Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door 202Spots
#762526
[quote="Damm"]
e weet niet zo goed wat ze er mee aan moet, ze heeft er een beetj van gegeten
ik ga morgen kippen nekken halen , hebben jullie nog tips met het voeren, en als ze niet wil eten wat moet ik dan doen,
groetjes
[/quote]

Kip bout/poot is idd TE harde bot om te beginnen
De nekjes op kamer temperatuur geven (of even in warm water leggen) dan zelf vasthouden en chico er stukjes af laten bijten, als dat niet lukt, dan in hapklare stukken knippen.
wanneer ie de smaak te pakken heeft dan lukt het wel hoor!
Door 202Spots
#762645
[quote="Damm"]
ahha Oke dan, maar is het gewoon dat ze beetj afwachtend is, ze lik er wel aan maar er af halen echt super verzichtig doet ze dat
[/quote]

Dan krijg je 'n beleefde kluiver!! Dat is veel beter dan 'n hapslikin1stukdoorenweg hond! 8)
(sorry,had niet gezien dat chico 'n ZE was)
Door 202Spots
#762920
[quote="Damm"]
hahha hoor ik vaker
Maare jaah ik vind de naam leuk dus ik dag als een teefje of een reutje is de naam wordt chico
[/quote]

Is ook 'n leuke naam, omdat ik vlak bij mexico zit weet ik dat
alles met O op 't eind de mannelijke benaming is en alles met A op 't eind is de vrouwlijke... NinO is jongetje...NinA is meisje...
dus 'n vrouwtje Chico...zou dan Chica zijn... 8)
Door willemenMaaike
#787654
Over Calcium en eiwit zijn de meeste misverstanden. In tegenstelling van wat veel mensen zeggen kan eiwit niet veel kwaad buiten het feit dat je hond alleen maar dik wordt! Een hond krijgt geen groei afwijkingen door te veel eiwit.
Calcium daarentegen is heel gevaarlijk. Honden in het wild krijgen in hun voeding niet zo veel calcium binnen. Daardoor is een hond zo gebouwd dat hij alle calcium opneemt die in zijn voeding zit. Daar zit geen stop op zoals bij ons mensen die de teveel aan calcium weer uit poepen.
Deze Calcium wordt opgeslagen (nu hoop ik dat ik het goed zeg) in de slagader waar die in het bot naarbinnen komt. Het probleem die hierdoor ontstaat is dat het bot niet meer goed van bloed wordt voorzien. Dit zorgt voor pijn bij opgroeiende honden en groei afwijkingen omdat het bot niet overal gelijk groeit.
Als je op de calcium wilt letten dan kun je niet zo maar de % vergelijken omdat dat dus alleen maar % van zijn en wel van de grammen droge stof. Hoe je dat wel moet doen dan wordt nu te uitgebreid om uit le leggen, maar als je dat wilt weten dan hoor ik  dat wel van je.
Ik hoop dat ik je hierdoor heb kunnen helpen en mischien ben je al geholpen omdat je bericht er al zo lang staat.
Hartelijke groeten Willem,
Gebruikersavatar
Door Angelique
#787747
[quote="willemenMaaike"]
Over Calcium en eiwit zijn de meeste misverstanden. In tegenstelling van wat veel mensen zeggen kan eiwit niet veel kwaad buiten het feit dat je hond alleen maar dik wordt! Een hond krijgt geen groei afwijkingen door te veel eiwit.
Calcium daarentegen is heel gevaarlijk. Honden in het wild krijgen in hun voeding niet zo veel calcium binnen. Daardoor is een hond zo gebouwd dat hij alle calcium opneemt die in zijn voeding zit. Daar zit geen stop op zoals bij ons mensen die de teveel aan calcium weer uit poepen.
Deze Calcium wordt opgeslagen (nu hoop ik dat ik het goed zeg) in de slagader waar die in het bot naarbinnen komt. Het probleem die hierdoor ontstaat is dat het bot niet meer goed van bloed wordt voorzien. Dit zorgt voor pijn bij opgroeiende honden en groei afwijkingen omdat het bot niet overal gelijk groeit.
Als je op de calcium wilt letten dan kun je niet zo maar de % vergelijken omdat dat dus alleen maar % van zijn en wel van de grammen droge stof. Hoe je dat wel moet doen dan wordt nu te uitgebreid om uit le leggen, maar als je dat wilt weten dan hoor ik  dat wel van je.
Ik hoop dat ik je hierdoor heb kunnen helpen en mischien ben je al geholpen omdat je bericht er al zo lang staat.
Hartelijke groeten Willem,
[/quote]

