Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door tanja82
#2442115
Hoi,

Kan iemand me helpen met hoeveel KVV mijn pupsel van 4 maanden moet hebben
Ze weegt op dit moment 13 kilo.
Ze krijgt nu smorgens brokken en savonds 400 gram smuldier of rodi,maar heb het idee dat dit te weinig is.
Door M@rina
#2442195
Ik kan je alleen helpen met de hoeveelheid als je alleen verw geeft, de verhouding van brok ken ik niet

Als richtlijn neem je 40 tot 60 gram per kg lichaams gewicht voor puppen. Voor volwassen honden is dat 20 tot 30 gram per kg lichaamsgewicht.
Voor jou pupsel dus iets tussen de 520 en 780 geam per dag als je alleen vers voert.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2442246
Je moet wel altijd op het oog voeren.
Ik kan ook niet rekenen met brok en vers door elkaar, maar het principe blijft hetzelfde: als je denkt dat het te weinig is, omdat ze magerder wordt, geef je haar wat meer. Je rekent uit hoeveel percentage je dan van haar lichaamsgewicht geeft, om het moment dat je vind dat ze de juiste hoeveelheid voer krijgt. Als dat vb 7% is,  reken je elke week of om de 2 weken uit hoeveel 7% is van het gewicht dat ze op dat moment heeft. Wat dat neemt natuurlijk steeds toe.
Tot je vind dat ze wat dik wordt, dan haal je haar percentage naar beneden. Dan ga je vb van 7% naar 6%.  Maar je blijft met haar werkelijke gewicht rekenen.  Tegen dat ze volwassen zit, zit je normaal ergens rond 2-3%, maar er zijn ook honden die daar buiten vallen.  Je moet gewoon op het oog voeren.

Er zijn ook mensen die helemaal niet met percentage's rekenen, gewoon telkens kijken of ze wat meer of minder nodig heeft, maar als je dat zou doen, zou je deze vraag niet stellen  :biggrin2:
Maar staar je dus niet blind op richtlijnen, elke hond is anders en je past de voeding gewoon aan je hond aan.
Er zit ongeveer dubbel zoveel energie in brok als in vers voor hetzelfde gewicht aan voer.  Dus hou daar rekening mee. Dat komt door het vochtgehalte dat in vers natuurlijk veel groter is (60% tov 10%) en door het feit dat in brok niet alles verteerd wordt maar veel terug uitgepoept. 

Mag ik wel vragen waarom je nog brok bij voert? Het is toch veel eenvoudiger dat weg te laten?
Je hebt geluk dat ze niet kieskeurig van wordt. Vele honden willen al snel 1 van beide niet meer eten als je ze naast elkaar voert. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 29 aug 2012, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tanja82
#2442311
Rekenen met brok erbij hoeft ook niet.
Ik wilde alleen weten voor het vlees en daar heb ik al een antwoord opgekregen.
Ga nu zelf nog even rekenen.
Dank jullie wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door