk geen mogelijkheid is. Een langharige hond zal gewoon geborsteld/verzorgd moeten worden. Als het zó simpel was, dan zou ik ook m'n geliefde Newfy- ras weer in huis kunnen nemen; immers borstelen hoeft dan niet meer, je laat je hond gewoon 2-3 x per jaar scheren en klaar is Newfy ::). Daar beginnen we dus niet aan... ::)
[/quote]

Nou Nelly,geloof mij nu maar,ik verzorg en borstel mijn honden echt wel hoor,maar als je de hele zomer bezig bent met over zowat het hele lichaam hotspots,dan praat je wel anders. Er wordt dus ook gesuggereerd dat je alleen de plek van de hotspot moet scheren,nu dan is de hond half kaal tegen de tijd dat de zomer over is en dat is ook geen gezicht.
Nick is vorig jaar ook geschoren en zijn vacht is weer net zo mooi geworden als ervoor.
Trouwens ik heb het niet zelf gedaan hoor,ik ben gewoon bij een trimster geweest. ;)
Door margreet
#97978
[quote="CaSanGio"]
Hoi,

Mijn ervaring is als sommige honden tekort worden geschoren ze overal jeuk krijgen en gaan krabben en likken en er daardoor ook likplekken kunnen ontstaan.

groetjes, alma
[/quote]

Ze zijn precies op de goede lengte en ze hebben er geen last van,sterker nog de oudste is veel energieker als daarvoor.
Door margreet
#97979
[quote="sylvia"]
[quote="margreet"]
Juist ten eerste ander voer.ten tweede, de plek van de hotspot goed drogen na het zwemmen.
Schoonmaken met teatreeoil,daarna hydrocortidermzalf of zalf met aloe vera erin,op de wond smeren,het makkelijkste is als je de plek kaalknipt.
Verder zorgen dat je hond er zo weinig mogelijk aan krabbelt.
Eventueel sok aan de achterpoot doen aan de kant waar de wond zit.
Ik doe dit tegenwoordig allemaal zo en heb geen da meer nodig.
Dit jaar heb ik het heeeeel rigoreus aangepakt en heb allebei mijn goldens kort laten scheren.
heerlijk straks met vakantie en geen gezeur meer,afdrogen en klaar. ;D


[/quote]
dat hoort toch niet ??? 8)
[/quote]

Heb je het naar je zin :o :o >:( de hele boel een beetje opruien,tegen mij :P :P ;D
Door jeanne
#98013
Nou, er komt hier in mijn salon een langharige teckel, die altijd kort geschoren moet worden, eerst efileerde ik hem nog netjes in een kort modelletje, maar baasje wilde perse dat ik ging scheren. En het hondje is inderdaad veel fitter na een scheerbeurt! Ook hetzelfde verhaal met een kleine kruising teckel/nogwat, ook met de 5 mm helemaal, en het is weer een dartel veulentje!

Tja, klant is koning.
Maar dat wil dus niet zeggen dat ik klakkeloos iedere hond kaal ga scheren, zal dus altijd luisteren naar de omstandigheden!
Door meesmerel1
#98080
offtopic, maar de Berner die we vroeger hadden hebben we ook eens laten scheren omdat hij maar niet van zijn vlooien afkwam (liters frontline) en het een hele warme zomer was. Hij was er erg gelukkig mee en zag er uit als een langbenige kruising rottweiler. Erg grappig!
Door meesmerel1
#98081
Ontopic: Nutro heb je ook een grotere verpakkingen, die zijn goedkoper. Je hebt verder ook wel andere merken zoals Farmfood, die goedkoper zijn. Prins is heel duur versvoer... Verder broeit de huid van je golden misschien, is de vacht te dik. Misschien (laten) uitdunnen?


succes!

