Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Esther H
#1047973
Fijn dat ga ik van de week proberen.

Over het afwassen an de roosters. Ik heb ze een keer in de afwasmachine gedaan maar ze werden niet echt schoon en met een sopje en berstel gaat het ook nog sneller ook.

Bedankt.
Ik laat het weten of het gelukt is.

gegroet esther
Door dinnee
#1048165
Ik gebruik zelf een hete lucht oven. Dan hoef ik hem niet open te zetten en wordt het vocht toch goed afgevoerd.

Als je je roosters makkelijk schoon wilt houden, moet je het vlees op een bakpapiertje leggen! :)

Ik zou geen repen dunner snijden dan een halve centimeter en niet dikker dan een centimeter, dan droogt het het makkelijkste zonder dat het brokkelt of zo.

Als je heel vet/nat vlees hebt (zoals gehakt of zo) dan kan je het in een diep bord leggen en ieder uur een keer af gieten of deppen.

Zet de oven op een temperatuur tussen de 50 en 80 graden, zo verbrand je vlees niet. :)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1048172
Wat bij Tika een groot succes is, is gebakken ei.
Ik kluts 4 eieren met een beetje knoflook poeder.
Die dan goed droog bakkken aan weerszijden in een niet te grote koekepan.
Laten afkoelen en met een schaar in stukjes knippen.
Door Nynke
#1048485
ik snij de reepjes ongeveer 3-4 mm dik, dan kan ik ze daarna nog makkelijk breken als ze droog zijn.

Diana, de stukjes zijn droog/klaar als ze lichtbruin zijn en knapperig. En ja, dat kan wel 8 uur duren, zeker wel. Ik droog in een droogmachine op 50 graden.
Door darko
#1048487
[quote="Suzanne"]
HEEL graag!!!

Suzanne
[/quote]

Sorry dat ik nu pas reageer. :-[
Ik zal morgen het recept van de levercake hier neerzetten.
Ik zit namelijk nu op mijn werk dus heb even het recept niet bij de hand.
Mijn geheugen is nu echt een zeef (zwanger) ;) ;)
Door pallas
#1048520
[quote="Sanyo"]
Wat bij Tika een groot succes is, is gebakken ei.
Ik kluts 4 eieren met een beetje knoflook poeder.
Die dan goed droog bakkken aan weerszijden in een niet te grote koekepan.
Laten afkoelen en met een schaar in stukjes knippen.
[/quote]

Goeie tip! hier zijn ze verzot op gekookt ei :P
Dus gebakken moet er zeker in gaan.
En het is lekker snel voorelkaar als je toevallig door je voorraaad gedroogd spul heen bent :)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1048796
[quote="pallas"]
Goeie tip! hier zijn ze verzot op gekookt ei :P
Dus gebakken moet er zeker in gaan.
En het is lekker snel voorelkaar als je toevallig door je voorraaad gedroogd spul heen bent :)
[/quote]

Ja, dat dacht ik ook !!!
Ik ben vanmiddag gelijk aan de kokkerel gegaan, het rook heerlijk en smaakte ook niet verkeerd :P, maar meneertje dacht daar heel anders over ::). Ik gaf hem een stukje en hij spuugde het uit >:(. Onder luidkeelse aanmoedigingen van mij en Rob heeft ie dan toch nog een poging gewaagd om het op te eten.... sjongejonge, wat een liflafje zeg, 3 keer uitspugen en weer oppakken :o ::). Maar net buiten op straat wilde hij het toch wel als beloning aannemen... pfieuwww... anders had ik het allemaal zelf moeten opeten :D.
Door Boefies
#1049029
hondenpannekoeken:

Maak een pannekoekenbeslag
- 3 eieren
- circa 1 pakje roomkaas of kwark of melk
- 500 tarwemeel/bloem/zelfrijzend bakmeel.
- 300 gram fijngemalen vlees. (lever, hart, carnibest, uitgelekt blikje tonijn/sardientjes)

Je roert dit door elkaar tot je een mooi pannenkoekenbeslag hebt. Hier bak je er pannenkoeken van.
Besmeer de pannekoeken vervolgens met roomkaas, hüttenkaas of kwark. Rol deze op en snij 'm in hapklare stukken.
Of....