Volgens mij hoort jouw "zienswijze" meer bij een zak brokken dan bij BARF.
Door Minna
#787758
Ik dacht ook dat teveel aan calcium bij honden wel worden "uitgepoept", zeg maar de witte harde drollen na een grote hoeveelheid bot?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#787821
[quote="Minna"]
Ik dacht ook dat teveel aan calcium bij honden wel worden "uitgepoept", zeg maar de witte harde drollen na een grote hoeveelheid bot?
[/quote]

Ja hoor, zodra je het over een natuurlijke calciumbron hebt dan is dat het geval. Zodra je het over verhit beendermeel hebt worden de zaken heel anders.
Door roefus
#790008
Ik lees dit nu en ik bedenk dat ik laatst ergens iets gelezen heb over eventuele schadelijkheid ten gevolge van een overschot aan calcium.
Ik probeer al de hele tijd dat artikel terug te vinden, maar het lukt me niet.
Weet ook niet of het op een duitse site was  :-\

Ik probeer goed weer te geven wat ik me ervan herinner.
Diegene schreef zoiets als dat een 'teveel aan calcium' na verloop van jaren 'schadelijk' kon zijn.
Er werd gesteld dat belangrijke mineralen zoals bijvoorbeeld m.n. zink zich binden aan calcium en zo dus uitgescheiden worden, wanneer er een duidelijk overschot aan calcium gevoerd wordt. Voor een gedeelte dan (hoe groter het overschot, hoe meer). Het ging volgens mij ook nog om andere mineralen, maar zink zou het belangrijkste zijn.
En na verloop van tijd, en zeker op oudere leeftijd, zou dat tot problemen kunnen leiden.

Zo heb ik het ongeveer begrepen.
Ik weet dat ik toen nog gedacht heb of ik misschien kritischer naar het bot-percentage moet kijken wat ik mijn honden voer.
Nou voer ik niet zo heel nauwgezet qua percentages, maar ik schat in dat ik toch wel op een 50% aan vleesbotten zit.
Vraag me eigenlijk nu af of hier meer over bekend is, of dat het een achterhaald iets is.
Of eigenlijk nog onbekend?  :-\




 
Laatst gewijzigd door roefus op za 07 jul 2007, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#790329
[quote="roefus"]
Ik lees dit nu en ik bedenk dat ik laatst ergens iets gelezen heb over eventuele schadelijkheid ten gevolge van een overschot aan calcium.
Ik probeer al de hele tijd dat artikel terug te vinden, maar het lukt me niet.
Weet ook niet of het op een duitse site was  :-\

Ik probeer goed weer te geven wat ik me ervan herinner.
Diegene schreef zoiets als dat een 'teveel aan calcium' na verloop van jaren 'schadelijk' kon zijn.
Er werd gesteld dat belangrijke mineralen zoals bijvoorbeeld m.n. zink zich binden aan calcium en zo dus uitgescheiden worden, wanneer er een duidelijk overschot aan calcium gevoerd wordt. Voor een gedeelte dan (hoe groter het overschot, hoe meer). Het ging volgens mij ook nog om andere mineralen, maar zink zou het belangrijkste zijn.
En na verloop van tijd, en zeker op oudere leeftijd, zou dat tot problemen kunnen leiden.

Zo heb ik het ongeveer begrepen.
Ik weet dat ik toen nog gedacht heb of ik misschien kritischer naar het bot-percentage moet kijken wat ik mijn honden voer.
Nou voer ik niet zo heel nauwgezet qua percentages, maar ik schat in dat ik toch wel op een 50% aan vleesbotten zit.
Vraag me eigenlijk nu af of hier meer over bekend is, of dat het een achterhaald iets is.
Of eigenlijk nog onbekend?  :-\




 



[/quote]

Blijf me dit TOCH afvragen.
Heeft niemand hier iets over te melden  ???
Door Lil
#794651
[quote="Nelly"]
Volgens mij zijn eendenekken een stuk harder dan kippenekken hoor. Ik geef ze niet zo graag. Persoonlijk geef ik liever allerlei rundvlees zoals kop, spier, pens e.d. als afwisseling. Ook lamsvlees staat op het program. Maar goed, ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar aan kan komen, of dat het soms te duur is. misschien eens bij een poelier rondkijken voor wat slachtafval?
[/quote]

Hier eten zelfs de katten zonder problemen eendennek.
Door Lizzy
#794732
[quote="roefus"]
Ik lees dit nu en ik bedenk dat ik laatst ergens iets gelezen heb over eventuele schadelijkheid ten gevolge van een overschot aan calcium.
Ik probeer al de hele tijd dat artikel terug te vinden, maar het lukt me niet.
Weet ook niet of het op een duitse site was  :-\

Ik probeer goed weer te geven wat ik me ervan herinner.
Diegene schreef zoiets als dat een 'teveel aan calcium' na verloop van jaren 'schadelijk' kon zijn.
Er werd gesteld dat belangrijke mineralen zoals bijvoorbeeld m.n. zink zich binden aan calcium en zo dus uitgescheiden worden, wanneer er een duidelijk overschot aan calcium gevoerd wordt. Voor een gedeelte dan (hoe groter het overschot, hoe meer). Het ging volgens mij ook nog om andere mineralen, maar zink zou het belangrijkste zijn.
En na verloop van tijd, en zeker op oudere leeftijd, zou dat tot problemen kunnen leiden.

