Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Janet
#95730
Heeft dacht ik te maken met de zuurgraad van het maagzuur; vlees (kvv of barf) heeft een hogere zuurgraad nodig om te verteren dan brok.

Natuurlijk zijn er oersterke honden die alles kunnen eten zonder ook maar een cent last te hebben. Echter, in het geval van jouw hond zou ik het zekere voor het onzekere nemen en niet gaan experimenteren met vlees en brok in één keer.

Verder ga ik een beetje met Nitus mee: hij heeft 1 x overgegeven in 4 weken tijd, daar zou ik ook niet al té voorzichtig mee zijn. Gewoon even aankijken. Als het niet meer wordt, dan heb je kans dat er gewoon iets dwars zat.
Door qyan
#95850
[quote="alies2"]
Bij mensen is het idd zo dat het beter is om drie keer per dag te eten, na acht uur 's avonds niets meer en geen tussendoortjes om maag en darmen ook momenten van rust te geven. Ik heb geen flauw idee of dat voor honden ook geldt.
[/quote]

ik moest qyan toen ook 4x per dag eten geven en naderhand het steeds beter ging, ben ik daar heel eiegnwijs van afgestapt ;)
en heel langzaam afgebouwd naar 2x.
en dat ging goed.
ben wel pas af gana bouwen toen qyan zijn ontlasting weer helemaal in orde was.
Door qyan
#95855
Vivian, een keertje overgeven kan geen kwaad.
misschien is het wat nitus zegt, dat je nu teveel dingen tegelijk aan het veranderen bent en eerst beter over kan schakelen naar vers (rustig en eerst koken totdat dat helemaal goed gaat) en daarna pas de prednison afbouwen.
Maar qyan heeft nog nooit prednison gehad hiervoor, dus waar je echt goed aan doet durf ik je niet te vertellen ;)
Qyan heeft dus voordat er uberhaupt een zak royal canin sensitive werd mee gegeven, eerst een verteringsonderzoek gehad.
Daar is uit gekomen dat hij geen voedselintolerantie had, dus geen prednison en geen brokken.
Doe het echt heeeeeeeeeeel rustig aan en hou het voorlopig op 1 soort voer.
Laat ook de gekookte kip en alle andere tussendoortjes achterwege, anders weet je straks zelf niet meer wat goed en fout gaat.
Geef als beloningsbrokjes de royal canin sensitive, en verder niets.
Pas als vers een tijdje goed gaat, weer andere dingen toe gaan voegen.

Probiotica kun je idd ook uit een potje geven.
Wat ik toen heb gedaan is en de fytomix van bibi, iedere dag 250 gram, gedurende een maand. en daarnaast nog ene capsule met probiotica.
ik gaf capsules (natren trenev trio, verkrijgbaar op www.vitals.nl) maar deze zijn erg duur :o 15 pillen voor ik dacht uit mijn hoofd 34 euro.
na die maand ben ik gestopt met de capsules en door gegaan met de fytomix.
eerst gaf ik dus iedere dag 250 gram, daarna een maand om de dag 250 gram.
en nu een jaar verder geef ik het bijna helemaal niet meer en eet qyan het ook bijna niet meer, alleen als hij er behoefte aan heeft.