Leg een pannekoek op een bord, besmeer deze met roomkaas, kwark, Carnibest, gemalen vis oid. Leg daarop de volgende pannekoek...weer besmeren en zo doorstapelen tot je een leuke taart hebt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hondentaart

200 gram kippengehakt (voor mensen, dus zonder bot)
200 gram tarwebloem
400 dl kippebouillon 
zakje gemengde groente
Paar teentjes knoflook, of een eetlepel knoflookpoeder
eetlepel olijfolie

Meng dit door elkaar in een keukenmachine of met een mixer totdat je een smeuiig deegje hebt vergelijkbaar met cakedeeg.

Doe het beslag in een met bakpapier beklede springvorm en bak de taart af in c.a. 90 min. op 180 graden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Verjaardagstaart

Benodigdheden:
3-4 pond kip of kalkoen gehakt (zonder bot)
1 pond gekookte zilvervliesrijst rijst
1 pond grof gehakte verschillende groentes,(wortels,bleekselderij,koolraap,boontjes, peterselie e.d.)
3-4 teentjes fijngehakte knoflook
2 eieren
2 eetlepels olijfolie
1 lepel bakpoeder
200-250 gram volkoren/tarwemeel of havermout

Meng alles door elkaar en doe het mengsel in ingevette springvorm
Bak voor 1-1 1/2  uur op 175 graden

Wanneer de taart is afgekoeld kan je 't met kwark of yoghurt als "slagroom" bestrijken,
en dan kunnen de kaarsjes erop:-)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Viskoekjes om te bewaren.
Bereidingstijd 2 dagen.

1 blikje makreel
1 blikje zalm
1  blikje sardientjes
1 blikje tonijn
4 eieren
Flinke scheut olijfolie of zonnebloemolie
2 eetlepels gedroogde peterselie
4 teentjes knoflook of een eetlepen knoflookpoeder
2 koppen meel

Eieren en olie loskloppen in keukemachine. Teentjes knoflook en de peterselie erbij. Dan de blikjes vis er in zijn geheel bij. (alleen als de vis op water staat, dit even laten uitlekken)
Giet dit mengsel over in een grote beslagkom en meng het meel erdoorheen tot je een dikke brij hebt.
Oven voorverwarmen op 150 graden.
De brij uitstorten op een ingevette bakplaat en dan circa 30 minuten in de oven. Dan vijf minuten af laten koelen, in kleine blokjes snijden en uitgespreid op wat keukenpapier laten drogen. De volgende dag even omscheppen, en verder laten drogen. De dag daarop heb je harde viskoekjes die je in een afgesloten tupperwarebak een aantal weken kunt bewaren.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Havermoutkoekjes

ingrediënten:
- 2 koppen volkorenbloem
- 1 kop havermout
- 1 ei
- 1 kop kippenbouillon (mag van bouillonblokje)
- 1 teentje look

Bereiding:
De havermout een beetje laten weken in de bouillon (tot de havermout het vocht opgenomen heeft). De bloem en het ei en de geperste knoflook bijvoegen en een deeg maken. Uitrollen en vormpjes uitsnijden of er bolletjes van draaien. 20 minuten bakken op 180 -200°C.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hondenkoekjes

1 kopje witte meel
1 kopje volkorenmeel
1 ei
4-5 eetlepels olie
1-2 theelepeltjes knoflookpoeder
1-2 theelepeltjes honing en dan water tot het deeg niet meer zo heel droog aanvoelt.

