Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Sonja
#416463
[quote="SabenJin"]

Ben effe gaan lezen bij Energique, kende het niet.
Wat mij wel opvalt is de verhouding tussen de Eiwitten en de Vetten, het eiwitgehalte ligt veel te laag ten opzichte van het vetpercentage, eiwit = spiervoeding, de vetten worden verwerkt bij inspanningen, ik vermoed dat je met deze hond(en) niet werkt, op deze voeding zou dit niet mogelijk zijn zonder toevoegingen.


[/quote]

Gaat deze persoon wel uit van het aandeel dat de eiwitten hebben in de voedingswaarde van het voer? Of kijkt hij/zij gewoon naar het percentage dat op de verpakking staat?
Om een goede vergelijking tussen brokken en versvlees te kunnen maken voor wat betreft de verhoudingen tussen eiwit en vet (en koolhydraat) moet je het wel terugrekenen naar droge stof.

Vraag me overigens ook af waarom de verhouding tussen eiwit en vet belangrijk zou zijn. Ik zou denken dat het voldoende is als de hond maar voldoende eiwit binnen krijgt. De overige energiewaarde van het voer wordt gevormd door vet en koolhydraat. Versvlees bevat meestal een normaal aandeel aan eiwitten en daarnaast minder koolhydraten, en dus meer vet in vergelijking tot brok. Maar dat vet 'bijt' dat eiwit toch niet?
Laatst gewijzigd door Sonja op vr 04 nov 2005, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#416471
[quote="SabenJin"]

Soms merkte ik wel eens als we op training waren dat ze er snel bij ging liggen. Ze deed alles op zich wel, maar lag dus in tussentijd ook veel.

[/quote]

Dat zou ik dus eerder wijten aan het lage gehalte aan koolhydraat dat versvlees bevat. Een voer dat rijk is aan koolhydraten is op zich niet zo gezond voor een hond, maar koolhydraat is wel een goede energieleverancier voor de wat kortere, intensieve inspanningen zoals bij frisbeetraining het geval is.
Voor langere, minder intensieve inspanningen, zoals bijvoorbeeld lange bergwandelingen is juist een voeding die wat meer vet bevat heel geschikt.
Door Lizzy
#416481
[quote="Sonja"]
Gaat deze persoon wel uit van het aandeel dat de eiwitten hebben in de voedingswaarde van het voer? Of kijkt hij/zij gewoon naar het percentage dat op de verpakking staat?
Om een goede vergelijking tussen brokken en versvlees te kunnen maken voor wat betreft de verhoudingen tussen eiwit en vet (en koolhydraat) moet je het wel terugrekenen naar droge stof.
[/quote]

Ik wou net zeggen, volgens mij zit deze persoon appels met peren te vergelijken en zou hij/zij beter de eiwit, vet en koolhydraatfractie van zijn/haar brokkies uit kunnen rekenen en daarna de eiwit, vet en koolhydraatfractie van dit versvlees. Want pas dan zit hij of zij appels met appels te vergelijken.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#416491
[quote="Lizzy"]
Ik wou net zeggen, volgens mij zit deze persoon appels met peren te vergelijken en zou hij/zij beter de eiwit, vet en koolhydraatfractie van zijn/haar brokkies uit kunnen rekenen en daarna de eiwit, vet en koolhydraatfractie van dit versvlees. Want pas dan zit hij of zij appels met appels te vergelijken.
[/quote]

