Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3461795
We willen met Dex gaan starten met een eliminatiedieet. Omdat hij geen karkas/bot krijgt ivm niet kauwen wil ik dat gaan doen met KVV. Maar op KVV heeft hij heel snel harde krijtachtige ontlasting. Recent nog met konijn KVV van verschillende merken. Ik zit er dus aan te denken om de KVV aan te vullen met spiervlees. Dat trekt de verhouding uit elkaar maar moeilijk poepen is ook niet goed :-[

Ik zat te denken om te starten met gans of lam. Van beide is KVV en spiervlees en zijn er gedroogde snacks verkrijgbaar. En van de lam zou ik ook nog pens kunnen aanvullen. Hij heeft beide eerder wel gegeten de lam de laatste maanden alleen orgaan en gans het spiervlees maar dat is ook alweer lang geleden. Misschien begin dit jaar?
Kan zo geen diersoort bedenken die hij nooit gehad heeft. Geit gaf ik vroeger ook wel als KVV maar is ook al wel lang geleden. Maar daar kan ik minder makkelijk iets op aanvullen - hoewel geiten pens is ook wel verkrijgbaar. En als het past binnen een eliminatie zou ik ook graag groente willen blijven bijgeven. Ook voor de ontlasting.

Hij krijgt 800 gr. per dag. Ik zit dan te denken aan bv 500 KVV en 300 gr spiervlees of ev spiervlees en pens bij de lam.
Start met 1 diersoort voor 6-8 wkn bv gans en dan rustig aan lam toevoegen een x aantal dagen per week. Dat weer voor 2-3 weken en als dat goed gaat misschien weer een keer een barfhap met gemalen eendbot en org van lam en gansvlees.

Kan ik op deze manier elimineren? Of neem ik dan een risico dat hij tekorten gaan krijgen?
#3461797
El_Kato schreef: vr 28 jul 2023, 16:52 We willen met Dex gaan starten met een eliminatiedieet. Omdat hij geen karkas/bot krijgt ivm niet kauwen wil ik dat gaan doen met KVV. Maar op KVV heeft hij heel snel harde krijtachtige ontlasting. Recent nog met konijn KVV van verschillende merken. Ik zit er dus aan te denken om de KVV aan te vullen met spiervlees. Dat trekt de verhouding uit elkaar maar moeilijk poepen is ook niet goed :-[

Ik zat te denken om te starten met gans of lam. Van beide is KVV en spiervlees en zijn er gedroogde snacks verkrijgbaar. En van de lam zou ik ook nog pens kunnen aanvullen. Hij heeft beide eerder wel gegeten de lam de laatste maanden alleen orgaan en gans het spiervlees maar dat is ook alweer lang geleden. Misschien begin dit jaar?
Kan zo geen diersoort bedenken die hij nooit gehad heeft. Geit gaf ik vroeger ook wel als KVV maar is ook al wel lang geleden. Maar daar kan ik minder makkelijk iets op aanvullen - hoewel geiten pens is ook wel verkrijgbaar. En als het past binnen een eliminatie zou ik ook graag groente willen blijven bijgeven. Ook voor de ontlasting.

Hij krijgt 800 gr. per dag. Ik zit dan te denken aan bv 500 KVV en 300 gr spiervlees of ev spiervlees en pens bij de lam.
Start met 1 diersoort voor 6-8 wkn bv gans en dan rustig aan lam toevoegen een x aantal dagen per week. Dat weer voor 2-3 weken en als dat goed gaat misschien weer een keer een barfhap met gemalen eendbot en org van lam en gansvlees.

Kan ik op deze manier elimineren? Of neem ik dan een risico dat hij tekorten gaan krijgen?
Naar mijn beleving heeft het geen zin om een diersoort te geven die hij al eerder gegeten heeft :-\

Wat is er aan de hand dat je een eliminatiedieet wilt doen?

En KVV wilde duif, heeft hij dat al eerder gegeten?

Persoonlijk zou ik niet gaan elimineren met een vlees dat hij al eerder gegeten heeft en ook niet voor 2 a 3 weken. En ik zou dus dan ook niet een dagje een barfhap doen, maar het echt gestructureerd aanpakken, dus als het goed gaat: 1 diersoort erbij en de reactie afwachten.

Kende je deze al? viewtopic.php?f=11&t=125781
#3461799
Ik heb het niet helemaal goed opgeschreven denk ik. Ik wil ook eerst 6-8 weken een diersoort doen. En daarna een nieuwe soort toevoegen en als dat goed gaat na 2-3 wkn weer een nieuwe soort.

Ik ga dat topic bekijken!

Duif hebben ze ooit ook wel eens gehad. Heel lang geleden dat wel… paar jaar geleden. Heb een periode KVV gevoerd en kocht toen van alles voor de afwisseling.
#3461801
Topic gelezen. In grote lijnen had ik wel beeld bij een eliminatiedieet maar niet helemaal ::)

Ik heb even gezocht op wat er verkrijgbaar is en wat we niet eerder gevoerd hebben. Dex kauwt niet rustig op dingen maar schrokt grotere stukken naar binnen. Om die reden zijn we ook gestopt met karkas voeren. Naast het schrokken is er ook geen karkas of bot beschikbaar van iets wat hij niet eerder heeft gehad.