Daar maak je kleine balletjes of andere vormpjes van.Deze verdeel je op een ingevette bakplaat en dan
20 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden.
De honing kan vervangen wordendoor pindakaas of kleine stukjes vlees (gehakt)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hondenkoekjes

Benodigdheden:
350gr. Tarwebloem
160gr. Havermoutvlokken
30gr. Gesmolten spekvet
60gr. Geraspte kaas
100gr. Kleine stukjes spek
60gr. Tartaar 
275ml. Vleesbouillon


bereiding:
De tarwebloem,havermout,kaas en tartaar in een grote mengkom doen.
Ondertussen de spekjes al roerend bakken tot er al wat spekvet komt,dat kan je dan al onder de ingrediënten roeren.
Als de spekjes goed uitgebakken zijn mogen ook zij toegevoegd worden.
Als laatste de bouillon toevoegen en er een mooi deegje van kneden.
Uitrollen zonder barsten in het deeg tot een dikte van ong.25mm.
Snij of steek er nu leuke vormpjes uit,eventueel bestrooien met wat muesli of kaas voor een extra krokant koekje.
Bakken in ongeveer 2 uur op 150 °C op een ingevette bakplaat tot ze mooi bruin en knapperig zijn.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hondenkoekjes

Benodigdheden:
250 ml gemengde peentjes en erwtjes uit blik (uitlekken)
625 ml volkoren meel
125 gram magere melkpoeder
1 eetlepel knoflookpoeder
90 ml plantaardige olie
1 ei, losgeklopt
125 ml koud water

Pureer de peentjes en erwtjes in de keukenmachine.
Doe het meel, het melkpoeder en de knoflookpoeder in een beslagkom.
Voeg hierbij de gepureerde erwtjes/peentjes, de olie, het losgeklopte ei en het water en vermeng dit alles goed.
Verdeel het deeg in 2 ballen;
Kneed de ballen nog 2 minuten door als je met de hand hebt gemengd, heb je het met mixer of keukenmachine gedaan, dan kan het even nog kort; - rol het deeg uit op een met bloem bestoven aanrecht tot ca een centimeter dikte;
snij met een koekjessnijder (vooral enkele kleine) kleine koekjes uit het deeg.;
Leg de koekjes op een met bakpapier bedekte bakplaat of een goed ingevette bakplaat.
verwarm de over op 180 graden Celsius en bak hierin de koekjes 15 minuten aan één kant;
Draai de koekjes om en bak ze nu nog 25 minuten.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hondentaart

Benodigdheden:

300 gr kippengehakt (mensenlijke consumptie,dus zonder bot)
400 gr tarwebloem
400 ml kippenbouillon
200gram kippenlevertjes


De kippenlevertjes in kleine stukjes snijden en door het kippengehakt roeren. Vervolgens doe je steeds een beetje bloem en bouillon erbij en mix je het met de deegmixer goed door elkaar heen. Dit is een vrij stevige massa en kleverig.
Als alles erin zit en goed gemengt is, verdelen over een bakplaat met bakpapier of goed ingevette bakplaat en bak het geheel ongeveer 1 1/2 uur in de oven op 180 graden celcius.

Naar eigen keuze kun je ook nog de volgende dingen toevoegen.:
teentje knoflook
blikje sardientjes
geraspte kaas
geraspte winterwortel
een ei

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pindakaas & honingkoekjes.

Benodigdheden.

100gr. meel
1 ei
15 gr (eetlepel) honing
5 gr. (theelepel) pindakaas)
60 gr. bakvet
1 theelepel bakpoeder
35 gr. havervlokken
2 gr. vanillesuiker of een paar druppels essence.

De honing met de pindakaas opwarmen totdat deze vloeibaar word. (ca. 20 sec. in de magnetron)
De ingrediënten met elkaar vermengen. Bakblik met wat bloem bestuiven  het deeg met een lepeltje in hoopjes verdelen. 10 tot 15 min. afbakken in een tot 175 graden voorverwarmde oven.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Potatoes Au Canine

Benodigdheden:

700 gram in plakken gesneden gekookte aardappel (eventueel te vervangen door gekookte zilvervliesrijst)
2 eetlepels gemalen groente
100 gram verse roomkaas
1 eetlepel verse gist
2 eetlepels geraspte wortelen
60ml. melk
60 gram. geraspte kaas

Ingrediënten op de kaas en melk na mengen een in een springvorm doen. Overgieten met de melk en daarna afstrooien met de geraspte kaas. 15 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 175 graden.
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#1049069
Eén van mijn cursisten had een heel handige manier om voertjes in haar (jas)zak te bewaren.
Gewoon in een ..............plastic wasbol. :D
Als je niet al te dikke vingers hebt een prima alternatief voor plastic zakje, die altijd moeilijk open gaan. >:( En bovendien heeeel milieuvriendelijk. :)
Door pieterendiaan
#1049073
[quote="Nynke F"]
ik snij de reepjes ongeveer 3-4 mm dik, dan kan ik ze daarna nog makkelijk breken als ze droog zijn.

