Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door 0oAstrido0
#3242436
Allereerst; hulde voor het topic 'KVV en Barf in een bak'. Wat was ik daarnaar op zoek! De site van Voerwijzer had me al veel info gegeven, maar dit is een fijne aanvulling over de combi.

Onze hond (Hollandse Herder, richting 6 maanden oud nu) krijgt KVV. Dit kreeg hij bij de fokker ook al. Hij krijgt meestal Carnibest, soms Darf. Daar doet hij het goed op. Ik wil wel af en toe afwisselen voor de variatie.
Dat we voor KVV gekozen hebben en niet voor Barf is puur om praktische redenen. KVV geeft ons een geruster gevoel dat het goed uitgebalanceerd is. We zijn immers beginners, dus dan kan er ook nog een hoop fout gaan. Nou wilde ik de KVV wel graag aanvullen met gezonde (kauw)snacks en kijken of ik tzt mogelijk enkele dagen per week (bv in het weekend) Barf kan gaan geven.

Nou is mijn voornaamste vraag: Wat zijn nou aanvullende, gezonde en leuke snacks om te geven?
Er was een snacktopic zag ik, maar die kan ik niet meer vinden.

Wat concrete vragen dan:

1. Allerlei gedroogd voedsel, als runderoren (geen varkensoren ivm Aujeuszky), konijnenoren, bullepezen, schapenpezen, runderkophuid, etc. lijkt me oke. Klopt dat? Alleen de oren zijn inmiddels zo op, de pezen en runderkophuid deed hij wat langer over ivm hardheid, maar ook die zijn nu redelijk snel verdwenen. Zit hier trouwens een limiet aan van hoeveel/hoevaak je dit mag geven? Iemand tips waar hij dan lekker op kan kauwen (voor vermaak en voor de tanden)?

2. Gezien bovenstaand dacht ik ook aan een bot, dus ook daarover ingelezen. De beginnersinfo hierover heeft me enorm geholpen. Alleen nou vraag ik me af; ik lees soms over 'recreatiebot' en 'vleesbot'. Hoe moet ik dit zien? Ik kreeg van de beginnersinfo het idee dat dat echt om 'barf' ging, dus botten (met vlees) bedoeld om op te eten. Is recreatiebot dan bot bedoeld om op te knagen en niet op te eten? En welk bot kan ik daar dan het beste voor gebruiken?
Ik wil wel langzaamaan barf gaan proberen, dus een kippen/eendennekje ofzo, wat makkelijk te verwerken is, maar is dat dan ook geschikt voor kluiven?

3. Wat is jullie mening over die kluiven van gedroogde runderhuid (in kluifvorm gemaakt dus)? Hier doet hij langer mee, maar ik zie ze eigenlijk niet in de winkel waar ik kvv/barf-producten bestel. Heeft dit een reden?

4. Ik lees ook wel eens dat mensen hun hond yoghurt, karnemelk, huttenkase geven. Wat is daar de gedachte achter? Huttenkase kreeg de moederhond ook. Ik dacht zelf vanwege de extra eiwitten tijdens en na de dracht. Kan iemand hier wat info over geven?

5. We geven ook wel eens pens (gemalen in zo'n worst), vooral aan het begin toen hij nog wel eens last had van diarree. Wat is nou het verschil tussen vuile pens en gewone (schone?) pens en wat is beter? En ik zie ook hele penslappen of hapklare pensbrokken uit de vriezer. Is dat wat en hoe geef je dat dan? Geven jullie ook pens of fytomix en waarom en hoe vaak?
bv: http://www.stolkpetfood.nl/a-42002658/b ... appen-1kg/ of
http://www.stolkpetfood.nl/a-42002596/b ... okken-1kg/

6. Wat vinden jullie van deze shop/dit assortiment? http://www.stolkpetfood.nl/c-3178234/ba ... overzicht/ Of hebben jullie andere tips/adresjes?