Ik ben het met je eens dat je met KVV nooit weet wat er precies in de mix zit maar heb voor mijn gevoel weinig keuze…

Er zijn een aantal vismixen die hij niet eerder heeft gehad. Maar hoe compleet is dat en kan je vis voor 12 weken voeren…?

Heek
Rode poon
Meerval

Hij heeft ook niet eerder Kangaroo en Struisvogel gehad. Daar vind ik zo geen KVV mixen van maar wel spiervlees. Kan/mag je een volwassen hond 12 weken alleen maar spiervlees geven?

De insect mixen die ik tegenkom bevatten ook kip of konijn oid.
#3461802
pluk schreef: vr 28 jul 2023, 19:30 Alroda heeft Eland en Lama kvv. Misschien is dat wat?

https://darf.nl/product-category/merken/alroda-puur/
Ha thx bij Alroda gekeken maar die heb ik niet gevonden!

Ingrediënten:
Samenstelling:

– Lama, Calciumcarbonaat

Analyse:

Vocht: 70.1%
Ruw eiwit: 20.6%
Ruw vet: 8.8%
Vezels: 0.3%
Ruw as: 2.6%
Calcium: 0.3 %
Fosfor: 0.3%
Energie: 164 kcal / 100 gram

De percentages zeggen me niet zoveel. Hoe groot is de kans dat hij hierop harde/droge ontlasting kan krijgen, kan iemand daar iets over zeggen?

Als ik het topic in de bieb goed begrepen heb moeten groentes ook opgebouwd worden. Dus zouden we de eerste 12 wkn geen groentes mogen bijvoeren, klopt dat?
#3461803
Lizzy schreef: vr 28 jul 2023, 17:27
Wat is er aan de hand dat je een eliminatiedieet wilt doen?
Dex loopt al heel lang te rommelen. Begin dit jaar met een hele heftige hotspot, gerommel met zijn huid en nu alweer een hele tijd tussenteenontstekingen, kapotte voeten. Dat gaat af en aan en we zijn al een tijd met een alternatief arts bezig en zijn huid is weer helemaal netjes en fris maar zijn voeten blijven rommelen.

Vanmiddag naar de reguliere da geweest en gaf aan dat alles wijst op allergie. In Medisch heb ik er een up-date over gegeven.

Heel eerlijk, ik weet het even niet meer. Als ik erop Google kom ik ook op allergie uit. Neigend naar een voedselallergie. Uit het topic uit de bieb begrijp dat de klachten erg overeen komen met een contactallergie en dat je dus niet zomaar kan zeggen dat het om voedsel of contact gaat. De klachten aan zijn voeten fluctueren afgelopen weekend was het ineens weer heel erg. Maar nu een paar dagen later is het alweer een heel stuk rustiger. Het enige wat we kunnen bedenken wat anders was is dat ze vanaf die vrijdag weer hert als spiervlees in hun menu hebben. Maar dat krijgen ze best regelmatig en het is me niet eerder opgevallen dat hij hierop reageert. En we hebben op een dijkje gelopen waar we al heel lang niet waren geweest. We lopen wel bijna dagelijks in dat gebied maar niet dat specifieke dijkje.

We hebben apoquel gekregen om de klachten aan zijn voeten te verhelpen. Nu is het uitzoeken waardoor hij de klachten krijgt zodat we het kunnen voorkomen :-\
#3461965
Allergieën zijn zulke complexe problemen... Dat is ook wel waarom dierenarts Apoquel voorschrijven. Hond is van zijn problemen af (vaak, niet altijd), de mensen hoeven niet tegen het lijden van hun hond aan te kijken: iedereen blij.

Ik zou niet gaan elimineren met vis. Lijkt me gevoelsmatig geen goed idee.

Lama lijkt me een goed alternatief. Hier zit geen bot in, de kans dat hij daar heel harde ontlasting van krijgt lijkt me echt super klein. Je zou, als dat gebeurd, bij Floris vlees lama vlees kunnen kopen. Maar ik denk niet dat het nodig is.

Qua elimineren is het eigenlijk de bedoeling dat je daar geen groenten bij geeft. Maar dat heeft ook nadelen. Geen groenten voeren betekent geen vezel en ook geen prebiotica en dus een verarming van de darmflora. Ik vind dat echt heel, heel lastig. Ik geloof dat ik zelf rauwe gepureerde groenten zou blijven geven, eerst maar eens een weekje 1 soort groenten. Laten we zeggen: andijvie (liefst bio). En dan na bijv. 1 week een andere rauwe bladgroenten (of witlof). Ik heb namelijk nog nooit een hond meegemaakt die allergisch is voor groenten. Dus ik zou dat gokken en belangrijker (de darmgezondheid).

