Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Rian
#2400696
Hallo allemaal,

Vandaag begonnen met KVV, 2% van hun lichaamsgewicht. Maar ze piepen na hun maaltijd om meer!
Duurt het voor KVV wat langer om en vol gevoel te geven dan brokken? Of is dat bij KVV gewoon wat minder omdat het niet vol gepropt zit met onnodige rommel  :D

EDIT: Het was binnen 30 seconden op  :o Bij de geperste brokken deden ze er een minuutje of 5 over.
Laatst gewijzigd door Rian op di 17 jul 2012, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2400706
2% is een richtlijn, kan best zijn dat je honden 3of 4 % nodig hebben, grote honden meestal 2 en hoe kleiner de hond is vaak meer procenten
Jonge honden in de groei ook een hoger percentage...
Op het oog voeren is eigenlijk de beste remedie net de ribben voelen is mooi..
Overgaan van brok op vers , daar moet het hondenlichaam even aan wennen, het verteerd wat anders, dus als ze erg miepen dan geef je de eerste tijd wat meer..

Als je wat meer uitleg van je honden geeft dan kan er hier ook betere uitleg over gegeven worden..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2400723
Hoi,

Het zou handiger zijn als je erbij vertelde watvoor honden je hebt en hoe oud ze zijn b.v. Dat zijn namelijk dingen die (zoals hierboven ook al gezegd is) nogal van invloed zijn bij de vasstelling van de hoeveelheid die je moet voeren.

Klopt wel dat ze van brokken sneller vol zitten omdat deze samen met wat water behoorlijk zwaar op de maag kunnen liggen. Kan ook zijn dat ze het gewoon erg lekker vinden :biggrin2: Maar om zeker te weten of die 2% voldoende is, hebben we iets meer info van je nodig.
Door Rian
#2400744
Bedankt voor jullie berichtjes. Fijn zon actief forum!

Jesse reu, 11 mnd 8 kg (dwergpin x shihtzu) uhh, die heeft trouwens 3% gehad en gedroeg zich ook iets voldaner.
Donya teef, 4 jr 7 kg (dwergpin) Gecastreerd maand geleden 2% (heeft wat overgewicht)
Romi teef, 11 jaar 5 kg (yorkshire) Lang geleden gecastreerd 2%

Ik heb nu smuldier vleeskompleet gegeven. Dit is een tijdelijke KVV, Jesse heeft sinds kort epilepsie aanvallen en wilde z.s.m over op vers voer. Vandaag wordt er bloed afgenomen, we staan dus aan het begin van het onderzoeken. Heb me een tijdje geleden al ingelezen over KVV (lang voor de aanvallen), maar had de stap nog niet genomen. Ik ben nog aan het bekijken welk voer ik ga bestellen.
Ik wil zoveel mogelijk afwisselen in de KVV, zeker als er geen kunstmatige vitamines aan zijn toegevoegd. Ik wil graag echt bot in de KVV. Ik wil af en toe o.a. kippen- eendennekken geven, en producten gaan drogen of gedroogd kopen voor training en traktatie. Met in achtneming van de juiste verhoudingen op een dag. Dit is een grote lijnen, ik wil proberen met de tips van het forum een goed weekmenu samen te stellen.

Ze vonden het inderdaad erg lekker!
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2401078
Je hebt kleine hondjes, dus als je wat meer gaat voeren zullen ze meer voldaan zijn, als ze gewend zijn aan KVV, dan kan je het percentage weer wat aanpassen.
Van de ene KVV krijgen ze ook sneller honger als het andere..
Je moet wel uitkijken met het extra voeren van nekken, daar zit ( voor een klein hondje) ook redelijk wat calsium in, kans bestaat dat ze dan heel erg hard moeten duwen voor de grote boodschap !!
je kan ook eens een stukje spiervlees erbij geven bv.
Door M@rina
#2401365
geef je 1 of 2 maaltijden per dag? ALs je 2 maaltijden voert ka je beter 1 grote en 1 kleine maaltijd geven, dan hebben ze 1x per dag wel een voldaan gevoel.

Saartje van mij is een castreert meisje van 11,5 kilo, zij krijgt 200 gram per dag dat is minder dan 2%, maar ze is ook lui, ligt de hele dag op de bank te snurken, alleen als ze los mag rennen is ze heel actief. Ik geef haar 1x 120 gram+pensstaafje  en 1x 80 gram.
Teun is een alerte, drukke jonge reu van 13. kilo, hij  eet 450 gram per dag, dat is ongeveer 3,5 %. Hij krijgt 's morgens 300 en 'savonds krijgt hij 150 gram.

Zo zie je dat het per hond enorm kan verschillen.
Door Lida. S
#2401432
In het begin waren mijn kleintjes onverzadigbaar. Ze kregen uiteindelijk wel 5 of 6 % en nog hadden ze honger en vielen ze af. Ik denk dat ze er aan moesten wennen. Nu krijgen ze ca 2 tot 3% en het gaat goed. Natuurlijk willen / lusten ze meer, maar dan worden ze te dik.
Door job
#2401444
ligt ook aan de snelheid van de verbranding.
Hier 1 hond 3 kilo krijgt 2 x 80 gram per dag
1 hond 4 kilo krijgt 2 x 60 gram per dag
en 1 x 8 kilo krijgt 2 x 80 gram per dag.
In het begon gewoon kijken waar ze een ideaal gewicht bij krijgen en houden.
Door Rian
#2401634
Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Dit geeft een hoop duidelijkheid, wat apart ook dat ze kunnen afvallen terwijl ze 5% krijgen maar later wel stabiel blijven bij een lager percentage.
Hihi ik kan ook soms zon pietje precies zijn, maar in dit geval is het dus even aftasten en vooral op het oog beoordelen.
Gaat vast helemaal goed komen  :) Dank jullie wel
Laatst gewijzigd door Rian op wo 18 jul 2012, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lida. S
#2401635
ik denk dat het niet goed verteerd werd. Het was ook: hap, slik, weg. Nu eten ze (een beetje) rustiger en kauwen ook een beetje ipv direct doorslikken.
Door Rian
#2401638
Hoi Lida, ja wat ik weet van het mensensysteem is dat als wij meer kauwen en rustiger eten we ook sneller een voldaan gevoel hebben. Het zou me niet verbazen als dat bij de hondjes ook zo is. Alleen ja, er gaat wel meer in.. waar zou dat dan blijven ?  :o Haha nou ja tis even bekijken allemaal. Ik heb nog antischrok bakken staan, die werken eigenlijk wel heel fijn dus ga ik de volgende keer inzetten.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2401691
Is het ook niet zo dat ze door de overstap van heel veel koolhydraten(brok) naar weinig koolhydraten (kvv) eerst gewoon echt heel wat meer nodig hebben om niet af te vallen? Terwijl ze later, op een lager percentage, dan wel stabiel zijn in gewicht?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door