7. Wat is het verschil tussen gedroogde kippennekken of buffelluchtpijp en 'verse' (zoals hieruit http://www.stolkpetfood.nl/c-3389156/sn ... overzicht/ )? Wat heeft de voorkeur?

8. En allerlei gedroogde organen, zoals kippenmaagjes, geef je die als snack?

9. In de shop zie ik ook veel schapenvet(korrels). Heeft dit een toevoegende waarde? Of wordt dit vooral gegeven voor de kwaliteit van de vacht? Net als zalmolie ofzo? Of zitten er dus ook gezonde vetten in? Hoe geef je dat er dan bij?

10. Wat ik ook lastig vind.. Wij proberen zelf zoveel mogelijk bewust en biologisch te eten. Bij het hondenvoer en m.n. barf-producten en gedroogde producten vind ik het heel lastig te achterhalen wat de herkomst is. Bij de KVV kan ik dit wel vinden. Iemand hier tips of adresjes in?

Nou, dat was wel weer even genoeg. Sorry voor alle (misschien domme) vragen. Over door de bomen het bos niet meer zien gesproken..
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen! :)
#3242503
0oAstrido0 schreef:Allereerst; hulde voor het topic 'KVV en Barf in een bak'. Wat was ik daarnaar op zoek! De site van Voerwijzer had me al veel info gegeven, maar dit is een fijne aanvulling over de combi.

Onze hond (Hollandse Herder, richting 6 maanden oud nu) krijgt KVV. Dit kreeg hij bij de fokker ook al. Hij krijgt meestal Carnibest, soms Darf. Daar doet hij het goed op. Ik wil wel af en toe afwisselen voor de variatie.
Dat we voor KVV gekozen hebben en niet voor Barf is puur om praktische redenen. KVV geeft ons een geruster gevoel dat het goed uitgebalanceerd is. We zijn immers beginners, dus dan kan er ook nog een hoop fout gaan. Nou wilde ik de KVV wel graag aanvullen met gezonde (kauw)snacks en kijken of ik tzt mogelijk enkele dagen per week (bv in het weekend) Barf kan gaan geven.

Nou is mijn voornaamste vraag: Wat zijn nou aanvullende, gezonde en leuke snacks om te geven?
Er was een snacktopic zag ik, maar die kan ik niet meer vinden.

Wat concrete vragen dan:

1. Allerlei gedroogd voedsel, als runderoren (geen varkensoren ivm Aujeuszky), konijnenoren, bullepezen, schapenpezen, runderkophuid, etc. lijkt me oke. Klopt dat? Alleen de oren zijn inmiddels zo op, de pezen en runderkophuid deed hij wat langer over ivm hardheid, maar ook die zijn nu redelijk snel verdwenen. Zit hier trouwens een limiet aan van hoeveel/hoevaak je dit mag geven? Iemand tips waar hij dan lekker op kan kauwen (voor vermaak en voor de tanden)?
Hier houdt geelhaar het het langste uit.. Ik zou zelf niet vaker dan 3x per dag een snack geven, wij geven er eens per 2-3 dagen iets lekkers, dat is meer omdat wij er niet aan denken.. ::)

2. Gezien bovenstaand dacht ik ook aan een bot, dus ook daarover ingelezen. De beginnersinfo hierover heeft me enorm geholpen. Alleen nou vraag ik me af; ik lees soms over 'recreatiebot' en 'vleesbot'. Hoe moet ik dit zien? Ik kreeg van de beginnersinfo het idee dat dat echt om 'barf' ging, dus botten (met vlees) bedoeld om op te eten. Is recreatiebot dan bot bedoeld om op te knagen en niet op te eten? En welk bot kan ik daar dan het beste voor gebruiken?
Ik wil wel langzaamaan barf gaan proberen, dus een kippen/eendennekje ofzo, wat makkelijk te verwerken is, maar is dat dan ook geschikt voor kluiven?
Recreatiebot bestaat in mijn ogen niet. Bot is voedsel, en dat moet gewoon aan de eisen voldoen, goed te verteren en voldoende vlees. Zolang je KVV geeft zou ik zuinig met de nekken zijn. Het is nooit bewezen, maar veel nekken schijnen slecht te zijn, en ze zijn het goedkoopst dus grote kans dat het ook hetgeen is wat in de KVV gedraaid wordt.

