Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2308833
Ja Daisy dat zal ik doen de ontlasting laten testen, dank je wel.

Ik denk niet dat ze wormen heeft aangezien ze 5 dagen perfecte poep kan hebben en alleen een dikke brij krijgt als ik rund geef of zalm.

Mijn Ares heeft ook een darm probleem en dat is opgelost met die KVV, maar ik heb ook een lange weg afgelegd let hem die ging aan de spuit poep en Moets tot 2 x toe op de AB, dus ik heb ook al wel wat ervaring, maar dit is anders dit is gewoon als je iets verkeerd geeft komt het er verkeerd uit, maar is ook meteen weer goed als je iets goed geeft.
Dus dit heeft echt met de voeding te maken, terwijl het met Ares dikke darm ontstekingen waren en die echt ziek was.

Ayla heeft volgens mij juist hele goede darmen omdat ze van de ene maaltijd op de andere kan herstellen.

Ik ga ze dus voorlopig zetten op wat ze kan verdragen  en een tijd aanzien zoals elianne al zei.
Door M@rina
#2308850
Martine M schreef: Ja Daisy dat zal ik doen de ontlasting laten testen, dank je wel.

Ik denk niet dat ze wormen heeft aangezien ze 5 dagen perfecte poep kan hebben en alleen een dikke brij krijgt als ik rund geef of zalm.
Geef dan gewoon geen zalm of rund meer, en inderdaad eerst maar eens kijken of ze wormen heeft i.p.v. direct een wormkuur erin. Dat maakt meer kapot dan alleen de eventuele wormen.
Mijn Ares heeft ook een darm probleem en dat is opgelost met die KVV, maar ik heb ook een lange weg afgelegd let hem die ging aan de spuit poep en Moets tot 2 x toe op de AB, dus ik heb ook al wel wat ervaring, maar dit is anders dit is gewoon als je iets verkeerd geeft komt het er verkeerd uit, maar is ook meteen weer goed als je iets goed geeft.
Dus dit heeft echt met de voeding te maken, terwijl het met Ares dikke darm ontstekingen waren en die echt ziek was.
Ayla heeft volgens mij juist hele goede darmen omdat ze van de ene maaltijd op de andere kan herstellen.
Ik ga ze dus voorlopig zetten op wat ze kan verdragen  en een tijd aanzien zoals elianne al zei.
Dan kan je toch gewoon afwisselen om te kijken waar ze het goed op doet. Helemaal niet nodig om het zo voorzicitg aan te pakken als elianne zegt.  Als ze toch de volgende dag al weer gewone poep heeft dan weet je weer wat je beter niet kunt geven.  Kwestie van goed opschrijven wat je voert en de dag erna de ontlasting bekijken is dit goed dan heb je er weer een variant bij, is het slap dan kan je een variant weg strepen van je lijstje.

Even op je vorige vraag terugkomend. Een kvv is compleet als minsten 4 diersoorten per verpakking inztten zoals Darf eko en versvoer Barfmix, of je wisselt 4 diersoorten af, zoals haaksbarf, tinlo, Shaweca, carnivoer etc. etc.

Alle kvv's die 1 diersoort bevatten en toch compleet zijn hebben een premix van synthetische vitamine en mineralen toegevoegd om het compleet te maken. Smuldier bijv. is kwalitatief een mindere kvv; het bevat een premix en een botsupplement in plaats van een natuurlijke calciumbron.
Carnibest bevat een premix, maar wel een natuurlijke cacliumbron. dat is dus weer een slag beter van kwaliteit.

Hoe minder toevoegingen hoe beter de kwaliteit.

Van welk merk voer je nu konijn compleet en geit compleet?
#2308854
Ik geef Naturis en die heeft ook een premix in zijn complete varriant, maar welke weet ik niet.
http://naturis.be/index/content/view/43/64/
De calcium is natuurlijk gemalen bot dat toegevoegd is.
http://naturis.be/index/content/section/7/46/

Het opschrijven dat doe ik al een tijdje zo ben ik te weten gekomen dat de rund, paard en de zalm problemen geeft.
Laatst gewijzigd door Martine M op zo 08 apr 2012, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2308944
[quote="Martine M"]
Maar dus als ik ze op 4 diersoorten krijg kan ik beter de naturis barfdiner geven?
http://naturis.be/index/content/view/96/94/
[/quote]

Dit is inderdaad beter dan die andere naruris producten, waaraan een premix wordt toegevoegd om het compleet te maken.
Mminimaal 5 diersoorten  zoals de site zelf ook al beschrijft, voeren dan is het compleet.
Hoe meer diersoorten je van deze reeks je kan voeren hoe completer het is. Ze hebben voldoende diersoorten om goed en compleet te voeren ook als je hond geen rund, paard en zalm verdraagt.
#2308966
Ok bedankt, ik heb al opgeschreven wat ik nog kan proberen de barfdiner en dan kom ik voorlopig op 9 soorten (incl. de 3 waar ze al tegen kan) als ze daar allemaal tegen kan.

