Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Femke en Bram
#3460941
Ik heb al wel gezocht naar antwoorden op mijn vraag op dit forum en ik zie meerdere topics over dit probleem maar vaak net in een iets andere situatie waardoor ik twijfel waar ik het beste aan doe. Vandaar toch mijn verhaal en vraag, in de hoop op advies, ervaringen van anderen en geruststelling.
Onze hond is 16 maanden oud, field trail labrador met uiteraard veel energie, behalve nu met de warmte. Een maand of 2 of 3 geleden kreeg hij ineens waterdunne diarree, meerdere keren achter elkaar. Na 24 uur vasten ging het weer beter maar een paar dagen later was het weer mis. Dierenarts gebeld, nog even aanzien maar bij de keer daarna ook binnen een paar dagen diarree, zijn we naar de dierenarts gegaan. Alle controles waren goed, inmiddels wel iets ondergewicht (voor dit was hij precies goed op gewicht dus geen reserves voor dit soort dingen). Dierenarts denkt aan het intolerantie dus het advies was nutricare, hypoallergene brok. Als dat niet werkt wil ze bloedonderzoek doen. Maar het werkt perfect, hij is weer op gewicht en zijn ontlasting werd al snel goed. Daarna was het advies, dit blijven voeren of een brok met 1 eiwitbron die hij nog niet gehad heeft zonder granen, en dan zoeken welke eiwitbron hij kan hebben maar het kan ook aan de zetmeel bron liggen dus ook dat meenemen in de zoektocht. Kip, rund en aardappel zou ook vaak fout gaan dus dat was niet de eerste keuze. De nutricare vond hij de eerste paar keer lekker maar daarna niet meer. Ik heb de anti schrok bak al opgeruimd want er zit geen tempo in. Nu zijn we net over op carnilove reindeer maar hierop wordt de ontlasting steeds wat dunner ipv dat het langzaam beter gaat (na overschakeling even dunne ontlasting vind ik niet vreemd maar het moet wel verbeteren) en deze lijkt hij ook niet lekker te vinden. Hij kreeg eerder acana large breed. Dus wat kan ik nu het beste geven. Ik denk er aan om op kvv over te gaan. Maar welke en hoe, afwisselen, of juist een volledig eliminatie dieet volgen? Ik twijfel daar over. Als Bram mag kiezen gaat hij voor direct veel afwisseling, hij is nog wel eens uitgekeken op eten als hij achter elkaar dezelfde snacks of beloningsbrokjes krijgt (momenteel krijgt hij niets buiten zijn voer). Bram heeft trouwens geen vacht problemen.

Bij onze vorige hond gaven we vanwege darmklachten kvv, volgens mij energique, en vrij snel daarna over op barf, dat werkte goed. Het leek eerst alsof hij nergens tegen kon maar met kvv en barf bleek hij alles te kunnen eten. Maar dat was 15 jaar geleden dus die kennis is wat weggezakt. Om daar op over te gaan vind ik wat spannend, vandaar liever kvv.

Wat denken jullie, eliminatie dieet of eerst maar eens kijken wat hij doet op gewoon over op kvv? En kip en rund vermijden of juist niet? Dan spelen de kosten ook nog een rol, en de verkrijgbaarheid. Ik kan hier in de buurt makkelijk aan rodi en smuldier komen natuurlijk en iets verderop bijvoorbeeld Best4dogs. Ook wel carnibest en darf maar dan zit je qua prijs wel een heel stuk hoger dan wat we nu betalen. Hij krijgt nu 2x200 gram brokjes, wat ik zo vindt is dat 2x400 gram kvv per dag.
Door Lizzy
#3460957
Femke en Bram schreef: di 20 jun 2023, 13:41 Ik heb al wel gezocht naar antwoorden op mijn vraag op dit forum en ik zie meerdere topics over dit probleem maar vaak net in een iets andere situatie waardoor ik twijfel waar ik het beste aan doe. Vandaar toch mijn verhaal en vraag, in de hoop op advies, ervaringen van anderen en geruststelling.
Onze hond is 16 maanden oud, field trail labrador met uiteraard veel energie, behalve nu met de warmte. Een maand of 2 of 3 geleden kreeg hij ineens waterdunne diarree, meerdere keren achter elkaar. Na 24 uur vasten ging het weer beter maar een paar dagen later was het weer mis. Dierenarts gebeld, nog even aanzien maar bij de keer daarna ook binnen een paar dagen diarree, zijn we naar de dierenarts gegaan. Alle controles waren goed, inmiddels wel iets ondergewicht (voor dit was hij precies goed op gewicht dus geen reserves voor dit soort dingen). Dierenarts denkt aan het intolerantie dus het advies was nutricare, hypoallergene brok. Als dat niet werkt wil ze bloedonderzoek doen. Maar het werkt perfect, hij is weer op gewicht en zijn ontlasting werd al snel goed. Daarna was het advies, dit blijven voeren of een brok met 1 eiwitbron die hij nog niet gehad heeft zonder granen, en dan zoeken welke eiwitbron hij kan hebben maar het kan ook aan de zetmeel bron liggen dus ook dat meenemen in de zoektocht. Kip, rund en aardappel zou ook vaak fout gaan dus dat was niet de eerste keuze. De nutricare vond hij de eerste paar keer lekker maar daarna niet meer. Ik heb de anti schrok bak al opgeruimd want er zit geen tempo in. Nu zijn we net over op carnilove reindeer maar hierop wordt de ontlasting steeds wat dunner ipv dat het langzaam beter gaat (na overschakeling even dunne ontlasting vind ik niet vreemd maar het moet wel verbeteren) en deze lijkt hij ook niet lekker te vinden. Hij kreeg eerder acana large breed. Dus wat kan ik nu het beste geven. Ik denk er aan om op kvv over te gaan. Maar welke en hoe, afwisselen, of juist een volledig eliminatie dieet volgen? Ik twijfel daar over. Als Bram mag kiezen gaat hij voor direct veel afwisseling, hij is nog wel eens uitgekeken op eten als hij achter elkaar dezelfde snacks of beloningsbrokjes krijgt (momenteel krijgt hij niets buiten zijn voer). Bram heeft trouwens geen vacht problemen.

