Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2333635
[quote="Zazzkia"]
Jaaaa, dat klopt natuurlijk dat het raar is dat ik die Proplan nog voer... Rare zuunighied he?! Het maakt het al een stuk verteerbaarder, haha leuke woordgrap,  als ik die brokken aan het asiel doneer... :D
Ik blijf eigenwijs op het brokkengebied; ik heb Acana grainfree wild prairie, wat een mondvol ;D!, besteld.
Uiteindelijk is het plan om de boel om te draaien: twee dagen brok en de rest op KVV. Het lijkt me gewoon handiger met vakanties en oppasweekendjes. Misschien dat ik er over een paar maand al weer heel anders tegenaan kijk... Alle verandering kost tijd en komt in kleine stapjes, toch?
Jelle is het hele weekend enorm gericht geweest op eten, eten, eten. Volgende keer inderdaad meer geven...  ::)
Heb veel over hondenvoer gelezen afgelopen weekend en ik vind het lastig om bij internetartikelen onderscheid t maken tussen feit en fabel, hebben jullie tips over waar ik objectieve en op feiten gebaseerde onderzoeken kan vinden?
Ik dank jullie weer enorm hartelijk voor de tips, echt fijn!
[/quote]

Hoi Zazzkia, ik voer ook nogal 'vrij' dat wil zeggen KVV, BARF, Ziwipeak (luchtgedroogd) en Herrmann's (gevriesdroogd), mijn eigen honden doen het eigenlijk op veel voeders goed alleen niet op Acana of Orijen. Hier krijgen ze echt direct diarree van. Ik hoop dat het voor de jouwe niet geldt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2333647
[quote="Zazzkia"]
Heb veel over hondenvoer gelezen afgelopen weekend en ik vind het lastig om bij internetartikelen onderscheid t maken tussen feit en fabel, hebben jullie tips over waar ik objectieve en op feiten gebaseerde onderzoeken kan vinden?
Ik dank jullie weer enorm hartelijk voor de tips, echt fijn!
[/quote]

Bedenk bij alles wat je leest vooral wie het geschreven heeft. Is het een artikel over brokken geschreven door een brokkenfabrikant? Dan kun je er donder op zeggen dat ze er een mooi verhaal van maken om hun brok goed uit te laten komen. Is het een dierenarts die (veel) geld verdient aan de verkoop van een bepaald merk? Dan weet je ook dat je niet volledig en objectief geinformeerd wordt.

Voor weekendjes weg en dergelijke zijn heel veel oplossingen te bedenken. Er zijn gevriesdroogde voeders te verkrijgen, zoals K9. En in de meeste supermarkten is wel aan wat basismateriaal te komen voor een weekje barf. Kippenpoten, wat soepvlees ed is wel te doen voor een kortere periode. En zelfs al wil je op vakantie toch brok voeren, waarom zou je dan de rest van de tijd in de weekenden brok willen voeren? Zorg dat je hond zoveel mogelijk kwaliteit binnen krijgt!
Door zazzkia
#2334060
[quote="M@rina"]
Hier in de bibliotheek staan goede artkelen van mensen die er verstand van hebben.

In onderstaande linkjes een artikel over de spijsvertering van honden en een filmpje over verse voeding beide door een DA, misschien dat dat je kan overtuigen?:
http://www.carnivoer.nl/spijsvertering



Hier heel overzichtelijk een vergelijking tussen brokken en vers:
http://www.voerwijzer.com/artikelen/brok-vs-rauw
[/quote]

M@rina: dank dank dank! Het boek Tannetje Koning heb ik al gelezen en daar was ik wat terughoudend over: je verkoopt je eigen werk so to say, maar bij het interview viel er een dikke twee-euro munt: verhelderend! Ik ga òm, denk ik.

[quote="Sarah5"]
Hoi Zazzkia, ik voer ook nogal 'vrij' dat wil zeggen KVV, BARF, Ziwipeak (luchtgedroogd) en Herrmann's (gevriesdroogd), mijn eigen honden doen het eigenlijk op veel voeders goed alleen niet op Acana of Orijen. Hier krijgen ze echt direct diarree van. Ik hoop dat het voor de jouwe niet geldt.

[/quote]
Sarah: goede tip voor de vakanties en de oppasweekendjes! Ga ik zeker onderzoeken. Wat is het verschil tussen vriesdrogen en luchtdrogen en welk effect heeft dat op de voeding? (mineralen, vlees etc)

Graanvrij is wel de weg die ik met Jelle zal gaan. Ik zal eens kijken wat de ervaringen zijn van Acana en Orijen-gebruikers. Ik word helemaal enthousiast van al die nieuwe kennis ;)
Door M@rina
#2334068
Nadeel van Acana en Orijen, beide zijn inderdaad graanvrij, maar...... alles wat er verder inzit, hoe goed van kwaliteit dan ook is zodanig verhit geweest dat er niet veel overblijft van de goede voedingsstoffen die in vers wel zit.

