Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2257948
Wel. In principe wel.

Je zou alleen kunnen dat hij van enkel zalm en groenten aan te dunne gaat. Doet hij dat niet, prima.
(dat geldt ook voor spiervlees alleen of vertoppen van vleesbot alleen, maar daarvan zei je al dat dat wel goed ging... als dat bij de pup niet zo is, toch maar elke dag vleesbot geven)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 15 feb 2012, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fydgi
#2258439
hoi
ik heb het eens in de grammen uitgerekend voor de pup
10kg = 700g
ma: 620g kipnek, 120g groenmix, 1 ei
di: 400g rundsvlees, 180g pens, 1 sardien
woe:620g zalmkop, 120g groenmix, 1ei
do: 400g hazenvlees, 180g pens, 1 sardien
vrij: 620g kiprug, 120g groentemix, 1 ei
za: 400g paardenvlees, 370g orgaanmix
zo: 620g fazantkarkas, 120g groenmix
nu vroeg ik me af of het niet erg is dat hij hiermee 2 dagen 580 gram krijgt (hier komt dan sardien bij), 1 dag 770 en 4 dagen 740.
Door fydgi
#2258506
of ik pak het eten per twee dagen uit en hou wat kipnek en zalmkop van de vorige dag over om de volgende dag bij het spiervlees te geven ... ??
Door Lizzy
#2258709
[quote="fydgi"]
hoi
ik heb het eens in de grammen uitgerekend voor de pup
10kg = 700g
ma: 620g kipnek, 120g groenmix, 1 ei
di: 400g rundsvlees, 180g pens, 1 sardien
woe:620g zalmkop, 120g groenmix, 1ei
do: 400g hazenvlees, 180g pens, 1 sardien
vrij: 620g kiprug, 120g groentemix, 1 ei
za: 400g paardenvlees, 370g orgaanmix
zo: 620g fazantkarkas, 120g groenmix
nu vroeg ik me af of het niet erg is dat hij hiermee 2 dagen 580 gram krijgt (hier komt dan sardien bij), 1 dag 770 en 4 dagen 740.
[/quote]

OK, ik neem dus aan dat je pup nu 10 kg weegt? Wanneer je 7% voert, dan is dat dus goed, 700 gram. En met dat je pup groeit, groeit voorlopig de hoeveelheid voer mee. Hoewel dit op een gegeven moment wel weer stabiliseert hoor. Meer daarover kun je in het topic de Barfplaats bibliotheek vinden.

Qua percentages kom ik op: 50% vleesbot, 15% orgaanvlees, 25% spiervlees en 10% groenten. Ik zou zelf aan een pup geven: 45% vleesbot, 20% orgaanvlees (waarvan de helft pens), 25% spiervlees en 10% groenten.

En ik zou je eigenlijk ook aan willen bevelen om 7 dagen per week vleesbot te geven. Het maakt voor een volwassen hond niet uit maar mijn ervaring met pups is anders. Ik zag een perfecte gelijkmatige groei bij mijn pup die ik als volgt gevoerd heb: 7 dagen per week vleesbot, 3 dagen per week orgaanvlees, 4 dagen per week spiervlees en 7 dagen per week groenten. De ontlasting, zul je zien, is dan ook op z'n mooist.

Je zou bijv. zoiets kunnen doen:

Per week geef je 2210 gram vleesbot (45%). Dat deel je door 7 dagen = 315 gram vleesbot per dag (en dat rond je af natuurlijk).
Per week geef je 980 gram orgaanvlees (als je 20% voert). Dat deel je door 3 dagen = 325 gram per dag
Per week geef je 1230 gram spiervlees (als je 20% voert). Dat deel je door 4 dagen = 310 gram per dag
Per week geef je 490 gram groenten. Dat deel je door 7 dagen = 70 gram groenten per dag

Krijg je zoiets:

