Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3464650
Dat is dus mijn vraag. Ties staat op 10% maar heeft honger. 400 gram bij 4 kg nu. 90% kvv en 10% groente. Verdeeld over 4 maaltijden per dag. 1x in de week krijgt hij bovenop zijn eten een eitje. Dat verdeel ik over de 4 maaltijden. Hij is niet mager maar zeker ook niet dik. Hij is slank. Hij zou van mij best wel ietsje meer mogen hebben. Maar ik weet niet goed of het dan niet te veel wordt voor zo'n kleine pup? En als hij meer mag, hoe ver kan ik dan gaan.
Door Hanny
#3464652
Natuurlijk mag hij meer. Wie zou dat verbieden?
Als hij te mollig wordt, zie je het wel en dan wat minder, of hij groeit wel in de hoeveelheid voer.
Je gaat dan t.z.t. niet meer voeren, hij wordt wat groter en dan komen maat en voer weer bij elkaar.
Bij ons staan ze heel lang op 300 gram en dat is dan zonder groente en ei en ook zonder al die lekkere brokjes voor brave honden.
Altijd honger hebben is hier geen maatstaf voor meer eten, dan zouden ze zeker weten dicht groeien. Mijn oog bepaalt de hoeveelheid voer.
Succes.
Hanny
Gebruikersavatar
Door pike
#3464653
Ik vroeg het me af, of het misschien kwaad kon om boven die 10% te gaan zitten. Omdat ik nog nooit gelezen heb dat een pup meer krijgt. Overal staat 10% als max. En dan ook nog voor de kleine rassen, niet voor de middenmaatjes. Maar dan gaat hij meer krijgen. Dank je!
Door Hanny
#3464655
Volgens mij is het op deze leeftijd niet meer nodig, 4 maal per dag eten. Misschien maakt dat ook nog een verschil. Ik ben echt gemakzuchtig en voer direct, als de pupjes zijn verhuisd, drie keer per dag. Past beter in het schema en dan al vrij snel twee keer per dag. Pup Doortje eet al een hele tijd één keer per dag. Zo'n kleine maaltijd, blazen ze bijna weg. Ze is een verstandige eterd, dus ook al vrij snel een karkasje. Tanden wisselen maakte niets uit, dan maar iets langer mummelen.
Plezier met je vreetschuurtje
Hanny
Gebruikersavatar
Door pike
#3464657
Maandag wordt hij 10 weken. Ik ging ook altijd snel naar drie maaltijden, maar hoe snel, dat weet ik eigenlijk niet meer. Hij zal inderdaad wel een meer voldaan gevoel hebben als hij 3x per dag eet. Ga ik dan ook maar direct invoeren. Hij heeft daarnet met zijn 12 uur maaltijd meer gekregen, hij ligt nu lekker tevreden te slapen.
Door Lizzy
#3464658
pike schreef: za 04 nov 2023, 09:40 Dat is dus mijn vraag. Ties staat op 10% maar heeft honger. 400 gram bij 4 kg nu. 90% kvv en 10% groente. Verdeeld over 4 maaltijden per dag. 1x in de week krijgt hij bovenop zijn eten een eitje. Dat verdeel ik over de 4 maaltijden. Hij is niet mager maar zeker ook niet dik. Hij is slank. Hij zou van mij best wel ietsje meer mogen hebben. Maar ik weet niet goed of het dan niet te veel wordt voor zo'n kleine pup? En als hij meer mag, hoe ver kan ik dan gaan.
Ja hoor, lekker meer gaan geven. En ik zou al snel over gaan naar 3 maaltijden per dag. Vaak verteren ze dat efficiënter.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464664
Je weet het vast he Pike, maar je mag voeren naar een ideaal gewicht he. ;)
Dus als je vind dat hij iets zwaarder mag, is dat geen 4kg maar meer.
Logisch idd, want anders zou je bij een te slanke en dus lichte pup systematisch te weinig blijven voeren. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3464670
Voor de pup is er geen ideaal gewicht om in kilo’s uit te drukken. Niet één pup uit een nest weegt hetzelfde en groeit hetzelfde. Dat miet echt op het oog. Van de week was hij 3,9 gisteren 4,1 dus hij groeide wel met het eten wat hij kreeg. Hij is ook niet mager. Maar de 4 kleine maaltijden laten hem met hongergevoel rondlopen. Hij krijgt nu meer én nog maar drie maaltijden en dat scheelt gelijk. Zijn buikje is vol. Ziet er ook vol uit :D Mijn volgende bestelling gaat barf worden, ik denk dat ook dat een hoop gaat schelen. Dat zit toch wat langer in de maag dan een gemalen prak.
Hij staat nu even op 10% van 5 kilo, met elk ons dat hij aankomt krijgt hij automatisch weer wat minder. Ik denk dus niet dat het nu een tonnetje gaat worden. Niet zolang hij nog in de groei is. Hij moet uiteindelijk zo’n 15 kg worden.
Door Hanny
#3464672
Filmpje, of foto zegt mij niets. Buikig genoeg, zou ik denken.
Het maakt toch helemaal niets uit, als hij wat spekkig zou worden. Dan zorg je dat dat weer normaal wordt. Is toch geen probleem. Hoe moeilijk kan een mens eenvoudige dingen maken.
Lekker met een bloempot, dat is het betere werk.

Hanny
Gebruikersavatar
Door pike
#3464674
Ja Hanny je hebt helemaal gelijk. Maar ik ben altijd bang het niet goed te doen. En hij is maar heel kort pup en in die korte tijd moet het wel goed gaan. Dus vraag ik toch maar weer een keer.
En een bloempot of een leeg petflesje, daar vermaken ze zich altijd geweldig mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464676
pike schreef: zo 05 nov 2023, 10:33 Voor de pup is er geen ideaal gewicht om in kilo’s uit te drukken. Niet één pup uit een nest weegt hetzelfde en groeit hetzelfde. Dat miet echt op het oog. Van de week was hij 3,9 gisteren 4,1 dus hij groeide wel met het eten wat hij kreeg. Hij is ook niet mager. Maar de 4 kleine maaltijden laten hem met hongergevoel rondlopen. Hij krijgt nu meer én nog maar drie maaltijden en dat scheelt gelijk. Zijn buikje is vol. Ziet er ook vol uit :D Mijn volgende bestelling gaat barf worden, ik denk dat ook dat een hoop gaat schelen. Dat zit toch wat langer in de maag dan een gemalen prak.
Hij staat nu even op 10% van 5 kilo, met elk ons dat hij aankomt krijgt hij automatisch weer wat minder. Ik denk dus niet dat het nu een tonnetje gaat worden. Niet zolang hij nog in de groei is. Hij moet uiteindelijk zo’n 15 kg worden.
Nee, maar als je zegt dat hij zwaarder mag, moet je dus niet met die 4kg die hij dan weegt rekenen maar met ietsje hoger.
Gebruikersavatar
Door pike
#3464677
pearlsofpassion schreef: zo 05 nov 2023, 12:13 Nee, maar als je zegt dat hij zwaarder mag, moet je dus niet met die 4kg die hij dan weegt rekenen maar met ietsje hoger.
ja bij een volwassen hond werkt dat goed maar bij een pup die daarnaast ook constant in gewicht aankomt door de groei wordt dat lastig.
En of ik nu van 10 naar 12,5% van 4 kg ga of naar 10% van 5 kg dat maakt in mijn ogen geen verschil.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door