Ik denk dat je veel beter alleen voor je vakanties een andere oplossing kan zoeken, brokken zou ik dan nog niet doen, er zijn genoeg alternatieven. Rundergehakt en kippenpootjes worden overal verkocht, een hond kan het prima hebben om een week of 2 á 3 niet helemaal keurig compleet te eten. En als je helemaal niets kunt inslaan is Renske inderdaad ook nog een optie.
Door zazzkia
#2334789
De brokken zijn afgeleverd bij het asiel  ;D ;D ;D
Het is mijn eigen onzekerheid bij het eventueel zelf samen moeten stellen tijdens vakantie...  Ons vaste oppasadres heeft al aangegeven het niet erg te vinden om Darf aan Jelle te geven, dus ook die zorg kan van de lijst :biggrin2:

Ik zag in het interview met Tannetje Koning dat zij 1 keer per dag voert, maar het is me niet geheel duidelijk waarom, weet iemand dat? Ik ben gewend om 3 keer per dag te voeren, dus ik vind het nogal een overgang. Zou Jelle er ook last van hebben?

Tijdens het wandelen heb ik vaak wat brokjes bij me, wat kan ik nu als trainingsvoer gebruiken? Iets wat niet al te heftig geurt liefst...  8)
Door M@rina
#2334878
Goed zo en het asiel was er blij mee denk ik?

Ik voer 2x per dag. 1x past meer bij het leeft en voedselpatroon van honden/wolven die in de natuur leven. Soms vangen ze een prooi, dan wordt er geschranst tot ze niet meer op kunnen. De volgende dag kan er een kans zijn dat er geen eten te vinden is dan slaan ze 1 of 2 dagen zonder voedsel ove. Veel mensen die barfen hebben ook een vaste dag in het weekmenu. dan krijgt de hond een hele dag geen eten, schijnt prima te kunnen.
3x per dag voeren is echt niet nodig, 2x per dag eigenlijk ook niet. ik zorg er altijd voor dat ik 1 grote maaltijd voer en 1 kleine maaltijd, zo hebben ze 1x per dag een voldaan gevoel.

V.w.b. je beloningsvraag, ik heb zelf een bomanndroogmachinetje, daarin droog ik stukje vlees (rund, paard en kip), er is geen fijnere en lekkerder beloning te vinden. Sommige dierenspeciaalzaken verkopen ook gedroogde snacks, zoals gedroogde kip, dat is verhoudingsgewijs wel duurder dan zelf drogen, maar je kan ze wel in hele kleine stukjes knippen.
Door zazzkia
#2334907
[quote="M@rina"]
Goed zo en het asiel was er blij mee denk ik?

V.w.b. je beloningsvraag, ik heb zelf een bomanndroogmachinetje, daarin droog ik stukje vlees (rund, paard en kip), er is geen fijnere en lekkerder beloning te vinden. Sommige dierenspeciaalzaken verkopen ook gedroogde snacks, zoals gedroogde kip, dat is verhoudingsgewijs wel duurder dan zelf drogen, maar je kan ze wel in hele kleine stukjes knippen.
[/quote]

Ik kom terug van de markt: ik heb om vissekoppen gevraagd en die ook gekregen...helemaal gelukkig natuurlijk, maar nu vraag ik me af of het uitmaakt wat voor vis het is? Iets te enthousiast..? Mag alle vis?
Bij de dierenwinkel ligt onwijs veel varkensvlees en gerookt bot, dat is toch vloeken in de kerk???? Er lagen ook gedroogde pensstaafjes, aar ze kon niets vertellen over de herkomst van het vlees... Daar moet ik nog weer een zoektocht aan wagen.

Heb ik het nu goed gedaan met de vis??
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2334909
Ik voer ook 1 keer per dag. Vooral omdat de hond dan beter verzadigd is. Toen we twee keer per dag voerden had ik het idee dat hij nooit echt een lekker volle buik gevoel kreeg.

Belonen doe ik ook met gedroogde snacks. Of ik koop ze, bij bijvoorbeeld carnivoer, ropadog of carnibest. Of ik droog zelf in mijn bomann drogertje. Gedroogde konijnenoren zijn hier héél erg geliefd!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door