maar wil niet te snel, het heeft even tijd nodig.
vraag eventueel om een verteringsonderzoek, dan weet je of er sprake is van een intolerantie en voor wat, en kun je eventueel een versvoer zoeken waar datgene waar hij niet tegen kan ook niet inzit ;)
Door Nelly
#96067
Hoi Vivian, heb je relaas gelezen en zou het volgende willen zeggen, raak niet direkt in paniek als je hond een keer overgeeft. Was het trouwens gal, of z'n maaltijd? Beide komt hier ook wel eens voor, gal, tja waardoor? geen idee, maak me er eerlijk gezegd ook niet zo druk om. Ze maken geen zieke indruk en eten ff later met veel smaak hun maaltijd op 8). En als het z'n maaltijd was, heeft-ie die toen weer opgegeten? Of wilde hij dat in ieder geval? Als dat zo is, laat hem z'n gang gaan, want dan heeft-ie gewoon te snel gegeten, omdat 't zo lekker was :P. Niks aan de hand ;D. En de prednison moet je langzaam afbouwen, dat weet je toch hè? Abrupt stoppen kan gevaarlijk zijn :-\
Gr. Nelly. :)
Door Nelly
#96069
En, oh ja, Fytomix en/of kruidenmix is heel goed voor honden met een gevoelig maag/darmstelsel; ik heb het mijn honden ruim een week gegeven - en niks anders - voor ik ze overzette van brok naar versvlees. No problems. ook nu krijgen ze het nog enkele dagen per week.
Door tigger
#96673
Fff een update :).
Beau lijkt de gekookte energique goed te verdragen, hij heeft geen diaree meer gehad en heeft ook niet meer overgegeven. Wel eet ie veel gras. Helaas is de fytomix/kruidenmix hier in Groningen niet te verkrijgen, dus heb ik goede bacterieen uit een potje gehaald ;) . Deze meng ik door z'n eten. Beau vindt het vlees reuze lekker en eet z'n bak binnen 0.5 min helemaal leeg!! Dus das allemaal positief.
Wat me wel is opgevallen is dat ie ontzettend mager is geworden. Nu gaat dat altijd heel snel bij Beau, er zit geen grammetje vet op + hij is super actief. Hij is ca 20 kg, dus hij zou 4 plakken moeten krijgen. Maar volgens mij is dat echt te weinig, ik kan z'n ribben tellen en zelfs z'n ruggewervel kun je zien uitsteken ::). Daarom geef ik hem sinds gisteren 5 plakken.
Is dit voldoende of moet ik hem nog meer geven of met bv macaroni bijvoeren ???.
Door Truus
#96676
Dat is fijn dat het zo goed gaat met Beau. lekker he!
Je zou inderdaad een schijf meer kunnen geven ofschoon ze in het begin wel gaan afvallen en de vetten worden dan omgezet in spiermassa. Beau zal er even aan moeten wennen, ik zou zelf geen macaroni geven.
En gras eten...Tsja dat doen ze hier ook allemaal hoor.
Heel gewoon.
Succes.
Door Janet
#96696
[quote="tigger"]Wat me wel is opgevallen is dat ie ontzettend mager is geworden. Nu gaat dat altijd heel snel bij Beau, er zit geen grammetje vet op + hij is super actief. Hij is ca 20 kg, dus hij zou 4 plakken moeten krijgen. Maar volgens mij is dat echt te weinig, ik kan z'n ribben tellen en zelfs z'n ruggewervel kun je zien uitsteken ::). Daarom geef ik hem sinds gisteren 5 plakken. Is dit voldoende of moet ik hem nog meer geven of met bv macaroni bijvoeren ???.
[/quote]Dit las ik in een ander onderwerp:

