Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3466429
Wat is de juiste samenstelling senior hond met en zonder nierdieet

Mijn hond krijgt librela en ook hartmedicatie

Ik geef op het moment kvv rodi Aan mjjn hond golden retriever (volgend jaar 14) gecombineerd met een natuurlijke senior brok glutenvrij.

Als ze alleen kvv krijgt is dit 400 gram per dag. En gecombineerd met brok is het 200 gram kvv en 95 gram brok

Uit urine onderzoek kwam dat de nieren achteruit gaan. Volgende week krijgt ze een bloedonderzoek nieren. Daarvoor had ze blaasontsteking. Dus 2x getest en 2x laag

Als daaruit blijkt dat de nieren niet meer goed zijn. Moet ze op nier dieet.

Bij de Turkse supermarkt kam kan ik lamsgehakt, rundvlees en kip kopen en.ook orgaanvlees

Mijn hond lust helaas geen vis en ook geen fruit

Ik wil dus dan zelf een kvv samen gaan stellen met gemalen kippenbot of gemalen eendenbot.

Tevens wil ik zelf snoepjes maken. Welk vlees kan ik het best gebruiken

Kan iemand mij de juiste verhoudingen geven ivm kvv. Ik moet op eiwit en fosfor denken

Ivm reuma en slechte handen is gemalen bot en stukken vlees het best voor mij te verwerken

Ik wil ook graag zelf snacks drogen ivm nieren. Welk soort vlees kan ik het best drogen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
#3466487
Tika91 schreef: za 30 dec 2023, 08:35 Wat is de juiste samenstelling senior hond met en zonder nierdieet

Mijn hond krijgt librela en ook hartmedicatie

Ik geef op het moment kvv rodi Aan mjjn hond golden retriever (volgend jaar 14) gecombineerd met een natuurlijke senior brok glutenvrij.

Als ze alleen kvv krijgt is dit 400 gram per dag. En gecombineerd met brok is het 200 gram kvv en 95 gram brok

Uit urine onderzoek kwam dat de nieren achteruit gaan. Volgende week krijgt ze een bloedonderzoek nieren. Daarvoor had ze blaasontsteking. Dus 2x getest en 2x laag

Als daaruit blijkt dat de nieren niet meer goed zijn. Moet ze op nier dieet.

Bij de Turkse supermarkt kam kan ik lamsgehakt, rundvlees en kip kopen en.ook orgaanvlees

Mijn hond lust helaas geen vis en ook geen fruit

Ik wil dus dan zelf een kvv samen gaan stellen met gemalen kippenbot of gemalen eendenbot.

Tevens wil ik zelf snoepjes maken. Welk vlees kan ik het best gebruiken

Kan iemand mij de juiste verhoudingen geven ivm kvv. Ik moet op eiwit en fosfor denken

Ivm reuma en slechte handen is gemalen bot en stukken vlees het best voor mij te verwerken

Ik wil ook graag zelf snacks drogen ivm nieren. Welk soort vlees kan ik het best drogen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik zou de brokken eruit gooien. Brok is niet goed voor dieren met nierproblemen.

Wat ik wel zou geven is een goede visolie (bijvoorbeeld Royal Green visolie capsules) of algenolie (Testa, met DHA en EPA) en verder Solidago. Puur heeft tabletjes met Solidago maar ook A. Vogel heeft Solidago tabletten.

Ik kan je ook aanraden dit topic door te lezen: viewtopic.php?f=33&t=133001. Daar staat eigenlijk alles dat je moet weten. Als het lastig is om zelf samen te stellen, kun je ook overschakelen op een KVV bij nierproblemen. Bandit maakt dat (en dat is biologisch) maar ook Buddy heeft een nierdieet. En Energique Raw Veterinary Diet heeft ook een niervoeding (Renal Balance).

