Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Loti
#76542
Ik denk dat ze nu al aan het ontgiften is, gezien de enorme hoeveelheid schilvers op de huid en de prut, die uit de ogen komt, terwijl ze momenteel een eiwitarm nierdieet krijgt.
Zoals Hitam al schreef, ze heeft tijdens de operatie veel troep gekregen en dat moet er weer uit.
Ze kreeg inderdaad 's avonds Carnibest, maar vanaf begin maart dieetvoer.
Groetjes, Loti
#76564
Volgens mij kunnen de schilfers en prut ook duiden op een algehele slechte conditie, veroorzaakt door dieetvoer en operatie.

Ik zou gewoon 14 dagen die brokken geven en daarna langzaam overschakelen. Gewoon, heel voorzichtig. Heel langzaam. Ik heb op Internet gelezen dat je hond 14 brokken moet maar ik heb ook gelezen dat als de operatie geslaagd is, de hond niet anders behandeld hoeft te worden als een gezonde hond.
#76571
[quote="Loti"]
Ik denk dat ze nu al aan het ontgiften is, gezien de enorme hoeveelheid schilvers op de huid en de prut, die uit de ogen komt, terwijl ze momenteel een eiwitarm nierdieet krijgt.
Zoals Hitam al schreef, ze heeft tijdens de operatie veel troep gekregen en dat moet er weer uit.
Ze kreeg inderdaad 's avonds Carnibest, maar vanaf begin maart dieetvoer.
Groetjes, Loti
[/quote]

Als je een levershunt hebt wordt een deel van je bloed niet door de lever gezuiverd. DAt vergifigt je hond en daar gaan ze ook normaliter zonder operatie aan dood.
De ontgifingsverschijnselen die ze nu heeft zijn naar mijn mening eerder een nasleep van de shunt als van die paar weken brokken en/of de narcose.
#76573
[quote="Lizzy"]
[quote="Saartje"]
Ik geef smorgen een paar brokjes , omdat ik het idee heb dat het goed voor de tanden is dat ze goed kunnen kauwen , of is dat ook achterhaald?
Sofie is een hond die geen botten kan eten want ze slikt veel te grote stukken door, dat durf ik dus niet.
Ik heb gelezen over gemalen botten is dat wel een optie om als voer te geven daar zal wel heel veel inzitten voor de dieren??

groetjes Anneke
[/quote]
Hoi Anneke, aangezien brokken voor het grootste gedeelte bestaan uit granen en de hond geen amylase in zijn speeksel heeft zitten (amylase een enzym en is voor de voorvertering van koolhydraat - bij de mens zit dit wel in het speeksel), krijgen honden van brokken juist vieze tanden, tandplak en tandsteen. Met andere woorden: tanden en kiezen blijven veel schoner op een rauw/vers dieet waar geen/nauwelijks graan in zit.

Het gezegde dat brokjes hard zijn, honden er op moeten kauwen en daarom gezond is voor de tanden: da's dus onzin. Honden kauwen niet op brokken en als ze dat al wel doen, dan ben je nOg harder de pineut want dan blijven die koolhydraat-kruimels van de brokken JUIST aan de tanden en kiezen hangen. Daar vormen ze eerst plak en plak wordt tandsteen.

Met andere woorden: ook zonder botten zal het gebit van jouw hond schoner blijven op louter verse/rauwe voeding!
[/quote]

mensen hebben toch juist een hogere kans op tandbederf door amylese: koolhydraten worden al in de mond omgezet naar suikers waardoor bacterien hun voeding krijgen en zuur gaan aanmaken: tandbederf...een hond doet niks met de koolhydraten, maar er kunnen natuurlijk wel resten tussen de tanden blijven zitten die gewoon gaan bederven...

als de hond nog geen sterk maagzuur heeft en net geopereerd is, is de weerstand dan wel goed genoeg om over te gaan op rauw vlees?(salmonella enzo?)...

groetjes,


marije
#76828
"Recent verworven kennis bedeelt het speeksel een belangrijke antiseptische rol toe op het niveau van tandaanslag. Speeksel is inderdaad een milieu waarin microben overleven en zich ontwikkelen. Maar net zozeer controleert het deze ontwikkeling, dankzij de aanwezigheid van algemene en specifieke mechanismen. Het bevat onder andere enzymen zoals amylase en lysozyme die een bindende kracht bezitten waarmee de mond schoongemaakt wordt".
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 08 apr 2004, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#76913
[quote="sylvia"]
mensen hebben door de enzymen in hun speeksel kans op caries dat hebben honden weer niet.
[/quote]Welke enzymen zijn dat dan want het is niet de enzym amylase die caries veroorzaakt...
#77183
[quote="Lizzy"]
[quote="sylvia"]
mensen hebben door de enzymen in hun speeksel kans op caries dat hebben honden weer niet.
[/quote]Welke enzymen zijn dat dan want het is niet de enzym amylase die caries veroorzaakt...
[/quote]

geen idee Lizzy,alleen is het feit dat wij ons voedsel in de mond voorverteren de reden dat wij caries krijgen en honden dus niet,honden krijgen dus geen gaatjes in hun gebit,alleen tandsteen.

Volgens mij is het zoiets dat door dat wij voorverteren dmv de enzymen in onze speeksel wij bepaalde bacterien in onze mond hebben die caries veroorzaken.
Dus een beetje ongelukkig neergezet het is niet het enzym dat de caries veroorzaakt maar het feit dat we dat hebben cultiveert een omgeving voor tandplaque.
Honden hebben trouwens geen tandplaque al noemen we dat wel zo honden hebben tandsteen maar geen tandplaque zoals mensen.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 09 apr 2004, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door