Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#26512
Jose,
Ik dacht dat ik je vraag in mijn eerste antwoord duidelijk genoeg gegeven had!!

Je kunt rustig van mij aannemen dat een goed compleet versvoer perfect geschikt is voor je hond.

Geloof je dat niet of wil je dat niet geloven ga het dan zelf klaarmaken (barfen niet braffen) en kies uit een voedingswijze van Billinghurst, Lonsdale, Levy enz. enz.
#26516
jose, je zegt het zelf: waarom veranderen als ze het goed doen.
qyan krijgt nu tijdelijk ff royal canin dagen door omstandigheden (gelukkig godzijdank nog maar een week, normaal dus alleen vers) en een paar vlees dagen (carnibest). sinds een maand of 4,5 dus alleen nog maar vers, waarbij ik zowat alle merken al heb gehad.
voor het eerst sinds een jaar is de ontlasting goed op een brok en dat zegt bij mijn hod echt heel wat. dat hij het er op langer termijn goed op doet kan ik niet zeggen.
zoals gezegd heb ik dus zowat alle vleesmerken al gevoerd.
heb een hond gehad met verschrikkelijke darmproblemen die het tot ene paar maanden terug eigenlijk nergesn goed op deed.
ik kan me niet herinneren dat ik bij een vleesvoeding ooit heb afgevraagd of de verhouding bot wel juist is of iets dergelijks. afvragen hefet ook geen zin, want het is niet bekend. hier neem ik genoegen mee, want barfen durf ik gewoon niet en liever vlees dan brok.
ik kijk naar mijn hond, vindt ie het lekker, is de ontlasting goed, krijgt ie geen jeuk, doffe vacht etc. als dat allemala goed is vindt ik het eerlijk gezegd prima.
vindt je dat je honden het goed doen op brokken, dan hou je het op brokken.
probeer eens een maand of 2 alleen vlees te geven en vergelijk je hond met toen hij brok at.
ik zie het verschil heel duidelijk bij mijn hond. heb geen DA meer gezien voor darmontstekingen, tandaanslag en tandplak zijn verdwenen, zit goed in zijn vacht, eet graag noem het maar op.
of er genoeg bot in hefet gezeten ipv te veel of te weinig ivm zijn groei in zijn groeiperiode zal de tijd leren.
ik ga ervan uit dat er in ene vleesvoeding alles zit wat nodig is. zelfs vleesoedingen die hier niet hoog staan aangeschreven en die ik ook ooit heb gevoerd zie ik honden nog uit op worden.
kijk naar je honden, dan weet je genoeg ;)
Laatst gewijzigd door qyan op do 27 nov 2003, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#26517
[quote="Jose"]
Even een stukje logica van mij uit. Geloof er namelijk niks van dat in welk honden voer ook spiervlees zit , althans niet in grote hoeveelheden. Ik denk namelijk zelf dat wij de biefstuk en de filet liever zelf op eten. En dat wat wij niet op bord willen afval dus, dat word denk ik verwerkt tot dier producten. Want leverworst vinden we ook nog wel lekker en ik kom nog al eens bij een slachter over de vloer, en kan je vertellen dat er maar weinig overblijft als dat wat wij niet eten. Zoals hart, pens en long. Want zelfs de stukjes vlees van af botten word nog vermalen tot verse worst. En als je dan de prijs van wat wij dagelijks op bord hebben liggen en dat van carnibest vergelijkt dan geloof ik niet dat daar dan ook spiervlees in zit en zo wel maar heeeeeeel weinig, of zit ik er dan helemaal naast.

