Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door - pien -
#3461412
Binnenkort komt er een senior bij me wonen (11 jaar), hij eet nu brokken en 2x per week krijgt hij wat vlees/rauw.
Hij heeft heel gevoelig gereageerd op kluifjes/rawhide (als in bloed uit z'n poepert) dus wil ik hem heel voorzichtig overzetten op kvv.
Hij weegt 37 kilo maar er mag nog wel een kilootje of 5 af voor het mooie.

Het is al weer erg lang geleden dat ik een hond heb overgezet op rauw, hoe ga ik dat doen (overgieten met wat heet water?), hoeveel moet hij krijgen (2% van z'n gewenste gewicht?) en hoe vaak voer ik 'm in 't begin?
Hij eet nu 3x per dag.
Door Lizzy
#3461431
Ik zou beginnen met hem 3 keer per dag te blijven voeren en hij is al een beetje rauw gewend dus zeg 1/3 rauw en 2/3 brok. Kijken hoe dat gaat. Twee dagen later zeg 1/2 rauw en de andere helft brok. Als dat goed gaat: 3/4 rauw en 1/4 brok. En dan helemaal over. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit wel goed gaat. Rawhide en de meeste snacks zijn gewoon baggergore troep (tenzij het zuiver gedroogd is met vlees uit bij voorkeur NL). Dus gewoon voorlopig bij weg blijven. Van volledig vers ga je de 3 maaltijd afbouwen naar 2. Een maaltijd groter maken en de ander kleiner. Succes!
#3461439
Lizzy schreef: vr 14 jul 2023, 08:05 Ik zou beginnen met hem 3 keer per dag te blijven voeren en hij is al een beetje rauw gewend dus zeg 1/3 rauw en 2/3 brok. Kijken hoe dat gaat. Twee dagen later zeg 1/2 rauw en de andere helft brok. Als dat goed gaat: 3/4 rauw en 1/4 brok. En dan helemaal over. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit wel goed gaat. Rawhide en de meeste snacks zijn gewoon baggergore troep (tenzij het zuiver gedroogd is met vlees uit bij voorkeur NL). Dus gewoon voorlopig bij weg blijven. Van volledig vers ga je de 3 maaltijd afbouwen naar 2. Een maaltijd groter maken en de ander kleiner. Succes!
Ik weet het hoor, heb het echt niet in huis, maar hij verdraagt ook geen konijnenoor bijvoorbeeld (had opvangmama geprobeerd). Dus alleen zachte snackjes gaat hij krijgen.
#3461440
pearlsofpassion schreef: vr 14 jul 2023, 09:48 Je kan ook kijken naar hoeveel hij nu krijgt en daarvan vertrekken.
Na een tijdje kijken of je moet aanpassen.
Gewicht van brok x2 doen. Dat komt redelijk goed in de buurt.
Dankjewel PoP, daar kan ik wel wat mee.
Ik ben erg benieuwd, opvangmama denkt dat hij het héérlijk gaat vinden!
#3461451
Blijkbaar kreeg hij 2x daags brok mét vlees dus ik geef 'm morgen nog brokken (kieper ze liefst gelijk bij het chemisch afval :biggrin2: ) en ga daarna over op rauw, want dat brokkenverhaal is niet volledig dus daar kan ik niet mee rekenen om dat maal 2 te doen zodat ik de hoeveelheid rauw heb.

Hij heeft weinig bespiering op de achterhand, kan ik daar specifiek nog iets aan doen, anders dan kleine afstanden lopen en goed eten geven?
#3461722
Brammetje heeft sinds eergister eerst goeie keutels en daarna een beetje gelige stinkende flatsen met slijm er aan.
Hij krijgt Carprodyl 120 mg en Hyaloral (supplement voor z'n gewrichten) er bij en bone broth.

Kan ik iets doen of laten of moet ik zo doorgaan?
#3461778
Hij heeft vanaf dinsdag 's morgens eerst goeie drollen en 's middags gele flatsen, met slijm!
Ik zag echt een heel stuk slijm wegdrijven toen ik het wegspoelde met de gieter. Echt een stuk 'binnenwand' leek het.
En opeens zag ik een vingertopje van zo'n gele huishoudhandschoen tevoorschijn komen :o
Hij vreet/probeert wel papiertjes van de straat te vreten maar waar hij dit heeft opgepikt >:(
De da wil 'm natuurlijk aan de rijst of macaroni met gekookte kip of vis hebben.
Ik ben hartstikke ongerust nu ik het weekend in ga, hoewel hij natuurlijk niet helemáál aan de dunne is gelukkig.

Wat kan ik doen?
Op het vetpercentage letten, probiotica gaan geven, juist alleen z'n eten en Carprodyl geven?
#3461781
Niet getest op Giardia.
Het was het topje van de vinger, een klein stukje dus, van een cm of 3. Maar het hoort niet in een darm :-\

Joep had eergister ook gele flats met slijm, dan zou het ook nog iets kunnen zijn wat heerst.
Door Lizzy
#3461789
- pien - schreef: vr 28 jul 2023, 09:28 Hij heeft vanaf dinsdag 's morgens eerst goeie drollen en 's middags gele flatsen, met slijm!
Ik zag echt een heel stuk slijm wegdrijven toen ik het wegspoelde met de gieter. Echt een stuk 'binnenwand' leek het.
En opeens zag ik een vingertopje van zo'n gele huishoudhandschoen tevoorschijn komen :o
Hij vreet/probeert wel papiertjes van de straat te vreten maar waar hij dit heeft opgepikt >:(
De da wil 'm natuurlijk aan de rijst of macaroni met gekookte kip of vis hebben.
Ik ben hartstikke ongerust nu ik het weekend in ga, hoewel hij natuurlijk niet helemáál aan de dunne is gelukkig.

Wat kan ik doen?
Op het vetpercentage letten, probiotica gaan geven, juist alleen z'n eten en Carprodyl geven?
Ik denk eerlijk gezegd dat dit er zo maar bij kan horen, bij de overgang van brok naar vers. Heeft ie lamsvlees gegeten? Is ie ziek dan, dat je zo ongerust bent?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door