Zo heb ik het ongeveer begrepen.
Ik weet dat ik toen nog gedacht heb of ik misschien kritischer naar het bot-percentage moet kijken wat ik mijn honden voer.
Nou voer ik niet zo heel nauwgezet qua percentages, maar ik schat in dat ik toch wel op een 50% aan vleesbotten zit.
Vraag me eigenlijk nu af of hier meer over bekend is, of dat het een achterhaald iets is.
Of eigenlijk nog onbekend?  :-\

[/quote]

Volgens mij heeft het hier ook wel eens op barfplaats gestaan. En er is verder weinig wetenschappelijk bewijs voor te vinden. Er is wel wat meer te vinden over dit verhaal in relatie tot brok. Maar goed ja, daar hebben wij het hier natuurlijk niet over. Dit soort dingen gelden niet voor vleesbotten. Een overvloed aan calcium wordt gewoon uitgescheiden. Bovendien hebben we nu zo'n beetje 30 jaar ervaring met de percentages van Billinghurst, die nog een flink tandje hoger liggen dan de percentages bot zoals wij die voeren. Zouden zich daar problemen hebben voor gedaan, zouden we dat wel hebben geweten, denk ik.  Want, zou er een zink-tekort ontstaan, dan zou je dat merken aan slechte wondgenezing, overgevoeligheid voor infecties, gebrek aan eetlust, gevoeligheid voor allergieen, bloedarmoede (in ernstige gevallen). Allemaal dingen waar onze honden bepaald niet aan lijden, zeg maar. In tegendeel, zou ik zeggen. Bovendien, zink uit dierlijke eiwitten worden beter opgenomen dan zink uit plantaardige eiwitten. Brokken bestaan voor een groot deel uit plantaardige eiwitten. Ik kan me levendig voorstellen dat als je onnatuurlijk calcium gebruikt, dat zich misschien bindt met zink EN er zit van nature ook nog eens te weinig zink uit dierlijke eiwitten in de voeding: je op den duur zink tekorten krijgt. Maar onze honden krijgen een grote hoeveelheid dierlijke eiwitten binnen. Rijk, zeer rijk aan zink. Dit is dus een beetje vergelijkbaar (als je het mij vraagt) met het ei, biotine, adivine verhaal. En bovendien (maar die discussie heb ik ook al zooo vaak gevoerd dat dat allemaal wel terug te vinden is hier) betwijfel ik zeer of een wolf die zogenaamde 10% a 15% bot eet, being ook een aas-eter. Bovendien denk ik dat honden, zoals ze ooit bij ons terecht zijn gekomen en geevalueerd zijn, het al helemaal niet en nooit hebben gedaan op 15% bot. Als je 50% vleesbot voert waarbij je dan geen botten voert die zo kaal zijn als een biljartbal, krijgt je hond (in mijn ogen) sowieso nooit teveel bot binnen. Zou dit allemaal wel het geval zijn geweest, zou Bertus van Bibi diervoeding ook niet al 45 jaar 25% kaal bot probleemloos in z'n voer hebben gestoken. Kijk je naar de diverse versvleesvoedingen die gemalen bot gebruiken als calciumbron, dan is er maar 1 merk die er 15% kaal bot in doet. En dat is Bandit. Ik ben wel benieuwd wat de Ca/F verhouding van dit voer is, persoonlijk, want uit analyses is gebleken, bij merken ala Bibi/Carnibest, dat de hoeveelheid bot hoger moet zijn om aan de juiste Ca/F-verhouding te komen. Nou gebruiken ze bij Bandit natuurlijk biologische kip/uitgelegde scharrelkip. Ik vermoed dat het percentage bot/percentage calcium in een biologische kip wel eens anders zou kunnen liggen dan in bio-industrie kip. Dat lijkt een vaag verhaal, maar dat is het niet. Ik heb wat onderzoek gedaan naar het botpercentage van dieren die uitsluitend gefokt worden voor vlees. Zij worden speciaal gefokt op een heel licht skelet en zoveel mogelijk vlees. Het gemiddelde rund dat puur op vlees wordt gefokt heeft dus zo'n licht skelet (geldt ook voor lam, geit, etc) en hun skelet-percentage is gemiddeld zo'n 14%.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 17 jul 2007, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door