3. Wat is jullie mening over die kluiven van gedroogde runderhuid (in kluifvorm gemaakt dus)? Hier doet hij langer mee, maar ik zie ze eigenlijk niet in de winkel waar ik kvv/barf-producten bestel. Heeft dit een reden?
Ze hebben geen voorkeur, ik zou het lekker bij gedroogde oortjes, pezen en kophuid houden.

4. Ik lees ook wel eens dat mensen hun hond yoghurt, karnemelk, huttenkase geven. Wat is daar de gedachte achter? Huttenkase kreeg de moederhond ook. Ik dacht zelf vanwege de extra eiwitten tijdens en na de dracht. Kan iemand hier wat info over geven?
Zo af en toe eten wij ook iets anders. Honden hebben het in principe niet nodig, maar het is een lekkere aanvulling

5. We geven ook wel eens pens (gemalen in zo'n worst), vooral aan het begin toen hij nog wel eens last had van diarree. Wat is nou het verschil tussen vuile pens en gewone (schone?) pens en wat is beter? En ik zie ook hele penslappen of hapklare pensbrokken uit de vriezer. Is dat wat en hoe geef je dat dan? Geven jullie ook pens of fytomix en waarom en hoe vaak?
bv: http://www.stolkpetfood.nl/a-42002658/b ... appen-1kg/ of
http://www.stolkpetfood.nl/a-42002596/b ... okken-1kg/
Schone pens ken ik niet, dat is volgens mij geel/wit en geschikt voor menselijke consumptie, volgens mij eten voornamelijk moslims dit. Vuile pens bevat nog halfverteerde etensresten van de koe/lam/geit.

6. Wat vinden jullie van deze shop/dit assortiment? http://www.stolkpetfood.nl/c-3178234/ba ... overzicht/ Of hebben jullie andere tips/adresjes?
Ziet er redelijk uit, maar wees zelf erg kritisch. Ik zou nooit kalkoen of hertenbot bestellen, dat is volgens mij zelfs voor gevorderde ongeschikt.

7. Wat is het verschil tussen gedroogde kippennekken of buffelluchtpijp en 'verse' (zoals hieruit http://www.stolkpetfood.nl/c-3389156/sn ... overzicht/ )? Wat heeft de voorkeur?
Het één bevat nog vocht, de ander is gedroogd. Soms wordt er iets over het gedroogde gesprayd om het aantrekkelijk te maken. De voorkeur heeft altijd vers vlees als maaltijd, gedroogd is het leuk als snack.

8. En allerlei gedroogde organen, zoals kippenmaagjes, geef je die als snack?
Dat kan inderdaad, leuk als trainertjes.

9. In de shop zie ik ook veel schapenvet(korrels). Heeft dit een toevoegende waarde? Of wordt dit vooral gegeven voor de kwaliteit van de vacht? Net als zalmolie ofzo? Of zitten er dus ook gezonde vetten in? Hoe geef je dat er dan bij?
Weinig toegevoegde waarde. Het is leuk om snacks op te leuken maar qua voedingswaarde moet je niets verwachten. Olijfolie voor mensen is ook gezond, maar mij zie je echt niet elke dag een fles leegdrinken..

10. Wat ik ook lastig vind.. Wij proberen zelf zoveel mogelijk bewust en biologisch te eten. Bij het hondenvoer en m.n. barf-producten en gedroogde producten vind ik het heel lastig te achterhalen wat de herkomst is. Bij de KVV kan ik dit wel vinden. Iemand hier tips of adresjes in?
Ik denk dat je juist bij BARF meer keuze hebt, bij KVV dien je degen die het gemaald heeft maar te geloven. Koop zoveel mogelijk 'afval' en geen hele dieren. Dus echt de karkassen, restvlees en organen.

