Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467886
Vandaag de uitslag gekregen en het was Struviet. Weer hetzelfde verhaal dat ze echt aan de dieetvoeding moet anders zou ik met 6 maanden weer bij de dierenarts kunnen staan. Ik heb een rol Energique Raw Urinary Balance meegenomen, maar dat is behoorlijk prijzig en of het nou zoveel verschilt van de gewone Energique?

Wat kan ik het beste doen? Wel overstappen op een andere KVV? Of de gewone Energique blijven geven, maar iets gebruiken om het aan te zuren? (Want volgens mij is die samenstelling/bestandsdelen van Energique helemaal niet gek. Ze zit hier ook al minstens 6 jaar op, dus dan komt die struviet toch niet opeens van haar voeding? ) Ik las o.a. over Cranberry capsules of Vitamine C om het aan te zuren?

Ik heb een digitale pH test gekocht, dus ik hoop zo in ieder geval de pH goed in de gaten te kunnen houden.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3467887
Gaat het inmiddels weer een beetje goed met haar? Zo'n operatie is natuurlijk ook niet niets.

Dus struviet. Dan zal die pH van 8 dus inderdaad wel bijgedragen hebben. Ik vraag me nu inderdaad ook af wat de werkelijke oorzaak is. Aanleg? Hoge pH om een of andere reden? Weet je wat de pH momenteel is? (Ik ga er even vanuit dat de aquarium strip misschien niet helemaal nauwkeurig was).

Uiteraard wil je natuurlijk een wat duidelijkere oorzaak aan kunnen wijzen (bv toch de pH) want anders gebeurd het weer. Maar als het de pH is... hoe komt die zo hoog?

Energique was het enige dat ze kreeg?

(Ps. Ik heb hier verder niet zoveel ervaring mee maar dit zijn wel de vraagjes die bij mij, en misschien ook andere, opkomen.)
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467895
Het gaat gelukkig heel goed. Ze voelt zich nog wel wat ellendig, vooral met lopen, maar het is ook een behoorlijke snee geweest dus dat vind ik wel logisch. De hechting ziet er mooi uit, ze eet, drinkt, poept en plast goed enzo dus dat is fijn.

Ik zal morgenochtend de pH meten met de nieuwe tester. Verder zou ik de oorzaak van een te hoge pH niet weten helaas. De dierenarts had het toen erover dat het misschien door de voeding kwam, maar wel lekker makkelijk om daar alles op af te schuiven. Zou ze bij aanleg hiervoor er niet al eerder last van gehad moeten hebben? 4 jaar geleden heeft ze trouwens wel een blaasontsteking gehad, dat is toen opgelost met antibiotica. Iemand zei ook dat struviet met ouderdom te maken kan hebben?

Het zou inderdaad fijn zijn om te weten waardoor die pH zo hoog was... Maar hoe ik daar achter moet komen geen idee, en de dierenarts heb ik voorlopig ook wel weer genoeg gezien. :biggrin2:

Energique was het enige kvv. Als snack krijgt ze wel eens gedroogd kipfilets.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3467901
Een bacteriële blaasontsteking kan zeker zorgen voor een verhoogde pH waardoor er dus struviet kan ontstaan. Maar ja... 4 jaar geleden... dan zou je toch verwachten dat het opgelost moet zijn. Of er moet sprake zijn van een onopgemerkte blaasontsteking (wat natuurlijk voor kan komen).

Wat betreft energique en de energique RAW Urinary Balance zou je eens moeten kijken naar de verschillen. Want ik had eigenlijk ook wel verwacht dat de standaard ook voor een gebalanceerde pH zou zorgen. Maar misschien is extra verzurend nodig om die pH toch naar beneden te krijgen.

