Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#2696486
[quote="hannabelgje"]
Als ik zie dat bijna alles gevoerd wordt hier met ingevroren vlees wat dus blijkbaar te weinig vit b1 bevat dan kan dat toch niet anders. Of ik zie spoken.
[/quote]

Ja, ik leg 2 pagina's geleden uit waarom.
Door hannabelgje
#2696499
In het stukje van Huub staat dat er via labonderzoeken is aangetoond dat vit b1 bij invriezen grotendeels verloren gaat.
Vanwaar komt de bron dat het niet zo zou zijn dan?
Door Lizzy
#2696704
Ja, omdat het vlees ontdooit en het vocht wordt weggesmeten. Daarom doet hij er rijst in, toch, omdat het rijst het dooiwater absorbeert. Dat is toch het verhaal? Welke halve zooi gooit nou het dooiwater weg? En ga eerst eens na wat de behoefte van een hond is, aan vitamine B1. En bereken dan hoeveel vitamine B1 er in de voedingsmiddelen zit die je geeft. En ga dan eens uit van een vitamine verlies van 10% (hoewel nergens te vinden is dat er vitamine B1 verloren gaat door invriezen. Ik kan wel vinden:

"B vitamins – Most B vitamins are sensitive to heat and light which leads to significant loss with blanching used in freezing and canning.  Thus, fresh tends to be the best source".

Maar dat is bij ons niet ana de orde. Maar goed, neem dan toch een vitamine verlies van 10%. En dan kijk je of je met jouw rauwe voeding voldoende geeft. En ja, dat wordt natuurlijk lastig als je KVV prakken geeft. Maar dat is sowieso lastig, KVV prakken (net als elk kant en klaar voer voor mensen, dat is de prijs die je betaald voor makkelijk). Maar pas dan kun je zeggen of je tekort komt. En dan zul je ook zien dat een beetje bruine rijst niks toevoegt aan de hoeveelheid vitamine B1 want er zit gewoon minder B1 in rijst dan in lamshart. Om een blommige te noemen.

Dus ik begrijp het hele verhaal van die rijst nog steeds niet.
Door hannabelgje
#2696709
Maar huub geeft niet aan dat de vitamine b1 in het dooiwater verdwijnt maar dat hij kapot gaat door invriezen. Waardoor je dus minder overhoudt in je vlees. Maar inderdaad zou je dan eerst moeten weten hoeveel een hond überhaupt nodig heeft aan vitamine b1.
Door Lizzy
#2696714
[quote="hannabelgje"]
Maar huub geeft niet aan dat de vitamine b1 in het dooiwater verdwijnt maar dat hij kapot gaat door invriezen. Waardoor je dus minder overhoudt in je vlees. Maar inderdaad zou je dan eerst moeten weten hoeveel een hond überhaupt nodig heeft aan vitamine b1.
[/quote]

Ja maar ja maar, wat is het nou, rijst zit er in om te absorberen of rijst zit er in omdat alle vitamine B1's uit alle voedingsmiddelen kapot vriezen behalve in rijst (wat dan nergens op heel internet of in geen enkel boek te vinden is dat dit het geval is)?
Door hannabelgje
#2696720
Geen idee, maar ondanks de rijst vind ik carnibest een redelijke kvv. Vooral omdat er tegenwoordig ontzettend veel rotzooi verkocht wordt onder de naam kvv. In carnibest zit in elk geval nog een  calciumbron uit bot. Hij is wel wat duurder, maar mensen die voor 2 euro per kilo een goede kvv kunnen maken verdienen een lintje. Met barf ben ik dat al kwijt denk ik of misschien nog wel meer.
Door Lizzy
#2696723
En google is your best friend, dus reken even met me mee:

Thiamin: Thiamin, or vitamin B1, was the very first water soluble vitamin to be identified. It is required for the normal function of muscles and nerves because it converts glucose to energy.

Thiamin is found in plants, vegetables, fruits, milk, fish, and other meats. Like all water soluble vitamins, it is not stored within the body so it is extremely important that the diet have a sufficiently high amount.

In veterinary medicine, a thiamin deficiency is generally associated with pets that are fed a large amount of raw fish. Herring, smelt, and catfish contain large amounts of thiaminase, an enzyme that destroys thiamin. Pets fed these raw meats as a sole source of food will become thiamin deficient. Cooking fish prior to feeding will destroy the thiaminase enzyme, and therefore, cooked fish poses no problem. A deficiency of thiamin results in loss of appetite, weakness, loss of reflexes, loss of nerve control, and eventually death.