Bij onze vorige hond gaven we vanwege darmklachten kvv, volgens mij energique, en vrij snel daarna over op barf, dat werkte goed. Het leek eerst alsof hij nergens tegen kon maar met kvv en barf bleek hij alles te kunnen eten. Maar dat was 15 jaar geleden dus die kennis is wat weggezakt. Om daar op over te gaan vind ik wat spannend, vandaar liever kvv.

Wat denken jullie, eliminatie dieet of eerst maar eens kijken wat hij doet op gewoon over op kvv? En kip en rund vermijden of juist niet? Dan spelen de kosten ook nog een rol, en de verkrijgbaarheid. Ik kan hier in de buurt makkelijk aan rodi en smuldier komen natuurlijk en iets verderop bijvoorbeeld Best4dogs. Ook wel carnibest en darf maar dan zit je qua prijs wel een heel stuk hoger dan wat we nu betalen. Hij krijgt nu 2x200 gram brokjes, wat ik zo vindt is dat 2x400 gram kvv per dag.
Hij at, voor de diarree begon, ook brok? Dan zou ik hem over zetten op KVV. En gewoon alle diersoorten maar zorgen dat je meerdere diersoorten niet geeft zodat je daar mee kunt gaan elimineren indien nodig. Dus bijv. geen eend en konijn en kwartel en hert. Gewoon zorgen dat je wat achter de hand hebt. Rodi en Smuldier.... Ehhh, nee, die niet. Carnibest vind ik eerlijk gezegd ook niks (rijst en onbeduidende olie er in) dus dan blijft toch best4dogs en darf over.... Kies dan wel KVV's waar geen toevoegingen in zitten.

Wat weegt je hond? Qua hoeveelheid, afhankelijk van zijn energieniveau, zal hij 2% a 4% van zijn huidige lichaamsgewicht eten.

En dan over die darmen.... Kennelijk is daar toch iets gebeurd. Ik weet niet wat voor ontlasting onderzoek er is gedaan? Maar misschien dat je daar toch met iemand die kennis van zaken heeft (liefst met een goede holistische kijk op de zaak) naar moet kijken. En moet kijken of een darm microbioom ondersteunend iets aan te pas moet komen (dan denk ik aan pre en probiotica bijv. Of aan Slippery Elm. Of aan Lactoferinne).

Maar ik zou eerst overschakelen. Kijken wat er gebeurd. De reden dat ik dit adviseer is dat voedsel allergieën veroorzaakt kunnen worden door verhitte voeding. Ik weet niet hoe je Engels is maar dit artikel gaat daar bijvoorbeeld over:

https://www.dogsnaturallymagazine.com/c ... GHdEGkSPmQ
Door Femke en Bram
#3460978
Hij heeft tot nu toe alleen nog brok gehad. Zijn optimale gewicht is 30kg, hij zal er nu weer iets onder zitten. Dus 0,6 tot 1,2kg. Met het warme weer is de beweging vrij beperkt, dat trekt hij slecht. Maar met wat koeler weer is hij wel heel actief. We trekken er veel op uit, doen jachttraining en gaan zodra het weer het toelaat verder met canicrossen. Dus ik denk dat ik met 800 gram om te beginnen prima zit en dan van daaruit kijk hoeveel hij nodig heeft.
Ontlastingonderzoek was op giardia. Volgens mij biedt onze dierenarts niets anders aan maar dat kan ik nog navragen. Dogmeat heb ik inmiddels ook gezien in de buurt. Het artikel zal ik zeker lezen.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3460979
Mijn ervaring is dat honden die overgaan van brok naar rauw in het begin veel meer nodig hebben, de vertering is anders. Onze Pum bv (was 3 jaar toen ze bij ons kwam wonen en at brok en rauw) kreeg in het begin 800 gram, later werd dat 500 gram. Ze woog 22 kg
Ik zou dus meer dan 800 gram/dag geven in het begin
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door