Maandag: 315 gram vleesbot + 325 gram orgaanvlees + 70 gram groenten + 1 ei
Dinsdag: 315 gram vleesbot + 310 gram spiervlees + 70 gram groenten + 1 sardien
Woensdag: 315 gram vleesbot + 310 gram spiervlees + 70 gram groenten
Donderdag: 315 gram vleesbot + 325 gram orgaanvlees + 70 gram groenten
Vrijdag: 315 gram vleesbot + 310 gram spiervlees + 70 gram groenten + 1 ei
Zaterdag: 315 gram vleesbot + 325 gram orgaanvlees + 70 gram groenten
Zondag 315 gram vleesbot + 310 gram spiervlees + 70 gram groenten + 1 sardien
Door Paula1976
#2259323
Ik zou ook zeer zeker elke dag vleesbot geven!! Zelf geef ik 3 dagen vleesbot met spiervlees en de andere 3 dagen vleesbot met orgaan. Dag 7 is hier een visdag of prooidierdag. En nu onze jongste hond geen pup meer is ook eens in de 2 weken een vastendag.

Zelden hier problemen met de ontlasting en vleesbot met weinig vlees zoals konijnenkop of haaskarkas combineer ik met de pens.

Het lijkt nu allemaal nog erg ingewikkeld, vond ik ook toen ik begon! Maar ga vooral heel veel lezen, lezen, lezen...... Zelfs 's nachts vlogen de menu's mij nog om de oren maar inmiddels is het gesneden koek en gaat het allemaal vanzelf!

Suc6!
Door fydgi
#2259403
ja het is inderdaad niet zo evident om zomaar eventjes een menuutje op te stellen, vooral omdat ik in het begin graag met mixen wou werken maar als je dan kwalitatieve mixen wil gebruiken dan kost het echt wel wat en als je dan goeikopere gebruikt en toch compleet wil voeren moet je daar nog vanalles bijgeven + dat je niet weet wat er allemaal nu juis in zit ... dus ben ik dan maar overgegaan op vers ...
en nu ook met het pupje (die normaal eind maart komt) is het zeker al niet evident vooral omdat er echt veel afhangt van zijn voeding op deze leeftijd

hem ga ik idd ook elke dag vleesbot geven, mijn volwassen honden niet maar als ik zie dat hun poep niet zo goed is dan pas ik dat wel aan

nu nog wat op de hoeveelheden letten en het komt wel goed :D

ik droom idd al van eetschema's snachts!
Door fydgi
#2347668
Even een update'je over onze pup en hoe hij uitgroeit, aangezien we gisteren 3 van zijn zusjes hebben gezien :D
onze Rex bleek ietsie groter en bijna dubbel zo breed als zijn zusjes dus van vers vlees trager groeien? No way!
spijtig dat er geen broertje aanwezig was! er waren in totaal dus 4 van de 8 pups aanwezig
toen hij toekwam op 24 maart (7weken oud) woog hij 3.5 kg, nu 21mei, weegt hij 11kg :)
volgens andere stafford eigenaars zal hij binnen 2.5 maand al 25kg wegen!!
wat gaat het snel!
hij doet het super op zijn barfmaaltijden, krijgt elke dag compleet gevoerd, perfecte stoelgang, enthousiast, gezond :D
ik denk wel dat ik bijna zal moeten minderen qua percentage dat ik voer, hij krijgt nu 7% dus op 11kg krijgt hij 770 gram, maar hij begint toch wat ronder te staan dus denk ik dat ik mss kan gaan zakken naar 6%?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2350940
Goed om te lezen!!

De boxer hier zat op zijn top op 1,5 kg per dag. Ik ben toen per 1-2 weken 100 gr gaan afbouwen. Misschien kun jij ook zoiets doen? Dan hoef je niet ineens een paar ons terug, ook wel zo fijn voor de hond denk ik!
Door fydgi
#2351428
ja idd zachtjes afbouwen :)
ik zie het wel aan hoe hij evolueert, ik maak ook altijd voor 2 weken dus krijgt hij de 1e week net hoeveel hij moet, of een beetje teveel en dan de 2e net een beetje te weinig en zo loopt het goed :D hij krijgt tussendoor ook nog trainingssnoepjes dus zal nooit tekort hebben :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door