Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#664133
Blijkbaar is de hond van Marieke ergens allergisch voor en volgens mij is de kans groter dat hij een niet aan voedsel gerelateerde allergie heeft dan dat hij dit wel heeft, vooral omdat hij al een tijdje vers gegeten heeft. Mijn vorige hedder Ammy had ook vreselijke jeuk en een ontstoken huid, het is dan standaard dat er eerst een afkrabsel genomen wordt, als daar niets uit komt wordt er gedacht aan een voedselallergie, en dus moet men een eliminatie dieet volgen (vroeger was dit met lam, maar omdat er tegenwoordig in brokken ook steeds meer lam zit moeten er andere vleessoorten gegeven worden zoals eend en geit). Ammy gaf ik Carnibest eend/rijst en dit gaf na ruim 6 wk geen verbetering. Toen kwam de allergie test (via het bloed, maar kan ook via de huid) en Ammy bleek allergisch voor o.a. huisstofmijt. Ammy heb ik toen een allergeen-specifieke immunotherapie gegeven (moest hem zelf elke maand injecteren met de stof waar hij allergisch voor was) en dit sloeg heel goed aan. Als ik het over mocht doen dan had ik i.p.v. een eliminatie dieet eerst de allergietest laten doen (vooral omdat ook Ammy al een hele tijd vers at).
#664151
Als ik het over mocht doen dan had ik i.p.v. een eliminatie dieet eerst de allergietest laten doen (vooral omdat ook Ammy al een hele tijd vers at).
Ben het eens met Rosita. Als het nl niet aan de voeding ligt, dan ben je weer 6 weken verder en nog niets opgeschoten.

Nog een vraagje moet een eliminatie dieet met geit of eend? kan dit niet gewoon met kip? Vooral omdat de hond lam/rijst krijgt.
Dan heb je helemaal geen grote vriezer nodig en haal je die kip daagelijks gewoon vers als je voor jezelf ook boodschappen doet. Hier verkoop de slager gewoon kipkarkas voor de soep en het kost een drol. Of kan het bv ook met vis? Ik zit te denken aan zalmkoppen. Kan ik gratis afhallen bij de visboer en zoveel en zo vaak als ik wil.

Je kookt toch elke dag voor jezelf. Waarom zou het voor je hond dan zo moeilijk zijn? Maar misschien denk ik te makkelijk.
Laatst gewijzigd door Yves op zo 19 nov 2006, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#664154
[quote="Yves"]
Ben het eens met Rosita. Als het nl niet aan de voeding ligt, dan ben je weer 6 weken verder en nog niets opgeschoten.

Nog een vraagje moet een eliminatie dieet met geit of eend? kan dit niet gewoon met kip? Vooral omdat de hond lam/rijst krijgt.
Dan heb je helemaal geen grote vriezer nodig en haal je die kip daagelijks gewoon vers als je voor jezelf ook boodschappen doet. Hier verkoop de slager gewoon kipkarkas voor de soep en het kost een drol. Of kan het bv ook met vis? Ik zit te denken aan zalmkoppen. Kan ik gratis afhallen bij de visboer en zoveel en zo vaak als ik wil.

Je kookt toch elke dag voor jezelf. Waarom zou het voor je hond dan zo moeilijk zijn? Maar misschien denk ik te makkelijk.

[/quote]

Ik ben het hier dus niet mee eens. Als je 6 tot 9 weken een eliminatie dieet doet (met een vleessoort die de hond nooit eerder gehad heeft en de gemiddelde hond heeft wel kip gegeten, ooit, en dus valt dat af) en het heeft niet geholpen: ben je zeker-te-weten 1 heel belangrijke stap verder: het ligt niet aan de voeding.
#664158
[quote="Yves"]
Ok.
Maar mag vis dan wel?
[/quote]

Dat ligt eraan. Of de hond ooit eerder vis heeft gegeten. Bij een eliminatie dieet is het dus van belang om een eiwitsoort te voeren die de hond niet kent. Om de simpele reden dat de hond daar dus nog geen allergie voor kan hebben. De hond kan tegen dit vleessoort overigens op termijn altijd weer een allergie opbouwen. Daarom is het ook te idioot voor woorden dat sommige dierenartsen een eliminatie-dieet-brok aan mensen mee geven en ze dit voor ook blijvend laten voeren. Dat is dus niet de bedoeling, van een eliminatie dieet. Na 6 a 9 weken, als de problemen over zijn, moet je dus 1 keer per week iets nieuws toe gaan voegen om te achterhalen waar je hond dan wel allergisch voor is.
#664159
Als ik Lizzy goed begrijp zou je een hond dus 6 a 9 weken alleen zalmkop kunnen voeren. Ik zou daar geen vriezer voor nodig hebben omdat ik daar elke dag vers aan kan komen. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit Marieke. Is dat misschien voor jou een oplossing?
#664161
[quote="Yves"]
Als ik Lizzy goed begrijp zou je een hond dus 6 a 9 weken alleen zalmkop kunnen voeren. Ik zou daar geen vriezer voor nodig hebben omdat ik daar elke dag vers aan kan komen. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit Marieke. Is dat misschien voor jou een oplossing?
[/quote]