What a dog needs:

Vitamin B1(Thiamin) .01 mg/lb. Plants, fruit, vegetables, milk, meat Loss of appetite, loss of reflexes, loss of nerve control, weakness.

Kortom, 0,01 mg per lg lichaamsgewicht en 1 lb lichaamsgewicht is net geen kg. Met andere woorden: een hond van 60 lb weegt 27 kg. En heeft dus 0,60 mg vitamine B1 per dag nodig.

100 gram lamshart bevat 0.370 mg vitamine B1. En er zit 0.100 mg vitamine B1 in rundvlees. Mijn hond van 27 kg eet per dag (week) zeker 800 gram vlees en orgaanvlees. Ga ik even uit van een blommige dag waarop ze geen orgaanvlees krijgen, zit ik op 0.800 mg vitamine B1 per dag. En ze hebben nodig 0.600 mg per dag. Laat er nou eens 10% verloren gaan door invriezen (nogmaals, daar is niks over te vinden, in geen enkel boek): krijgt mijn hond nog steeds wel genoeg vitamine B1 binnen.

Geef ik op een dag ook hart en lamsvlees in plaats van rundvlees, zeg 200 gram lamshart en 400 gram gewoon lamsvlees: krijgen ze binnen: 2 x 0.370 mg = 0.74 mg + 4 x 0.160 mg = 0.64 mg = samen 1.38 mg vitamine B1 op 1 dag. En ze heeft nodig: 0.60 mg.

Om aan 0.60 mg vitamine B1 te komen met bruine rijst, moet ik geven:

100 gram rijst bevat 0.096 mg vitamine B1. Moet ik 600 gram gekookte bruine rijst geven om aan 0.60 mg vitamine B1 te komen.

Dus eerlijk gezegd? Maak ik me geen zorgen. Goed, geef ik natuurlijk BARF......
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2696747
[quote="hannabelgje"]
Geen idee, maar ondanks de rijst vind ik carnibest een redelijke kvv. Vooral omdat er tegenwoordig ontzettend veel rotzooi verkocht wordt onder de naam kvv. In carnibest zit in elk geval nog een  calciumbron uit bot. Hij is wel wat duurder, maar mensen die voor 2 euro per kilo een goede kvv kunnen maken verdienen een lintje. Met barf ben ik dat al kwijt denk ik of misschien nog wel meer.
[/quote]

Maar volgens mij wordt er ook niet gezegd dat cb bagger is, alleen dat men met bepaalde ingrediënten niet blij is en dat de argumenten die door de jaren heen gebruikt worden om bepaalde toevoegingen te verantwoorden nog al eens wisselen.
Door hannabelgje
#2696751
Ja dat blijkt wel. Ik ken verder alleen het verhaal van Huub. Ikzelf vind rijst niet zo'n drama in een kvv. Maar ik voer maar af en toe kvv dus dan vind ik het niet zo'n ramp.
Door Lizzy
#2696781
[quote="hannabelgje"]
Geen idee, maar ondanks de rijst vind ik carnibest een redelijke kvv. Vooral omdat er tegenwoordig ontzettend veel rotzooi verkocht wordt onder de naam kvv. In carnibest zit in elk geval nog een  calciumbron uit bot. Hij is wel wat duurder, maar mensen die voor 2 euro per kilo een goede kvv kunnen maken verdienen een lintje. Met barf ben ik dat al kwijt denk ik of misschien nog wel meer.
[/quote]

Ik weet dat daar het topic ook over ging maar daar reageerde ik natuurlijk niet op, dat was voor mij de discussie niet. Het ging mij meer om de toevoeging. En het maakt mij eerlijk gezegd helemaal geen bal uit of een KVV fabrikant wel/geen rijst toe voegt aan zijn prak. Ik voer het toch niet, KVV (en ik voer ook geen rijst in mijn zelf samengestelde menu).

Wat mij alleen frappeert is dat er zoveel verhalen de rondte doen waarom ze er rijst in stoppen. De een zegt "omdat we er iets van koolhydraat in willen omdat het voer ook gevoerd wordt aan drachtige teven", de volgende zegt "omdat wij denken dat een hond koolhydraat nodig heeft" (en dan komen ze met een heel slap verhaal waarom een hond koolhydraat uit graan nodig heeft), de volgende zegt "voor de vitamine E" (ook zo slap excuus) en nog een volgende zegt "voor de vitamine B1".