Gedroogde pens is prima voor honden met nierproblemen. Gedroogde long ook.
#3466510
Dank je

Dan wordt het - ik heb de rekenhulp gebruikt: Tika eet 400 gram per dag

Grammen is per week

20% bot = 560 gram = 80 gram per dag
5% orgaanvlees = 140 gram = 20 gram per dag
5% pens =140 gram = 20 gram per dag
20% groente = 560 gram = 80 gram per dag
50% spiervlees Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit = 1400 gram = 200 gram per dag

Per maand
6160 spiervlees = paardenvlees - kalkoenvlees - rundergehakt- eendenvlees - lamsgehakt - kippendijenvlees
2464 groente
616 gram pens = lam geiten pens
616 gram orgaanvlees = welke is het beste voor een hond aan hartmedicatie en nierproblemen (beginnend of vergevorderd bloedonderzoek gaat het uitwijzen + hartruis - iets vergroot hartje)
2465 gram vleesbot = eend + kip

Wat zouden jullie geven kwa orgaanvlees en groente met honden met nier problemen. Groente kan tika eventueel ook soms wat van mijn groente mee eten, omdat gekookt beter is bij nierproblemen of beginnend nierproblemen. Mijn hond lust geen komkommer en geen sla.

Mag ik ook lamsgehakt en rundergehakt geven als spiervlees.

Voor groente denk ik aan: rode kool, bloemkool, broccoli en spruitjes. Tika houdt heel veel worteltjes en erwten - mag dat ook een keertje. ivm fosfor. Groente ga ik koken en dan in porties verdelen of geef ik vers van wat ik eet.

Bot wordt gemalen kip of gemalen eend.

Bij geluk komt als het goed is. Volgende week de nieuwe vriezer. Dus heb ik weer meer plek om wat in te vriezen.

Als ik Tika iets met zalm geef of andere vis, heeft ze vaak last van slechte zachte ontlasting. Ooit een lekkere gebakken schol laten vallen (scholfilet) en mevrouw at het niet op. Ik denk dat Tika daarom echt geen vis lust - wel kibbeling gebakken - maar dat is te vet - dus dat krijgt ze soms een stukje. Is een hondje dichtbij de natuur. Yoghurt lust ze ook niet. Apart maar waar. Krijgt ze ook slechte ontlasting van.

Zou je nog iets aanpassen. kwa koolhydraten of iets anders. Of een vleessoort niet geven.
#3466522
Tika91 schreef: za 30 dec 2023, 22:20 Dank je

Dan wordt het - ik heb de rekenhulp gebruikt: Tika eet 400 gram per dag

Grammen is per week

20% bot = 560 gram = 80 gram per dag
5% orgaanvlees = 140 gram = 20 gram per dag
5% pens =140 gram = 20 gram per dag
20% groente = 560 gram = 80 gram per dag
50% spiervlees Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit = 1400 gram = 200 gram per dag

Per maand
6160 spiervlees = paardenvlees - kalkoenvlees - rundergehakt- eendenvlees - lamsgehakt - kippendijenvlees
2464 groente
616 gram pens = lam geiten pens
616 gram orgaanvlees = welke is het beste voor een hond aan hartmedicatie en nierproblemen (beginnend of vergevorderd bloedonderzoek gaat het uitwijzen + hartruis - iets vergroot hartje)
2465 gram vleesbot = eend + kip
Omdat het zulke kleine hoeveelheden betreft zou ik toch lever hart en nier geven. En in ieder geval lever en hart.
Wat zouden jullie geven kwa orgaanvlees en groente met honden met nier problemen. Groente kan tika eventueel ook soms wat van mijn groente mee eten, omdat gekookt beter is bij nierproblemen of beginnend nierproblemen. Mijn hond lust geen komkommer en geen sla.
Alle groenten, behalve prei en ui. Maar ook andijvie, courgette, witlof, etc.
Mag ik ook lamsgehakt en rundergehakt geven als spiervlees.

Voor groente denk ik aan: rode kool, bloemkool, broccoli en spruitjes. Tika houdt heel veel worteltjes en erwten - mag dat ook een keertje. ivm fosfor. Groente ga ik koken en dan in porties verdelen of geef ik vers van wat ik eet.
Het is al gemalen en daar wordt meestal iets aan toegevoegd om te zorgen dat het niet verkleurd (al is het maar iets onschuldigs als ascorbinezuur). Ik zou zelf ongemalen nemen.
Bot wordt gemalen kip of gemalen eend.