Ik heb eigenlijk geen idee of het een goed idee is om voor zalmkop te kiezen... Heeft je hond dit overigens nooit eerder gegeten? Ook geen zalm uit blik? Maar goed, ik weet niet in welke mate je hond genoeg voedingsstoffen binnen krijgt om die 6 weken door te komen.... Iemand?
#664181
[quote="Lizzy"]
Ik heb eigenlijk geen idee of het een goed idee is om voor zalmkop te kiezen... Heeft je hond dit overigens nooit eerder gegeten? Ook geen zalm uit blik? Maar goed, ik weet niet in welke mate je hond genoeg voedingsstoffen binnen krijgt om die 6 weken door te komen.... Iemand?
[/quote]

Als het doorsnee advies omtrent vis is dat je dit niet vaken dan 2 x per week moet geven dan zie ik het eerlijk gezegt niet zitten om 6 tot 9 weken lang alleen maar vis te geven. Daarbij heb ik het vermoeden dat de doorsnee hond er door de vettigheid na een paar dagen op leegloopt.
#664187
Ik bedenk me nu opeens  :bulb: dat vis ook niet kan omdat je dat een aantal weken moet invriezen en Marieke heeft geen vriezerruimte. Stom, sorry  :-[ Maar Marieke is er niet een poelier in de buurt (markt) waar je daagelijks of wekelijks (weet niet hoevaak je boodschappen doet) bv eendekarkas kan halen?
#664262
[quote="Angelique"]
Als het doorsnee advies omtrent vis is dat je dit niet vaken dan 2 x per week moet geven dan zie ik het eerlijk gezegt niet zitten om 6 tot 9 weken lang alleen maar vis te geven. Daarbij heb ik het vermoeden dat de doorsnee hond er door de vettigheid na een paar dagen op leegloopt.
[/quote]

En als je nou een magere vissoort kiest? Als je complete vissen voert, leidt dat in ieder geval niet tot tekorten. Zes weken alleen maar eendenkarkas lijkt me ook iet echt gezond.
#664272
[quote="Lizzy"]
Ik ben het hier dus niet mee eens. Als je 6 tot 9 weken een eliminatie dieet doet (met een vleessoort die de hond nooit eerder gehad heeft en de gemiddelde hond heeft wel kip gegeten, ooit, en dus valt dat af) en het heeft niet geholpen: ben je zeker-te-weten 1 heel belangrijke stap verder: het ligt niet aan de voeding.
[/quote]
Marieke heeft geen vriesruimte dus voor haar is het moeilijk een rauw eliminatie dieet te geven. Als Hill's z/d dan als enige alternatief overblijft dan zou ik dus zelf eerst de allergietest laten doen alvorens mijn hond dit voer te geven, want ik ben dus van mening dat een hond niet zo snel allergisch is voor rauwe eiwitten. Nu kan haar hond natuurlijk voor iets anders in de voeding allergisch zijn dan eiwitten (en wat dan ook nog in Duck zit), maar volgens mij is die kans veel kleiner dan dat de hond b.v. een atopie heeft. Ammy heeft ruim 6 wk CB eend/rijst gegeten, daarvoor at hij CB natuur dus voor mij maakte dat niets uit (alleen maar een leuke afwisseling), maar Hill's z/d had niet mijn eerste keus geweest wanneer een rauw eliminatie dieet niet haalbaar was. Dan had ik dus liever eerst de allergietest laten doen en dan pas verder kijken naar de voeding. Maar zoals ik al zei was Ammy een vers hond (toen zijn allergie begon at hij alweer 4 jaar vers). Een brokken hond zou ik eerst op vers zetten en als dat geen verbetering gaf, en wanneer een rauw eliminatie dieet niet haalbaar is, zou ik dus een allergietest laten doen i.p.v. brokken voeren.
#664273
[quote="Rosita"]
Marieke heeft geen vriesruimte dus voor haar is het moeilijk een rauw eliminatie dieet te geven. Als Hill's z/d dan als enige alternatief overblijft dan zou ik dus zelf eerst de allergietest laten doen alvorens mijn hond dit voer te geven, want ik ben dus van mening dat een hond niet zo snel allergisch is voor rauwe eiwitten. Nu kan haar hond natuurlijk voor iets anders in de voeding allergisch zijn dan eiwitten (en wat dan ook nog in Duck zit), maar volgens mij is die kans veel kleiner dan dat de hond b.v. een atopie heeft. Ammy heeft ruim 6 wk CB eend/rijst gegeten, daarvoor at hij CB natuur dus voor mij maakte dat niets uit (alleen maar een leuke afwisseling), maar Hill's z/d had niet mijn eerste keus geweest wanneer een rauw eliminatie dieet niet haalbaar was. Dan had ik dus liever eerst de allergietest laten doen en dan pas verder kijken naar de voeding. Maar zoals ik al zei was Ammy een vers hond (toen zijn allergie begon at hij alweer 4 jaar vers). Een brokken hond zou ik eerst op vers zetten en als dat geen verbetering gaf, en wanneer een rauw eliminatie dieet niet haalbaar is, zou ik dus een allergietest laten doen i.p.v. brokken voeren.
[/quote]

