Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door André
#637193
[quote="Lizzy"]
Ja, mooi he, die é! Ik dacht wel dat je er blij mee zou zijn ;D!

Jammer he, dat het gewoon niet mogelijk is om vers te voeren.... Maar goed, ja, ik snap het dus wel. Voer je dan wel deels vlees? Of alleen brokken? Heb je een brok gevonden die dan een beetje aan je eisen voldoen?


[/quote]

Inderdaad, deels vlees en verzadigd vet en olieën.
de brok bestaat uit dierlijke producten, en geen plantaardige basis.
En erg veel fytomix, dit gebruik ik om de honden te laten drinken.Ze moeten ongeveer 3 a 4 liter vocht per dag drinken, met fyto in het water is dit geen probleem.

(ik heb in het verleden al erg veel geëxperimenteerd ook in de tijd met Bertus als klankbord)
Dit is en blijft erg moeilijk, als enige alternatief is regelmatig naar huis gaan, maar voor de trainingsopbouw is dit onverstandig.
Soms moet je kiezen uit twee slechte helaas >:(
Laatst gewijzigd door André op vr 22 sep 2006, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door André
#637199
Een intressante vraag in deze is,

Redt een windhond die voor rennen ingezet wordt het op vers vlees/ BARF?
En dan bedoel ik niet een rondje voor de lol, maar puur een wedstrijd/tophond?

André
Door Daisy75
#637240
He andre....ff offtopic...maar wat onwijs gaaf met sledehonden wedstrijden doen enzo...ik vind dat echt zo prachtig om te zien...das pas echt werken met de hondjes.. ;)

Ik kijk er wel eens naar op tv, ook als er films over zijn enzo....super...maar in het echt zal vast helemaal top zijn..
Gebruikersavatar
Door sylvia
#637473
[quote="Andre"]
Een intressante vraag in deze is,

Redt een windhond die voor rennen ingezet wordt het op vers vlees/ BARF?
En dan bedoel ik niet een rondje voor de lol, maar puur een wedstrijd/tophond?

André
[/quote]

Ik denk dat iedere hond die topprestaties moet leveren het beter doet op  barf.

Het systeem van de hond draait het beste op rauw vlees, orgaan en bot en dit systeem kan dus alleen zijn beste prestaties afleveren als je er de 100|% correcte brandstof in doet.

Een formule 1 strand ook ergens op het cirquit als iemand er super in gooit
Door Lizzy
#637477
Weet je wat ik me afvraag? Het is niet onaardig bedoelt hoor, maar de prestaties die windhonden tijdens een wedstrijd moeten leveren of hupskies tijdens een wedstrijd moeten leveren, staan in geen vergelijk met hoe een carnivoor normaalgesproken beweegt.

Als je mij vraagt op welke voeding een carnivoor de beste prestaties levert, zeg ik : vleesbotten, vlees, orgaanvlees, etc. Supersimpel.

Als je mij vraagt op welke voeding een carnivoor uitzonderlijke en eigenlijk onnatuurlijke prestaties moet leveren, zeg ik: ik weet het niet. Ik ben geneigd met Syl mee te gaan, maar ik bedoel met mijn betoog maar te zeggen : een onnatuurlijke vorm van presteren vraagt mogelijk ook om een onnatuurlijke manier van voeden?

Als ik zie welke voedingsstoffen en hoeveelheden menselijke top-atleten of body-builders tot zich nemen: vind ik dat volkomen absurt en totaal niet passen in een normaal dieet van de mens.

Als ik zie dat geen enkele topsporthond alleen gevoerd wordt met vers/rauw omdat ze allemaal vast hebben gesteld dat honden zonder een deel koolhydraat niet optimaal kunnen presteren (ook niet op een verhoogt aandeel vet), dan zal daar vast wel wat inzitten.... Ze voeren het blijkbaar niet voor niets....?

Hoe dan ook, ik weet het antwoord niet. En aangezien ik mij niet bezig houd met zulke onnatuurlijke prestaties, heb ik me ook niet verdiept in de voeding die daarbij past....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#637501
[quote="Andre"]
Een intressante vraag in deze is,

Redt een windhond die voor rennen ingezet wordt het op vers vlees/ BARF?
En dan bedoel ik niet een rondje voor de lol, maar puur een wedstrijd/tophond?

André
[/quote]

Watik ervan gehoord heb is dat ze voor een wedstrijd altijd een portie koolhydraten krijgen.
Door K@rin
#637512
Als de topsporters onder de honden hun extra energie uit koolhydraten moeten halen (netzo als mensen-topsporters veel pasta, bananen etc eten), veroorzaken die extra koolhydraten schijnbaar geen problemen, maar zijn zelfs gewenst.

Is het dan niet logisch dat wanneer "gewone" honden voeding met veel koolhydraten krijgen, die ze dus niet VERbruiken, DAN óf te dik worden óf allergieen gaan kweken tegen deze "overdaad".
Door André
#637523
Het verschil tussen windhonden en sledehonden is het feit dat de ene tak van sport anaëroob  is en de andere aëroob.

Waarbij gezegt moet worden dat er bij sledehondenwedstrijden zoals Alaska gebeurt duurprestatie, dit absoluut niet is te vergelijken met hetgene wat ik moet presteren, nl >30KM/h (GEM) over 15 a 20
kilometer.