Maar  ze zal het nog wel een kleine maand op 3 soorten compleet moeten doen, eind van april plaats ik weer een nieuwe bestelling.
Laatst gewijzigd door Martine M op zo 08 apr 2012, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2309055
Op een maandje komt het niet aan. Het is een kwestie van goed beter best... de andere naturis is beter dan brokken, de barfdiner is weer beter dan de complete versies... het allerbeste is zelf samenstellen, maar dat doe ik ook niet.
#2309065
Hier staat dat de barf variant van Naturis niet compleet is ook niet door variatie.
http://www.voerwijzer.com/naturis-barfdiner

Ik weet dat Haaksbarf de beste KVV is maar die kan ik echt niet betalen voor 3 grote honden.

Nee zelf samenstellen is voor mij ook geen optie, vooral omdat ik zelf geen wagen heb om alles te kunnen halen waar ik wil en omdat ik 3 grote honden heb,
denk dat ik dan nog een 2de vriezer moet gaan kopen voor hen.
Door elianne
#2309069
Hoi Martine, hier ook 2 grote lobessen. Ik geef smuldier 5 dagen en 3 dagen Cavom brok. Smuldier is betaalbaar, ik zit aardig onder de richtlijn hoor anders worden ze te dik..... :)  word thuis bezorgd door  Han van Vossen.nl
Door M@rina
#2309227
alleen de vleescompleet van smuldier is glutenvrij, in de rest zit wel granen verwerkt.
Op de site van naturis wordt aangegeven dat de nekelvoudige varianten niet compleet zijn en daarom moet afwisselen, minimaal 5 varianten, hoe meer hoe beter. Ik zou de info op de site aanhouden.

Toch mogen kvv merken hun voer pas compleet noemen als er een premix aan toe gevoegd is
Ik kreeg kort geleden dit als antwoord van een andere kvv producent waar aanvullende voeding op de verpakking staat:
Het 'probleem' ligt bij de overheid....pas wanneer er vitamines zijn toegevoegd volgens de Aafco norm mag het compleet heten....
Volgens de barf principes voer je dus compleet, maar niet volgens de wetgeveving.
Dus dan moet je aanvullend op je etiket zetten. Daar zijn nu eenmaal ook regeltjes voor
#2309300
ah ok dank je wel M@rina en elianne.

Ik heb gisteren avond toch nog is de zalm geprobeerd 50/50 met konijn (waar ze het heel goed op doet) want die had ik nog maar 1 keer geprobeerd,
en haar stoelgang was perfect vanmorgen.

Dus heb ik al Zalm, konijn, geit en lam

De rund en paard had ik al een paar keer geprobeerd en dan waren er echt ongelukjes 's morgens in de garage dus die geef ik helemaal niet meer.

Ik ga wel de haas nog is proberen want als ik op mijn lijstje lees ging die de eerste keer wel en de tweede keer niet.
Als die lukt heb ik er in elk geval al 5.
#2309330
Over Barfdiner op voerwijzer: "maar met een goede afwisseling en wat toevoegingen is het wel bijna compleet te maken"

Dit heb ik gebaseerd op de organen die er wel/niet inzaten ten tijde dat ik de informatie opvroeg, dit is denk ik zo'n 10 maanden geleden. Maar ik zie op de site van Naturis dat de samenstelling nu misschien wel anders is! Ik ga er achteraan!

Op basis van de samenstelling zoals die was toen ik de info opvroeg:
Puur Naturis Bardiner Zalm      hele zalm
Puur Naturis Barfdiner Konijn  bevleesd konijnkarkas inclusief long, hart en lever
Puur Naturis Barfdiner Hert      65%spiervlees 10%long 5% pens 20%bot
Puur Naturis Barfdiner Lam    70% spiervlees 20% bot 5% pens 5% lever

Dan zou je met de toevoeging van wat hart (3% ofzo) en lever (2.5% ongeveer) wel compleet voeren. Naturis heeft ook barfproducten toch? Dan zou je wat lamshart en -lever kunnen halen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door