[/quote]

volgens mij, maar ben wat voeding betreft ook maar een leek ;D
zou carnibest niet zo roze/rood van kleur zijn als er te veel orgaan vlees in zou zitten.
+ als er te veel orgaanvlees in zit, dan zou qyan ervan aan de diaree gaan en het niet eens eten, want orgaanvlees is niet bepaald iets waar die, indien te veel, goed tegen kan of zelfs lekker vindt in te grote maten. ik ga er met carnibest dus vanuit dat dat niet het geval is, anders moet ie het niet en gaat aan de diaree
heb merken gevoerd die eerst rood van kleur waren, maar opeens steeds donkerder en donkerder werden, meer orgaanvlees dus.
maar kan het ook fout hebben natuurlijk.
verder lijkt mij vlees waar veel orgaan in zit, dat je daar meer van moet voeren dan een voeding die meer spiervlees bevat en ik vindt dat ik van carnibest juist vrij weinig hoef te voeren.
maar nogmaals, kan het fout hebben natuurlijk, heb er verder de ballen verstand van ;D
whaha, of zit ik er nu heel ver naast ???
ach wat als mijn hond maar eet en goede ontlasting heeft, zich lekker voelt, etc, etc
Laatst gewijzigd door qyan op do 27 nov 2003, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#26519
Ik dacht precies hetzelfde Wendy.
De poezen krijgen hier Carnibest en dat is altijd mooi roze. Ik haal voor Chooky wel eens een bakje hart/lever/nier bij de biologische slager en dat is altijd bijna donkerbruin. Pasgeleden heb ik een keertje de Smuldier kompleet versie geprobeerd en dat is dus ook bruinig. Zelfs de vleesversie was bruinig. Het ruikt ook anders als er meer orgaanvlees inzit. Carnibest ruikt als gehakt, maar orgaanvlees heeft een beetje een viezige geur, tja.. ik weet het niet te beschrijven een beetje weeïg.
#26523
[quote="chooky"]
Ik dacht precies hetzelfde Wendy.
De poezen krijgen hier Carnibest en dat is altijd mooi roze. Ik haal voor Chooky wel eens een bakje hart/lever/nier bij de biologische slager en dat is altijd bijna donkerbruin. Pasgeleden heb ik een keertje de Smuldier kompleet versie geprobeerd en dat is dus ook bruinig. Zelfs de vleesversie was bruinig. Het ruikt ook anders als er meer orgaanvlees inzit. Carnibest ruikt als gehakt, maar orgaanvlees heeft een beetje een viezige geur, tja.. ik weet het niet te beschrijven een beetje weeïg.
[/quote]

met te veel orgaanvlees krijg je gewoon zo'n smerige AHV geur, waar ik van sta te kokhalzen als ik net mijn bed uit kom. de vlees pens compleet is daar ook erg bruin van. i het geval van AHV geef ik jose ook helemaal gelijk, van carnibest echter niet
beter uit gelegd zo ;D
Door 202spots
#26530
[quote="Jose"]
Even een stukje logica van mij uit. Geloof er namelijk niks van dat in welk honden voer ook spiervlees zit , althans niet in grote hoeveelheden. Ik denk namelijk zelf dat wij de biefstuk en de filet liever zelf op eten. En dat wat wij niet op bord willen afval dus, dat word denk ik verwerkt tot dier producten. Want leverworst vinden we ook nog wel lekker en ik kom nog al eens bij een slachter over de vloer, en kan je vertellen dat er maar weinig overblijft als dat wat wij niet eten. Zoals hart, pens en long. Want zelfs de stukjes vlees van af botten word nog vermalen tot verse worst. En als je dan de prijs van wat wij dagelijks op bord hebben liggen en dat van carnibest vergelijkt dan geloof ik niet dat daar dan ook spiervlees in zit en zo wel maar heeeeeeel weinig, of zit ik er dan helemaal naast.
[/quote]
Ik had effe "spier" gezocht..
**spier (de ~, ~en)
1 [med.] elk van de actief beweeglijke weefselstrengen waarmee het geraamte van de mens en hogere diersoorten bekleed is, en die door samentrekking en strekking de beweging van de delen veroorzaken**