Hier heb je een heel goed punt! Ik ben het helemaal met je eens.
#664292
[quote="Dorothea2"]
En als je nou een magere vissoort kiest? Als je complete vissen voert, leidt dat in ieder geval niet tot tekorten. Zes weken alleen maar eendenkarkas lijkt me ook iet echt gezond.
[/quote]

Ja oke, een magere vissoort wordt nu sowieso al vaak gedaan en ALS ik voor 6/9 weken enkel vis moest kiezen dan nam ik een complete sardien.

Van eendenkarkas wordt normaliter niet gezegd dat je het maar 2 x per week mag geven, dus persoonlijk zou ik liever de (goed bevleesde) eendenkarkas geven dan een zalmkop of een koolvisfiletje.
#664394
Heel erg bedankt dat jullie zo meedenken. Ik zit mezelf ook suf te piekeren hoe ik het nu aan moet pakken. Ik heb al een mailtje gestuurd naar bijvoorbeeld Bandit of zij ook ergens in het noorden een afhaalpunt hebben. Tevens zit ik nu achter Carnibest aan, en misschien kan ik proberen kleine porties carnibest af te nemen, zodat dit in mijn vriezertje kan. Ze zitten hier wel in de stad Groningen, maar hebben net een dierenwinkel in Emmen geopend, dus of ik het nog in de stad kan afhalen weet ik niet. Want dan zou ik over kunnen gaan op een voersoort wat hij nog niet gehad heeft. Ondertussen heeft meneer de hond na twee dagen Hill's de buik meer dan vol van deze brokken, en laat ze nu dus staan! Leuk zo'n zak van 55 euro die nu hier staat. Zucht  ;) De hond vind het blijkbaar ook dikke bagger. Dat de hond last heeft van huisstofmijtallergie is al bekend, dus daar zijn we al achter. Persoonlijk denk ik ondertussen dat het een granenprobleem is. En dus niet eens de dierlijke eiwitten. Maar dat is maar een gevoel wat ik heb. (En meestal heb ik daarin toch wel vaak bij het goede eind) Het zou wel erg toevallig zijn trouwens, want ik ben zelf ook tarwegluten allergisch. En heb ook erg last van eczeem en huisstofmijtallergie. Ze zeggen wel eens dat de hond op de baas lijkt en vice versa. In dit geval klopt dat aardig.  ;D

Of de hond ooit zalmkoppen heeft gehad, weet ik niet. Hij is al zes, en hij is nog maar twee jaar bij mij, hiervoor flink inelkaar getimmerd door zijn vorige baas en vervolgens gedumpt in het asiel. Hij kreeg in het asiel van alles en ik weet niet of hij hiervoor ook eczeem problemen had. Ik ken zijn medische voorgeschiedenis dus niet. Dat is dus heel erg lastig. Dan zou zalmkoppen heel mooi zijn, maar als hij het al eens gehad heeft, dan heeft het dus geen zin. Misschien dat carnibest eend dan toch een goede oplossing zou zijn. Mits ik het in kleine porties kan krijgen natuurlijk.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie suggesties. Ik blijf zoeken.

Groetjes Marieke

NB @Yves, uiteraard kook ik dagelijks voor mezelf en wil ook echt wel voor mijn hond alles in huis halen, maar ik zit dus met die mini vriezer en mijn onvoldoende ervaring met op deze wijze voeren. Vandaar dat ik ook hier om hulp vraag. Ik wil mijn hond graag volwaardig voeren, maar ken alle info op dit gebied nog niet zo goed. Ik vertrouwde bovendien een homeopaat, waarvan jullie nu zeggen dat dit een slecht advies is. Dat vind ik jammer, want ik had verwacht dat een homeopaat juist wel deze kennis in huis zou hebben. Terwijl ik een gepeperde rekening heb betaald, voor flutadvies dus.
Laatst gewijzigd door MariekeLost2 op zo 19 nov 2006, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#664496
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat je niet goed voor je hond wil zorgen. Maar als je zelf (zoals ik) elke dag boodschappen doe (ik woon in a'dam, dus alles om de hoek) kan je (lijkt mij) ook tijdens je boordschappen wat barf-producten meenemen voor je hond. Want hoe doe je dat met je eigen vlees? Of ligt dat allemaal in je vriezer en is die daarom vol?
Nogmaals dit is geen kritiek. Probeer alleen de situatie in te schatten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door