Het blijft een intressante materie sporten presteren met een hond die eigenlijk een andere vorm van metabolisme heeft als wij 2 voeters.
Door André
#637525
[quote="Karin & Pyrs"]
Als de topsporters onder de honden hun extra energie uit koolhydraten moeten halen (netzo als mensen-topsporters veel pasta, bananen etc eten), veroorzaken die extra koolhydraten schijnbaar geen problemen, maar zijn zelfs gewenst.

Is het dan niet logisch dat wanneer "gewone" honden voeding met veel koolhydraten krijgen, die ze dus niet VERbruiken, DAN óf te dik worden óf allergieen gaan kweken tegen deze "overdaad".

[/quote]


Ik geef de honden NA het lopen direct een snelle vorm van koolhydraten om het glycogeen op te laden.
Het is inderdaad frappant dat toen ik nog op enkel vlees liep er een man met een hamer op 3/4 van het parcours stond, met toevoeging van brok ( als koolhydratenbron) daar geen last van.
Door André
#637529
[quote="Lizzy"]
Weet je wat ik me afvraag? Het is niet onaardig bedoelt hoor, maar de prestaties die windhonden tijdens een wedstrijd moeten leveren of hupskies tijdens een wedstrijd moeten leveren, staan in geen vergelijk met hoe een carnivoor normaalgesproken beweegt.
[/quote]

Niets is onaardig bedoelt(hoe vat je het op), houd de discussie levendig, hetgene wat je kenschetst geeft mij een dubbel gevoel.

Het dilemma van correct voeden en presteren geeft/gaf een onbehaagelijk gevoel ( een soort verraad naar je eigen kennis) Erg vreemd gevoel.
Laatst gewijzigd door André op za 23 sep 2006, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door André
#637531
[quote="Lizzy"]


Hoe dan ook, ik weet het antwoord niet. En aangezien ik mij niet bezig houd met zulke onnatuurlijke prestaties, heb ik me ook niet verdiept in de voeding die daarbij past....
[/quote]


Nou als ik zie hoeveel antwoorden en reactie's jij geeft, dat is ook onnatuurlijk  ;D
Door Lizzy
#637583
[quote="Andre"]

Nou als ik zie hoeveel antwoorden en reactie's jij geeft, dat is ook onnatuurlijk  ;D
[/quote]

Mafkees ;D ;D ;D ;D
Door Lizzy
#637585
[quote="Andre"]
Niets is onaardig bedoelt(hoe vat je het op), houd de discussie levendig, hetgene wat je kenschetst geeft mij een dubbel gevoel.

Het dilemma van correct voeden en presteren geeft/gaf een onbehaagelijk gevoel ( een soort verraad naar je eigen kennis) Erg vreemd gevoel.




[/quote]

Nou ja, ik ben toch blij dat je het zo opvat (dat ik het niet onaardig bedoel). Want ik vind het ook niet onlogisch als het tegen het zere been is, van de wedstrijd/professioneel-sportbeoefenaar. Maar wat jij daar nu schrijft, dat gevoel heb ik er dus ook een beetje over. En eerlijk = eerlijk, ik vind dat jij dit schrijft ontzettend eerlijk. Maar, je schrijft "gaf een onbehagelijk gevoel". Betekent dat dat je nu een goede acceptabele vorm voor je zelf hebt gevonden of betekent het meer dat je je bij het gevoel hebt neergelegd?
Door André
#637597
[quote="Lizzy"]
Nou ja, ik ben toch blij dat je het zo opvat (dat ik het niet onaardig bedoel). Want ik vind het ook niet onlogisch als het tegen het zere been is, van de wedstrijd/professioneel-sportbeoefenaar. Maar wat jij daar nu schrijft, dat gevoel heb ik er dus ook een beetje over. En eerlijk = eerlijk, ik vind dat jij dit schrijft ontzettend eerlijk. Maar, je schrijft "gaf een onbehagelijk gevoel". Betekent dat dat je nu een goede acceptabele vorm voor je zelf hebt gevonden of betekent het meer dat je je bij het gevoel hebt neergelegd?
[/quote]


Inderdaad, Lizzy

Het is inderdaad een dilemma, waar ik mee gezeten heb, je logica druist in tegen het gene wat je doet. En dat is een gevoel waar ik mee gezeten heb.
Ik heb in het verleden wel eens 300 kilo vlees weg moeten gooien op lokatie in de sneeuw om dat het overdag +10 graden was, dan gaat het wel heel erg vlot met je voorraad , waarbij we eigenlijk nog 3 weken in de sneeuw zouden blijven.
Allerlei andere dingen geprobeert, vriezer klein model, aggregaat elders vlees halen..............
enz enz enz
ONMOGELIJK.....................

Vanwege het feit dat ik MOET accepteren dat dit de enige vorm is waarmee het funcioneerd (in mijn specifieke geval) geeft het me nu rust daar ik het geaccepteerd heb.


In de zomer gelden natuurlijk andere wetten, en kan ik dat zielsnijdende juk afwerpen.
Daarom ben ik ook milder geworden in mijn uitlatingen(niet in mijn opvattingen).
Laatst gewijzigd door André op za 23 sep 2006, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door