Zijn darmen,slokdarm,pezen of de huid dan OOK 'n spiervlees???
Of word dat onder offal gerekend?
Hart is eigenlijk 'n spier,maar word OOK 'n orgaan genoemd...nou vraag ik me af of het als onderdeel in de kant en klaarvoeding,als spiervlees of als orgaan gerekend word???
#26534
Huid is in ieder geval géén spier, net als de darmen en slokdarmen, want dat bestaat ook uit 'huid'. Huid wordt samengetrokken door minuscule spiertjes.
Waar pezen onder vallen weet ik niet. Hart reken ik zelf als spiervlees.
#26535
[quote="202spots"]
[quote="Jose"]
Even een stukje logica van mij uit. Geloof er namelijk niks van dat in welk honden voer ook spiervlees zit , althans niet in grote hoeveelheden. Ik denk namelijk zelf dat wij de biefstuk en de filet liever zelf op eten. En dat wat wij niet op bord willen afval dus, dat word denk ik verwerkt tot dier producten. Want leverworst vinden we ook nog wel lekker en ik kom nog al eens bij een slachter over de vloer, en kan je vertellen dat er maar weinig overblijft als dat wat wij niet eten. Zoals hart, pens en long. Want zelfs de stukjes vlees van af botten word nog vermalen tot verse worst. En als je dan de prijs van wat wij dagelijks op bord hebben liggen en dat van carnibest vergelijkt dan geloof ik niet dat daar dan ook spiervlees in zit en zo wel maar heeeeeeel weinig, of zit ik er dan helemaal naast.
[/quote]
Ik had effe "spier" gezocht..
**spier (de ~, ~en)
1 [med.] elk van de actief beweeglijke weefselstrengen waarmee het geraamte van de mens en hogere diersoorten bekleed is, en die door samentrekking en strekking de beweging van de delen veroorzaken**

Zijn darmen,slokdarm,pezen of de huid dan OOK 'n spiervlees???
Of word dat onder offal gerekend?
Hart is eigenlijk 'n spier,maar word OOK 'n orgaan genoemd...nou vraag ik me af of het als onderdeel in de kant en klaarvoeding,als spiervlees of als orgaan gerekend word???
[/quote]

Hi Dory,
Darmen zijn zonder meer destructiemateriaal en mogen in Nederland niet eens verkocht worden.
Slokdarm kan wel maar niet dat ik weet. Aan het eind van de slokdarm zit een mooie bonk vlees wat in sommige vleesvoeders wel werd gebruikt. (of dat nog zo is durf ik niet te zeggen).
Huid is een afvalproduct voor de vleesindustrie en gaat naar andere verwerkingsbedrijven.
Pezen.......tja als ze in het vlees zitten LOL.
Hart is een discussiepunt, eigenlijk is het een holle spier maar wordt ook wel een orgaan genoemd. Bij de meeste voerfabrikanten zal het zonder meer deel uitmaken van het spiervlees. Echter dan praat je over een stukje onderdeel van het spiervlees en beslist niet over HET spiervlees.
Af en toe neem ik grote stukken spiervlees mee (wat dus gewoon in het vleesvoer gaat) en snij hier hompen van voor mijn honden. Geschikt voor menselijke consumptie en gebraden zou het door veel mensen verslonden worden...zelf vind ik het een beetje TE taai en geef de voorkeur aan een biefstukje maar mijn Scotties hebben er geen problemen mee LOL.
Iemand die dan ook loop te beweren dat er GEEN spiervlees in zit weet dus absoluut niet waar hij/zij over praat en zwetst maat wat.
Door roger
#26552
.
<<Af en toe neem ik grote stukken spiervlees mee (wat dus gewoon in het vleesvoer gaat) en snij hier hompen van voor mijn honden. Geschikt voor menselijke consumptie en gebraden zou het door veel mensen verslonden worden...zelf vind ik het een beetje TE taai en geef de voorkeur aan een biefstukje maar mijn Scotties hebben er geen problemen mee LOL.<<



Paul,

Ik ken die grote hompen vlees, ik heb die namelijk zelf ook voor mijn honden, voornamelijk van rund, ook van paard en soms van schaap.
Ze zijn het "duurdere" deel van de voeding en moest ik vleesvoerfabrikant zijn ik zou gegarandeerd het minimum hiervan vermelden op mijn verpakking.
Das volgens mij net het bewijs van kwaliteit en toont duidelijk aan dat dit product beter is dan diegenen die het niet vermelden, en verechtvaardig daardoor voor een groot stuk de duurdere prijs.