Feit blijft dat 100 gram gekookte witte rijst 130 kcal levert. En dat is zo gek nog niet, zeker niet als je bedenkt dat een gemiddeld KVV zo'n 200 kcal per 100 gram levert.

Maar goed, de ene KVV fabrikant stopt er ongelofelijk veel vet in (bijv. lamsvetkorrels), de volgende stopt er rijst in, nog een volgende stopt er kwaliteitje bagger in en weer een volgende stopt er kwaliteitje bagger + veul vet + rijst in. En alle combinaties zijn mogelijk. En de consument bepaald gewoon zelf wat ie z'n hond wel/niet te eten wil geven.

En een beetje kritisch zijn lijkt mij geen overbodige luxe, in het schimmige woud der KVV's van vandaag de dag. Ik geloof dat er 2 merken per week bij komen en ik krijg wel eens het gevoel dat men 15 jaar geleden nog KVV ging voeren omdat dit zoveel beter was dan brok, men het vandaag voert omdat ze erbij willen horen EN het qua prijs niet eens echt meer onder doet voor een beetje brok, soms zelfs goedkoper is.

En hier ben ik het nou met jou eens helemaal eens: kant en klaar commercieel voer maken van rond de 2 euro de kilo: bestaat gewoon niet. Overigens ben ik als BARFer echt niet duurder uit hoor, ik zit zo tussen de 1,50 en 2,50 euro. Dus ik ben wel degelijk goedkoper uit (als je de moeite en de benzine kosten en opslag er niet bij optelt). Maar een fabrikant moet en de ingredienten halen of laten brengen, malen, mengen, verpakken, distribueren en er aan verdienen, want ze doen het heus niet uit liefdadigheid, een prakkie maken. Tel ik er kosten personeel, kosten reclame maken, kosten xxxx allemaal nog niet eens bij op he. Dus tel uit je winst als je dat moet doen als je 2,50 euro per kg voor je prak vraagt..... Ik zeg onmogelijk, tenzij. En dan mogen de mensen dat tenzij zelf invullen.
Door hannabelgje
#2696794
Nooit geweten dat ze zoveel verschillende verhalen vertellen over de toevoeging van rijst.  :biggrin2: Wel creatief.
Jammer dat er zo weinig lezingen gegeven worden over hondenvoeding. De enige die ik ken is dus die van Huub. Of ik mis alle lezingen altijd, dat kan ook. Ik weet nog dat ik in het begin ook heel onzeker was omdat je zo wordt aangepraat dat het haast onmogelijk is om het goed te doen. Gelukkig kijk ik nu wat minder nauw en zie dat alle beestjes het er gewoon goed op doen en het ook graag eten.
Als ik hier de topics voorbij zie vliegen over al die goedkope kvv's krijg ik al rechtopstaande haren. Ok ook ik geef af en toe een pakje smuldier aan de monsters en ze vinden het heerlijk. Zelf eet ik tenslotte ook wel ooit frietjes  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2696881
tja , hoe meer vragen en opmerkingen ik lees over kvv , hoe blijer ik ben dat ik barf.....
want waarom zijn we vers gaan voeren ?
we wilde toch het beste/gezondste voor onze trouwe 4voeter?
en jaren geleden waren de kvv`s misschien een stuk beter , maar nu slaan de meeste de plank mis
maar goed , ligt dus ook aan de consument want het moet goed zijn , niet veel werk , en natuurlijk goedkoop .
dan denk ik , denk er nog eens over na waarom je je hond vers wilde geven.....
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2697022
[quote="lauraV"]
en jaren geleden waren de kvv`s misschien een stuk beter[/quote]
hetzelfde lees ik ook over barf, vroeguh kon je voor een "prikkie"heel mooi en goed vlees/orgaan enz kopen, nu proberen de leveranciers ook bagger te lozen, en is het ook aan de consument of hij/zij het koopt.
Iedereen probeert een graantje mee te pikken, wat vaak weer niet ten goede komt aan de kwaliteit. En wees eerlijk we kijken toch allemaal naar onze portemonnee? Of krijgt jouw hond met barf iedere dag mouselin vlees/orgaan? ;)
Door hannabelgje
#2697033
Mijn dieren krijgen inderdaad heel mooi vlees en daarmee kijk ik ook niet op een dubbeltje. Ik voer geen minderwaardig spiervlees zoals runderkopvlees. Ik betaal liever wat meer zodat de kwaliteit goed is. Ik zie ook goed hoe de kwaliteit is omdat het niet gemalen is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door