Diana, de stukjes zijn droog/klaar als ze lichtbruin zijn en knapperig. En ja, dat kan wel 8 uur duren, zeker wel. Ik droog in een droogmachine op 50 graden.
[/quote]

Ik ga volgende week proberen zelf te drogen in de oven.. ik heb nu de gedroogde kipfilet van proline gekocht en die van c1000 eigen merk..die kwam ik nl tegen hier op het forum.
Ik vind ze erg hard voor een pup, vooral de randjes (heb ze in kleine stukjes geknipt)..en durf ze eigenlijk niet zo goed te geven. Is het normaal dat het zo hard is?
Door Nynke
#1049299
[quote="pieterendiaan"]
Ik ga volgende week proberen zelf te drogen in de oven.. ik heb nu de gedroogde kipfilet van proline gekocht en die van c1000 eigen merk..die kwam ik nl tegen hier op het forum.
Ik vind ze erg hard voor een pup, vooral de randjes (heb ze in kleine stukjes geknipt)..en durf ze eigenlijk niet zo goed te geven. Is het normaal dat het zo hard is?
[/quote]

ik ken de voorverpakte stukjes kip niet, maar wat ik zelf droog is ook hard. Vooral de dikkere stukken.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1049650
[quote="Nitus"]
Ja, dat dacht ik ook !!!
Ik ben vanmiddag gelijk aan de kokkerel gegaan, het rook heerlijk en smaakte ook niet verkeerd :P, maar meneertje dacht daar heel anders over ::). Ik gaf hem een stukje en hij spuugde het uit >:(. Onder luidkeelse aanmoedigingen van mij en Rob heeft ie dan toch nog een poging gewaagd om het op te eten.... sjongejonge, wat een liflafje zeg, 3 keer uitspugen en weer oppakken :o ::). Maar net buiten op straat wilde hij het toch wel als beloning aannemen... pfieuwww... anders had ik het allemaal zelf moeten opeten :D.
[/quote]

Verwende sik! ;)
Ze doen er hier echt een moord voor, en het slikt zo lekker snel weg met het trainen.

Ik maak het soms nog lekkerder door de staafmixer op een sardientjes uit blik te zetten en die puree door de gekluste eieren te roeren.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1049662
[quote="pieterendiaan"]
Ik ga volgende week proberen zelf te drogen in de oven.. ik heb nu de gedroogde kipfilet van proline gekocht en die van c1000 eigen merk..die kwam ik nl tegen hier op het forum.
Ik vind ze erg hard voor een pup, vooral de randjes (heb ze in kleine stukjes geknipt)..en durf ze eigenlijk niet zo goed te geven. Is het normaal dat het zo hard is?
[/quote]

Die kipfilet is inderdaad vrij hard. Ik een beetje lastig met een pup als beloning, want dan staan ze zolang te kauwen.
Gedroogde long uit de dierenwinkel is wel bros en zacht. Ik breek er stukjes af, of maak stukjes met de snoeischaar.
Door angie69
#1110007
ik droog gewoon stukjes vlees,

heb er een droogmachine voor gekocht, 30 euro op marktplaats en er kan wel 2 kilo op,

ongeveer 8 uurtjes drogen en je hebt voor weken een bak hondekoekjes ,
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1110067
[quote="Sanyo"]
Verwende sik! ;)
Ze doen er hier echt een moord voor, en het slikt zo lekker snel weg met het trainen.

Ik maak het soms nog lekkerder door de staafmixer op een sardientjes uit blik te zetten en die puree door de gekluste eieren te roeren.
[/quote]

Zie deze topic nu pas weer terug, maar wil nog wel even kwijt dat de sardientjes Fedor over de streep hebben gehaald! Meneertje vind het heerlijk en doet hier bijna een moord voor.  :D
We maken regelmatig gebruik van deze tip en vertellen 'm aan iedereen door! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door