[quote="qyan"] een hond die brokken gewend is moet nog leren (het lichaam dan) om vlees te verteren en de voedingsstoffen ed hieruit helemaal te verteren.
het lichaam is gewend aan koolhydraten, heel veel koolhydraten en moet dus met het vlees om kunnen gaan. het lichaam moet nu energie ed uit de vetten gaan halen ipv koolhydraten. de eerste tijd zal je hond meer honger hebben en waarschijnlijk ook meer nodig hebben, maar naarmate het lichaam van je hond met het vlees om weet te gaan zal de voedingsbehoefte minder worden en de ontlasting daarmee ook steeds minder. nu zul je dus waarschijnlijk meer moeten voeren en kan je hond zelfs afvallen, maar je zult zien: over een tijdje kan het opeens zo zijn dat je hier een vraag stelt hoe je je hond weer af moet laten vallen omdat je hond te dik wordt ;D ;D ;D
dus na een tijd kvv kan het dus zo zijn dat de hoeveelheid voer omlaag gaat, omdat de vertering optimaler wordt ;) [/quote]Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#96700
[quote="tigger"]
Fff een update :).
Beau lijkt de gekookte energique goed te verdragen, hij heeft geen diaree meer gehad en heeft ook niet meer overgegeven. Wel eet ie veel gras. Helaas is de fytomix/kruidenmix hier in Groningen niet te verkrijgen, dus heb ik goede bacterieen uit een potje gehaald ;) . Deze meng ik door z'n eten. Beau vindt het vlees reuze lekker en eet z'n bak binnen 0.5 min helemaal leeg!! Dus das allemaal positief.
Wat me wel is opgevallen is dat ie ontzettend mager is geworden. Nu gaat dat altijd heel snel bij Beau, er zit geen grammetje vet op + hij is super actief. Hij is ca 20 kg, dus hij zou 4 plakken moeten krijgen. Maar volgens mij is dat echt te weinig, ik kan z'n ribben tellen en zelfs z'n ruggewervel kun je zien uitsteken ::). Daarom geef ik hem sinds gisteren 5 plakken.
Is dit voldoende of moet ik hem nog meer geven of met bv macaroni bijvoeren ???.
[/quote]
Nou dat is goed nieuws, wat fijn dat het zo goed gaat met Beau.
Ik zou hem ook een plak meer geven desnoods 2 maar begin eerst maar met een. Energique heeft ook een variant waar meer kalorieën inzitten, Energique Werkhonden no.3 heet dat. Zou hem geen macaroni oid geven.
Door tigger
#97261
Het is me nu dan duidelijk dat het normaal is dat een voormalig brokkenhond eerst afvalt als ie op vlees wordt gezet :) . Het klinkt allemaal wel aannemelijk.
Beau krijgt sinds zaterdag 6 plakken energique, maar eigenlijk lijkt dat nog te weinig. Hij is echt mager, ik kan zelfs zijn heupen nu zien uitsteken :-\ . En dat terwijl we deze week helemaal nix inspannends hebben gedaan [geen extra lange wandelingen, niet fietsen etc]. Juist omdat ik z'n lichaam ff rust wilde geven om over te schakelen. En als ie nu al zo mager is, hoe moet dat dan deze week als ie toch weer meer activiteiten gaat doen?? ::)
Wat kan ik hem nu nog meer geven, zodat ie een beetje op gewicht blijft? Nog meer plakken vlees? ??? Heb elders op dit forum wel een item gezien over dikmakers, maar omdat Beau net is overgestapt lijken deze opties iets te snel. Misschien licht gekookt lamsvlees of vis toch iets als extras??
Gr,
vivian
Door Lizzy
#97263
Licht gekookt? Waarom niet rauw?

Je kunt inderdaad best ook de tips proberen die bij dat andere onderwerp gegeven zijn. Mocht het echt de spuigaten uitlopen, dan kun je altijd satin-ball geven om SNEL vet op de hond te krijgen.

Is het echt door het overschakelen van de voeding of is dat toeval? Je kunt (indien je niet gerustgesteld bent) altijd bij de DA langs gaan. Hoe is hij verder? Levendig?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 17 mei 2004, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tigger
#97266
Hi Lizzy,
Ik denk dat het door het overschakelen komt. Beau is altijd al erg dun, echt geen grammetje vet, zelfs in de brokkentijd had ie periodes dat ie superdun was. Alleen nu is het echt extreem, maar ik denk wel dat het aan de overschakeling ligt. Normaal kreeg hij naast brokken vaak ook nog pasta, broodjes, markiesjes. En ja dat krijgt ie nu niet meer. Plus de tegenstelling toen: koolhydraten en nu: vet, om energie uit te halen.
En eigenlijk durf ik niet langs de DA te gaan :-[. Die denkt dat we Beau nog trouw aan de sensitivity brokken hebben.... ::). En ik weet zeker dat ie het niet zo eens is met versvoer... :-\
Maar ik kan dus nu al rauw vlees gaan geven, als bijvoeding??
Gr,
Vivian
Door Janet
#97323
Ja hoor. Het liefst vet vlees (geit, schaap, lam).

En als je d.a. zegt dat die brokken zoooooooo goed zijn, geef je 'm gewoon gelijk ;D.
Laatst gewijzigd door Janet op ma 17 mei 2004, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#97329
Hoi Vivian, je kunt (zolang hij niet aan de diaree raakt natuurlijk) je hond rustig meer te eten geven. En dan het liefst dingen wat lekker vet is (wat Janet al noemde).
Maarre..geef je de Energique al rauw? Zo nee, dan kun je dat nu misschien ook eens voorzichtig gaan proberen. Zolang hij dus geen diaree krijgt. Probeer dan eerst eens 1 maaltijd rauw te geven en wacht dat een daagje af, gaat dat goed dan zou je hem alles voortaan rauw kunnen geven.
Het zou kunnen zijn dat je hond uit gekookt vlees niet genoeg voedingstoffen kan halen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door