Kijk eens effe in de topic Vragen en Problemen , Calcium preparaten in Rodi, daar heeft Lizzy de samenstelling gepost van Rodi compleet, en daar zit niks spiervlees bij, tenzij dat stukje hart, dat beschouw ik dus als een komplete orgaanmaaltijd misschien maar zeker niet als een complete maaltijd.

Als ik dan in de rekken van een dsz een product zie liggen waar wel duidelijk een richtlijn op staat die aangeeft van hoeveel spiervlees dan weet ik toch wel waar ik voor zou kiezen en waar eventueel het prijsverschil inzit.

gr.
roger
#26566
Corine verkoopt ook los middenriffen van het rund, ook wel longhaas genoemd. Volgens mij stopt ze dat er in als spiervlees. Maar ook ik weet niet hoeveel.
Ik maak zelf ook wel eens volledige maaltijden voor de herders en als er veel orgaanvlees in zit, stinkt het en is het heel bloederig en papperig. Met meer spiervlees is het droger en bleker.
#26608
ik denk dat de leeftijd van een hond niet alleen voer afhankelijk is, maar dat het toch meer met het gestel van je hond te maken heeft! ookal heb je een hond van pup af aan op vlees, als je hond kanker krijgt of weet ik het wat is het ook over, of in geslapen moet worden door ernstige HD of weet ik het wat.
maar het gaat er toch niet alleen om op welk voer je hond ouder kan worden? volgens mij gata het erom wat beter is voor je hond
Door roger
#26609
<< gewoon probleemloos een jaar of 13 worden op brokken <<

prima voor jouw hond Jose, blijf dus maar gewoon brokken geven, dat is verder geen enkel probleem, toch niet voor een vleeseter.

<<Wie heeft hier een hond die al levenslang vers voeer eet en ouder is dat een jaar of 13?<<


Ik , een dwergsnauzer die op 2 dagen na 14 jaar is geworden en vanaf zijn 5 de nooit meer bij een da. is binnengeweest, zelfs niet voor te enten.

Gr.
Roger
Door sylvia
#26616
[quote="Jose"]
gewoon probleemloos een jaar of 13 worden op brokken

Wie heeft hier een hond die al levenslang vers voeer eet en ouder is dat een jaar of 13?
[/quote]
Mijn oudste die ik zelf gefokt heb en die dus al in de baarmoeder vers at is bijna 13 en nog als een jonge deerne ;D zij woont tegenwoordig bij mijn vriendin tesamen met twee amerikaanse meneren,mijn zwart witte die ik hier thuis heb is 10 en rent de jonkies er nog uit.Mijn afghaan is 15 jaar geworden terwijl afghanen niet ouder worden dan rond de 10 jaar.
Door Luc
#26622
[quote="Jose"]
Wie heeft hier een hond die al levenslang vers voeer eet en ouder is dat een jaar of 13?
[/quote]

Wij gaan morgen op bezoek bij een Engelse fokker van Bearded Collies. Wij willen begin 2005 nieuwe pup en voor mij is het een "conditio sine qua non" dat de pup uit een lijn komt van meerdere generaties "natural rearing"

In één van haar mails antwoordde ze:

I've always fed a natural diet and have avoided "complete" dog foods. Meg's grandmother Katie (Sunbree Shades of Silver) has just celebrated her 16th birthday and has always been fed a natural diet.

We zullen morgen zien... en vragen!

Luc
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door