Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door bigfoot
#677041
Hallo,
ik heb een vraag kan het zo zijn dat de overstap van kvv Natuur naar Kip toch opnieuw epileptie's aanvallen kan veroorzaken??


Zal even wat uitleggen, wij hebben nu een ruim jaar een hond Kyra uit het asiel gehaald een heerlijk hondje en ach het heeft tijd nodig om aan ons te wennen. dan beginnen de problemen, nierbek ontsteking, blaasontsteking, vreemde loopsheid we bestuiten haar te laten helpen, tuurlijk ook dat ging niet zonder kleerscheuren dus tobben opnieuw. Arme hond nu dit weer ach en voor de verandering krijgen we een virus en opnieuw blaasontsteking.
Door de pijn en alle andere oorzaken krijgt ze er ook epileptie bij...
Het valt even mee besluiten eerst op vakantie te gaan en dan verder te kijken ook in overleg met da.
Het bleek niet zo goed idee toen we terug kwamen hadden we het gevoel opnieuw te moeten beginnen balen, maar vol goede moed verder knokken.
De aanvallen komen elke week, soms maar een soms twee aanvallen dus gaat ze aan ferbarbital laagste dossis deze wordt steeds opgehoogt om dat ze er door komt.
ten einde raad omdat het ons leven flink beheerst ben ik naar een holistische dierenarts geweest, medicijnen mee gekregen goed aangeslagen en het advies gekregen om vers vlees te gaan voeren... de aanvallen zijn 4 weken weg geweest heerlijk, klop, klop...
Ik heb wat gelezen en heb besloten om te proberen kvv te voeren het gaat prima alleen heb ik het idee dat ze allergies is voor rund ze bijt op de poten, in overleg gaan we over op de kip kvv maar nu zijn de aanvallen terug. Kan dat zijn omdat we van de een op andere dag over zijn gegaan van rund naar kip?
Ik hoor het graag Henriette
Gebruikersavatar
Door Angelique
#677072
[quote="Jolly"]
welk merk voer je?
en ja een bepaald diersoort kan idd een epilepti aanval opwekken.
[/quote]

Interessant Jol..leg eens uit.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#677080
[quote="bigfoot"]
Hallo,
ik heb een vraag kan het zo zijn dat de overstap van kvv Natuur naar Kip toch opnieuw epileptie's aanvallen kan veroorzaken??


Zal even wat uitleggen, wij hebben nu een ruim jaar een hond Kyra uit het asiel gehaald een heerlijk hondje en ach het heeft tijd nodig om aan ons te wennen. dan beginnen de problemen, nierbek ontsteking, blaasontsteking, vreemde loopsheid we bestuiten haar te laten helpen, tuurlijk ook dat ging niet zonder kleerscheuren dus tobben opnieuw. Arme hond nu dit weer ach en voor de verandering krijgen we een virus en opnieuw blaasontsteking.
Door de pijn en alle andere oorzaken krijgt ze er ook epileptie bij...
Het valt even mee besluiten eerst op vakantie te gaan en dan verder te kijken ook in overleg met da.
Het bleek niet zo goed idee toen we terug kwamen hadden we het gevoel opnieuw te moeten beginnen balen, maar vol goede moed verder knokken.
De aanvallen komen elke week, soms maar een soms twee aanvallen dus gaat ze aan ferbarbital laagste dossis deze wordt steeds opgehoogt om dat ze er door komt.
ten einde raad omdat het ons leven flink beheerst ben ik naar een holistische dierenarts geweest, medicijnen mee gekregen goed aangeslagen en het advies gekregen om vers vlees te gaan voeren... de aanvallen zijn 4 weken weg geweest heerlijk, klop, klop...
Ik heb wat gelezen en heb besloten om te proberen kvv te voeren het gaat prima alleen heb ik het idee dat ze allergies is voor rund ze bijt op de poten, in overleg gaan we over op de kip kvv maar nu zijn de aanvallen terug. Kan dat zijn omdat we van de een op andere dag over zijn gegaan van rund naar kip?
Ik hoor het graag Henriette
[/quote]

Aangezien de kvv-natuur zoals jij 'm noemt hoogstwaarschijnljk ook al kip bevat zal de kip niet de oorzaak zijn van de terugval in de aanvallen.
Zoals ik je verhaal lees heeft je hond aanvallen gekregen en is op de fenobarbital gezet. Laagste dosering om me te beginnen.....klinkt mij wat vreemd in de oren. Normaliter kijkt een dierenarts ook eerst of er sprake is van primaire of secundaire epilepsie, oftewel is er wel of geen oorzaak aan te wijzen voor de aanvallen.
Aanvallen kunnen door veel dingen getriggerd worden. Geurstoffen, kleurstoffen, kruiden, stress, medicijnen, antivlo-middelen, entingen enz. De kunst is om uit te vinden wat de trigger is bij jouw hond.
Dat de hond een paar weken vrij is geweest is mooi natuurlijk, maar is ook niet zo wereldvreemd. Hier hebben we een wiebelqueen en die krijgt gemiddeld 2 tot 3 aanvallen per maand en dan soms ineens een maand niet.
Door K&D
#677143
Als ik jouw relaas zo lees, dan heb ik wat vragen.