Bij geluk komt als het goed is. Volgende week de nieuwe vriezer. Dus heb ik weer meer plek om wat in te vriezen.

Als ik Tika iets met zalm geef of andere vis, heeft ze vaak last van slechte zachte ontlasting. Ooit een lekkere gebakken schol laten vallen (scholfilet) en mevrouw at het niet op. Ik denk dat Tika daarom echt geen vis lust - wel kibbeling gebakken - maar dat is te vet - dus dat krijgt ze soms een stukje. Is een hondje dichtbij de natuur. Yoghurt lust ze ook niet. Apart maar waar. Krijgt ze ook slechte ontlasting van.

Zou je nog iets aanpassen. kwa koolhydraten of iets anders. Of een vleessoort niet geven.
Dan zou ik zeker visolie capsules geven van een goed merk.

Qua koolhydraten is het fijn om zoete aardappel (liefst bio want de niet bio gaat een bak gif overheen) en pompoen te geven. Maar bijv. afwisselen met quinoa is ook lekker.
#3466535
Dank je wel voor het helpen. Super fijn.

Van welk dier zou je nier, lever en hart geven. Kip of Eend

Mag andijvie, courgette, witlof, etc. mag dus wel of liever niet als groente. Ik zal ook kijken naar bio zoete aardappel en pompoen. Mag ook 1 of 2 keer in de week worteltjes en 1x in de week doperwten met worteltjes. Daar is mijn hond dol op, wel gekookt.

De Turkse supermarkt maalt het gehakt meestal waar je bij bent, heb ik gezien bij andere die gehakt lieten maken van rundvlees of lamsvlees.

Ooit een dure pot visoliecapsules gekocht voor mijn hond bij Holland en Barret en de ontlasting was gelijk slecht, heel lastig iets, mijn hond en vis.
#3466591
Tika91 schreef: zo 31 dec 2023, 11:20 Dank je wel voor het helpen. Super fijn.

Van welk dier zou je nier, lever en hart geven. Kip of Eend
Kan beide. Nier van kip en eend is lastig (niet te doen) dus dat kun je dan beter van lam of geit geven.
Mag andijvie, courgette, witlof, etc. mag dus wel of liever niet als groente. Ik zal ook kijken naar bio zoete aardappel en pompoen. Mag ook 1 of 2 keer in de week worteltjes en 1x in de week doperwten met worteltjes. Daar is mijn hond dol op, wel gekookt.
Ja hoor, als groenten. En 1 a 2 keer per week worteltjes en 1 keer per week doperwten kan prima.
De Turkse supermarkt maalt het gehakt meestal waar je bij bent, heb ik gezien bij andere die gehakt lieten maken van rundvlees of lamsvlees.
Dat kun je dan wel gebruiken!
Ooit een dure pot visoliecapsules gekocht voor mijn hond bij Holland en Barret en de ontlasting was gelijk slecht, heel lastig iets, mijn hond en vis.
Ja dat kan. Dan moet je de dosering langzaam opbouwen. Wat je ook kunt doen is blikjes vis en sardientjes op water (niet op plantaardige olie, behalve olijfolie!!) en daarvan een stukje geven. Dat kun je wel 2 dagen in de koelkast bewaren, moet je de vis wel uit het blikje halen en in een bakje in de koelkast bewaren.
#3466632
Lizzy schreef: ma 01 jan 2024, 11:28 Kan beide. Nier van kip en eend is lastig (niet te doen) dus dat kun je dan beter van lam of geit geven.


Ja hoor, als groenten. En 1 a 2 keer per week worteltjes en 1 keer per week doperwten kan prima.


Dat kun je dan wel gebruiken!