Nou, dat was wel weer even genoeg. Sorry voor alle (misschien domme) vragen. Over door de bomen het bos niet meer zien gesproken..
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen! :)
Het best geef je lekker KVV en start je voorzichtig met BARF. Ik deed het in het begin 5 dagen KVV en 2 BARF, later 5 BARF en 2 KVV en sinds ik een iets grotere vriezer heb volledig BARF :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Tal
#3242658
0oAstrido0 schreef:Allereerst; hulde voor het topic 'KVV en Barf in een bak'. Wat was ik daarnaar op zoek! De site van Voerwijzer had me al veel info gegeven, maar dit is een fijne aanvulling over de combi.

Onze hond (Hollandse Herder, richting 6 maanden oud nu) krijgt KVV. Dit kreeg hij bij de fokker ook al. Hij krijgt meestal Carnibest, soms Darf. Daar doet hij het goed op. Ik wil wel af en toe afwisselen voor de variatie.
Dat we voor KVV gekozen hebben en niet voor Barf is puur om praktische redenen. KVV geeft ons een geruster gevoel dat het goed uitgebalanceerd is. We zijn immers beginners, dus dan kan er ook nog een hoop fout gaan. Nou wilde ik de KVV wel graag aanvullen met gezonde (kauw)snacks en kijken of ik tzt mogelijk enkele dagen per week (bv in het weekend) Barf kan gaan geven.
Dit hebben wij ook. Sinds onze hond (bordeauxdog bullmastiff, 9 maanden oud bij ons is, geven wij kvv en wat spiervlees en organen erbij, ook elke dag gedroogde long, nek, pensstaafje, tong, vlees, enzo. Onze pup van ruim 13 weken moet het meer doen met de kvv's en wat kleine stukjes aan kauwsnacks
Nou is mijn voornaamste vraag: Wat zijn nou aanvullende, gezonde en leuke snacks om te geven?
Er was een snacktopic zag ik, maar die kan ik niet meer vinden.

Wat concrete vragen dan:

1. Allerlei gedroogd voedsel, als runderoren (geen varkensoren ivm Aujeuszky), konijnenoren, bullepezen, schapenpezen, runderkophuid, etc. lijkt me oke. Klopt dat? Alleen de oren zijn inmiddels zo op, de pezen en runderkophuid deed hij wat langer over ivm hardheid, maar ook die zijn nu redelijk snel verdwenen. Zit hier trouwens een limiet aan van hoeveel/hoevaak je dit mag geven? Iemand tips waar hij dan lekker op kan kauwen (voor vermaak en voor de tanden)?
Wij geven aan voer wat ze mag hebben en eigeniijk wat meer en daarbij na het eten wat een kauwding. Onze pup (nu ruim 13 weken) krijgt haar eten en ook wel gedroogde dingen zoals pensstaafje, long, kippennek

2. Gezien bovenstaand dacht ik ook aan een bot, dus ook daarover ingelezen. De beginnersinfo hierover heeft me enorm geholpen. Alleen nou vraag ik me af; ik lees soms over 'recreatiebot' en 'vleesbot'. Hoe moet ik dit zien? Ik kreeg van de beginnersinfo het idee dat dat echt om 'barf' ging, dus botten (met vlees) bedoeld om op te eten. Is recreatiebot dan bot bedoeld om op te knagen en niet op te eten? En welk bot kan ik daar dan het beste voor gebruiken?
Ik wil wel langzaamaan barf gaan proberen, dus een kippen/eendennekje ofzo, wat makkelijk te verwerken is, maar is dat dan ook geschikt voor kluiven?

