Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door chooky
#76270
Lizzy schreef: ;D
Hoe je het ook went of keert: dat is gewoon waar.... Maar mijn hersenen willen er nog niet aan, geloof ik.....
Is het niet zo dat verschillende wolven in een roedel van verschillende rangen vlees/orgaan/bot in verschillende verhoudingen eten? Het hangt er dan vanaf hoe hoog een wolf in rang staat hoeveel bot hij 'gedwongen' is te eten. Ik heb dit nog niet nagezocht hoor, is gewoon iets wat in me opkomt.

Lizzy schreef: Nou ja, je moet dus ook die kauwbehoefte bevredigen.... en ik heb geen zin om mijn honden nepperts als buffelhuid of nylabones te geven!
Bij Chooky valt het nog wel mee met de kauwbehoefte denk ik. Ze laat nogal eens een extra kauwbotje (wervel oid) liggen in de tuin en alleen als ze zich verveelt of ze heeft honger gaat ze daarop liggen kluiven. Chooky wordt wel helemaal wild van kophuid!!!
Lizzy schreef: Ik blijf vinden dat het een interessant experiment zou zijn om de ene helft van een nestje pups tussen de 10% en 15% botten te geven en de andere helft 25% en 30%. Maar ik vraag me af of er mensen zijn die dAAr aan mee willen werken!
;D;D;D:D:D:D
Lizzy schreef: Ik ken dit spreekwoord niet en eerlijk gezegd kan ik ook even niet bedenken wat het betekent..... Hellup!
Groetjes, Lizzy
p.s., lekker, om deze discussie weer eens met jou te voeren!
Ikke weet het ook niet :'(
Maar ik ben ook blij dat je er weer bent hoor :-*
groetjes Eva
Door vlcaki
#76274
<<Is het niet zo dat verschillende wolven in een roedel van verschillende rangen vlees/orgaan/bot in verschillende verhoudingen eten? Het hangt er dan vanaf hoe hoog een wolf in rang staat hoeveel bot hij 'gedwongen' is te eten. Ik heb dit nog niet nagezocht hoor, is gewoon iets wat in me opkomt.<<


Vandaag wat minder , morgen wat meer voor de omega, maar er wees maar zeker van dat , zolang ie tot de roedel behoord, en gezond is ,volledig aan zijn trekken zal komen, gespreid in tijd.

Een diersoort dat zo sterk met de roedel verbonden is, zo sterk van een roedel afhangt, zal door de roedel niet verstoten worden, tenzij dat er spanningen komen, die niks met voedsel te maken hebben maar die wel het sein zijn om te splitsen, maar hier kunnen ook andere oorzaken van zijn dan een tekort aan voedsel binnen het territorium.

In een geharmoniseerd geheel komt iedereen van alfa tot omega aan zijn trekken, das de sterkte van de wolf en de kracht van een roedel.


Trouwens , Eva, ouderdieren fourageren naar hun pups , alleen met het beste van het beste, en niet met wat kale botten.

Gr.
Roger.
Gebruikersavatar
Door chooky
#76276
[quote="vlcaki"]


<<Is het niet zo dat verschillende wolven in een roedel van verschillende rangen vlees/orgaan/bot in verschillende verhoudingen eten? Het hangt er dan vanaf hoe hoog een wolf in rang staat hoeveel bot hij 'gedwongen' is te eten. Ik heb dit nog niet nagezocht hoor, is gewoon iets wat in me opkomt.<<


Vandaag wat minder , morgen wat meer voor de omega, maar er wees maar zeker van dat , zolang ie tot de roedel behoord, en gezond is ,volledig aan zijn trekken zal komen, gespreid in tijd.

Een diersoort dat zo sterk met de roedel verbonden is, zo sterk van een roedel afhangt, zal door de roedel niet verstoten worden, tenzij dat er spanningen komen, die niks met voedsel te maken hebben maar die wel het sein zijn om te splitsen, maar hier kunnen ook andere oorzaken van zijn dan een tekort aan voedsel binnen het territorium.

In een geharmoniseerd geheel komt iedereen van alfa tot omega aan zijn trekken, das de sterkte van de wolf en de kracht van een roedel.


Trouwens , Eva, ouderdieren fourageren naar hun pups , alleen met het beste van het beste, en niet met wat kale botten.

Gr.
Roger.
[/quote]

Dat laatste heb ik gezien ja. Er was een documentaire over arctic wolves op animal channel (heb ik nu geloof ik twee keer gezien en als tie nog een keer komt ga ik weer kijken ;D) De 'roedel' bestond uit pappa mamma en pups. pappa ging jagen, want mamma kon de pups nog niet alleen laten. Pappa ving met moeite af en toe een poolhaas, maar ALLES werd afgestaan aan mamma die het dan aan de pups gaf. Paps mocht de restjes (als die er waren) opeten.
Door Ordell
#76293
Quote Lizzy; "blijf vinden dat het een interessant experiment zou zijn om de ene helft van een nestje pups tussen de 10% en 15% botten te geven en de andere helft 25% en 30%. Maar ik vraag me af of er mensen zijn die dAAr aan mee willen werken!"