Ben benieuwd naar de eigen meting ;)
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467913
Vanochtend twee keer gemeten op verschillende tijden, beide keren een pH van 5,8 . Vrij laag dus neem aan dat ik dan niet aan moet gaan zuren... Optimale pH is tussen 6 en 7 toch? Zal komende tijd blijven meten in ieder geval.
Door Lizzy
#3467914
Gizmo schreef: vr 09 feb 2024, 11:38 Vanochtend twee keer gemeten op verschillende tijden, beide keren een pH van 5,8 . Vrij laag dus neem aan dat ik dan niet aan moet gaan zuren... Optimale pH is tussen 6 en 7 toch? Zal komende tijd blijven meten in ieder geval.
Nee. Dit is laag. En dat moet je niet aanzuren. Sterker nog, je moet uitkijken dat het niet te zuur wordt! Ik zou zelf hier al meer groenten bij gaan voeren
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3467915
Dan komt bij mij weer even de vraag op of de dierenarts in eerste instantie ook niet echt oxalaat gruis gevonden had in de urine. Dat had ie toch aangegeven? Dus daar moet je inderdaad ook op bedacht zijn.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3467951
Ik ga zeker met wat groenten beginnen, vanochtend een pH van 5,5. Ik zag dat je ongeveer 10% aan groenten kan geven, maar misschien eerst rustig opbouwen?

Ik heb zelf de waarden van de urinetest van Januari in de mail gekregen (dus de eerste test, voor de antibioticakuur). Bij gevonden kristallen staat:
Niet geclassificeerd: 1-5/HPF
CaOx Di 1-5/HPF
Struviet 6-20/HPF
Bij de uitslag van de stenen die Royal Canin heeft onderzocht staat 100% Struviet (magnesium -ammoniumfosfaat-hexahydraat)

Ik had gebeld met Energique over het verschil van de RAW veterinary lijn en de gewone Energique. Ben echt netjes te woord gestaan, hij zei gewoon lekker op de normale blijven, die urinary balance kan je gebruiken bij gruis. En dat struviet echt niet door voeding komt (de dierenarts zei namelijk dat stenen kunnen komen van voeding). Hij vertelde ook dat Royal Canin en AniCura dus onder dezelfde organisatie valt (Mars), vandaar dat ze constant Royal Canin brokken erdoor willen drukken. :o
Door Lizzy
#3467980
Gizmo schreef: za 10 feb 2024, 08:32 Ik ga zeker met wat groenten beginnen, vanochtend een pH van 5,5. Ik zag dat je ongeveer 10% aan groenten kan geven, maar misschien eerst rustig opbouwen?

Ik heb zelf de waarden van de urinetest van Januari in de mail gekregen (dus de eerste test, voor de antibioticakuur). Bij gevonden kristallen staat:
Niet geclassificeerd: 1-5/HPF
CaOx Di 1-5/HPF
Struviet 6-20/HPF
Bij de uitslag van de stenen die Royal Canin heeft onderzocht staat 100% Struviet (magnesium -ammoniumfosfaat-hexahydraat)

Ik had gebeld met Energique over het verschil van de RAW veterinary lijn en de gewone Energique. Ben echt netjes te woord gestaan, hij zei gewoon lekker op de normale blijven, die urinary balance kan je gebruiken bij gruis. En dat struviet echt niet door voeding komt (de dierenarts zei namelijk dat stenen kunnen komen van voeding). Hij vertelde ook dat Royal Canin en AniCura dus onder dezelfde organisatie valt (Mars), vandaar dat ze constant Royal Canin brokken erdoor willen drukken. :o
In een pH waarde zo ver beneden 6.0 ontwikkeld zich gewoon geen struviet. Ondenkbaar. Overigens geldt niet voor alle rassen dat zij alleen struviet ontwikkelen bij blaasontsteking. Cocker Spaniel is bijv. een ras dat genetisch behept is met een probleem waardoor ze struviet kunnen ontwikkelen. Ik weet er nog onvoldoende van om details op te kunnen hoesten.