3. Wat is jullie mening over die kluiven van gedroogde runderhuid (in kluifvorm gemaakt dus)? Hier doet hij langer mee, maar ik zie ze eigenlijk niet in de winkel waar ik kvv/barf-producten bestel. Heeft dit een reden? Wij hebben meerdere van die runderhuidkluiven en ze blijven prima van het meubilair af :)

4. Ik lees ook wel eens dat mensen hun hond yoghurt, karnemelk, huttenkase geven. Wat is daar de gedachte achter? Huttenkase kreeg de moederhond ook. Ik dacht zelf vanwege de extra eiwitten tijdens en na de dracht. Kan iemand hier wat info over geven? Onze honden krijgen biogarde, vinden ze heerlijk

5. We geven ook wel eens pens (gemalen in zo'n worst), vooral aan het begin toen hij nog wel eens last had van diarree. Wat is nou het verschil tussen vuile pens en gewone (schone?) pens en wat is beter? En ik zie ook hele penslappen of hapklare pensbrokken uit de vriezer. Is dat wat en hoe geef je dat dan? Geven jullie ook pens of fytomix en waarom en hoe vaak?
bv: http://www.stolkpetfood.nl/a-42002658/b ... appen-1kg/ of
http://www.stolkpetfood.nl/a-42002596/b ... okken-1kg/
Vuil is al uitgelegd. doet veel in het lichaam in de darmen.
Wij hebben boekmaag en pens voor de honden, wel nog in gemalen vorm want onze tuin is wat dat betreft niet zo geschikt voor barf


6. Wat vinden jullie van deze shop/dit assortiment? http://www.stolkpetfood.nl/c-3178234/ba ... overzicht/ Of hebben jullie andere tips/adresjes?
Wij hadden besteld bij Oervoer. Behoorlijk ontevreden over de levering. Kabeljauwlijf staat op foto met behoorlijk vlees, geleverd werd kop met een gratenlijf, ook 1 te weinig maar die werd na contact vergoed, geitenvlees ruim 15% te weinig in verpakking, hertenvlees al ruim 7 maanden in vriezer bij leverancier en behoorlijk ijs in de verpakking, ook veel vliezen en ook te weinig in de verpakking, scheelde bijna 10%
Nu hebben we besteld bij NaturalPaws. Zij maken ook voor weinig geld porties van bv 250 gram. We keken ook naar Meat4Animals maar dan moet k het zelf in porties maken en dat terwijl sommige vleesprodukten in kg of 2kg verpakking zijn. Dat lijkt me wat lastig omdat ik het dan eerst moet ontdooien, zodoende voor NaturalPaws beslist. Van de week krijgen we dat vlees binnen, ben erg benieuwd.


7. Wat is het verschil tussen gedroogde kippennekken of buffelluchtpijp en 'verse' (zoals hieruit http://www.stolkpetfood.nl/c-3389156/sn ... overzicht/ )? Wat heeft de voorkeur?
Wij als leek, want ben ook behoorlijk aan het lezen en navragen heb begrepen dat het mineralen ong. hetzelfde blijft en vit. wat teruglopen met drogen. Verder geen idee maar ze vinden het erg lekker om wat te kauwen na het eten. Dit bestellen wij bij Dogbite

8. En allerlei gedroogde organen, zoals kippenmaagjes, geef je die als snack? Zie hierboven, na het eten krijgen ze wat te kauwen van gedroogde snacks

9. In de shop zie ik ook veel schapenvet(korrels). Heeft dit een toevoegende waarde? Of wordt dit vooral gegeven voor de kwaliteit van de vacht? Net als zalmolie ofzo? Of zitten er dus ook gezonde vetten in? Hoe geef je dat er dan bij?

10. Wat ik ook lastig vind.. Wij proberen zelf zoveel mogelijk bewust en biologisch te eten. Bij het hondenvoer en m.n. barf-producten en gedroogde producten vind ik het heel lastig te achterhalen wat de herkomst is. Bij de KVV kan ik dit wel vinden. Iemand hier tips of adresjes in?

Nou, dat was wel weer even genoeg. Sorry voor alle (misschien domme) vragen. Over door de bomen het bos niet meer zien gesproken..
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen! :)
Ik blijf je topic volgen, ben erg benieuwd naar reacties van mensen die dit al veeeel langer voeren.
(in het bericht vetgedrukt mijn reacties :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door