Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Twister
#66267
Bij ons jongste teefje Isca (1 jaar oud) zag ik gisteren dat ze een nieuw dek krijgt: hele mooie lange gitzwarte haren. Daaronder dus op haar borst en poten enzo lijkt ze nog een soort "puppyvacht" te hebben. Beetje bruinig nog, en kortere haren. Ik heb dit eerder nog nooit zo geizen bij de andere honden. Heb dan ook het idee dat het komt door ontgiften. (kan dat nog na ruim twee maand vers?) (of komt dit door de overgang van Energique naar Carnibest?)
Maar nu de eigenlijke vraag: Hoe kan ik haar "helpen" om te zorgen dat ze de oude vacht sneller kwijt raakt? Het is een heel raar gezicht zo en ze staat ingeschreven voor een paar shows :-\
Of kan ik het beter gewoon zijn gang laten gaan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#66273
[quote="Twister"]
Bij ons jongste teefje Isca (1 jaar oud) zag ik gisteren dat ze een nieuw dek krijgt: hele mooie lange gitzwarte haren. Daaronder dus op haar borst en poten enzo lijkt ze nog een soort "puppyvacht" te hebben. Beetje bruinig nog, en kortere haren. Ik heb dit eerder nog nooit zo geizen bij de andere honden. Heb dan ook het idee dat het komt door ontgiften. (kan dat nog na ruim twee maand vers?) (of komt dit door de overgang van Energique naar Carnibest?)
Maar nu de eigenlijke vraag: Hoe kan ik haar "helpen" om te zorgen dat ze de oude vacht sneller kwijt raakt? Het is een heel raar gezicht zo en ze staat ingeschreven voor een paar shows :-\
Of kan ik het beter gewoon zijn gang laten gaan?
[/quote]

Heeft niks met ontgiften te maken hoor, gewoon een vachtwisseling. Het zal de combinatie vers/lente en leeftijd zijn. Je zou het bruine (lees oud en bijna afgestorven) haar met een fijn kammetje kunnen verwijderen. Hierdoor maak je ook ruimte voor de nieuwe vacht.
Indien je bang bent dat je te weinig vacht overhoud voor de show geef dan wat "vachtverbeteraars" erbij. borageolie, zalmolie amiQure huid/vacht enz.)
Anderzijds is op een show kwaliteit van de vacht belangrijker dan hoeveelheid alleen, dus beter mooi van kleur en structuur en dan wat dunner, dan een dikke vacht waar de bruine zooi nog inzit.
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 15 mar 2004, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twister
#66328
Ik ga hier eens aan de gang! En de zalmolie en visoliecapsules krijgt ze al ;)

Bedankt voor je antwoord!
Door sharpie
#66334
Hoi,
Ik heb zoiets met mijn teefje ook pas geleden gehad, bij de overstap van rodi naar Bibi.
Na ongeveer een maand op de Bibi ging ze spontaan in de rui en werd haar vacht heel dun en stug, op haar billen zag je de huid er zelfs doorheen schijnen.
Nu is haar vacht heel dik en zacht teruggekomen.
het kan natuurlijk toeval zijn, maar volgens mij kwam het echt door de verandering van het voer.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#66544
[quote="sharpie"]
Hoi,
Ik heb zoiets met mijn teefje ook pas geleden gehad, bij de overstap van rodi naar Bibi.
Na ongeveer een maand op de Bibi ging ze spontaan in de rui en werd haar vacht heel dun en stug, op haar billen zag je de huid er zelfs doorheen schijnen.
Nu is haar vacht heel dik en zacht teruggekomen.
het kan natuurlijk toeval zijn, maar volgens mij kwam het echt door de verandering van het voer.
[/quote]

Dat hoeft geen toeval te zijn, zal zeker te maken kunnen hebben met verandering van voer. Bij mijn honden was er ook een duidelijk verschil zichtbaar na een maandje of 2 op volledig vers. De vacht was bij de uitgroei veel mooier van kleur en dat is zo gebleven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#66546
[quote="Twister"]
Ik ga hier eens aan de gang! En de zalmolie en visoliecapsules krijgt ze al ;)

Bedankt voor je antwoord!
[/quote]

Dan nog alleen een kilo geduld erbij en alles komt goed ;D
Door tieneke
#66583
Kobus had dit ook verleden jaar,zijn nieuwe haren waren donkerder dan de bestaande haren.
Ik heb er niets aan gedaan,alleen maar laten groeien.
Maar ja hij hoeft dan ook geen shows te lopen ;)
Door Twister
#66767
[quote="Angelique"]
[quote="Twister"]
Ik ga hier eens aan de gang! En de zalmolie en visoliecapsules krijgt ze al ;)

Bedankt voor je antwoord!
[/quote]

En zondag een keurverslag waarop staat dat ze niet goed in vacht zit :-\ Peter Prins is daar toch al zo precies in.........

Dan nog alleen een kilo geduld erbij en alles komt goed ;D
[/quote]
Gebruikersavatar
Door Angelique
#67068
[quote="Twister"]
[quote="Angelique"]
[quote="Twister"]
Ik ga hier eens aan de gang! En de zalmolie en visoliecapsules krijgt ze al ;)

Bedankt voor je antwoord!
[/quote]

En zondag een keurverslag waarop staat dat ze niet goed in vacht zit :-\ Peter Prins is daar toch al zo precies in.........

Dan nog alleen een kilo geduld erbij en alles komt goed ;D
[/quote]
[/quote]

Er moet iets zijn.....naar mijn mening beter wat minder vacht van goede kleur als dat je daar met een dikke bruinige vacht staat. Als het plaatje maar klopt en de vacht verder er goed uitziet, dan mag de hoeveelheid niet zo'n drama zijn. Als je keurmeester daar niet doorheen kan kijken is dat eigenlijk zijn probleem. Iedere hond is wel eens een beetje uit vacht, maar ene hond bestaat uit meer zaken als vacht alleen.
Ben je zaterdag of zondag in Leiden?
Door Twister
#67326
[quote="Angelique"]
Yep, ook op zondag ;D
[/quote]

Ben ik heel brutaal als ik vraag of ik zondag even bij je langs mag komen met Isca voor "advies"? :-[
Gebruikersavatar
Door Angelique
#67495
[quote="Twister"]
[quote="Angelique"]
Yep, ook op zondag ;D
[/quote]

Ben ik heel brutaal als ik vraag of ik zondag even bij je langs mag komen met Isca voor "advies"? :-[
[/quote]

Das niet brutaal, das gesellie ;D
Geen flauw idee waar we zitten, maar je loopt maar gewoon op de poederwolk af LOL
Door Netty
#68166
wat voor leuks is er zondag in Leiden te doen?
Ik woon namelijk in de buurt.......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door