Ja dat kan. Dan moet je de dosering langzaam opbouwen. Wat je ook kunt doen is blikjes vis en sardientjes op water (niet op plantaardige olie, behalve olijfolie!!) en daarvan een stukje geven. Dat kun je wel 2 dagen in de koelkast bewaren, moet je de vis wel uit het blikje halen en in een bakje in de koelkast bewaren.
Dit ga ik geven in de maand:

2 kilo gemalen Botmix Eend
1 kilo gemalen Botmix Kip
2 kilo gemalen kalkoen spiervlees
1 kilo gemalen pens lam geit
2 kilo gemalen eend spiervlees
1 kilo gemalen rundvlees spiervlees
1 kilo gemalen paardenvlees
orgaanvlees van kip (koop ik vers van de Turkse supermarkt) mag niet nier of lever wel of moet deze minder.

Ik kan ook deze mix kopen:
Gemalen orgaanmix bestaat uit te volgende (100%) organen :

10 % Lam - Hart

10 % Lam - Long
5 % Lam - Lever
50 % Rund - Hart

10 % Rund - Long
10 % Rund - Lever
5 % Rund - Nier

De groente wat ik ook eet. Alleen ik denk dat een hond geen spinazie a la crème mag, dus zal die dag iets anders zijn bijv spruitjes

1 dag spruitjes of courgette (courgette bak ik dan even gaar)
1 dag doperwten met worteltjes
1 dag Parijse worteltjes of gewone worteltjes
1 dag rode kool of iets anders
1 dag broccoli
1 dag bloemkool
1 dag rode biet (mag potje van hak ook of moet ik het vers kopeN)

Ik ga voor de visolie kijken bij de dierenwinkel. Misschien hebben ze iets van bonbons alleen dacht dat zeewier bonbons niet zo goed zijn voor honden met nier problemen. Kan ook schapenvet met zalm bonbons van de dierenwinkel.
Laatst gewijzigd door Tika91 op di 02 jan 2024, 17:24, 4 keer totaal gewijzigd.
#3466633
pearlsofpassion schreef: ma 01 jan 2024, 12:00 Je kan dat gehakt geven. Maar je kan het vlees ook in stukken laten snijden en die dan geven. Is voor je hond wel stukken beter en leuker.
Geeft veeeel schonere tanden en dat is ook heel belangrijk voor de gezondheid.
Klopt. Zit alleen met mijn handen - dus mag niet te zwaar worden, maar ik zal deze week kijken wat ze verkopen bij de Turkse supermarkt.
#3466789
fijn.

Top. De nierwaarde in het bloed van mijn hond waren goed. Dus hoeft ze niet een nierdieet. Ik had gelezen als de nierwaarde heel slecht zijn 70 a 80% niet meer werken, dat het dan pas zichtbaar is in het bloed.

Dus mijn vraagje is, wat is het beste dieet voor een senior golden van 13 jaar en 6 maanden of is het zo goed zoals bovenstaand vermeldt staat.

Ik wil zo ie zo gekookte groente geven, dat verteert het best

Dank je voor de antwoorden. Ook het stoofvlees, vinden ze stoofvlees lekker..
#3466790
Tegenwoordig bestaat er ook een test die iets vroeger laat zien hoe het met de nieren gesteld is. Er zit wel wat foutmarge op maar het geeft een indicatie.
De sdma-test.

Senior mag in principe hetzelfde eten als een andere hond. Tenzij er idd organen al iets minder werken.
Sommige oudere honden krijgen last met vet verteren of bot. Dan kan je het menu daar uiteraard op aanpassen.
#3466793
ik denk niet dat de sdma-test is gedaan. Ik weet alleen dat het in de de normaal waarde valt. Urine gaf wel aan dat het gehalte wat lager was

Dit was met nier dieet

20% bot = 560 gram = 80 gram per dag
5% orgaanvlees = 140 gram = 20 gram per dag
5% pens =140 gram = 20 gram per dag
20% groente = 560 gram = 80 gram per dag
50% spiervlees Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit = 1400 gram = 200 gram per dag

Wt zouden jullie aanpassen. bot ma 25% of 30% wordt gemalen eend of gemalen kip. rest hou ik hetzelfde, behalve de spiervlees. 40 of 45% Ik ga bij dogomeat bestellen. Wat is wijsheid
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door