Ik denk het wel maar da's eigenlijk automatisch gegaan. De pup van Mahuni is vanaf 6 weken uitsluiten met een vleesvoeding grootgebracht dat zo'n 25% bot bevat. Ook heeft deze pup, die nu inmiddels 8 maanden is, meer kluifbotten gehad dan wij zouden geven. Is voor gerontgend en voorlopig geheel HD-vrij bevonden alsmede goede rug en ellebogen. Werd verder geheel gezond verklaard. Leg dat maar eens uit zeg ik dan op mijn beurt...... :)
Door Helen
#76323
[quote="Paul_Barte"]
Goh...en laat ik nu ergens gelezen hebben dat antilopen voor het grootste deel uit bot bestaan ;D ;D
[/quote]

En ik dat mijn hond verwant is aan een varken, want ze heeft een krulstaart...
Door Helen
#76351
Lizzy, zou je de kluifbehoefte van je honden niet kunnen bevredigen door het eten in dergelijk grote stukken aan te bieden dat ze er veel langer over doen en dus ook veel langer moeten trekken, sleuren en kluiven. Zo heb ik het met Balou opgelost.

groetjes Helen
Door Lizzy
#76431
[quote="Helen"]
Lizzy, zou je de kluifbehoefte van je honden niet kunnen bevredigen door het eten in dergelijk grote stukken aan te bieden dat ze er veel langer over doen en dus ook veel langer moeten trekken, sleuren en kluiven. Zo heb ik het met Balou opgelost.

groetjes Helen
[/quote]
Hoi Helen, ja, ze krijgen het meeste vlees ook in lappen. Maar Brutus werkt 'n lap pens van 700 gram in ongeveer 2 minuten weg.... Hij kotst 'm dan nog wel 1 keer uit, maar vreet 'm dan weer in 1 minuut op.... monster!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#76568
Ik denk dat 10-15% bot een minimum is en je rustig meer kunt geven, zolang je hond niet afvalt. Het zorgt voor onverteerbare vezels en is goed voor de stoelgang.

Voor honden die veel energie verbruiken kan het te veel zijn omdat ze dan te weinig energie binnenkrijgen uit eiwitten en vetten.
Er zitten ruimschoots genoeg voedingsstoffen in de rest van de voeding.
Door Lizzy
#76915
[quote="vlcaki"]

<<Ik ken dit spreekwoord niet en eerlijk gezegd kan ik ook even niet bedenken wat het betekent..... Hellup!
Groetjes, Lizzy<<


nochthans heel eenvoudig:

Als je jezelf volpompt met bier (in dit geval de brouwer) dan kan er geen voeding/brood meer bij ( in dit geval de bakker) en loop je voedingstekorten op.

Als je je hond volpompt met , te veel , overtollig bot, dan kan er niet genoeg van de rest bij , vol is vol, en loopt ie ook tekorten op.

[/quote]Mmm, dit weet ik niet hoor. Botten bevatten natuurlijk ook wel weer veel voedingsstoffen, toch?
Door Paul_Barte
#76948
Het merg in de botten is inderdaad de voedingsbron bij uitstek. Zelfs holbewoners hadden dit al door en aten het merg uit de kapot geslagen botten. Verder bevat bot zo'n 15 verschillende soorten mineralen maar het percentage merg is natuurlijk puur afhankelijk van het soort bot wat je geeft en vaak zit dit in van die knoertharde botten die niet gegeven worden.
Ik denk niet bot 'lekker aanzet'.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op do 08 apr 2004, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#76952
[quote="Paul_Barte"]
Het merg in de botten is inderdaad de voedingsbron bij uitstek. Zelfs holbewoners hadden dit al door en aten het merg uit de kapot geslagen botten. Verder bevay bot zo'n 15 verschillende soorten mineralen maar het percentage merg is natuurlijk puur afhankelijk van het soort bot wat je geeft en vaak zit dit in van die knoertharde botten die niet gegeven worden.
Ik denk niet bot 'lekker aanzet'.
[/quote]
Maar kippenbot (van bijv. vleugels of karkas) bevat toch ook veel merg (dat begreep ik tenminste altijd van Bertus)?
Door Helen
#76957
Wat ik aan deze discussie toe kan voegen zijn enkel mijn eigen ervaringen. Ik heb ook maar een hond dus of het klopt weet ik ook niet, maar goed. Als ik de vetten en eiwitten in de voeding van mijn hond verhoog kan ik mijn hond van een krappe 11 kg meerdere weken bijna een pond per dag voeren en ze komt er amper van aan. Als we op vakantie gaan is dit een groot probleem. Zelfs met het voeren van een pond per dag hielden we haar niet op gewicht. De oplossing hiervoor was om haar 's ochtends een flinke dikke plak zelfgebakken brood te geven en 's avonds gewoon 300g eten. Binnen een paar dagen zat ze weer op haar oude gewicht en bleef daar ook op. Terwijl dat echt niet lukte op een pond vlees!!!! Voor mijn hond zijn koolhydraten dus onmisbaar gebleken bij grote inspanningen (halve of hele dagen wandelen, waarbij Balou de hele route heen en weer scheurt).

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op do 08 apr 2004, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#76959
Klopt, was zelfs in de vriescel bij Bertus nog zonder moeite tussen je vingers te verdelen....maar wat is veel??
Een kip weegt bijna niets, de botten nog minder en het merg daarin........
Door Paul_Barte
#76962
Helen, Balou is een snelverbruiker ;) Voordat de koolhydraten zich op kunnen slaan heeft Balou ze al verbruikt voor 'directe' energie, dat kan! Indien er verder geen allergieen meespelen is er ook niets mis mee.
Door Helen
#76970
[quote="Paul_Barte"]
Helen, Balou is een snelverbruiker ;) Voordat de koolhydraten zich op kunnen slaan heeft Balou ze al verbruikt voor 'directe' energie, dat kan! Indien er verder geen allergieen meespelen is er ook niets mis mee.
[/quote]

Is dit dan ook niet het geval bij bijv. sledehonden als ze een wedstrijd lopen?
Laatst gewijzigd door Helen op do 08 apr 2004, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door