Hoe oud is Kyra? Heeft ze altijd brok gehad?Wanneer begonnen de aanvallen? (Had ze die pas na de sterilisatie of ook ervoor?) Hoelang krijgt ze Fenobarbital?
Wat voor merk kvv geef je nu? Gebruik je anti-vlomiddelen?

Het zijn wat vragen, maar wij hebben zelf ook een epi-hondje gehad.
Sommige honden die op latere leeftijd epi krijgen kunnen met een goed versdieet enorm opknappen. Het ligt er maar aan of het een erfelijke vorm is (primair) of een secundaire vorm die 'als gevolg van' ontstaan is.
Heb je je al aangemeld bij het - epilepsie bij honden forum- ? Daar is een schat aan informatie te krijgen en ondersteuning bij de behandeling. (soms - vaak - beter dan bij de meeste dierenartsen)
Door bigfoot
#677163
[quote="Jolly"]
welk merk voer je?
en ja een bepaald diersoort kan idd een epilepti aanval opwekken.
[/quote]
ik voer carnibest eerst natuur dat is puur rundvlees
Door bigfoot
#677166
[quote="Lindsey"]
Als ik jouw relaas zo lees, dan heb ik wat vragen.

Hoe oud is Kyra? Heeft ze altijd brok gehad?Wanneer begonnen de aanvallen? (Had ze die pas na de sterilisatie of ook ervoor?) Hoelang krijgt ze Fenobarbital?
Wat voor merk kvv geef je nu? Gebruik je anti-vlomiddelen?

Het zijn wat vragen, maar wij hebben zelf ook een epi-hondje gehad.
Sommige honden die op latere leeftijd epi krijgen kunnen met een goed versdieet enorm opknappen. Het ligt er maar aan of het een erfelijke vorm is (primair) of een secundaire vorm die 'als gevolg van' ontstaan is.
Heb je je al aangemeld bij het - epilepsie bij honden forum- ? Daar is een schat aan informatie te krijgen en ondersteuning bij de behandeling. (soms - vaak - beter dan bij de meeste dierenartsen)
[/quote]
Kyra is nu net twee jaar dus erg jong maar na een jaar komen de erfelijke aanvallen om de hoek kijken. Ze heeft van ons altijd brokken gehad en zijn op advies van de holistische da overgegaan naar kvv. Ze heeft brokken gehad op bassis van rundvlees en toen was ze aanval vrij maar door het knagen op haar poten zijn we overgegaan naar kip. toen kwamen de aanvallen. ze krijgt geen anti vlooien middelen. aanvallen kwamen voor sterilisatie en ze krijgt fenobarbital van begin sept en zit op dossis 2 keer daags 1 1/2  a 50 mg.
toch denken we zelf dat het vooral met kip te maken heeft, gewoon omdat de feiten er zo zijn vers rund kvv geen aanval meer wel poten knagen dus een reachtie overgestapt naar kip en de aanvallen zijn misselijk meer twee tot drie per dag.
Door bigfoot
#677168
[quote="Angelique"]
Aangezien de kvv-natuur zoals jij 'm noemt hoogstwaarschijnljk ook al kip bevat zal de kip niet de oorzaak zijn van de terugval in de aanvallen.
Zoals ik je verhaal lees heeft je hond aanvallen gekregen en is op de fenobarbital gezet. Laagste dosering om me te beginnen.....klinkt mij wat vreemd in de oren. Normaliter kijkt een dierenarts ook eerst of er sprake is van primaire of secundaire epilepsie, oftewel is er wel of geen oorzaak aan te wijzen voor de aanvallen.
Aanvallen kunnen door veel dingen getriggerd worden. Geurstoffen, kleurstoffen, kruiden, stress, medicijnen, antivlo-middelen, entingen enz. De kunst is om uit te vinden wat de trigger is bij jouw hond.
Dat de hond een paar weken vrij is geweest is mooi natuurlijk, maar is ook niet zo wereldvreemd. Hier hebben we een wiebelqueen en die krijgt gemiddeld 2 tot 3 aanvallen per maand en dan soms ineens een maand niet.
[/quote]
Nee de kvv natuur bevat alleen rundvlees en ja we zijn wel bezig geweest uit te zoeken of het de erfelijke factor was/is maar door alle stress die ze door maak en vooral geen vertrouwen heeft is en blijft het moeilijk om dat te controleren
toch blijk denken we dat het voor al met kip te maken heeft, hiervoor heeft ze brokken met kip gehad en toen waren de aanvallen ook heftig en veel vuldig. sinds 3dagen voeren we kvv kip en we zitten in een cluster 2 tot 3 aanvallen per dag dat is echt te veel, ze is echt even de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#677173
[quote="bigfoot"]
ik voer carnibest eerst natuur dat is puur rundvlees
[/quote]

De carnibest-natuur het gemalen kipbot als calciumbron.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#677176
[quote="bigfoot"]
Nee de kvv natuur bevat alleen rundvlees en ja we zijn wel bezig geweest uit te zoeken of het de erfelijke factor was/is maar door alle stress die ze door maak en vooral geen vertrouwen heeft is en blijft het moeilijk om dat te controleren
toch blijk denken we dat het voor al met kip te maken heeft, hiervoor heeft ze brokken met kip gehad en toen waren de aanvallen ook heftig en veel vuldig. sinds 3dagen voeren we kvv kip en we zitten in een cluster 2 tot 3 aanvallen per dag dat is echt te veel, ze is echt even de weg kwijt.