Precies!
Maar snap jij ook waarom de verhouding tussen eiwit en vet belangrijk zou zijn? KVV bevat meestal een normale eiwitfractie, een lagere koolhydraatfractie en een hogere vetfractie dan bij brokken. Maar als de eiwitfractie normaal is, dan heeft een in verhouding hogere vetfractie toch geen nadelig effect op de eiwitten? Deze persoon brengt het alsof die verhouding belangrijk is? ???
Door Sofie
#416638
[quote="geer"]
Een hond is inderdaad geen wolf meer...klopt helemaal. Een hond is een wolf die is gaan samenleven met de mens, die bij ons in huis woont, op gezette tijden met ons wandelt en zijn eten kant en klaar voorgeschoteld krijgt, zonder daarvoor op jacht te hoeven gaan. Dat is waar de wolf en de hond verschillen. Maar kijk je naar het spijsverteringssysteem van de hond en de wolf, dan is dat nog nagenoeg identiek. Of je nu een chihuahua of een Husky hebt, qua verhoudeingen (gebit, grootte van de maag, lengte van de darmen, werking van de maag) is hij nog identiek aan de wolf.

En daarom is het ook heel logisch dat je je hond voert zoals je 'een wolf' voert.. Voeren als een wolf houdt hier niet in dat je hem precies geeft wat een wolf in het wild zou eten, maar wel dat je hem, net als een wolf, rauw voert. Omdat dit het voedsel is waar zijn lichaam op is gebouwd. En nu hebben onze honden het geluk dat ze hun kostje niet meer zelf bij elkaar hoeven te scharrelen, dat doen wij voor ze. En dus kunnen wij onze hond, rauw, veeeel beter uitgebalanceerde voeding geven dan een wolf die zelf zou vangen. Wij kunnen het zo berekenen dat alles wat ze nodig hebben erin zit. We geven dus ook niet alleen maar vlees, maar ook botten, groente....kortom; alles wat ze qua voedingsbehoefte nodig hebben, alleen beter op de spijsvertering afgestemd dan een droge brok.

Brokkenmakers hebben dit ook pogen te doen: voer te maken waar alles inzit. Maar die zijn een beetje te ver doorgeschoten. Een hond heeft namelijk nog steeds geen lichaam dat is gebouwd om verhitte, in de maag opzwellende en verpulpende, droog krokante brokken te verteren. Het is natuurlijk erg prettig en fijn om te weten dat in die brokjes alles zit wat ze nodig hebben, maar is het ook wat de spijsvertering nodig heeft? Zou ons lichaam gelukkiger zijn en gezonder wanneer wij iedere dag diepvriespizza met voedingssupplementen zouden eten? Dan krijgen we immers alles binnen wat we nodig hebben! Nee...ik denk dat ons lichaam gelukkiger en gezonder is met regelmatig vers groenten, vers fruit, afwisseling en variatie. Ons lichaam is dat van een omnivoor, wat niet inhoudt dat wij dan maar afkunnen met een krokante brok 'waar alles inzit voor een omnivoor'... onze spijsvertering wil ook wat ;)

Mensen die niets van rauwvoeren afweten, nemen voor het gemak maar aan dat je iedere dag een bieflap de bench in kiept en daarmee denkt volledig te voeren. Nou, dan moeten ze toch maar even verder lezen, want dat is niet waar. Rauw voeren houdt in dat je een uitgebalanceerd, gezond, gevarieerd en compleet RAUW dieet geeft, in plaats van iedere dag dezelfde astronautenvoerbrok... ;)

[/quote]

Mooi gezegd!!!!! :D
Door Mevroi Kruim
#416702
Idd heel mooi gezegd :-*

Kleine aanvulling: als de brokkenmakers zeggen dat alles wat je hond/kat nodig heeft in de brokken zit dan liegen ze. Dat wil zeggen, het zou waar kunnen zijn, maar weten doen ze het niet. Ze kunnen er nl alleen die nutrienten instoppen waarvan ze weten dat ze bestaan en nodig zijn voor het dier. Maar we weten bij lange na nie wat er allemaal in voeding zit aan stofjes, laat staan dat we weten hoe die stofjes met elkaar interageren, en al helemaal niet wat we daarvan nodig hebben. Dat is al niet bekend voor de meest onderzochte diersoort, de mens, laat staan voor honden of katten. De enige manier om enige zekerheid te hebben dat je dier, of jezelf trouwens, krijgt wat nodig is is voedsel (en geen nutrienten maar voedsel) te geven dat bij de fysiologie en biologie van het desbetreffende dier past. Dus dooie beesten voor onze honden en katten, en wel veel verschillende.
Door Lizzy
#416708
[quote="Kruimel"]
Idd heel mooi gezegd :-*