Marije
Door Elvira
#98151
[quote="avalon"]
[quote="margreet"]
Juist ten eerste ander voer.ten tweede, de plek van de hotspot goed drogen na het zwemmen.
Schoonmaken met teatreeoil,daarna hydrocortidermzalf of zalf met aloe vera erin,op de wond smeren,het makkelijkste is als je de plek kaalknipt.
Verder zorgen dat je hond er zo weinig mogelijk aan krabbelt.
Eventueel sok aan de achterpoot doen aan de kant waar de wond zit.
Ik doe dit tegenwoordig allemaal zo en heb geen da meer nodig.
Dit jaar heb ik het heeeeel rigoreus aangepakt en heb allebei mijn goldens kort laten scheren.
heerlijk straks met vakantie en geen gezeur meer,afdrogen en klaar. ;D


[/quote]
dan zijn het nu labjes :o 8)
[/quote]

Als je een golden kaal scheert krijg je geen lab !

De vacht is bescherming, dus ik vind kaal scheren absoluut niet goed. Ik heb ooit gehoord van een goed middel tegen hotspots. Het was molkosan met daarin een homeopatisch middel. Ik weet alleen niet meer wat :-\ Gelukkig heb ik nooit problemen met hot spots en dan vergeet je zo iets. Als ik diegene nog eens spreek, zal ik het eens vragen.

Elvira
Laatst gewijzigd door Elvira op di 18 mei 2004, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door margreet
#98220
[quote="Elvira"]
[quote="avalon"]
[quote="margreet"]
Juist ten eerste ander voer.ten tweede, de plek van de hotspot goed drogen na het zwemmen.
Schoonmaken met teatreeoil,daarna hydrocortidermzalf of zalf met aloe vera erin,op de wond smeren,het makkelijkste is als je de plek kaalknipt.
Verder zorgen dat je hond er zo weinig mogelijk aan krabbelt.
Eventueel sok aan de achterpoot doen aan de kant waar de wond zit.
Ik doe dit tegenwoordig allemaal zo en heb geen da meer nodig.
Dit jaar heb ik het heeeeel rigoreus aangepakt en heb allebei mijn goldens kort laten scheren.
heerlijk straks met vakantie en geen gezeur meer,afdrogen en klaar. ;D


[/quote]
dan zijn het nu labjes :o 8)
[/quote]

Als je een golden kaal scheert krijg je geen lab !

De vacht is bescherming, dus ik vind kaal scheren absoluut niet goed. Ik heb ooit gehoord van een goed middel tegen hotspots. Het was molkosan met daarin een homeopatisch middel. Ik weet alleen niet meer wat :-\ Gelukkig heb ik nooit problemen met hot spots en dan vergeet je zo iets. Als ik diegene nog eens spreek, zal ik het eens vragen.

Elvira
[/quote]

Nee ik heb ook nooit gezegd dat ik ze KAAL heb laten scheren ik zei KORT.
Duuuuus ze hebben nog wel bescherming hoor.
En idd als je nooit last hebt van hotspots,weet je echt niet wat het is,geloof mij het is pure ellende,zowel voor mij als voor de honden.
Ik ben heus niet te beroerd om mijn honden te verzorgen hoor,maar het is een stuk makkelijker als voorheen.
Door Lind@
#98398
P.S. Je hoeft niet bang te zijn dat hij honger krijgt met alleen vers hoor, in het begin zal hij even moeten wennen, maar die twee van mij zijn nu altijd erg tevreden en ik heb het idee dat ze minder schooien.
Het lijkt weinig wat je moet geven vergeleken met zo'n bak vol brokken, maar dat is het niet hoor.
Door serradomar
#98654
Hoi Paul,

Gelukkig lees ik dat er nog hoop is, 6 weken op vlees is dus kennelijk nog niet lang genoeg om te concluderen of iets beter gaat of niet. Dan houd ik nog goede moed :D
Blijf toch wel vlees geven hoor, want ze doen het er veel beter op en ze vinden het 10x lekkerder...