[/quote]

Nou joh, als je dan al zo overtuigd bent van de foutheid van de kip dan zou ik niet gaan twijfelen en meteen alles wat tok gezegt heeft van het menu schrappen. Maar dan ook de cb-natuur want die bevat ook kip en wellicht meer dan die kipbrokken die je hebt gevoerd.

Maar er zijn dus bloedonderzoeken uitgevoerd?

En wat doen jullie om dat cluster te doorbreken waar ze nu inzit?
Laatst gewijzigd door Angelique op zo 17 dec 2006, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bigfoot
#677183
[quote="Angelique"]
2x :o
[/quote]
Wat kunnen we doen om een cluster te door breken, als Kyra een aanval krijgt dan geven we haar zo snel mogelijk druppel animal freedom en binnen en paar seconden is ze dan weer terug goed spul.
vanmorgen heeft ze kvv lam gekregen ook daar zit iets van kip in maar minder afkloppen maar toe nu hebben we nog geen aanval gekregen, ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar het voelt zo.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#677184
[quote="bigfoot"]
Wat kunnen we doen om een cluster te door breken, als Kyra een aanval krijgt dan geven we haar zo snel mogelijk druppel animal freedom en binnen en paar seconden is ze dan weer terug goed spul.
vanmorgen heeft ze kvv lam gekregen ook daar zit iets van kip in maar minder afkloppen maar toe nu hebben we nog geen aanval gekregen, ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar het voelt zo.
[/quote]

Valium toedienen. Want als je een cluster niet doorbreekt dan blijft hij voortgaan.

Heb je de website  www.epilepsiebijhonden.nl  al eens doorgelezen. ik denk dat daar nog wel heel bruikbare info voor je staat.
Door bigfoot
#677214
[quote="Angelique"]
Valium toedienen. Want als je een cluster niet doorbreekt dan blijft hij voortgaan.

Heb je de website  www.epilepsiebijhonden.nl  al eens doorgelezen. ik denk dat daar nog wel heel bruikbare info voor je staat.
[/quote]
ja deze site ken ik maar kan niet vinden wat ik echt nodig heb, het is voor elke hond verschillend. Ik weet ook het blijft flink puzzelen tot je de juiste instelling hebt gevonden.
Het enige wat ik vreemd vind is op het moment dat we kvv natuur zijn gaan geven er geen aanval is geweest we gaan over op de kvv kip en we hebben dit nu opnieuw. vanmorgen heeft ze kvv lam gekregen en ze is duidelijk weer aanwezig ze speelt weer en loopt ouderwets te klieren, oke misschien is juigen te vroeg we wachten het even af en hoop dat de dag verder rustig verloopt.
Door K&D
#677241
Je hond heeft wel de leeftijd om met epilepsie te beginnen, maar vaststellen kun je dat pas als alle andere oorzaken zijn uitgesloten. (bloedonderzoek, levershunt, hersenaandoening etc).
Als je zelf het gevoel hebt dat ze gevoelig is voor bepaalde diersoorten (kip) of granen, dan gewoon die een week of 6 schrappen uit het menu. Er zijn andere soorten (eend, lam) die je lange tijd kunt voeren. Carnibest natuur bevat idd kip als botbron.

Als ze een enkele aanval krijgt, die niet lang duurt dan kun je het zo laten, of die druppels toedienen. Krijgt ze er meer achter elkaar, dan is het raadzaam valium te gebruiken, maar wel een flinke dosis om de aanvallen te doorbreken. Er zijn ook mensen die tijdelijk de dosering fenobarbital verhogen. Als een aanval dreigt is dat zelfs mogelijk vooraf te doen.

Wat de triggers zijn voor een aanval kun je zelf het best bepalen en die dan uit de weg proberen te gaan. Soms is er een voedingsgerelateerde oorzaak en soms is er geen peil op te trekken. Sommige honden krijgen een aanval als ze zich heel druk hebben gemaakt, en andere bij stress bv. En soms zomaar en vaak in rust ('s nachts)

Is ze ná de aanval ook verward? Vaak is de post-fase erger als de aanval zelf. Sommige honden zijn dagenlang nog van slag, en andere zijn er binnen 10 minuten weer.

Ik zou zeker lid worden van het EPILEPSIE forum Daar weten ze er nog véél meer van. Er is ook een dierenarts aan verbonden die je kan helpen.
Sterkte.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door