Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Annemarie Rouw
#854747
Hallo Gerda,

Ook ik heb een hond met epilepsie, primair, een jonge whippetreu van anderhalf jaar.
Wij zijn enige tijd geleden begonnen met carnibest diabetes in combinatie met een beetje barf, we zijn eigenlijk zondagsbarfers  ::)
In de carnibest diabetes zitten totaal geen granen of gluten, alleen vlees etc met een klein beetje bladgroenten.
Ik moet zeggen, nog geen aanval gezien sinds we dit gebruiken. Kan toeval zijn, het is nog veel te kort om er iets zinnigs over te zeggen maar ik vind het bemoedigend. Hij staat wel op medicatie, weegt 16 kilo en krijgt 37,5 mgr Phenobarbital per dag.

Wij vinden het naar dat onze Harley epilepsie heeft. Gezond kun je een hond met epilepsie niet helemaal noemen, maar ik zie het eerder als een aandoening als een ziekte. Harley is een grote snelle sterke hond en doet aan topsport (coursing) zeer inspannend en zijn conditie is geweldig. Wat dat betreft, is het in ieder geval dan wel een hond met een gezonde levensstijl  :)

Wat ik heel belangrijk vind, is dat je uitsluit, dat de epilepsie ergens (aanwijsbaar0 vandaan komt. Dat gaat lang niet altijd, maar bloedonderzoek en een echo van het hart zijn doenlijk, betaalbaar en heel geruststellend. Van wat er zich in de hersenen afspeelt, vind je in 99% van de gevallen, ook met een MRI, niets terug. Vind je wel iets, dan is het vaak foute boel :(

Ik hoop dat het je lukt om het aantal aanvallen tot een minimum te beperken, je dosering medicijnen zo laag mogelijk te houden ivm lever- en nierschade en de kwaliteit van leven van je hond zo hoog mogelijk te houden. Dit is de balans, waar je naar zoekt. Voor mij horen daar overigens wel de (hoogst noodzakelijke) vaccinaties bij, je kunt ook titers laten bepalen of vaccinatie al weer nodig is.

Succes,
Annemarie.
Door Nienke en Doesjka
#855346
Ik ben ervan overtuigd dat epilepsie kan ontstaan door vaccinatie, dat artikel ken ik ook.

Maar bij mijn hond is dat niet het geval geweest. Althans waarschijnlijk niet, je kunt het natuurlijk nooit met zekerheid stellen.

En Annemarie, heeft jouw hondje niet veel last van bijwerkingen van de pheno? Bij Doesjka was het echt niet te doen, en die medicatie hielp op een gegeven moment ook helemaal niet meer. Ik vind de epitard echt stukken beter.

Groetjes
Nienke
Door Sennaruby
#855355
Het is zeer verschillend hoe een hond op een bepaald antiepilepticum reageert en wat voor soort epilepsie een hond heeft. Bij sommige honden werkt fenobarbital inderdaad niet goed en is Epitard een uitkomst. Bij andere is de toevoeging van kaliumbromide/Epikal de juiste combinatie. Bij een hond die clustert (meerdere aanvallen binnen 24 uur) is het vaak beter om met fenobarbital te beginnen omdat je dan de dosering tijdelijk kunt verhogen om meerdere aanvallen proberen te voorkomen. Senna had geen last van de fenobarbital na de eerste fase.

Groetjes,

Fieke
Door Nienke en Doesjka
#855364
Mijn DA wilde niet aan de kaliumbromide, en daar baalde ik toen een beetje van. Het is namelijk erg eng om je hond om te laten schakelen naar een compleet ander medicijn, je weet nooit wat er gaat gebeuren. Maar achteraf gezien heeft het erg goed uitgepakt, veel minder aanvallen en veel minder last van bijwerkingen.

Nienke
Door Annemarie Rouw
#861502
Hallo Nienke,

Harley is 5 weken aanvalsvrij geweest op de Phenobarbital en was zo goed dat hij zelfs een internationale coursing gelopen heeft.  :dog:Helaas kreeg hij zondag twee aanvallen binnen 2 uur. Nu hebben we de dosering iets opgehoogd (zit hij nog iets onder de eigenlijke startdosering) en verdeeld over 2 giften. We gaan weer tellen.....hopelijk nu langer dan 5 weken.

Als het achteruit gaat, ga ik zeker aan kaliumbromide erbij denken, op advies van mijn arts.
Door annielaumen
#862328
een vriendin heeft een franse bulldog
met epilepsie
hoe zit het dan met frontline en andere middeltjes tegen vlooien en teken

annie laumen
Door claudia-77
#864451
Ik heb een border collie met epilepsie. En deze wordt helaas wel ieder jaar geent net als mijn andere 2 honden. dit is omdat de hondenclubs waar ik train dit als een verplichting zien en ook ieder jaar het boekje in willen kijken. Heb hier al eens over gepraat met ze maar ze moeten er vervolgens niets van weten helaas.
Door Nienke en Doesjka
#864957
Hoi,

Ik zou inderdaad erg oppassen met ontvlooien/ontwormen. Mijn hond heeft echt zelden vlooien dus dat is mooi. Ik geef nu stronghold als het nodig is, maar dat zal vast ook niet epilepsieproof zijn. Gewoon proberen om de middeltjes zo min mogelijk te gebruiken.

En wat die bordercollie betreft: ik snap wel dat ze regeltjes hebben op de hondenschool, maar je zult hierin zelf een afweging moeten maken. Denk je dat jouw hond aanvallen krijgt na de enting? Bij mijn hond kwamen de aanvallen altijd binnen of vlak na een week na de cocktail-enting.

Groetjes,
Nienke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door