Maar dan heb ik nog even een vraag aan je, Paul.
Waarom is biergist niet goed volgens jou ? Een homeopatisch dierenarts (Atjo Westerhuis) die ook een speciaal middel voor hot-spots heeft gemaakt (homeopatisch dus) die zei dat we 3 dingen moesten geven: olie (voor de omega 3 en 6), knoflook en biergist. Dat zou goed voor de huid en vacht zijn. Dus vandaar dat we dat extra erbij geven....
Maar nu schreef jij dat we dat maar moesten weggooien... ???

Ook schreef je dat er rund in de Energique zit...dat las ik laatst al, belachelijk want op de verpakking staat dat dus mooi niet....Ik ga er dus vanuit dat het ook wel in de Rodi en Duck zit dan ???
Maar dan....betekend dat je dus geen rund moet geven...maar alleen kip is toch weer te kippig bijv ???
Of is dat niet erg bij een hond die niet tegen rund kan ?
Want bij de barfmaaltijden geven we dus ook wel runderhart, pens, snijlingen enzo...beter van niet dan ?

Is er misschien ook iets waardoor een hond makkelijker gaat ruiien ?

groetjes
marit
Door Paul_Barte
#98685
[quote="serradomar"]
Hoi Paul,

Gelukkig lees ik dat er nog hoop is, 6 weken op vlees is dus kennelijk nog niet lang genoeg om te concluderen of iets beter gaat of niet. Dan houd ik nog goede moed :D
Blijf toch wel vlees geven hoor, want ze doen het er veel beter op en ze vinden het 10x lekkerder...

Maar dan heb ik nog even een vraag aan je, Paul.
Waarom is biergist niet goed volgens jou ? Een homeopatisch dierenarts (Atjo Westerhuis) die ook een speciaal middel voor hot-spots heeft gemaakt (homeopatisch dus) die zei dat we 3 dingen moesten geven: olie (voor de omega 3 en 6), knoflook en biergist. Dat zou goed voor de huid en vacht zijn. Dus vandaar dat we dat extra erbij geven....
Maar nu schreef jij dat we dat maar moesten weggooien... ???

Ook schreef je dat er rund in de Energique zit...dat las ik laatst al, belachelijk want op de verpakking staat dat dus mooi niet....Ik ga er dus vanuit dat het ook wel in de Rodi en Duck zit dan ???
Maar dan....betekend dat je dus geen rund moet geven...maar alleen kip is toch weer te kippig bijv ???
Of is dat niet erg bij een hond die niet tegen rund kan ?
Want bij de barfmaaltijden geven we dus ook wel runderhart, pens, snijlingen enzo...beter van niet dan ?

Is er misschien ook iets waardoor een hond makkelijker gaat ruiien ?

groetjes
marit
[/quote]

Marit,

Wat betreft de olie ben ik het dus 100% eens met Atjo maar het ligt er maar net aan welke olie je geeft!!
Olie bevat mestal OF Omega-3 vetzuren OF Omega-6 vetzuren en niet allebei. Visolie of lijnzaadolie bevatten veel Omega-3 b.v. naar geen Omega-6.

Knoflook wordt gegeven voor een bloedzuiverende werking en dat is geen probleem al heb ik een duidelijke voorkeur voor VERSE knoflook en niet de syntetisch samengestelde rommel.

Biergist is een afvalproduct en wordt eveneens gegeven voor een bloedzuiverende werking en voor de vitamine B. Voor de vitamine B kun je beter gebruik maken van een vitamine B-complex.

Veel mensen geven de Energique No 4. in de veronderstelling dat er GEEN rund in zit vandaar dat ik het even heb genoemd.
Indien jouw hond geen problemen heeft met rundvlees maakt het ook niet uit echter als je wilt testen of er een allergie m.b.t. eiwit in het spel is kun je dit voer dus niet gebruiken.

Helaas ken ik geen middel om gemakkelijker te laten ruien....in principe gaat dit vanzelf indien de vacht (en de hond) goed in elkaar zit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door