Kleine aanvulling: als de brokkenmakers zeggen dat alles wat je hond/kat nodig heeft in de brokken zit dan liegen ze. Dat wil zeggen, het zou waar kunnen zijn, maar weten doen ze het niet. Ze kunnen er nl alleen die nutrienten instoppen waarvan ze weten dat ze bestaan en nodig zijn voor het dier. Maar we weten bij lange na nie wat er allemaal in voeding zit aan stofjes, laat staan dat we weten hoe die stofjes met elkaar interageren, en al helemaal niet wat we daarvan nodig hebben. Dat is al niet bekend voor de meest onderzochte diersoort, de mens, laat staan voor honden of katten. De enige manier om enige zekerheid te hebben dat je dier, of jezelf trouwens, krijgt wat nodig is is voedsel (en geen nutrienten maar voedsel) te geven dat bij de fysiologie en biologie van het desbetreffende dier past. Dus dooie beesten voor onze honden en katten, en wel veel verschillende.
[/quote]

[applaus]Prachtig!!![/applaus]

En in feite liegen ze en is het ook echt niet waar dat alles er in zit... Steriel voer (brokken) bevatten geen enzymen en goede bacterieen en die heeft de hond (om optimaal gezond te blijven) wel nodig...
Door Shia
#417206
[quote="SabenJin"]
Krijg nu deze reactie op energique:

Ben effe gaan lezen bij Energique, kende het niet.
Wat mij wel opvalt is de verhouding tussen de Eiwitten en de Vetten, het eiwitgehalte ligt veel te laag ten opzichte van het vetpercentage, eiwit = spiervoeding, de vetten worden verwerkt bij inspanningen, ik vermoed dat je met deze hond(en) niet werkt, op deze voeding zou dit niet mogelijk zijn zonder toevoegingen.


Ik ga er denk ik maar niet meer verder op in want ik weet het anders ook niet. zo is er denk ik op elk voer wel wat aan te merken.
[/quote]


Nou ik werk dus met mijn hond zoals je ws op de foto kunt zien bij de schapen en dat doe ik 4 tot 5 maal per week en ik ben juist overgestapt op compleet vers voer nl CB natuur en juist niet gekozen voor de actief omdat als je goed vergelijkt de verschillen heel minimaal zijn.
Ik voer CB nu een aantal weken en merk wel dat ik haar meer moet geven als de aanbevolen hoeveelheid ( ze is wat schraal en het lijkt alsof ze ietwat minder energie heeft)maar ja dat moest ik met de brok ook en ws met de actief ook. ;)
Door SabenJin
#417278
Ja deze persoon kijkt echt alleen puur naar de procenten wat op internet dus op de verpakking staat denk ik. Zelf geeft ie alleen maar brokken volgens mij.

Dat Jin minder energie heeft soms kan dus aan de koolhydraten liggen? wat zou ik kunnen geven om dat aan het energique toe te voegen omdat ze het dus verder perfect doet op deze voeding.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#417579
[quote="Shia"]
Nou ik werk dus met mijn hond zoals je ws op de foto kunt zien bij de schapen en dat doe ik 4 tot 5 maal per week en ik ben juist overgestapt op compleet vers voer nl CB natuur en juist niet gekozen voor de actief omdat als je goed vergelijkt de verschillen heel minimaal zijn.
Ik voer CB nu een aantal weken en merk wel dat ik haar meer moet geven als de aanbevolen hoeveelheid ( ze is wat schraal en het lijkt alsof ze ietwat minder energie heeft)maar ja dat moest ik met de brok ook en ws met de actief ook. ;)