Struviet komt niet door voeding. Komt in de regel door blaasontsteking. De bacteriën bij blaasontsteking veroorzaken een verhoogde pH waarde en daarin ontwikkeld zich struviet. Wat Pearls of Passion in dit topic nog uitlegt kan een hond van calcium oxalaat naar struviet gaan (calcium oxalaat irriteert blaas en urineleiders, ontstaat ontsteking, ontsteking veroorzaakt verhoging pH waarde, struviet ontwikkeld zich).

Maar meneer heeft gelijk. Zowel An(t)iCura als Royaal Konijn zijn van Mars inc. En ja, die drukken hun eigen brokkie er wel doorheen. Evidensia doet hetzelfde met Proplan. Beide zijn van Nestle. An(t)iCura probeert ook alle huisdierencrematoriums op te kopen. Van wieg tot graf.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467987
Koolhydraten in de voeding verhogen wel de pH van de urine waardoor struviet zich vormt.
Of dat kan een oorzaak zijn.
Maar uiteraard is dat niet de enige mogelijkheid.

Bij jou is de pH daar op dit moment gewoon te laag voor.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3468102
Even een update over Gizmo. Ben nu een paar dagen de pH aan het meten en het ligt meestal rond de 5,8. Eergisteren lag de pH opeens rond 6,7. De dag daarvoor had ze voor de eerste keer wat groenten gehad.

Helaas eet en drinkt ze wat slecht de laatste dagen, maar vermoed dat dat ook door de hele operatie/ narcose komt. Groenten blieft ze ook inniet zo jammer genoeg, als ik het door haar eten doe laat ze het liggen... Vandaag voor het eerst bottenbouillon geprobeerd, dat ging er wel aardig in gelukkig.

Zijn er nog meer ideeën hoe ik haar pH wat omhoog kan krijgen als hij rond deze waarde blijft?
Door Lizzy
#3468134
Gizmo schreef: di 13 feb 2024, 19:15 Even een update over Gizmo. Ben nu een paar dagen de pH aan het meten en het ligt meestal rond de 5,8. Eergisteren lag de pH opeens rond 6,7. De dag daarvoor had ze voor de eerste keer wat groenten gehad.

Helaas eet en drinkt ze wat slecht de laatste dagen, maar vermoed dat dat ook door de hele operatie/ narcose komt. Groenten blieft ze ook inniet zo jammer genoeg, als ik het door haar eten doe laat ze het liggen... Vandaag voor het eerst bottenbouillon geprobeerd, dat ging er wel aardig in gelukkig.

Zijn er nog meer ideeën hoe ik haar pH wat omhoog kan krijgen als hij rond deze waarde blijft?
Ik zou even afwachten wat de pH waarde de komende dagen gaat doen want die is wat onstabiel. Je zou kunnen kijken of voetenbaden met natrium bicarbonaat helpt om de pH waarde van de urine omhoog te krijgen. Klinkt gek maar bij sommige honden werkt het als een tierelier om te ontzuren. Een badje met 1 eetlepel NBC op hand warm water en dan een teiltje en er 1 of 2 pootjes in zetten, net wat je hond accepteert. En dan 15 minuten laten staan. En de volgende morgen opnieuw meten.

Fruit, lust je hond dat?
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#3468695
De pH is sochtends vroeg rond de 5,8 en begin van de middag mooi tussen de 6 en 6,5. Ik denk dat ik hier verder niet teveel mee aan ga rommelen.

Gelukkig eet Gizmo weer als vanouds en groenten gaan er gelukkig ook in. Ik ben laatst begonnen met Bandit te geven en dat vind ze erg lekker dus ik wil hier graag mee doorgaan (in Energique zit een premix en las dat dat niet goed is bij blaasproblemen?). Maar wat kan ik nu het beste doen, is elke soort van Bandit oke om te geven, of kan ik toch beter het blaas/nier dieet van Bandit gaan geven (lager in eiwit, fosfor, calcium)?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door