Is het sowieso een idee om te kijken of je wat kunt doen aan het verbeteren van de darmgezondheid? Allergieën ontstaan toch vaak door darmdisbiose/leaky gut.

Geef je nu al wel Apoquel?
#3462382
We zijn inmiddels weer een paar weken verder. Dex heeft 2 wkn apoquel gehad. De apoquel heeft wel iets gedaan maar niet genoeg om er mee door te gaan. Mede doordat het toch niet zo’n onschuldig middel is als dat het gebracht werd. De klachten werden minder maar zijn niet weggeweest. Na de apoquel werden de klachten ook vrij snel weer erger.

Alroda lama besteld - bedankt nog voor de tip ;) En zondag gestart met een eliminatiedieet. Iedereen gewaarschuwd dat hij dus echt niets anders mag. Nee mam ook geen koekjes en nee ook geen tafelrestjes. Nee ook geen kauwsnacks gewoon echt helemaal niets. Toch raar dat ze snappen waarom we een eliminatiedieet starten maar het toch wel ingewikkeld vinden dat hij dan dus niets anders als dat dieet mag ;D

We hebben voor Dex een apart bakje met lama in de koelkast. Als Rana een koekje of snack krijgt, krijgt hij een plukje lama.

Poepen gaat gelukkig goed, wat droger en korreliger maar het komt er soepel ui. En het lijkt of zijn voeten al iets rustiger zijn. Dat wil ik ook graag zien natuurlijk want na 3 dagen kan je er nog niet zoveel over zeggen :)

Finkers crossed dat hij nu met een paar weken klacht vrij is en dat we dan rustig kunnen uitwerken waar het dan aan ligt!
#3462390
El_Kato schreef: di 22 aug 2023, 20:42 We zijn inmiddels weer een paar weken verder. Dex heeft 2 wkn apoquel gehad. De apoquel heeft wel iets gedaan maar niet genoeg om er mee door te gaan. Mede doordat het toch niet zo’n onschuldig middel is als dat het gebracht werd. De klachten werden minder maar zijn niet weggeweest. Na de apoquel werden de klachten ook vrij snel weer erger.
OK. Het doet dus iets, maar niet genoeg.
Alroda lama besteld - bedankt nog voor de tip ;) En zondag gestart met een eliminatiedieet. Iedereen gewaarschuwd dat hij dus echt niets anders mag. Nee mam ook geen koekjes en nee ook geen tafelrestjes. Nee ook geen kauwsnacks gewoon echt helemaal niets. Toch raar dat ze snappen waarom we een eliminatiedieet starten maar het toch wel ingewikkeld vinden dat hij dan dus niets anders als dat dieet mag ;D
Ja lastig he? Ongelofelijk toch? Mensen snappen het gewoon niet. Ook heel veel hondenmensen niet hoor.
We hebben voor Dex een apart bakje met lama in de koelkast. Als Rana een koekje of snack krijgt, krijgt hij een plukje lama.

Goed opgelost.
Poepen gaat gelukkig goed, wat droger en korreliger maar het komt er soepel ui. En het lijkt of zijn voeten al iets rustiger zijn. Dat wil ik ook graag zien natuurlijk want na 3 dagen kan je er nog niet zoveel over zeggen :)
Nou ja, voorzichtig positief dus! Heb je het idee dat de basis van de ellende kan liggen in de darmen? Want ik kreeg laatst een interessante folder van dierenarts Atjo Westerhuis onder ogen. Ik zou toch gaan kijken of ik die hier neer kan gaan zetten! Hij is trouwens de dierenarts die ooit een boek over homeopathie bij honden heeft geschreven. Ik heb hem wel hoog zitten.
Finkers crossed dat hij nu met een paar weken klacht vrij is en dat we dan rustig kunnen uitwerken waar het dan aan ligt!
Dat hoop ik ook. Ik duim met je mee!
#3462397
Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik het zelf ook lastig vind. Als er wat over is in de keuken gaat het eigenlijk altijd naar de honden. Moet er echt bij nadenken dat nu niet te doen of dat ik het apart zet voor bij Rana in haar bak.

We zijn gisteren met Rana en Dex nog bij de alternatieve da geweest. Rana voor een soort onderhouds check en Dex ook voor check en om het proces te ondersteunen. Zij heeft een flesje met een complex meegegeven voor de darmen. Dat krijgen beide een paar druppeltjes over het eten. Dat krijgt hij nu dus wel extra met nog 2 verschillende Chinese kruidenmixen ter ondersteuning.

Tja of de basis in zijn darmen ligt ik heb echt geen idee. Na het overleg gisteren met de da is het of een allergie huid/contact of misschien iets met zijn schildklier. Dat kan ook die cystes aan de voeten geven. Ik wacht even af wat het lama dieet doet en anders laat ik zijn bloed nakijken op schildklier hormoon. Ik kan me voorstellen dat een goede darm werking een betere weerstand geeft tegen prikkels van buiten.

Atjo Westerhuis ken ik van naam, ik had ooit ook zijn boek maar weet eigenlijk niet of ik het nog heb.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door