[/quote]

Om, meer energie geleverd te krijgen tijdens het werk moet je vetter gaan voeren , dus wat extra vet vlees aan je maaltijden toevoegen (geen kilo vet erbij gooien want dan krijgen ze last van de pancreas)
Door Shia
#417665
[quote="sylvia"]
Om, meer energie geleverd te krijgen tijdens het werk moet je vetter gaan voeren , dus wat extra vet vlees aan je maaltijden toevoegen (geen kilo vet erbij gooien want dan krijgen ze last van de pancreas)
[/quote]

ik geef twee keer per week nu ook vis erbij en ben ook wat meer aan het voeren nu ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#417712
SabenJin schreef: Ja deze persoon kijkt echt alleen puur naar de procenten wat op internet dus op de verpakking staat denk ik. Zelf geeft ie alleen maar brokken volgens mij.
Dan vergelijkt hij appels met peren. Wanneer het aantal calorieën per 100 gram verschilt zijn de percentages die op een verpakking worden genoemd onderling niet meer vergelijkbaar. Een versvleesvoeding bevat per 100 gram een lager percentage eiwit dan brokken, maar je geeft er ook een hoger gewicht per maaltijd van. Dus krijgt je hond zijn eiwitten toch wel binnen.
Dat Jin minder energie heeft soms kan dus aan de koolhydraten liggen? wat zou ik kunnen geven om dat aan het energique toe te voegen omdat ze het dus verder perfect doet op deze voeding.
Een koolhydraatrijke voeding is voor een hond beslist niet gezond. En eiwitten en vetten leveren ook energie. Koolhydraten leveren alleen wel snellere energie. Dus bij intensieve trainingen of wedstrijden zou je ervoor kunnen kiezen om één of twee dagen ervoor wat meer koolhydraat te geven. Daarvoor zou je dan rijst of pasta kunnen geven. Maar ik zou dat zeker niet te veel doen.
Door tvs
#417939
toen mijn hond nog overwegend brokken at was ie vaak wat sloom, alsof het veel energie kostte om zijn eten te verteren.
sinds hij alleen maar vers eet is ie juist veel energieker en gretiger en sneller en houd alles langer vol.
Door diana
#418805
[quote="geer"]
Ik zou alleen actief gaan voeren als je merkt dat Jin niet genoeg heeft aan haar normale Energique, maar dat lijkt niet zo te zijn, toch? Het gaat er gewoon om dat je een hond voert wat hij nodig heeft, voeding waar hij actief op kan zijn, niet te dik van wordt en het goed op doet. Mijn dames krijgen hier "Carnibarf" (combi van Barf en Carnibest ivm vriezergebrek) en doen het daar prima op. Ze zijn ook erg actief. Als ik weet dat ze heeeel veel moeten gaan lopen, dan geef ik gewoon iets meer eten...breekt er een tijd aan dat ik even niet zoveel tijd heb om veel te lopen, dan minder ik wat.
[/quote]

hahaa carnibarf
heel leuk gevonden bij mij meer carni dan barf , omdat wat ik zelf maak wel lekker is , maar ik schiet vaak uit
hahaa en compleet is het zeer waarschijnlijk ook niet ,
veel en lekker,
maar met de carnibest kan ik beter maat houden :P
Laatst gewijzigd door diana op di 08 nov 2005, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sennaruby
#492280
;D Leuke term Carnibarf! Ik ben ook een carnibarfer en ik word zo moe van die discussies over het voordeel van brokken tov van kvv en barf (maar stiekem vind ik het erg leuk!)... Steeds komt die wolf weer bovendrijven: een hond verschilt zo erg van een wolf etc, etc. Maar het rare is dat met gedrag en gehoorzaamheidscursussen altijd en eeuwig een gelijkenis met wolven getrokken wordt, waarom is die vergelijking met voeding dan zoveel moeilijker te begrijpen voor sommige mensen ???

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door